Gå til innhold

Viktig med gaver under treet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie med helt middels inntekt. Som mange med middels inntekt, har vi fått det ganske trangt økonomisk de siste årene. Vi sliter ikke, men vi har lite å legge av til sparing hver måned. Nødvendige prosjekt i huset, som å få ordnet et til barnerom, har vi måttet utsette i et par år. Vaskemaskinen er i ferd med å ta kvelden. Og lignende.

Jeg vokste opp i en familie med trang økonomi, og er vant til ganske små gaver, men at det er viktig at man får noe man ønsker seg eller trenger. Jeg har nok et ganske pragmatisk syn på gaver, men synes likevel det er koselig å gi og å få.

Mine svigerforeldre gir 2000-3000 i julegave til mannen og meg hvert år (vi gir tilsvarende til dem, blant annet som takk for alt de hjelper oss med). Problemet er at de signaliserer at gavene til oss skal gis i «gaver under treet». Vi har prøvd å ønske penger til vogn når vi skulle få nummer tre. I år foreslo vi at de kunne gi mannen bidrag til nye briller, ettersom vi akkurat hadde snakket om at han trengte det og fordi han ikke ønsket seg noe annet. Kjøper han nye briller en måned, må vi kutte ned på halve sparingen til det jeg har nevnt over her.

Etter at vi ønsker sånne ting, får vi likevel spørsmål om hva mer vi ønsker oss. Da vi ønsket bidrag til barnevogn, svarte de at de ville gi oss gave når barnet ble født. Til jul fikk vi forskjellige småting til oss. De ga oss det samme til barnet som vi hadde fått til tidligere barnefødsler. Jeg bare skulle ønske de ville gi mannen hele beløpet de hadde tenkt til ham til briller (også kanskje en liten gave i tillegg). Småting har vi råd til, og vi har nok av dem allerede.

Jeg er ikke utakknemlig, og svigerforeldrene mine er veldig generøse, hjelpsomme og snille! Jeg bare lurer på hvorfor det skal være så viktig med gaver under treet?

Anonymkode: 432ba...194

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt å gi tilsvarende til dem, og bruk heller de pengene på ting dere trenger - problem løst.

Seriøst, det høres virkelig ikke ut som dere egentlig har råd til så dyre gaver, og jeg har aldri hørt om folk som gir så mye til foreldrene sine med mindre de har svært god råd. Bare si fra til dem at dere må redusere beløpet en god del. Hvis de da velger å fortsette å gi like mye, så er jo det da opp til dem.

Mine foreldre gir meg gave for ca 3000, jeg bruker 500 på hver av dem. De vet likevel at jeg er takknemlig for alt de gjør for meg (og det er ikke lite), og at jeg ikke forventer at de skal gi meg så mye som de gjør. Men de ønsker å gjøre det, og det er deres valg. 😊

Anonymkode: 1a9d8...c1c

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Men får barna gaver under treet? 

Dere får jo gaver under treet,penger og gaver når ny baby er født 

Så ser egentlig ikke noe problem 

Og om dere egentlig har dårlig råd, men tanke på briller ,snarr ny vaskemaskin og ny baby 

Hvorfor gir dere så dyre gaver til de? 

Endret av mommyaka
  • Liker 1
Skrevet

Dere har råd til småting men hvis svigers kjøper de så kan det jo legge de pengene på sparekontoen. 

Anonymkode: cdb66...81e

Skrevet

Vogn til nr 3? Hvor er vogna dere hadde til nr. 1 og 2 da? Vi kjøpte brukt vogn til nr. 1 og brukte den til alle 4.

Anonymkode: faa9e...8f5

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor i alle dager gir dere voksne så dyre gaver til hverandre? Jeg regner med både dere og foreldre har alt dere trenger? Slutt med så dyre gaver og bruk heller pengene på dere selv! Gi en liten personlig gave, og bruk resten på barn og briller!

Anonymkode: a174d...733

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er en aleneforelder på en middels inntekt. Gir bort ting i samme prisklasse som det jeg ønsker meg, ting som jeg uansett hadde kjøpt om jeg ikke fikk det i gave.

Litt annerledes med mine foreldre, de har veldig god økonomi og en tendens til å kjøpe seg det de vil ha når de vil ha det. Til min mor kjøper jeg ofte teater- eller musikal billetter som vi går på sammen. Pappa får konsertbilletter (også en til ham og en til meg), eller bok og konfekt og et kjempestort glass med hjemmelagde brente mandler.

Anonymkode: 8c354...d71

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Endret av Helikopter
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Slutt å gi tilsvarende til dem, og bruk heller de pengene på ting dere trenger - problem løst.

Seriøst, det høres virkelig ikke ut som dere egentlig har råd til så dyre gaver, og jeg har aldri hørt om folk som gir så mye til foreldrene sine med mindre de har svært god råd. Bare si fra til dem at dere må redusere beløpet en god del. Hvis de da velger å fortsette å gi like mye, så er jo det da opp til dem.

Mine foreldre gir meg gave for ca 3000, jeg bruker 500 på hver av dem. De vet likevel at jeg er takknemlig for alt de gjør for meg (og det er ikke lite), og at jeg ikke forventer at de skal gi meg så mye som de gjør. Men de ønsker å gjøre det, og det er deres valg. 😊

Anonymkode: 1a9d8...c1c

Det var en god idé. Siden det ikke er mine foreldre, har jeg ikke tenkt på muligheten for å gi mindre. De kommer nok til å ha forståelse for det.

ts

Skrevet
mommyaka skrev (37 minutter siden):

Og om dere egentlig har dårlig råd, men tanke på briller ,snarr ny vaskemaskin og ny baby 

Skal kutte ned gavebeløpet nå :)  Barna får masse gaver, ikke noe problem med det.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Dere har råd til småting men hvis svigers kjøper de så kan det jo legge de pengene på sparekontoen. 

Anonymkode: cdb66...81e

Godt poeng! Skal begynne å skrive ned ting vi trenger i løpet av høsten istedenfor å kjøpe dem selv.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vogn til nr 3? Hvor er vogna dere hadde til nr. 1 og 2 da? Vi kjøpte brukt vogn til nr. 1 og brukte den til alle 4.

Anonymkode: faa9e...8f5

De første hadde tvillingvogn. Finnes som regel en forklaring ;)

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvorfor i alle dager gir dere voksne så dyre gaver til hverandre? Jeg regner med både dere og foreldre har alt dere trenger? Slutt med så dyre gaver og bruk heller pengene på dere selv! Gi en liten personlig gave, og bruk resten på barn og briller!

De har blant annet alltid ønsket seg gavekort på kulturhus. Der blir det fort opp mot 1500 for to billetter. Så har det ballet på seg fordi vi ville vise ag vi setter pris på dem. Før hadde vi råd til det.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg er en aleneforelder på en middels inntekt. Gir bort ting i samme prisklasse som det jeg ønsker meg, ting som jeg uansett hadde kjøpt om jeg ikke fikk det i gave.

Litt annerledes med mine foreldre, de har veldig god økonomi og en tendens til å kjøpe seg det de vil ha når de vil ha det. Til min mor kjøper jeg ofte teater- eller musikal billetter som vi går på sammen. Pappa får konsertbilletter (også en til ham og en til meg), eller bok og konfekt og et kjempestort glass med hjemmelagde brente mandler.

Anonymkode: 8c354...d71

Høres ut som fine gaver! Vi gir også konsertbilletter pluss litt annet, men det blir likevel dyrt. Det har vært vanskelig for meg å forstå hvor mye de forventer fra oss, siden det ikke er mine foreldre. Har bare villet vise at vi setter skikkelig stor pris på dem.

ts

Skrevet

Kan dere ikke bare ønske dere gavekort på butikker der dere tenker å handle. Gavekort er gave under treet. Problem løst

Anonymkode: d28c5...423

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De har blant annet alltid ønsket seg gavekort på kulturhus. Der blir det fort opp mot 1500 for to billetter. Så har det ballet på seg fordi vi ville vise ag vi setter pris på dem. Før hadde vi råd til det.

ts

Det går an å vise at dere setter pris på dem uten å kjøpe så dyr gave tenker jeg. De har råd til å kjøpe seg billetter selv. Det er lov å si at dere syns det er unødvendig å kjøpe så dyre gaver til hverandre og at dere vil sette en prisgrense for å kunne bruke mer på barna og opplevelser sammen med de. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mine svigerforeldre gir 2000-3000 i julegave til mannen og meg hvert år (vi gir tilsvarende til dem, blant annet som takk for alt de hjelper oss med). Problemet er at de signaliserer at gavene til oss skal gis i «gaver under treet». Vi har prøvd å ønske penger til vogn når vi skulle få nummer tre. I år foreslo vi at de kunne gi mannen bidrag til nye briller, ettersom vi akkurat hadde snakket om at han trengte det og fordi han ikke ønsket seg noe annet. Kjøper han nye briller en måned, må vi kutte ned på halve sparingen til det jeg har nevnt over her

Dette er årsaken til at mange kutter ut gaver mellom voksne. Det hadde vært enklere, men like meningsløst, å vipse hverandre 3000 kr. i julepresang. I stedet for å bruke 3000 kr. på det dere behøver det mest til, må dere ønske dere det fra dem, men også risikere å få noe helt annet enn dere behøver.

Anonymkode: b8594...85c

Skrevet

Fortell dem at dere fremover kun vil gi gaver til barna. Det er vannvittig å bruke så mye når man har dårlig råd. 

Anonymkode: d3bb2...c14

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er årsaken til at mange kutter ut gaver mellom voksne. Det hadde vært enklere, men like meningsløst, å vipse hverandre 3000 kr. i julepresang. I stedet for å bruke 3000 kr. på det dere behøver det mest til, må dere ønske dere det fra dem, men også risikere å få noe helt annet enn dere behøver.

Anonymkode: b8594...85c

Dette. 

Anonymkode: d3bb2...c14

Skrevet
mommyaka skrev (8 timer siden):

Ja gaver til barna under treet er no viktigst! Har du dårlig råd så la barna få noen gaver og kose seg!

Anonymkode: a3d9f...d5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...