Gå til innhold

Hvorfor økning i bilskader til tross for sikrere biler ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til tross for at bilene blir sikrere, og  bedre utstyrt med ABS -bremser, antikrens, avstandsensorer, ryggekamera m.m  så har  skadeomfanget økt med 16% bare siste året.  Samtidig øker kotnadene til reprasjoner med hele 46 %  I 2022 kostet  personbilskader  omlag  42 millioner pr. dag,  i 2024 forventes den økningen å stige til 61 millioner pr. dag.

Hvert år vrakes omlag 150 000 biler,og mange har ein ting felles og det er rustskader som følge av saltstrøing på veiene. Nyere biler med  mye elektronikk er langt mer sårbare for klimaendringer, saltstrøing, en eldre biler, og reprasjonskostnaden  øker.  Tidligere kunne dei aller fleste skifte hovudlyspærer m.m på egen bil, men idag  kan kostnadene bli høye. 

 

 

Anonymkode: 92d71...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk er jo like dårlige til å kjøre uansett hvor sikre bilene er. Kan ikke rygge, holder ikke avstand, sjekker ikke speil eller blindsone, bruker ikke blinklys … lista er lang. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Til tross for at bilene blir sikrere, og  bedre utstyrt med ABS -bremser, antikrens, avstandsensorer, ryggekamera m.m  så har  skadeomfanget økt med 16% bare siste året.  Samtidig øker kotnadene til reprasjoner med hele 46 %  I 2022 kostet  personbilskader  omlag  42 millioner pr. dag,  i 2024 forventes den økningen å stige til 61 millioner pr. dag.

Hvert år vrakes omlag 150 000 biler,og mange har ein ting felles og det er rustskader som følge av saltstrøing på veiene. Nyere biler med  mye elektronikk er langt mer sårbare for klimaendringer, saltstrøing, en eldre biler, og reprasjonskostnaden  øker.  Tidligere kunne dei aller fleste skifte hovudlyspærer m.m på egen bil, men idag  kan kostnadene bli høye. 

 

 

Anonymkode: 92d71...8c8

Fikk du ikke med deg nyhetene i kveld? Vi har hatt nære på 1 mill skadesaker bare i parkeringshus hittil i år. 
Bilene blir lengre og bredere, parkeringshusenes parkeringsluker forblir like små som de alltid har vært. 
Har du flaks så ser du kanskje en gammel folkevogn i en parkeringsluke en gang. Den blir så liten at det er rent komisk på en plass der en av dagens «folkevogn-overtakerbiler» knapt får plass. Du må nesten bruke skoskje for å komme deg inn og ut av en an dagens biler parkert på samme luke. 

Anonymkode: 1b8cd...e3d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut https://old.reddit.com/r/IdiotsInCars/

Bare en halvtime der inne og du mister troen på menneskeheten. Som art er vi bare altfor dumme. Mobil, alkohol, uoppmerksomhet og for mye testosteron er i veien for oss uansett.

Dessuten har du jo inflasjonen da. Deler har vært vanskelig å få tak i. Biler blir dyrere og mer avanserte. Jeg har ikke sett en støtfanger som kan fange støt på 20 år.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye biler er mer trafikk farlege. Se på skjermene, der en må taste inn det meste på mange biler. Bare for å stille varmen og radio må en se på skjermen og dermed kjører enn i blinde.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To grunner:

1. Stadig mer foregår via en skjerm på dashbordet. Trykking på mobil er farlig og forbudt, men å trykke på skjermen i el-bilen er helt ok...

2. Jo mer sikkerhetsgreier i bilen, jo mer stoler folk blindt på at bilen gjør det den skal. Mange forsikringsselskaper får mer og mer skadesaker der folk skriver at bilen ikke gjorde som den skulle. Falsk trygghet!

Anonymkode: 60e38...2f2

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fikk du ikke med deg nyhetene i kveld? Vi har hatt nære på 1 mill skadesaker bare i parkeringshus hittil i år. 
Bilene blir lengre og bredere, parkeringshusenes parkeringsluker forblir like små som de alltid har vært. 
Har du flaks så ser du kanskje en gammel folkevogn i en parkeringsluke en gang. Den blir så liten at det er rent komisk på en plass der en av dagens «folkevogn-overtakerbiler» knapt får plass. Du må nesten bruke skoskje for å komme deg inn og ut av en an dagens biler parkert på samme luke. 

Anonymkode: 1b8cd...e3d

Bilene er blitt størrre og kjørferdigehetene har endret ettersom mange lener seg til at teknologien.  Er problemer med å skjønne at det de bøteølegger  folk som snakker i mobil, men de som "klår" på  GP skjermene i bilen går fri. 

Bilfabrikkene er blitt ingeniørene sin største lektøyfabrikk,og utviklingen har gått  så raskt.  Mange bilførere klarer rett og slett ikkje å omstille seg raskt nok, og når teknologien blir som en sovepute  er ein på ville veier. 

Parkeringsplassene har standardmål, og skal ein øke bredden så vil det innebere at det må bygges flere parkeringshus, parkeringsplasser, og parkeringskostnadende vil øke. 

 

Anonymkode: 92d71...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den nye bilparken som er årsaken til dette. Bilhold har endret seg. Man springer på verksted, og til NAF, Viking og Falcken for den minste ting. 
Før skubbet man seg ut av veien, men brukte slepetau, man fikset mye selv. 

Har selv en ny el SUV, med super forsikring og springer på verksted med alt. Klart det blir penger av sånt. 

Det er også en stor økning i trafikk, folk har så mange biler. Vi har to tenåringer, så vi har 3 biler, når yngste får lappen, har vi sikkert fire biler på huset. 
Samme for alle jeg kjenner.

Biler til ulike formål. Ta naboen, de har en pickup til hytte bruk, sommer og båt. En Tesla til konemor, og to biler til ungdommen, og fars jobbe bil. 

Alle familier jeg kjenner har minst to biler, gjerne fler. 

At det bulkes i P-hus forbauser ikke. Det er for trangt. Det å kjøre rundt med svære SUV og brede Tesla uten sving radius i små P-hus burde faktisk bli sett på som usosialt. Folk burde ha en liten e-Up til handlesenteret. Slik at de som parkerer attmed faktisk kan få opp dør, og komme seg inn og ut av bilen uten å få skit på jakken.

At bilene blir raskere, større og tyngre øker også skadeomfanget i trafikken. Det er sikkert 20 år siden, eller mer. Var da disse XC 90 ble lansert og var så populære. Leste om at skadeomfanget av ulykker med såkalte «sikre» biler, i praksis ikke var så sikre, for ulykkene var mye mer alvorlige enn for mindre bilder som en Opel Kadett.

Anonymkode: c10d1...84d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævli dyre deler også, og LED-lys over alt der man må bytte hele lykten, støtfanger, halve hekken alt ettersom hvor produsenten har bestemt seg for å ha en lyslist på karosseriet. 
 

Før kunne man bytte pære selv…

Anonymkode: b7558...f93

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikrere biler betyr helst sikrere for fører og passasjerer. Det er ofte slik at jo større skade på bilen, jo mindre skade på passasjerer. Bilene konstrueres for å gi etter og mildne støt ved å deformeres. Og så er bilene i dag propppfulle av elektronikk og sensorer for sikkerhreten, som lett tar skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.12.2024 den 22.26):

Til tross for at bilene blir sikrere, og  bedre utstyrt med ABS -bremser, antikrens, avstandsensorer, ryggekamera m.m  så har  skadeomfanget økt med 16% bare siste året.  Samtidig øker kotnadene til reprasjoner med hele 46 %  I 2022 kostet  personbilskader  omlag  42 millioner pr. dag,  i 2024 forventes den økningen å stige til 61 millioner pr. dag.

Hvert år vrakes omlag 150 000 biler,og mange har ein ting felles og det er rustskader som følge av saltstrøing på veiene. Nyere biler med  mye elektronikk er langt mer sårbare for klimaendringer, saltstrøing, en eldre biler, og reprasjonskostnaden  øker.  Tidligere kunne dei aller fleste skifte hovudlyspærer m.m på egen bil, men idag  kan kostnadene bli høye. 

 

 

Anonymkode: 92d71...8c8

Har du link til dette? Jeg har tilgode å se en herpa bil og har tidligereinnbilt meg at krasj og støtskader er relativt sjeldne fordi jeg aldri har vært vitne til noen. Utenom meg selv. Da jeg rygget borti en bil for noen år tilbake skammet jeg meg ihjel fordi jeg trodde INGEN voksne folk som har hatt lappen i over 20 år kunne gjøre noe sånn.

Om det skjer mer skader nå enn før tror jeg like så godt handler om at folk er mer forfengelige. En bitteliten skrape i bildøra er nok til at man vil fikse på det. Og det å fikse en skrape kan fort bli på 100 000 kr fordi hele bilen må omlakkeres om det ikke skal bli bli fargeskille (fortalt av en kollega som jobbet på bilverksted). Slikt brydde ingen seg om for 20 år siden.

Anonymkode: eff3a...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.12.2024 den 12.15):

Har selv en ny el SUV, med super forsikring og springer på verksted med alt. Klart det blir penger av sånt. 

 

Anonymkode: c10d1...84d

Er det så mye feil på en ny el SUV da? Eller er det kjøreegenskapene som skorter?

Anonymkode: 6b1ac...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...