Gå til innhold

Dere som ble igangsatt med cytotec (og kun dette)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde dere styrtfødsel? Fikk to tabletter med cytotec, de fikk ikke inn ballong. Gikk fra 1 cm til barnet var ute på ca 3 timer, men aktiv fødsel antas å ha vært rundt 1 time. Hadde kanskje 6 rier som var grusomme før pressing begynte. 

Er bekymret rundt fødsel nr 2. Er redd jeg ikke rekker sykehus da vi bor 1 time borte. Mannen min jobber ofte natt og det tar ca 45 min for han å komme hjem. Er alene med ett barn og har ikke foreldre eller noen til å sitte barnevakt i nærheten. 

Jordmor feier det bort med at det kanskje er cytotec som gjorde at jeg hadde styrtfødsel og det ikke er sikkert det går like fort nå. Får ingen råd angående om det skulle gått veldig fort. Kjenner jeg er helt stresset. Er det flere som har hatt styrtfødsel på disse tablettene? 

Anonymkode: 33c57...a13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har født tre ganger og har blitt igangsatt to ganger med cytotec og begge var styrtfødsler - den siste for 7 uker siden. Det var kun første fødsel som ikke var igangsatt og den tar jo ofte tid uansett, så det er ikke godt å vite om det er tilfeldig at de andre to var raske. 

Hvor langt på vei er du? Jeg la en plan med jordmor på den nest siste kontrollen før termin. Fikk da beskjed om å ringe føden og dra på første rie og ringe ambulanse på veien ved behov. 

Anonymkode: 81bf8...61f

Skrevet

Hadde absolutt ikke styrtfødsler noen av gangene. Har fått cytotec tre ganger. Den korteste fødselen tok 11 timer fra første pille ble satt til barnet var ute. 

Skrevet

Fikk riktignok ballong først, men den hadde ingen virkning. Deretter cytotec, tror det ble 3 eller 4 runder før riene startet. Gikk veldig fort, spesielt fra vannet gikk. Gikk fra 3 til 7 cm på et kvarter (au), og presset bare i 4 min med kun to pressrier. Ganske raskt til å være førstegangs. De sa da at det kunne være cytotecen, men de anbefalte at neste gang burde jeg komme så raskt jeg fikk symptom på fødsel for å være sikker.

Anonymkode: f966e...ae5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2024 den 22.03):

Hadde dere styrtfødsel? Fikk to tabletter med cytotec, de fikk ikke inn ballong. Gikk fra 1 cm til barnet var ute på ca 3 timer, men aktiv fødsel antas å ha vært rundt 1 time. Hadde kanskje 6 rier som var grusomme før pressing begynte. 

Er bekymret rundt fødsel nr 2. Er redd jeg ikke rekker sykehus da vi bor 1 time borte. Mannen min jobber ofte natt og det tar ca 45 min for han å komme hjem. Er alene med ett barn og har ikke foreldre eller noen til å sitte barnevakt i nærheten. 

Jordmor feier det bort med at det kanskje er cytotec som gjorde at jeg hadde styrtfødsel og det ikke er sikkert det går like fort nå. Får ingen råd angående om det skulle gått veldig fort. Kjenner jeg er helt stresset. Er det flere som har hatt styrtfødsel på disse tablettene? 

Anonymkode: 33c57...a13

Hadde ikke styrtfødsler med igangsetting med cytotec. Er en del andre faktorer som spiller inn enn "bare" et medikament. Hadde flertallet opplevd styrtfødsler med Cytotec ville de ikke brukt det for igangsettelse. Er jo tross alt samme som brukes ved medikamentell abort. 

Anonymkode: 63a9a...10c

Skrevet

Hadde ballong uten effekt, og ble deretter igangsatt med cytotec. Husker ikke hvor mange tabletter jeg fikk, men det var en del. Hadde styrtfødsel, under tre timer fra aktiv fødsel til barnet var ute. Var veldig godt smertelindret med epidural, så sammenlignet med første fødsel som varte i tretti timer uten smertelindring var styrtfødselen min helt nydelig.

Uansett ville jeg mast litt på føden/jordmor om jeg var i din situasjon, er så typisk at de bare feier bort alt mulig. 

Anonymkode: a7152...dca

Skrevet

Jeg skulle igangsettes med tredjemann. Siden det var fullt på føden fikk jeg én tablett Cytotec på morgenen. Det skjedde først ingenting på 12 timer. Så ble det endelig ledig fødestue og da skulle de enten ta vannet (hvis det var modent nok) eller starte med drypp, men jeg trengte ingen av delene for plutselig gikk vannet av seg selv og riene kom som kastet på meg. Fra vannavgang tok det bare 24 minutter. Så ja, styrtfødsel. Men skal sies at jeg hadde styrtfødsel (to timer fra start til slutt) også med nr 2, og da fikk jeg ikke Cytotec (de tok bare vannet). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...