Gå til innhold

Mor med rusproblem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mi mor har vore avhengig av sterke smertestillande heile mi levetid. Alt frå oxy-tramadol-kodein. 

Eg har no måtte bruke pinex forte mot egen smerteproblematikk. Var heime og hadde med denne boksen. 

Når eg kom heim, fann eg ut 30 stk var vekke. Ka faen gjer eg no?! Har ein døgndoae igjen før eg er tom! Eg er konfliktsky, ønsker ikkje å ta med opp med ho, eller annmelde, då dette kjem til å ødlegge familien vår.. 

Ka kan eg gjere?.. Kan eg be legen om fornying, eller kan han kreve at eg må annmelde for å få ut nye?…

Dette er veldig vanskelig for meg, og pappa veit om problematikken då ho stjeler frå han også…

Anonymkode: f59bf...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er MOREN din sitt ansvar, hun har stjålet fra deg. 

Det er ikke anmeldelsen som ødelegger familien din, det er morra di som ødelegger. 

Anonymkode: 0379d...9d1

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er MOREN din sitt ansvar, hun har stjålet fra deg. 

Det er ikke anmeldelsen som ødelegger familien din, det er morra di som ødelegger. 

Anonymkode: 0379d...9d1

Eg veit det ikkje er ein ideell situasjon.. Var eg som var dum og ta det med uten å tenke. Trur de at legen kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eg veit det ikkje er ein ideell situasjon.. Var eg som var dum og ta det med uten å tenke. Trur de at legen kan hjelpe meg?

Du må jo snakke med legen. Evt be din far bli med til legen for å  bekrefte historien din. 

Anonymkode: 0cc08...a1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altsa du vet at du har en mor som har vært avhengig av dette i åresvis og likevel tar du med piller til hennes hus som du lar hun få vite om og ikke klarer å passe godt nok på.. Dette henger ikke på greip. Hvorfor i all verden har du ikke klart å skjule for henne at du bruker de og gjemme de godt nok? 
Ring til legekontoret og forklar situasjonen. Men det er fare for at du ikke blir trodd.. 

Anonymkode: 0ab40...0c7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Mi mor har vore avhengig av sterke smertestillande heile mi levetid. Alt frå oxy-tramadol-kodein. 

Eg har no måtte bruke pinex forte mot egen smerteproblematikk. Var heime og hadde med denne boksen. 

Når eg kom heim, fann eg ut 30 stk var vekke. Ka faen gjer eg no?! Har ein døgndoae igjen før eg er tom! Eg er konfliktsky, ønsker ikkje å ta med opp med ho, eller annmelde, då dette kjem til å ødlegge familien vår.. 

Ka kan eg gjere?.. Kan eg be legen om fornying, eller kan han kreve at eg må annmelde for å få ut nye?…

Dette er veldig vanskelig for meg, og pappa veit om problematikken då ho stjeler frå han også…

Om din mor har et rusproblem, bør du holde deg langt unna disse tablettene du og. Å takle livets motbør med piller er en mestringsstrategi som har gått i arv til deg, og du bør stoppe bruken før den har kontrollen over deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er trolig å varsle både til din lege og til din mors lege (alternativ kommunelegen i kommunen din mor bor i om du ikke vet hvilken lege hun går til).

Jeg ville så sagt til henne at nå har hun krysset en grense, det er opp til henne å innrømme at hennes rusmisbruk ødelegger både forholdet mellom dere og familien, og at hvis hun ønsker å beholder familien så må hun oppsøke legen sin og be om hjelp til avrusning og behandling. Din far bør støtte deg i dette. Hvis ikke er han ikke bare medavhengig til din mors rusavhengighet, men også medavhengig når det gjelder å dekke over at hennes rusbruk og kriminelle handlinger (som stjelingen er!) ødelegger familien deres. Mest trolig vil din far også trenge en eller annen form for behandling, siden han i så mange år har lev med en rusavhengig kvinne uten å gjøre noe med det.

Du kan (og bør) kontakte politiet og fortelle hva som har skjedd. Du må ikke anmelde, men det er godt mulig politiet kan ta en prat med din mor.

Sjekk også om din kommune har tilbud til pårørende til rusmisbrukere, der tror jeg du kan få god hjelp.

Anonymkode: 9cf50...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...