Gå til innhold

Hva synes egentlig menn innerst inne om å bruke masse penger på bryllup?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av spørsmålet "Hva kostet ditt bryllup?"

Kom på at jeg ofte har lurt på hva mannfolk egentlig synes om å svi av flere hundre tusen på en slik fest. Finnes sikkert mange menn som er gira på stort, flott og dyrt bryllup...men jeg mistenker at mange lider i stillhet, mens det svir i lommeboka.

Jeg er selv dame og er vel ikke typisk dame når det gjelder dette. Gifta meg en gang og det kosta vel maks 3000 for det ble spandert middag på forloverne på restaurant etter seremonien i tinghuset. Hvis jeg skulle gifte meg med noen som mente at å svi av 400.000 på  bryllupsfest var på sin plass, så hadde jeg tryglet vedkommende om vi ikke kunne bruke pengene på noe annet. Undres om mange menn tenker det samme, men ikke tør å si noe.

Anonymkode: fbb0b...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel dama som styrer bryllupet. Skjønner ikke at noen gidder låne penger til bryllup, flere blir skilt etter noen få år og betaler fortsatt på lånet etter skilsmissen …

Anonymkode: a0bfe...a62

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komplett sløsing av penger, og ville mistet respekten for henne om kjæresten ønsket å bruke unødvendig penger på dette 

Anonymkode: fae69...b8d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gifte seg er høyrisikosport, og helt unødvendig å kaste bort masse penger på. 

Hvis man hadde holdt det man lover, så kanskje man hadde investert mer, men sånn er det jo ikke. Man lover kanskje ingenting heller, nå for tiden, når jeg tenker meg om.

Anonymkode: 64e11...c61

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hyggelig å bruke penger på fest for sine nærmeste. Min kone var ikke spesielt opptatt av slikt jeg oppfatter som fjas og unødvendig, så ble ikke brukt mye poenger på unødvendige ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troskap til fellesgjelden er betalt. 

Er jo eit trylletriks det der, en sikrer seg iallefall 12 år ilag ❤️

Anonymkode: 1a9cb...455

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har veldig lyst å gifte meg, men hadde aldri brukt en 6-sifret sum på et bryllup, 100% dealbreaker om hun absolutt vil det.

Tenk om du hadde søtte de pengene i fond i 30 år for ungene..... Det hadde blitt store summer når de vil ha egenbolig for sine unger.

Anonymkode: cc938...d26

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært opptatt av bryllup.

Har sagt til kjæresten at om jeg skal gifte meg ser jeg for meg en strand, barbent og kun med forlovere 😶

Anonymkode: 8f0b6...660

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker helt tullete. Greit nok, jeg kan skjønne at det er en stor markering og kunne sikkert gått med på å hive inn 20-30-40 000 (fra min side) hvis det var viktig for henne bare sånn for husfredens skyld. Hadde svelget tungt og latt det fare, for jeg vet hvor lett det kunne blitt tatt til inntekt for at jeg ikke "bryr meg nok" hvis jeg sa noe på det. For min del har du helt rett, TS, i at jeg ville betalt og holdt kjeft fordi konsekvensene av å havne i en sånn manipulativ (og/eller usikker) "hadde du elsket meg hadde du ikke brydd deg om prisen for å feire kjærligheten vår!!!". Opp til et visst prisnivå.

Hadde hun derimot fablet om å bruke hundretusener, da hadde jeg rett og slett satt ned foten. Jeg bestemmer ikke dette alene, men det gjør ikke hun heller, og da hadde jeg protestert. Det finnes en grense.

For min del er det å gjøre det enkelt et poeng i seg selv. Jeg vil ha et enkelt, litt beskjeden bryllup, og jeg ville hatt det om det så kostet like mye som overdådige, fancy bryllup til hundretusenvis av kroner. Jeg synes oppriktig det hadde vært mye mer mas, press, slitsomt og (relativt sett) mindre hyggelig enn en mye enklere variant. De store bryllupene på et slott i utlandet må andre gjerne gå for hvis de ønsker det, det er deres dag og feiring, men for meg høres det ut som et sant mareritt. Jeg hadde betalt for å slippe å ha et stort bryllup, så da vil jeg i hvert fall ikke betale for å ha et.

Forloveden min har heldigvis heller ikke ønske om noe stort bryllup. Det sier hun ikke for å tilfredsstille meg, hun har vært tydeligere på det enn meg (jeg så an situasjonen nettopp for ikke å fornærme henne hvis hun ønsket noe stort) oå søsteren hennes har sagt at hun alltid har ønsket noe litt mer beskjedent. Vi gifter oss i rådhuset, med kanskje 15-20 stykker tilstede, og så tar vi med hele gjengen ut og spiser godt på vår regning. Så drar vi to på en tilsvarende lengre reise sammen etterpå, en reise vi selvfølgelig er innstilt på å finansiere selv.

Anonymkode: 1a72a...050

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var helt ok å svi av en større sum på vi hadde vært sammen i 12 år og nå 11 etter også så det var en once in a lifetime greie. Koster jo fort 60-70k for en sydentur med familien uansett. 

Anonymkode: fa0c6...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en kjønnsgreie da? Jeg er kvinne, og for meg fremstår det som komplett galskap å bruke masse penger på bryllup av alle ting.

Anonymkode: cfef3...f66

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt vilt at man gidder å bruke penger på et bryllup i det hele tatt. Har tre eldre søsken hvor alle har hatt bryllup som overskrider 200 000 kr og jeg skjønner ikke hvorfor de ikke bare møtte opp på tinghuset med nærmeste familie og tok en middag på Big Horn istedenfor. For 200 000 kr så får du en brukbar stasjonsvogn eller et nytt kjøkken og bad. 

-Mann 29 år og singel.

Endret av forevermidzy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gifta meg nettop og her var det mannen som drev opp kostnadene. Det var han som ville gifte seg.

Han hadde tre ganger flere gjester enn meg fordi han ville ha diverse kompiser og slektninger jeg kanskje ikke ville prioritert i samme sted, søskenbarn og tremenninger feks der jeg ikke engang tok med alle tanter og onkler nettop for å få ned antallet gjester.

Han valgte skreddersydd dress med tilhørende skreddesydd frakk, skjorte og slips der jeg valgte en utradisjonell men hvit kjole off the rack til under 2000kr.

Han ville ha ringer som var mer fancy og naturlig nok dyrere enn jeg så for meg og han insisterte på et dyrere transportalternativ enn jeg så noe behov for. Selvfølgelig diskuterte vi ting og inngikk kompromiss så begge ble fornøyde men totalsummen ble altså drevet av han i all hovedsak.

Anonymkode: 4a756...9e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja. 
Jeg ønska et lite bryllup med de nærmeste til stede.

Han ønska et stort kirkebryllup med stor fest etterpå, med alle han kjenner til stede. 

Min bryllupskjole var second hand, sydd så den passet meg. Han og forloveren hadde matchende smoking. 

Anonymkode: 3761c...810

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke bare mannfolk som syns det er galskap. Jeg er kvinne og hadde aldri betalt store summer for et bryllup. Idioti spør du meg

Anonymkode: bf0fe...8fa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen ville helst ha tradisjonelt bryllup, og legge en del i det. Jeg ønsket det lite. Vi diskuterte litt frem og tilbake, men endte på lite bryllup. 

Generelt er det han som er veldig positiv når det gjelder å bruke mye penger om noe gleder meg. Og jeg som må sette ned foten. Ikke at vi ikke har penger å bruke, har nok å ta av, men jeg er mer forsiktig økonomisk. 

Anonymkode: f7778...2e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild37 skrev (1 minutt siden):

Synes det vitner om dårlig dømmekraft om man sløser masse penger på slikt 

Hva bruker du pengene dine på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva bruker du pengene dine på? 

Er vel ikke plass til å skrive ned alt jeg bruker penger på. Men jeg ville aldri i verden ha brukt enorme summer bare på en fest

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...