Gå til innhold

Salg og kjøp av aksjer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sikkert et litt dumt spørsmål, men jeg ligger ann til et realisert tap på ca 25k så langt i år.

Samtidig har jeg ca 15k i gevinst i en aksje, dvs at det kan lønne seg for meg å selge med 15k i gevinst for siden å kjøpe tilbake samme antall aksjer samme dag bare for å minimere tapet mitt på 25k så langt i år for de 15k i genvinst blir jo realisert når jeg selger selv om jeg kjøper tilbake samme dag.

Samtidig har jeg 15k mer som jeg slipper å skatte for i fremtiden (dersom aksjen stiger videre)?

Anonymkode: a1093...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette forstod jeg ikke helt logikken i.

Har du tatt med i beregningen at du kan trekke fra tap på skatten?

Anonymkode: a54fd...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du egentlig investert i siden du valgte å realisere tap? Det lønner seg jo heller å vente til aksjen stiger og realisere feks 12-24 mnd senere. 

Anonymkode: 44676...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva har du egentlig investert i siden du valgte å realisere tap? Det lønner seg jo heller å vente til aksjen stiger og realisere feks 12-24 mnd senere. 

Hva om den aldri stiger på 24 mnd, kan man ikke da bare la det stå og se om kanskje den stiger en gang i fremtiden? Eller er det dumt av noen grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva om den aldri stiger på 24 mnd, kan man ikke da bare la det stå og se om kanskje den stiger en gang i fremtiden? Eller er det dumt av noen grunn?

Nei, den vil jo stige med mindre selskapet går konkurs, noe som er uvanligfor store solide selskap. Må bare vente lenge nok. 

Hvorfor kjøper du egentlig aksjer? Hva er formålet? Har du god innsideinformasjon på hvilke selskap som vil gjøre det bra på kort sikt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Nei, den vil jo stige med mindre selskapet går konkurs, noe som er uvanligfor store solide selskap. Må bare vente lenge nok. 

Hvorfor kjøper du egentlig aksjer? Hva er formålet? Har du god innsideinformasjon på hvilke selskap som vil gjøre det bra på kort sikt? 

Denne jeg siktet forrige spørsmål rundt, er en av de første aksjene jeg kjøpte, basert på følelser. Altså, et firma jeg personlig støttet og hadde trua på, men jeg visste ingenting om noe. Veldig bomkjøp, kan man si.

Alle mine andre aksjer har gjort det veldig, veldig bra, men jeg tror jeg har flaks. Jeg kan minimalt. Ingen innsidetips nei, jeg brukte bare mye tid på diverse forum i den tiden jeg kjøpte, og så har jeg bare holdt videre egentlig. For å være ærlig, turte jeg ikke sjekke dem en eneste gang i årene 2020-2023. Først når jeg visste at de hadde steget, var jeg modig nok til å titte, og da var det som å ha vunnet i lotto.

Har fremdeles ikke realisert noe, har tro på videre økning og jeg er usikker på hvordan gjøre det med skatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du taper fører du skattefradrag på. Gevinst du har tatt ut skatter du av. Står pengene på ASK konto skatter du ikke før det året du tar de ut derfra. 

Begge deler føres på selvangivelsen.  

Kan jeg spørre hvilket selskap du investerte i som gjorde at du realiserte tap? Hvorfor valgte du å ikke vente, som du har gjort med de andre aksjene dine som er i pluss? 

Jeg har kun realisert tap en gang. Det var nylig når SAS gikk konkurs. Aldri tatt ut aksjer i minus eller på 30 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ikke nødvendigvis. Nå som skattesatsen på aksjer er på spinnville 37,48% etter at dagens regjering økte skatten med 20% kan det definitivt være fordelaktig å realisere tap og få fradrag på skatten. 
Og uansett kan det være likså greit å kvitte seg med dårlige investeringer og reinvestere i noe som går bra fremfor å sitte med aksjer i evigheter for å ikke «tape»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (39 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Nå som skattesatsen på aksjer er på spinnville 37,48% etter at dagens regjering økte skatten med 20% kan det definitivt være fordelaktig å realisere tap og få fradrag på skatten. 
Og uansett kan det være likså greit å kvitte seg med dårlige investeringer og reinvestere i noe som går bra fremfor å sitte med aksjer i evigheter for å ikke «tape»

Det er ingenting å reinvestere da det har tapt seg 93% 😅

Burde jeg isåfall realisere tap før nyttår eller etter nyttår, eller har det ikke noe å si? Er det 37% av tapet man får i fragrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Burde jeg isåfall realisere tap før nyttår eller etter nyttår, eller har det ikke noe å si? Er det 37% av tapet man får i fragrag?

Hvis du har ask så må du avslutte hele kontoen for å få skattefradrag på tap.

Anonymkode: 27480...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis du har ask så må du avslutte hele kontoen for å få skattefradrag på tap.

Anonymkode: 27480...f41

Ja, dette er et viktig poeng. Hvis aksjene står på ASK må hele kontoen avsluttes, og hele kontoen må gå i minus for at du skal få skattefradrag. Hvis aksjene står på aksjekonto er det nok å bare selge. 
Jeg gjorde dette i 2022, da jeg hadde flere ASKer som var i minus - pengene var flyttet fra andre banker på et uheldig tidspunkt, aksjemarkedet raste rett etterpå, og kontoene var godt i minus. Normalt sett ville jeg bare sittet stille i båten, men siden anledningen bød seg pga denne spesielle situasjonen med bankbytter (penger var overflyttet, ikke ASKer), benyttet jeg muligheten til å spare 60k i skatt. 

Anonymkode: 649e6...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du kjøpt flyaksjer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å realisere en aksje 30. desember når den er ned, få fradrag på skatten 31. desember for så å kjøpe en annen aksje for pengene 1. januar (evt den samme) kan vel tolkes som «tilpasning til skatteregler» som per def ikke er lov?

Anonymkode: 3b1af...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det en mulighet for at en ny regjering vil endre på skattesatsen på gevinst på aksjer, eller vil de bare endre på beskatning av framtidig gevinst?

Det ville være litt rart om jeg og andre satt og knuget på AKS-kontoen i 10 år eller mer i påvente av en blå regjering, for så å realisere dersom de reduserer skatten på gevinst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor drive med aksjehandel når du ikke har nødvendig kunnskap? 

Du handler aksjer som investering men skriver nærmest som en trader, som investering så burde du ofte ha en lang horisont, kanskje 10-20år i mange tilfeller. 

Å drive leke med aksjene og balanse mellom rente og aksjer rundt nyttår kan i verste fall gi deg problemer med skatteetaten. 

Folk flest burde holde seg til fond. 

Anonymkode: 2d02f...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Jeg er ingen trader overhodet, har hatt aksjer i veldig få selskap, noen etpar år og andre 10+ år. Begynte da rentene var veldig lave og da tenkte jeg at sparing i aksjer kunne være like så godt eller bedre.

Jeg spurte nettopp fordi jeg ikke trader, mine kjøp og salg er kun for å justere beholdning opp eller ned innenfor veldig få selskap, enten ved å legge inn mer penger utenfra som aksjesparing eller justere mellom de få selskapene jeg har aksjer i dersom det skjer noe positivt/negativt.

Spurte bare fordi det er typisk for endel som eier aksjer at de realiserer tap eller gevinst mot årsslutt p.g.a selvangivelsen ettersom jeg forstår.

Litt overrasket over at noen lurer på hvorfor man realiserer tap, det er jo ikke slik at alt stiger videre eller over i pluss selv om man er i minus en periode, det kan jo gå videre sørover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

TS her

Jeg er ingen trader overhodet, har hatt aksjer i veldig få selskap, noen etpar år og andre 10+ år. Begynte da rentene var veldig lave og da tenkte jeg at sparing i aksjer kunne være like så godt eller bedre.

Jeg spurte nettopp fordi jeg ikke trader, mine kjøp og salg er kun for å justere beholdning opp eller ned innenfor veldig få selskap, enten ved å legge inn mer penger utenfra som aksjesparing eller justere mellom de få selskapene jeg har aksjer i dersom det skjer noe positivt/negativt.

Spurte bare fordi det er typisk for endel som eier aksjer at de realiserer tap eller gevinst mot årsslutt p.g.a selvangivelsen ettersom jeg forstår.

Litt overrasket over at noen lurer på hvorfor man realiserer tap, det er jo ikke slik at alt stiger videre eller over i pluss selv om man er i minus en periode, det kan jo gå videre sørover.

Historisk går ikke en aksje sørover over tid. De har perioder med dipp, hvor man sitter stille i båten og eventuelt kjøper mer, før de stiger igjen. 

Med et langt nok tidsperspektiv vinner alle over aksjemarkedet om det ikke er selskap som går konkurs. 

Fortsett å spare, og gjerne i aksjemarkedet.  Men om jeg var deg ville jeg vurdert fond også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Historisk går ikke en aksje sørover over tid. De har perioder med dipp, hvor man sitter stille i båten og eventuelt kjøper mer, før de stiger igjen. 

Med et langt nok tidsperspektiv vinner alle over aksjemarkedet om det ikke er selskap som går konkurs. 

Fortsett å spare, og gjerne i aksjemarkedet.  Men om jeg var deg ville jeg vurdert fond også. 

Noen store tech-aksjer har enda ikke kommet tilbake til toppen i år 2000. Det er 24 år siden.

Å alltid skulle selge i pluss er antagelig irrasjonell oppførsel. Du bør til enhver tid spørre deg «hvis jeg selger alt nå, hva ville jeg så ha investert i», og så investere i akkurat det, heller enn å nødvendigvis «vente ut» en aksje som kanskje har dårligere forutsetninger for vekst.

Evt kjøpe indeks-fond som jeg har gjort mest av.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...