AnonymBruker Skrevet 21. januar #81 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (På 8.12.2024 den 19.41): Jeg kan ikke behandle like mange eller flere pasienter hvis arbeidsdagen blir kortere. Og hvordan tenker du f.eks. lærere skal undervise mer effektivt – ved å snakke raskere? Anonymkode: 9d2ec...5c7 De kan f eks slutte å måtte dokumentere og rapportere så jævlig mye. Anonymkode: d6a4e...bf2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #82 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (På 7.12.2024 den 17.14): Fra arbeidsgiverperspektiv. Hvis vi reduserer normalarbeidstiden fra 8 til 6 timer, må jeg ansette minst 33% flere for å produsere samme mengde. Jeg må sette av mer ressurser til administrasjo og ledelse, og mer ressurser til lokaler, utstyr osv. La oss anta at kostnadene ved å produsere samme mengde øker med 35%. Jeg tror ikke jeg kan selge produkter/tjenester 35% dyrere. Da hadde jeg jo økt prisen i dag. Hvordan ser du for deg at jeg skal fortsette å drive en lønnsom bedrift? Hvem skal betale hvis jeg ikke skal redusere lønnsutgifter? Anonymkode: 271d5...395 Det du ser på er jo bare råvarekostnaden. Prisen ut til kunde må du jo øke enda mer enn det for at bedriften skal gå i overskudd. Anonymkode: 12b29...eaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #83 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (På 7.12.2024 den 16.44): Ok, så hear me out. Gi gjerne innspill om du har! Med all diskusjonen om å trekke i sykelønn, pengestøtte osv osv, hadde det ikke vært bedre å tenke på kortere arbeidsdager? Bedre jobb miljøer etc? Med kortere arbeidsdager så vil folk få mer fritid som igjen vil gi bedre psykisk helse, motivasjon og energi i hverdagen De får mer fritid ja. Hva skal folk med det? Hva med de som vil jobbe mye, eller de som har ett ENK hva skal de gjøre? Personer med nedsatt arbeidsevne vil også kunne stå i jobb lenger Men disse personene man ansetter må jo også veiledes? For og ansette flere på guvet, så må du også ansette flere personer høyere opp i systemet, pluss at du må ansette flere personer for og kompensere for de 2 timene du mister hver dag. Lette på presset på barnehager og ansatte da foreldre kan komme tidligere De ansatte i barnehagen har jo også da bare 6 timers dager, ergo vil man måtte ansette flere her også. Arbeidsgivere kan åpne flere stillinger som vil da få flere ut i jobb Dette hadde sikkert fungert på 70 eller 80 tallet når ting ikke var så komplekst som det det er idag, eller det kan virke i en servicejobb (Ikke at jeg ikke sier at de er komplekse eller viktige, for det er de). Det er allerede en mangel på helsepersonell her i landet, hvis man går ned til 6 timers dager hvor skal man få den ekstra kompetansen fra? Man kan ikke bare sette hvem som helst til det, folk må skoleres for og sørge for at de får riktig kompetanse. Og når det ikke er kompetanse og ta av hva gjør man da? Jo man leier inn dyre vikarer på dyr timepris, så vinningen går opp i spinningen. Finnes sikkert mange andre bedre løsninger enn å kutte i støtte som kommer til å gå utover de med minst, og gjøre folk enda mer sykere i lengden. Føler man må se langsiktig når man snakker om problemer som kan potensielt ødelgge mer enn hjelpe i fremtiden, eller?? Anonymkode: f0644...23e Anonymkode: 12b29...eaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #84 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): De kan f eks slutte å måtte dokumentere og rapportere så jævlig mye. Anonymkode: d6a4e...bf2 Og hvem skal så gjøre den jobben? Skal man da måtte ansette flere folk med den samme typen kompetanse? Anonymkode: 12b29...eaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 22. januar #85 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (På 11.12.2024 den 5.11): Øst-Europeere klarer og jobbe. Har hatt late norske snekkere, og polske. Vet hvem jeg ville ha valgt. Anonymkode: 00d27...6fa De polske er like late de. Jobber sent med vilje fordi de får timebetalt og derfor strekker ut timene lengst mulig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #86 Del Skrevet 22. januar Mange land, bl.a Tyskland, har hatt prøveprosjektet med 4 dagers uke. Der var målet at folk skulle jobbe mer effektivt de 4 dagene. Man kunne velge selv hvilken dag man ville ha fri. Var vellykket, og viste seg å fungere. Folk jobbet mer effektivt. Så, nei, tror ikke det gir så mange flere arbeidsplasser, men man må jobbe mer effektiv. Anonymkode: 7cba8...5c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #87 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (På 7.12.2024 den 16.54): Og hvem skal betale for dette? 8 timer er ikke lange arbeidsdager. Jeg har selv to jobber og jobber da ofte 7- 22.15, kun med ca 20 "pause" mellom for å kjøre fra den ene til den andre jobben. Anonymkode: 6bb6a...c3c Og hva er poenget med å leve, når man bruker alle sine voksne timer på jobb? Man kan da ikke ha hobbyer, dyr, kjæreste, trening, interesser, barn eller noe annet. Anonymkode: 5a88c...352 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #88 Del Skrevet 22. januar Det er mange utfordringer ved TS sin tankegang, først den økonomiske byrden for arbeidsgivere, deretter det faktum at ikke alle kan ta alle typer jobber så å få "flere i arbeid" er et dårlig argument, og sist fordi turnusjobber som krever at man har ugunstig arbeidstid som en stor del av landet faktisk er avhengig av ikke vil kunne fungere på denne måten fordi turnus ikke går påå med 6 timers skift fordi det ikke bare er å dele på fire liksom Anonymkode: 38f30...bc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #89 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er allerede en mangel på helsepersonell her i landet, hvis man går ned til 6 timers dager hvor skal man få den ekstra kompetansen fra? Hvis jeg hadde hatt kortere tid på jobb, kunne jeg faktisk vurdert å bli helsepersonell. Men jeg bytter ikke ut fleksibiliteten jeg har i dag med en kontorjobb, med to timer mindre jobb i uka (altså turnusuka på 35,5 timer er ikke god nok til at jeg skifter beite). Anonymkode: 0dd3a...5f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #90 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Og hvem skal så gjøre den jobben? Skal man da måtte ansette flere folk med den samme typen kompetanse? Anonymkode: 12b29...eaa Det er ikke behov for å dokumentere så mye. Vi lager oss arbeid som er unødvendig og som stjeler tid fra det som er primæroppgavene. Anbefaler virkelig boken Pseudoarbeid. De aller fleste av oss har mye dødtid på jobb og/eller gjør oppgaver som strengt tatt er unødvendige. På min arbeidsplass har vi mye dødtid. Alle sammen. Men vi må også bemanne innenfor en åpningstid, derfor må vi være tilstede åtte timer hver dag. Men effektiv arbeidstid er maks tre timer av dagen. Andre arbeidsplasser har et dokumentasjonshelvete som ikke likner grisen og som faktisk ikke er nødvendig. Anonymkode: d6a4e...bf2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #91 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): De kan f eks slutte å måtte dokumentere og rapportere så jævlig mye. Anonymkode: d6a4e...bf2 At de dokumenterer og raporterer er dokumentasjon på hva som et gjort fra skolens side for at barnet ditt skal få en best mulig utdanning i et godt og trygt psykososialt miljø. Folk ser ikke verdien i journalføring og dokumentasjon. Det trengs flere lærere inn i skolen slik at de som jobber der får bedre tid. Anonymkode: 925e7...c1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #92 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): At de dokumenterer og raporterer er dokumentasjon på hva som et gjort fra skolens side for at barnet ditt skal få en best mulig utdanning i et godt og trygt psykososialt miljø. Folk ser ikke verdien i journalføring og dokumentasjon. Det trengs flere lærere inn i skolen slik at de som jobber der får bedre tid. Anonymkode: 925e7...c1d Nei, det trengs mer undervisningstid, både i grupper og en til en. Anonymkode: d6a4e...bf2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå