AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #61 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 7.12.2024 den 17.48): Resten av Europa innen de ser lyset og gjør det samme? «Hei, vil du komme til Norge og jobbe 30-40% kortere tid enn landet du er i nå til samme eller mer lønn». Noe må vi gjøre nå som vi har klart å få et elendig rykte i Øst-Europa pga lav kronekurs og rovdrift på folk derfra. Anonymkode: b09cb...265 Øst-Europeere klarer og jobbe. Har hatt late norske snekkere, og polske. Vet hvem jeg ville ha valgt. Anonymkode: 00d27...6fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 11. desember 2024 #62 Del Skrevet 11. desember 2024 Jeg er rimelig sikker på at de samme diskusjonene og den samme motstanden var der når en skulle innføre 37,5 timers arbeidsuke. Jeg tror ikke dette er enkelt å få til. Og jeg tror ikke det passer alle arbeidstakere eller alle arbeidsplasser. Men i stede for å låse seg til at det ikke er mulig så er det lov å bruke fantasien og prøve å tenke seg til hvordan noe sånt skulle ha sett ut for å fungere? Hvilke problemer må løses og hvordan løses de for å få dette til? Problemløsing handler om å dele et stort problem/mål i mindre og håndterbare utfordringer. Men du har alltid de som fokuserer på det umulige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #63 Del Skrevet 12. desember 2024 0-dagers jobb vil få enda flere i jobb. Faktisk vil det med 100% sikkerhet redusere sykefraværet til 0 og få alle som er utenfor arbeidslivet inn igjen. Det vil løse alt av tidsklemmer, utbrenthet og arbeidsrelaterte helseplager. Det finnes faktisk ingen andre løsninger som garantert løser alle samfunnets arbeidsrelaterte utfordringer. Hvem våger å si nei til noe sånt? Anonymkode: f386c...53c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #64 Del Skrevet 12. desember 2024 I all den tid vi har for få folk med fagbrev til å dekke stillinger for 35,5 times uke så er ikke dette mulig. Bare hos oss mangler vi pr nå 6 stillinger. Og det går utover kvaliteten på det vi leverer. Vi står nå å legger opp ferdige kjøttkaker, fiskekaker og bruker mye halvfabrikat i stedet for å lage alt selv. Det igjen gjør at folk flykter fra yrket. Vi ønsker å lage alt selv, men det lar seg ikke gjøre. Å kjøpe alt ferdig er mye dyrere. Og ikke er det like næringsrikt, og det er vi ikke tjent med. Og dette gjelder ikke bare kjøkkenet i forsvaret, men på sykehuser og gamlehjem også. Og hos oss tar vi ikke inn arbeidskraft fra andre land. Så det hjelper ikke med arbeidsinnvandring for vår del. Nei takk til 6 timers dag, ja takk til færre akademikere og ja takk til flere folk med fagbrev. Anonymkode: 43f7d...01e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #65 Del Skrevet 13. desember 2024 Snublefot62 skrev (På 11.12.2024 den 6.58): Jeg er rimelig sikker på at de samme diskusjonene og den samme motstanden var der når en skulle innføre 37,5 timers arbeidsuke. Jeg tror ikke dette er enkelt å få til. Og jeg tror ikke det passer alle arbeidstakere eller alle arbeidsplasser. Men i stede for å låse seg til at det ikke er mulig så er det lov å bruke fantasien og prøve å tenke seg til hvordan noe sånt skulle ha sett ut for å fungere? Hvilke problemer må løses og hvordan løses de for å få dette til? Problemløsing handler om å dele et stort problem/mål i mindre og håndterbare utfordringer. Men du har alltid de som fokuserer på det umulige. Amen til dette. Særlig i yrker som driver 24/7. Skal man ha 6 vaktskifter? Utrolig upraktisk. Og når skal man ha vaktene? Kveldsvakter er nå ferdig 10. Ingen har særlig lyst til at de skal vare lengre fordi man skal hjem og sove, man har jo kanskje barn som skal leveres i bhg og skole dagen etter og selv om man feks har fri. Men da blir det jo en vakt fra 10 på kvelden til 04??? Skal neste skift komme inn 04 på natta? Blir fullstendig håpløst da det ikke går kollektivtransport så sent de fleste steder. Man kan jo prøve å forskyve litt men da starter jo dagvakt fort så sent at man rekker ikke henting i barnehage og kveldsvakt må være der lengre utpå kvelden. Tror dette blir et rot uten like i helse rent personlig. Og man har jo ofte problemer med å skaffe nok folk til vakter per i dag, tror det blir enda vanskeligere siden man må ha enda flere folk. Dessuten rekker man kanskje ikke gjennom alt man skal gjøre + å skrive om det i tillegg Anonymkode: 76270...a81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #66 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 7.12.2024 den 17.14): Fra arbeidsgiverperspektiv. Hvis vi reduserer normalarbeidstiden fra 8 til 6 timer, må jeg ansette minst 33% flere for å produsere samme mengde. Jeg må sette av mer ressurser til administrasjo og ledelse, og mer ressurser til lokaler, utstyr osv. La oss anta at kostnadene ved å produsere samme mengde øker med 35%. Jeg tror ikke jeg kan selge produkter/tjenester 35% dyrere. Da hadde jeg jo økt prisen i dag. Hvordan ser du for deg at jeg skal fortsette å drive en lønnsom bedrift? Hvem skal betale hvis jeg ikke skal redusere lønnsutgifter? Anonymkode: 271d5...395 Er det ikke vist at kortere arbeidsdager har ført til høyere effektivitet der det har blitt testet ut? Arbeidstakeren er mer fokusert, mindre «tid» til småpauser, etc. Anonymkode: 68035...04f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #67 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det ikke vist at kortere arbeidsdager har ført til høyere effektivitet der det har blitt testet ut? Arbeidstakeren er mer fokusert, mindre «tid» til småpauser, etc. Anonymkode: 68035...04f Må vel gjelde kontorjobb. Ikke helse osv der man gjør noe konstant Anonymkode: 76270...a81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #68 Del Skrevet 13. desember 2024 Maskinfører skrev (På 11.12.2024 den 4.31): Jaja får håpe med 6 timers arbeidsdag at regningsbunken minkes tilsvarende der har jeg mine tvil da vil jeg få en bruttolønn på 26 000,- i måneden det er 14 000,- under det jeg tjener i dag brutto Dette skjønner jeg ikke? Hvorfor går du ned i lønn? Om den nye normalarbeidsdagen er kortere så skal du fortsatt ha betalt for en 100% stilling. Ingen gikk ned i lønn som følge av 37,5 timer ble innført. Tvert i mot, vi gikk opp i lønn. Det norske folk har begynt å bli en gjenge med selvpinere. De vil gi fra seg lønn, rettigheter, sykepenger og jobbe enda flere timer så både stat, kommune og private eiere kan få mer ut av hver krone til dem på toppen. Anonymkode: b09cb...265 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #69 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 12.12.2024 den 9.07): I all den tid vi har for få folk med fagbrev til å dekke stillinger for 35,5 times uke så er ikke dette mulig. Bare hos oss mangler vi pr nå 6 stillinger. Og det går utover kvaliteten på det vi leverer. Vi står nå å legger opp ferdige kjøttkaker, fiskekaker og bruker mye halvfabrikat i stedet for å lage alt selv. Det igjen gjør at folk flykter fra yrket. Vi ønsker å lage alt selv, men det lar seg ikke gjøre. Å kjøpe alt ferdig er mye dyrere. Og ikke er det like næringsrikt, og det er vi ikke tjent med. Og dette gjelder ikke bare kjøkkenet i forsvaret, men på sykehuser og gamlehjem også. Og hos oss tar vi ikke inn arbeidskraft fra andre land. Så det hjelper ikke med arbeidsinnvandring for vår del. Nei takk til 6 timers dag, ja takk til færre akademikere og ja takk til flere folk med fagbrev. Anonymkode: 43f7d...01e Kanskje dere hadde fått en hel del ekstra om de hadde kortere arbeidsdager. Kanskje flere ville ha fagbrev og ikke akademiske jobber og utdanninger med en annen arbeidstid enn i dag. Kanskje løsningen på det du drar opp ikke er å jobbe som i dag slik at de som kan og vil kommer seg over i akademiske yrker på et kontor med fleksitid, samtidig som mange andre har låste rammer under mer fysisk og psykisk krevende forhold? De som er på kontor jobber allerede i praksis 6-timers dag. Det er mye frihet og færre krav til å levere enn for andre, men la oss fortsette å stille hardere krav til fagarbeiderne for da vil sikkert flere jobbe i disse yrkene. Anonymkode: b09cb...265 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #70 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Må vel gjelde kontorjobb. Ikke helse osv der man gjør noe konstant Anonymkode: 76270...a81 Det gjelder produksjon og tjenesteytende yrker i privat sektor som oftest i disse undersøkelsene. Omsorgsyrker som helse og utdanning er uansett tid- og mannskapskrevende. Der vil kanskje gevinsten være flere ansatte som orker å stå i jobb lengre og mindre slitasje på de ansatte. Anonymkode: b09cb...265 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #71 Del Skrevet 13. desember 2024 Bare en tanke: Om pensjonsalder hele tiden økes så økes i praksis den totale arbeidstiden i løpet av livet. Hvorfor skulle vi ikke samtidig forvente arbeidstidsordninger som gjenspeiler at vi gir fra oss mer arbeidskraft og tid i løpet av livet for stadig mindre penger (pensjon er også lønn)? Hvorfor forventer vi ikke arbeidstidsordninger som sikrer oss muligheten til å faktisk stå i jobb, uansett hvilket yrke vi har? Anonymkode: b09cb...265 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #72 Del Skrevet 14. desember 2024 Man rekker jo knapt å komme i gang om man bare skal jobbe 6 timer. Anonymkode: 2bb7d...49d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars1009 Skrevet 14. desember 2024 #73 Del Skrevet 14. desember 2024 Nesten alle jeg kjenner kunne klart jobben sin på 6 timer om dagen. Unntaket er manuelle trøste-og-bære-jobber som renhold og pleiere i helsevesenet. Men der kunne man også organisert seg annerledes. All effektivisering av maskiner og digitalisering tas ut som profitt på toppen. Det er dessverre liten vilje til nytekning vedr dette blant eiere og politikere. Synd. Jeg heller dog mot 4 dagers uke, ikke 6 timers dag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #74 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Man rekker jo knapt å komme i gang om man bare skal jobbe 6 timer. Anonymkode: 2bb7d...49d Da er det nok deg det er noe galt med. Anonymkode: 0d3e2...575 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #75 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 11.12.2024 den 3.54): Flott at du sier det. Tannleger, leger, psykologer og andre som tjener over si 700k, kan jo fortsette å jobbe 7,5 timer. Og de som jobber som børsmeglere, eiendomsmeglere, etc, kan jo fortsette å jobbe som før. Vi med vanlige yrker og mindre lønn, får heller leve. Anonymkode: f8796...dcf Da skal vel disse yrkene få 25% lønnsøkning da? Eller mener du at de såkalte høytlønnede skal jobbe like mye som nå mens andre skal kunne jobbe 25% mindre til samme lønn?! Snakk om å kun se i sitt eget rævhøl. Anonymkode: 7b837...1b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #76 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 23.26): Det gjelder produksjon og tjenesteytende yrker i privat sektor som oftest i disse undersøkelsene. Omsorgsyrker som helse og utdanning er uansett tid- og mannskapskrevende. Der vil kanskje gevinsten være flere ansatte som orker å stå i jobb lengre og mindre slitasje på de ansatte. Anonymkode: b09cb...265 Tvilsomt om du ser hva jeg nevnte lengre oppe. Blir bare for med så mange skift ila en dag. Tror heller jeg ville hatt litt lengre vakter og færre oppmøter. Anonymkode: 76270...a81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #77 Del Skrevet 15. desember 2024 Hvordan tror dere 6t dager blir for oss som jobber turnus? Vi må vel bare fortsette å jobbe like lange vakter. Anonymkode: 9b6e1...c26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #78 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 11.49): Er det ikke vist at kortere arbeidsdager har ført til høyere effektivitet der det har blitt testet ut? Arbeidstakeren er mer fokusert, mindre «tid» til småpauser, etc. Anonymkode: 68035...04f Det tenker jeg varer i kanskje et halvt år. Så er man vant til det, klager på stress og for mange arbeidsoppgaver og ikke tid til å spise maten sin. Effektiviteten vil bare kunne økes hvis man var ineffektiv i utgangspunktet. Anonymkode: f6a3d...7f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #79 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Da skal vel disse yrkene få 25% lønnsøkning da? Eller mener du at de såkalte høytlønnede skal jobbe like mye som nå mens andre skal kunne jobbe 25% mindre til samme lønn?! Snakk om å kun se i sitt eget rævhøl. Anonymkode: 7b837...1b3 Enig! Med en slik fordeling er det ingen tvil om at forskjellene i samfunnet vil øke. Eller så vil “høytlønnede” - 700k er bare så vidt over medianlønn - bare ikke gidde. Skal jeg jobbe 30 timer i uka og tjene 650k, eller 37,5 timer i uka og tjene 700k? Hva tror du? Hvis du vil tjene mindre og jobbe mindre, er det en enkel løsning på det: Jobbe deltid. I et samfunn hvor mangelen på arbeidskraft bare vil øke framover, er 6-timersdag det siste vi trenger. Folk med redusert arbeidsevne pga helse kan jo få 50% uføretrygd i stedet, mens man slipper at en hel masse arbeidstakere med normal arbeidsevne ikke blir tvunget over i deltid. Anonymkode: f6a3d...7f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå