Gå til innhold

6 timers arbeidsdager vil få flere i jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Turnus ordninger er jo også helseskadelige, så heller fått faste timer feks på sykehus kunne jo vært interessant å se på? Sliter jo ut sykepleiere og leger? Vet selv det å gå på nattevakt og så ha tidlig vakt etterpå er forferdelig, men folk som sitter på kontor har jo ikke sånne problemer. Men det er jo ikke kontorstillinger som sliter med arbeidskraft  heller.

Anonymkode: f0644...23e

Tidligvakt etter natt er da ikke lov. Da har du sovedag etter nattevakten imellom. Det er gjerne slik du mener? Men ja det er tøft for helsa. Det skulle bare vært faste nattevakter mener jeg. Tredelt turnus er fryktelig slitsomt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsket endel på dette og 6-timers dager har så langt, ifølge forskningen, ikke gitt noen effekter på sykefravær. Det har gitt noe mer tid på fritid for menn, mens kvinner rapporterer om at de har fått større mengde med oppgaver hjemme.

6timers arbeidsdag har hatt en effekt på bedring av arbeidsmiljø, lettere å rekruttere nye ansatte og arbeidsgivere har meldt om økt produktivitet. 

Summen så langt er at helsegevinsten er liten, likestillingsgevinsten er liten, men på arbeidsplassen er gevinsen større. 

Anonymkode: 17cab...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tine i Heimdal prøvde dette ut i en lengre periode, og:

Overraskende resultater
På Heimdal var redusert arbeidstid til samme lønn ikke en ren gavepakke fra ledelsen i 2007. Ledelsen stilte tre krav:

• Samme produksjon som før (= 20 prosent økt effektivitet)

• Samme leveringsgrad som før

• Sykefraværet måtte ikke stige

I starten overrasket resultatene: Effektiviteten økte med 30 prosent. De leverte det de skulle. Sykefraværet stupte fra 11 prosent til litt under seks.

Effekten jevnet seg ut over tid, men en rapport fra Arbeidsforskningsinstituttet i 2009 – to år etter at ordningen ble innført – viste at de ansatte også var svært fornøyde. De opplevde bedre helse og trivsel. Færre var slitne.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/her-har-de-ansatte-i-tine-hatt-sekstimersdag-i-12-ar-na-vraker-ledelsen-ordningen-6.158.659116.7746952e7a

Jeg ser jo for meg at grunnen for at effekten flatet ut over tid, må jo være at de oppnådde det som var mulig, og ikke at sykefraværet eller produktiviteten sank igjen. Det er jo gitt at med korte ned dagen til 6 timer, så vil de kun ha en viss effekt, og 11% ned i sykefravær var det her da. 

Det endte dessverre med at det tok slutt, pga Tine skulle spare penger: https://fagbladet.no/heltid/slutt-for-sekstimersdagen-tine-heimdal-oker-arbeidstiden-med-15-time-6.91.662977.e310a7dde8#:~:text=Ved Tines ostepakkeri på Heimdal,er det slutt%2C ifølge NRK.&text=De ansatte blir nå nødt,på seks timer i 2007.

Anonymkode: 2a1ec...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (1 time siden):

Det går helt fint så lenge du er ok med å ta 25% kutt i lønna di

Hvorfor kommer dette våset opp hver gang?

Det er så mye akkumulert rikdom hos enkeltpersoner at 1% av befolkningen i verden har 50% av inntektene/rikdom.

I Norge har de rikeste eierskap i rundt 24% og de fattigste 50% eier rundt 4%. 

Vi har i tillegg en voldsomt offentlig rikdom i oljefondet m.m. 

De siste 50 årene fra ca 1975-80, alt ettersom hvilket land du ser på, har det vært en voldsomt overføring av rikdom til de med mest midler fra resten av oss.

Mange yrkesgrupper har ikke hatt reallønnsvekst, selv i Norge, siden 1990-tallet.

Vi tåler en noe mer omfordeling i rikdommen. Og vi er på ingen måte ekstreme ved å forvente det. Det ekstreme er å fortsette å bevege seg mot få en rikdomfordeling som Frankrike og England før den Franske revolusjonen.

Land som bruker innbyggerne for eliten er Russland og Kina, men mange ser ut til å ønske seg de samme tilstandene i Vesten også og har slukt ideen om at vi kan ikke omfordele noe mer for da er vi visst kommunister. Selv om gullalderen(1950-1975)  i USA f.eks hadde en mye mer omfordeling enn i dag. Dette på samme tidspunkt som USA var kapitalismens vokter og forkjemper under den kalde krigen.

Anonymkode: b09cb...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvorfor kommer dette våset opp hver gang?

Det er så mye akkumulert rikdom hos enkeltpersoner at 1% av befolkningen i verden har 50% av inntektene/rikdom.

I Norge har de rikeste eierskap i rundt 24% og de fattigste 50% eier rundt 4%. 

Vi har i tillegg en voldsomt offentlig rikdom i oljefondet m.m. 

De siste 50 årene fra ca 1975-80, alt ettersom hvilket land du ser på, har det vært en voldsomt overføring av rikdom til de med mest midler fra resten av oss.

Mange yrkesgrupper har ikke hatt reallønnsvekst, selv i Norge, siden 1990-tallet.

Vi tåler en noe mer omfordeling i rikdommen. Og vi er på ingen måte ekstreme ved å forvente det. Det ekstreme er å fortsette å bevege seg mot få en rikdomfordeling som Frankrike og England før den Franske revolusjonen.

Land som bruker innbyggerne for eliten er Russland og Kina, men mange ser ut til å ønske seg de samme tilstandene i Vesten også og har slukt ideen om at vi kan ikke omfordele noe mer for da er vi visst kommunister. Selv om gullalderen(1950-1975)  i USA f.eks hadde en mye mer omfordeling enn i dag. Dette på samme tidspunkt som USA var kapitalismens vokter og forkjemper under den kalde krigen.

Slutt med tullet, ingen land jobber 6 timer om dagen og med mindre vi får en stat som er ok med at opp mot 25% av aktivitetene på jobben blir fritid. Vi har allerede store deler av befolkningen som ikke jobber, og du ser kostnadene allerede.

Borgerlønn og 6 timers dag er en venstrvridd feber drøm med lite om noen virkelighet i seg.

Bidra eller bli fattig er valget vi har nå

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjold skrev (6 timer siden):

Norge har ikke en mangel på arbeidsplasser, vi har en mangel på arbeidskraft.

Norge har for mange innvandrere, så etnisk norske har ikke forstått og møtt seg selv i døren enda. Men innvandre bidrar til at Norge kan føle seg mer ren. For Norge trenger det for å få kulturutveksling. 

Anonymkode: 2663f...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yrkesaktive betaler allerede for mye skatt, så befolkningen er og blir slave til staten for å overlevere penger til staten slik at dem kan jobbe for å tjene mer penger utenlands. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å jobbe 7, 5 timer hverdag er veldig rar arbeidsdag ordning. Hvem som fant på det tallet? selvsagt er 6 timer det ideelle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (8 timer siden):

Slutt med tullet, ingen land jobber 6 timer om dagen og med mindre vi får en stat som er ok med at opp mot 25% av aktivitetene på jobben blir fritid. Vi har allerede store deler av befolkningen som ikke jobber, og du ser kostnadene allerede.

Borgerlønn og 6 timers dag er en venstrvridd feber drøm med lite om noen virkelighet i seg.

Bidra eller bli fattig er valget vi har nå

Tenker det er du som må prøve å faktisk begrunne eller argumentere. Prøve noe faktuelle eller logiske argumenter. Ikke bare «feberfantasier», «venstrevridd», «tull» og prøve å slå det sammen med borgerlønn som ikke er tema her i det hele tatt. 

Forøvrig, som jeg viser gang på gang i denne tråden så er det: Bidra OG bli fattigere som er hvor vi er på vei.

7,5 timer er ingen naturlov eller økonomisk lov. Faktisk spådde økonomen Menard Kaynes at vi ville fordelt velstanden mer og jobbet mindre nå, men i stedet har vi godtatt voldsom akkumulering av rikdom på noen veldig få hender og at dette skjer raskere og med mer overføring enn tidligere i verdenshistorien.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forsøkt dette flere ganger, men stort hell! Ikke er det dyrere for arbeidsgiver heller. Poenget er at man skal bruke de 6 timere bedre. Folk blir også mer effektive og produktive når de jobber 6 timer vs 8 timer. Ja til 6 timers arbeidsdag!

Anonymkode: 81f92...fa2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter forslaget. Den teknologiske utviklingen har effektivisert mange sider ved de fleste jobber og vi får gjort mer på 7,5 timer i dag enn foro 10, 30 og 50 år siden. Det var i sin tid ramaskrik når Norge skulle få 37,5 timers uker og...

Men. Jeg har ingen tro på at dette får flere uføre ut i jobb. Det er en grunn til at en person er 100% ufør. Enten fordi de faktisk ikke har noen restarbeidsevne i det hele tatt, eller fordi en eller flere diagnoser gjør at de ikke kan stå i noen grad av arbeid. Ja kanskje media vil finne "Kjell Bjarne" på Vinstra som endelig kan stå i en jobb, med bilde fra pauserommet og en kaffekopp fremfor seg. Men realistisk sett vil vi ikke klarer å hente flere tilbake på denne måten. Vi har allerede ordning med gradert ufør som de ikke kan stå i - hvorfor skulle da 1,5 timer kortere dag utgjøre noen forskjell?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er jo forsøkt dette flere ganger, men stort hell! Ikke er det dyrere for arbeidsgiver heller. Poenget er at man skal bruke de 6 timere bedre. Folk blir også mer effektive og produktive når de jobber 6 timer vs 8 timer. Ja til 6 timers arbeidsdag!

Jeg kan ikke behandle like mange eller flere pasienter hvis arbeidsdagen blir kortere. Og hvordan tenker du f.eks. lærere skal undervise mer effektivt – ved å snakke raskere?

Anonymkode: 9d2ec...5c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg kan ikke behandle like mange eller flere pasienter hvis arbeidsdagen blir kortere. Og hvordan tenker du f.eks. lærere skal undervise mer effektivt – ved å snakke raskere?

For lærere vil man kunne kutte i alle timene som går til «skoleutvikling » hver uke uten at de underviser noe mindre. 

Vi måtte bare godtatt som samfunn at vi ikke lenger kan pålegge lærere å bruke mellom 4-8 timer i uken på felles og individuell kompetanseheving. Samtidig kunne vi tatt et stort apparat som kun jobber med skoleutvikling og gitt dem lærerjobber.

For begge yrkesgrupper måtte man kanskje også prioritert noe i forhold til dokumentasjonskrav og diverse byråkratiske pålegg, som ville nok gjort dem mer effektive.

Samtidig måtte deler av også apparatet som har dette som sin hovedoppgave: å pålegge andre regler, rutiner, dokumentasjon m.m, følge dem opp og evaluere i større grad skaleres ned og jobbe selv som lege eller lærer. Vi mister mange arbeidstakere fordi de går fra å være praktikere til å bli administratorer.

Sier ikke at vi skal kvitte oss med dette, men at det må være hensiktsmessig og prioritert. I dag prioriteres det ikke, det blir bare mer av det som ikke er primæroppgaver som behandling av pasienter eller undervisning av elever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For lærere vil man kunne kutte i alle timene som går til «skoleutvikling » hver uke uten at de underviser noe mindre. 

Vi måtte bare godtatt som samfunn at vi ikke lenger kan pålegge lærere å bruke mellom 4-8 timer i uken på felles og individuell kompetanseheving. Samtidig kunne vi tatt et stort apparat som kun jobber med skoleutvikling og gitt dem lærerjobber.

For begge yrkesgrupper måtte man kanskje også prioritert noe i forhold til dokumentasjonskrav og diverse byråkratiske pålegg, som ville nok gjort dem mer effektive.

Samtidig måtte deler av også apparatet som har dette som sin hovedoppgave: å pålegge andre regler, rutiner, dokumentasjon m.m, følge dem opp og evaluere i større grad skaleres ned og jobbe selv som lege eller lærer. Vi mister mange arbeidstakere fordi de går fra å være praktikere til å bli administratorer.

Sier ikke at vi skal kvitte oss med dette, men at det må være hensiktsmessig og prioritert. I dag prioriteres det ikke, det blir bare mer av det som ikke er primæroppgaver som behandling av pasienter eller undervisning av elever.

Jeg er tannlege i den offentlige tannhelsetjenesten, jeg behandler pasienter og skriver journal, det finnes i min type stilling ingen andre typer dokumentasjonskrav eller byråkrati. Jeg håper ikke du mener at jeg skal la være å skrive en grundig journal?

Jeg kan ikke behandle pasienter raskere enn jeg gjør uten at det går ut over kvaliteten på arbeidet og omsorgen overfor pasientene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er tannlege i den offentlige tannhelsetjenesten, jeg behandler pasienter og skriver journal, det finnes i min type stilling ingen andre typer dokumentasjonskrav eller byråkrati. Jeg håper ikke du mener at jeg skal la være å skrive en grundig journal?

Jeg kan ikke behandle pasienter raskere enn jeg gjør uten at det går ut over kvaliteten på arbeidet og omsorgen overfor pasientene.

Jeg er ikke tankeleser eller påstår å vite alt om alle yrker. Basert på det du skrev antok jeg at du var lege, og jeg baserte meg da på det jeg vet fra venner som selv er leger med fastlegepraksis eller jobb på sykehus.

Så nei, jeg har ikke påstått noe om din spesifikke praksis, ei heller at du skal slutte å føre journal. Det ville være helt umulig, og kan vel heller ikke leses ut fra det jeg skrev av samme årsak som før: det er ikke mulig at jeg påsto det fordi jeg først nå kan lese at du er tannlege.

Jeg kjenner deg ikke og  jeg utøver ikke samme yrke, men jeg tar heller ikke din individuelle mening og praksis til inntekt for at «tannleger må jobbe 7,5 timer fordi sånn må det være» på samme måten som naturlovene fordi du legger til nye momenter som jeg skulle ha gjettet meg til ved hjelp av overnaturlige evner.

Som jeg har skrevet i tråden flere steder må vi kanskje prioritere annerledes. Dette også på et makronivå. Vi må kanskje ha flere tannleger, sykepleiere, helsefagarbeidere, barnehageansatte, produksjonsarbeidere i industri m.m og færre av andre yrker. Det vil si at du kan ha færre pasienter. 

Det er ikke utelukkende et argument for 6-timers dag at alle skal bli mer effektive, men det er heller ikke slik at ingen blir det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vet at store deler av helsevesenet går over til 12 timers vakter nå. 6 timer blir aldri en realitet. Vi bør heller kjempe for å beholde 8 timers dagen. 

Anonymkode: 0ea56...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.12.2024 den 8.57):

Ja!! Yrkessjåførene må da ha egne høyere fartsgrenser, mens det sitter en kar baki bilen og kaster ut godset i fart!
Barn i barnehagen får klare seg selv på do f.eks., eller skal de og eldre som ikke helt greier seg selv, få f.eks. maks ett tørk? 
Frisørene må klippe raskere, malerne og elektrikerne og rørleggeren må bare lære seg å jobbe fortere, mens de som jobber på kontor kan jo bare la være å stå og slarve ved kaffemaskinen eller vannautomaten, og korte ned fjaset på alle møtene sine.

Dette blir spennende og bra! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.12.2024 den 18.48):

Økningen vil mest sannsynligvis skje i arbeidskraftintensive yrker som fysisk produksjon, helsevesenet o.l. 

Vi ser jo stadig endringer i hvor arbeidskraften brukes. F.eks har vi fra 1980-tallet kraftig redusert ansatte i industri. Her tror jeg vi vil få en økning ved redusert arbeidstid.

En del av pakka med reduksjon i arbeidstid, tror jeg, er at veldig mange som utdanner seg og jobber med «det de vil» må i større grad sette tæring etter næring fordi det blir færre som gjør helt nødvendig arbeid og vi kommer til å trenge flere i disse yrkene.

Jeg hadde gått tilbake til helsevesenet om det hadde vært 6 timers arbeidsdag. Og sikkert mange andre også..

AnonymBruker skrev (På 7.12.2024 den 21.43):

Det vil alltid være de som gjør det.

Personlig ville jeg brukt de to timene på det jeg føler jeg ikke har energi til, å trene. Man kan si alt om at det handler om prioriteringer. Med min kroniske situasjon så blir prioriteringen 100% jobb, for ja penger er det man trenger i samfunnet i dag.

Så da går det utover trening. Med 2 timer mindre jobb, da hadde jeg hatt noe overskudd til å gjøre ting jeg ønsker men ikke orker.

Anonymkode: 2a1ec...93c

Samme her!! Ville vært mer aktivitet både på meg og barna.

Maleficenta skrev (På 7.12.2024 den 21.50):

Tidligvakt etter natt er da ikke lov. Da har du sovedag etter nattevakten imellom. Det er gjerne slik du mener? Men ja det er tøft for helsa. Det skulle bare vært faste nattevakter mener jeg. Tredelt turnus er fryktelig slitsomt

Men det skjer. Oftere enn det burde.

AnonymBruker skrev (På 8.12.2024 den 20.04):

Flott at du sier det. Tannleger, leger, psykologer og andre som tjener over si 700k, kan jo fortsette å jobbe 7,5 timer. 

Og de som jobber som børsmeglere, eiendomsmeglere, etc, kan jo fortsette å jobbe som før.

Vi med vanlige yrker og mindre lønn, får heller leve.

Anonymkode: f8796...dcf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja får håpe med 6 timers arbeidsdag at regningsbunken minkes tilsvarende der har jeg mine tvil da vil jeg få en bruttolønn på 26 000,- i måneden det er 14 000,- under det jeg tjener i dag brutto 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...