AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:44 #1 Del Skrevet lørdag kl 15:44 Ok, så hear me out. Gi gjerne innspill om du har! Med all diskusjonen om å trekke i sykelønn, pengestøtte osv osv, hadde det ikke vært bedre å tenke på kortere arbeidsdager? Bedre jobb miljøer etc? Med kortere arbeidsdager så vil folk få mer fritid som igjen vil gi bedre psykisk helse, motivasjon og energi i hverdagen Personer med nedsatt arbeidsevne vil også kunne stå i jobb lenger Lette på presset på barnehager og ansatte da foreldre kan komme tidligere Arbeidsgivere kan åpne flere stillinger som vil da få flere ut i jobb Finnes sikkert mange andre bedre løsninger enn å kutte i støtte som kommer til å gå utover de med minst, og gjøre folk enda mer sykere i lengden. Føler man må se langsiktig når man snakker om problemer som kan potensielt ødelgge mer enn hjelpe i fremtiden, eller?? Anonymkode: f0644...23e 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:45 #2 Del Skrevet lørdag kl 15:45 Kan også legge til folk får mer tid til å ta vare på helsa, så det vil lette trykket på leger og sykehus også! ts Anonymkode: f0644...23e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:50 #3 Del Skrevet lørdag kl 15:50 Beyond naivt å drømme om dette. Anonymkode: a99b1...d9a 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:53 #4 Del Skrevet lørdag kl 15:53 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Beyond naivt å drømme om dette. Anonymkode: a99b1...d9a Utdyp Anonymkode: f0644...23e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 15:54 #5 Del Skrevet lørdag kl 15:54 Og hvem skal betale for dette? 8 timer er ikke lange arbeidsdager. Jeg har selv to jobber og jobber da ofte 7- 22.15, kun med ca 20 "pause" mellom for å kjøre fra den ene til den andre jobben. Anonymkode: 6bb6a...c3c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet lørdag kl 15:55 #6 Del Skrevet lørdag kl 15:55 Hvor skal du importere arbeidskraften fra? 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjold Skrevet lørdag kl 16:02 #7 Del Skrevet lørdag kl 16:02 Norge har ikke en mangel på arbeidsplasser, vi har en mangel på arbeidskraft. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:04 #8 Del Skrevet lørdag kl 16:04 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og hvem skal betale for dette? 8 timer er ikke lange arbeidsdager. Jeg har selv to jobber og jobber da ofte 7- 22.15, kun med ca 20 "pause" mellom for å kjøre fra den ene til den andre jobben. Anonymkode: 6bb6a...c3c Når flere kan stå i jobb eller finne jobb osv så betyr det jo flere som kan betale skatt og ikke trenger støtte. Om man trenger tilskudd fra staten for å få det til, så blir det jo billigere for dem i lengden. Er kjempe bra at du klarer det da! Er jo flott å høre, men er dessverre ikke alle som kan. Hvorfor tror du det er så "mange sykemeldte"? Er alle late? Er ikke noe problem med samfunnet altså, men bare at folk gidder ikke å jobbe? 🤔 Er et mysterie det her altså ts Anonymkode: f0644...23e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:08 #9 Del Skrevet lørdag kl 16:08 Illuminatum skrev (8 minutter siden): Hvor skal du importere arbeidskraften fra? Skjold skrev (1 minutt siden): Norge har ikke en mangel på arbeidsplasser, vi har en mangel på arbeidskraft. Da kan det jo hjelpe å tilrettelegge for at folk som står utenfor arbeidslivet sånn at de kan komme tilbake? I hvert fall en måte å få mer arbeidskraft på. Åpenbart er det jo mennesker som er ufør som ikke kan jobbe. Og det skal vi akseptere og heller ikke ødelegge for dem, men vet om fler som kunne holdt ut i jobb lenger om det hadde vært kortere dager. 20% stillinger kan man ikke leve på, som er de eneste jobbene de kan ta. ts Anonymkode: f0644...23e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:12 #10 Del Skrevet lørdag kl 16:12 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Beyond naivt å drømme om dette. Anonymkode: a99b1...d9a Hvorfor? Island har innført det med stor suksess. Anonymkode: 0d3e2...575 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:13 #11 Del Skrevet lørdag kl 16:13 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Og hvem skal betale for dette? 8 timer er ikke lange arbeidsdager. Jeg har selv to jobber og jobber da ofte 7- 22.15, kun med ca 20 "pause" mellom for å kjøre fra den ene til den andre jobben. Anonymkode: 6bb6a...c3c Åja, bare fordi du jobber halve døgnet så er det ikke mye med åtte timer per dag? Anonymkode: 0d3e2...575 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skjold Skrevet lørdag kl 16:13 #12 Del Skrevet lørdag kl 16:13 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da kan det jo hjelpe å tilrettelegge for at folk som står utenfor arbeidslivet sånn at de kan komme tilbake? I hvert fall en måte å få mer arbeidskraft på. Åpenbart er det jo mennesker som er ufør som ikke kan jobbe. Og det skal vi akseptere og heller ikke ødelegge for dem, men vet om fler som kunne holdt ut i jobb lenger om det hadde vært kortere dager. 20% stillinger kan man ikke leve på, som er de eneste jobbene de kan ta. ts Anonymkode: f0644...23e Du tror at å få noen få uføre tilbake i deltidsjobb kompenserer nok for at vi kutter 1/4 av arbeidskraften i hele landet? Kan ikke vi heller ha et system hvor folk som sliter jobber de prosentene de klarer også kan staten dekke den prosenten de ikke klarer? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:13 #13 Del Skrevet lørdag kl 16:13 Dere tror det å trekke i støtteordninger vil hjelpe å få arbeiskraft? Tenk i lengden når folk blir enda mer syke og slitene. Det kommer jo bare til å balle på seg og bli enda verre. Folk blir jo bytta ut med AI før eller siden uansett, så like greit å få til et system som kan legge til rette for influksen av arbeisledighet som kommer? Anonymkode: f0644...23e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:14 #14 Del Skrevet lørdag kl 16:14 Fra arbeidsgiverperspektiv. Hvis vi reduserer normalarbeidstiden fra 8 til 6 timer, må jeg ansette minst 33% flere for å produsere samme mengde. Jeg må sette av mer ressurser til administrasjo og ledelse, og mer ressurser til lokaler, utstyr osv. La oss anta at kostnadene ved å produsere samme mengde øker med 35%. Jeg tror ikke jeg kan selge produkter/tjenester 35% dyrere. Da hadde jeg jo økt prisen i dag. Hvordan ser du for deg at jeg skal fortsette å drive en lønnsom bedrift? Hvem skal betale hvis jeg ikke skal redusere lønnsutgifter? Anonymkode: 271d5...395 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:20 #15 Del Skrevet lørdag kl 16:20 Skjold skrev (2 minutter siden): Du tror at å få noen få uføre tilbake i deltidsjobb kompenserer nok for at vi kutter 1/4 av arbeidskraften i hele landet? Kan ikke vi heller ha et system hvor folk som sliter jobber de prosentene de klarer også kan staten dekke den prosenten de ikke klarer? Sånn som folk skriker om at folk må ha sykemelding er så late og har lite arbeidsmoral, så virker det jo ut som det kunne hjulpet, ja. Siden det er jo sååå mange. Hele poenget mitt er jo at det er et større problem å ta tak i her, og finne løsninger. Og som en annen sa lenger opp her, så har det blitt testet i andre land også, og det har jo fungert! Så noe må det jo være å ta her i fra Anonymkode: f0644...23e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:23 #16 Del Skrevet lørdag kl 16:23 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fra arbeidsgiverperspektiv. Hvis vi reduserer normalarbeidstiden fra 8 til 6 timer, må jeg ansette minst 33% flere for å produsere samme mengde. Jeg må sette av mer ressurser til administrasjo og ledelse, og mer ressurser til lokaler, utstyr osv. La oss anta at kostnadene ved å produsere samme mengde øker med 35%. Jeg tror ikke jeg kan selge produkter/tjenester 35% dyrere. Da hadde jeg jo økt prisen i dag. Hvordan ser du for deg at jeg skal fortsette å drive en lønnsom bedrift? Hvem skal betale hvis jeg ikke skal redusere lønnsutgifter? Anonymkode: 271d5...395 Det er jo her det hadde vært fint med oppegående politikere som kunne hjelpet mer Anonymkode: f0644...23e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:27 #17 Del Skrevet lørdag kl 16:27 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Fra arbeidsgiverperspektiv. Hvis vi reduserer normalarbeidstiden fra 8 til 6 timer, må jeg ansette minst 33% flere for å produsere samme mengde. Jeg må sette av mer ressurser til administrasjo og ledelse, og mer ressurser til lokaler, utstyr osv. La oss anta at kostnadene ved å produsere samme mengde øker med 35%. Jeg tror ikke jeg kan selge produkter/tjenester 35% dyrere. Da hadde jeg jo økt prisen i dag. Hvordan ser du for deg at jeg skal fortsette å drive en lønnsom bedrift? Hvem skal betale hvis jeg ikke skal redusere lønnsutgifter? Anonymkode: 271d5...395 Det meste som utføres er jo bare pseudoarbeid uansett. Det finnes ingen gode grunner til at vi i 2024 med alle våre digitale hjelpemidler skal ha like lange arbeidsdager som i 1980. Anonymkode: 0d3e2...575 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:28 #18 Del Skrevet lørdag kl 16:28 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo her det hadde vært fint med oppegående politikere som kunne hjelpet mer Anonymkode: f0644...23e Hjelpe med hva? En bedrift må tjene penger, og holde utgifter lavere enn inntektene. Markedet bestemmer inntektene og bedriftens lønnsevne. Anonymkode: 271d5...395 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:28 #19 Del Skrevet lørdag kl 16:28 Turnus ordninger er jo også helseskadelige, så heller fått faste timer feks på sykehus kunne jo vært interessant å se på? Sliter jo ut sykepleiere og leger? Vet selv det å gå på nattevakt og så ha tidlig vakt etterpå er forferdelig, men folk som sitter på kontor har jo ikke sånne problemer. Men det er jo ikke kontorstillinger som sliter med arbeidskraft heller. Anonymkode: f0644...23e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:31 #20 Del Skrevet lørdag kl 16:31 Den neste store reformen burde være mindre arbeidstid. Et årsverk burde ikke være på mer enn 1200 timer i 2025. Det burde skje uten nedgang i lønn. Det er den eneste måten vi alle kan ta del i velstandsutviklingen og effektiviseringen som arbeidslivet har gått gjennom og gjennomgår. Det vil også skape et mer effektivt arbeidsmarked. All forskning viser at vi klarer å jobbe mer effektivt med mindre tid. Det vil også åpne opp arbeidsmarkedet for mange flere, få ned sykefravær og gjøre så flere kan stå i jobb. Alle over 60 år burde ha et årsverk på maks 1100 timer og de over 65 bør ha maks 1000 timer, men kun de som er omfattet av de store endringene i pensjon. Siden 1980-tallet har arbeidslivet blitt voldsomt effektivisert gjennom digitalisering, og dette øker med AI og fortsatt forbedret automatisering. I tillegg har kvinner gått fra å delvis eller ikke være i arbeidslivet til å jobbe 100%. Samtidig var det da sist man reduserte arbeidsstiden, noe man gjorde gradvis og taktvis helt siden starten av 1900-tallet. Starten på 1980-tallet markerer også et annet skille. Siden da har rikdom blitt akkumulert på færre og i så stort kvanta at vi nærmer oss 17-1800-tallet i forskjeller og enkelte ekstremt rike. Detver ingenting galt med rike mennesker og rikdom, men vi som samfunn har ikke vært flinke til å gi alle en like stor del av kaka. LO som har fredet 37.5 timer uke og som bare har fokusert på lønn har sviktet norske arbeidstaker ved å ikke sette fokus på dette og løfte reduksjon i arbeidstid frem som kampsak. Kortere arbeidstid vil også kunne gi oss mulighet til å ha et mer miljøvennlig samfunn. Vi får tid til å gå/sykle eller bruke kollektiv i det daglige. Vi kan reparere ting, vi kan få mer tid til å reise saktere (tog) om vi drar på ferie. Vi blir kanskje vant til at noen ting, det som ikke er så viktig, ikke må skje nå og ikke haster like mye. Vi kaster vekk mye tid i arbeidslivet, og altfor mange jobber i yrker som bidrar med lite og som vi trenger færre i. At vanlige arbeidstakere ofte er imot dette er for meg helt uforståelig. Nå eier 1% av jordens befolkning ca 50% av jordens ressurser, det er kanskje rom for noe mer omfordeling enn i dag. Norge er et ekstremt rikt samfunn, så det er helt merkelig at ikke vi klarer å se det. Anonymkode: b09cb...265 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå