AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:27 #61 Del Skrevet lørdag kl 16:27 Kjenner meg veldig igjen, TS. Jeg kan også gå og glede meg en hel dag hvis jeg skal unne meg en pose smågodt til kvelds. Og blir nedstemt om jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal det. Jeg er 166 cm og 67 kg, og helt i øvre sjikt av normalvekt. Naturlig tynne mennesker er vel bare ikke særlig opptatt av mat. Har noen naturlig magre 45 kilos damer på jobben og de ser nærmest ut som drøvtyggere der de sitter og prøver å tvinge ned ei skive i lunsjen. Virker egentlig som om jo tynnere man er, jo mindre opptatt er man av mat. Anonymkode: fcd87...53a 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:29 #62 Del Skrevet lørdag kl 16:29 Jeg har det lettvint - det er mye jeg ikke liker. Spiser ikke kaker eller hvetebakst, ikke spesielt fan av sjokolade, og hvis jeg skal spise noe søtt, blir det ikke mye, fordi jeg blir kvalm veldig fort. Potetgull må jeg derimot bare la vær å handle inn, for det kan jeg spise til alle måltider hvis jeg har det tilgjengelig. Anonymkode: f9c9f...9ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:31 #63 Del Skrevet lørdag kl 16:31 Maia70 skrev (8 minutter siden): Nå bare slenger du ut et eller annet, dette aner du ingenting om. Honning og brunt sukker er ikke sunt Noen inntar søtning i former som de tror er mye sunnere enn hvitt sukker. Begrunnelsen for å velge for eksempel honning eller brunt sukker kan ofte være at man da også får i seg andre næringsstoffer. Innholdet av antioksidanter, vitaminer, mineraler, aminosyrer og probiotiske stoffer i honning er marginale, og det betyr at inntaket av honning må være stort for at innholdet av vitaminer og mineraler er av betydning. Et stort inntak honning betyr et samtidig økt inntak av sukker og energi, så det anbefales ikke. En spiseskje honning veier mer og gir derfor også mer energi (70 kcal) enn en spiseskje sukker (52 kcal). Så det er liten eller ingen helsegevinst i å velge honning og brunt sukker fremfor hvitt sukker. Kilde: https://www.vektklubb.no/inspirasjon/mat-og-kosthold/kosthold-og-ernaering/Ad6LAn/7-ting-du-boer-vite-om-sukker Anonymkode: 75370...2a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DelvisPresley Skrevet lørdag kl 16:33 #64 Del Skrevet lørdag kl 16:33 All mulig junkfood. Pizza minst 2 ganger i uka, sjokolade hver dag, brus hver dag, øl i helgene samt chips. Stort sett usunne middager med mye kalorier. Til nistepakke på jobb har jeg ofte horn eller lyse rundstykker med ost og skinke. Har bmi på 23. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet lørdag kl 16:34 #65 Del Skrevet lørdag kl 16:34 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Honning og brunt sukker er ikke sunt Noen inntar søtning i former som de tror er mye sunnere enn hvitt sukker. Begrunnelsen for å velge for eksempel honning eller brunt sukker kan ofte være at man da også får i seg andre næringsstoffer. Innholdet av antioksidanter, vitaminer, mineraler, aminosyrer og probiotiske stoffer i honning er marginale, og det betyr at inntaket av honning må være stort for at innholdet av vitaminer og mineraler er av betydning. Et stort inntak honning betyr et samtidig økt inntak av sukker og energi, så det anbefales ikke. En spiseskje honning veier mer og gir derfor også mer energi (70 kcal) enn en spiseskje sukker (52 kcal). Så det er liten eller ingen helsegevinst i å velge honning og brunt sukker fremfor hvitt sukker. Kilde: https://www.vektklubb.no/inspirasjon/mat-og-kosthold/kosthold-og-ernaering/Ad6LAn/7-ting-du-boer-vite-om-sukker Anonymkode: 75370...2a8 Honning og brunt sukker er ikke det samme, og det finnes ikke en kilde i artikkelen du linker til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:35 #66 Del Skrevet lørdag kl 16:35 Maia70 skrev (Akkurat nå): Honning og brunt sukker er ikke det samme, og det finnes ikke en kilde i artikkelen du linker til. Det er tydelig at du sliter med leseforståelsen, jeg gidder ikke bruke mer tid på å kverulere med deg. Anonymkode: 75370...2a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 17:06 #67 Del Skrevet lørdag kl 17:06 Hva spiser du når du spiser? Jeg er egentlig ganske lik, men har klart å snu. Jeg er ikke tynn, men raser ned i vekt. Det krevde viljestyrke, men etter ca ei uke ble det lettere. Jeg må begrense inntaket av søtt og fine kornprodukter(lyst brød, pasta og ris) og spise rikelig med grønnsaker, nok proteiner og fett. Hvis jeg kjenner at jeg vil ha noe(sjokolade…) tar jeg ei spiseskje cottage cheese(mager m vanilje) og ei teskje peanøttsmør, eller litt gulost (skjærer et par-tre skiver). Da får jeg dekka behovet (det er kaloritett, men proteiner og fett, lite karbohydrater). Det som er viktig for meg er å spise meg god og mett til middag, da slipper jeg å bli sulten på kvelden, tidspunktet jeg oftest overspiste sjokolade, med ca 1/4 karbohydrat (poteter eller grove kornprodukter ), 1/4 proteinkilde og resten grønnsaker. Kroppen har nå vendt seg til det kostholdet, så nå kan jeg spise litt sjokolade eller bakverk, og kroppen begrenser seg selv, MEN det må være flest dager uten, for kroppen bygger raskt opp toleransen igjen. Anonymkode: 1ddcc...f6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:59 #68 Del Skrevet søndag kl 12:59 AnonymBruker skrev (På 7.12.2024 den 11.53): For meg gir godteri meg så mye livsglede. Jeg bor alene, og det eneste jeg ser fram til når jeg er ferdig med å jobbe og trene, er sjokoladeplaten jeg skal kose meg med når jeg kommer hjem. De gangene jeg har bestemt meg for ikke å kjøpe det, gruer/mister jeg helt lysten til å gjøre noe eller dra hjem. Føler jeg bare “eksisterer” liksom, ut dagen. Anonymkode: 4eb5f...6b1 Tenker dette kan være problemet ditt. Hvis mat er den eneste "gleden" du har i hverdagen, handler dette strengt tatt ikke egentlig om mat. Du bør kanskje se litt innover: 1) hvorfor har du ikke mer enn mat å glede deg over i livet? og 2) bruker du mat for å regulere kjipe følelser? Etter jeg begynte å lære om følelser og hvordan jeg kan håndtere ting som skjer mentalt, sluttet jeg helt med å overspise enorme mengder snop. Jeg tror mange generelle tips og triks kan hjelpe med søtsug: som å spise et sunt måltid med protein, grønnsaker og grove korn før du spiser snop som dessert. Men dette hjelper ikke om du bruker mat for å fylle et "hull" i deg selv, noe jeg tenker at du kanskje gjør når du beskriver at "du bare eksisterer" uten. Anonymkode: 8425a...290 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:34 #69 Del Skrevet søndag kl 14:34 TS her. Setter kjempe pris på alle tilbakemeldingene deres! Psyk Som dere sier, så tenker jeg også litt at det nok sikkert kanskje er noe psykisk - siden det feks er spesifikke ting jeg craver, at ikke en kanelbolle stiller cravingsen selv om den også inneholder mye sukker. Men, jeg er hverken depressiv eller ensom. Jeg er faktisk nesten alltid glad, og føler ikke at det er noe «tomrom» jeg egentlig prøver å dekke.. Aktivitet Flere har skrevet at jeg skal forsøke å bytte det ut med aktiviteter. Jeg er kanskje litt rådløs her, for jeg er i aktivitet nesten hver dag. Ikke sinnsykt hardt eller mye, men styrke. Jeg har gått endel tur, men skal jeg være helt ærlig synes jeg at gåturer er hersens kjedelig, og skulle jeg gått tur hele kvelden i tillegg til trening etter jobb vadde jeg heller ikke holdt ut det i lengden. Jeg bodde nordpå en stund og var da på mye toppturer - men jeg spiste fremdeles like mye godteri da som nå. Jeg har liksom ikke opplevd noen aktiviteter som gir meg like mye glede som sjokolade/smågodt.. Kosttilskudd Skal gjøre litt research og faktisk gi dette et forsøk. Krom (aldri hørt om at dette kan hjelpe!), magnesium, b12, b16, sink Totalt avstand Jeg har forsøkt dette. Har gått rett over 4 uker uten noe sjokolade/smågodt, og det mest demotiverende jeg sitter igjen med er at «suget» aldri forsvant Erstatninger te, bær+youghurt har jeg forsøkt og spist+drukket mye av.. Har også vurdert snus, men idiotisk å starte med noe skadelig for å bli kvitt det andre skadelige. Snacks/kosthold flere av dere skriver proteinrik kost, fett etc. hva spiser dere når dere er på farten? I bilen på vei hjem fra jobb/venter på buss. Jeg takler ikke proteinbarer; har spist masse av dette før. Jeg tar veldig gjerne imot konkrete matvarer+retter dere elsker eller snakker på. Anonymkode: 4eb5f...6b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:37 #70 Del Skrevet søndag kl 14:37 Det. høres for meg ut som du lider av en spiseforstyrrelse. Det finnes støttegrupper og hjelp. Anonymkode: 7f2e0...0f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:42 #71 Del Skrevet søndag kl 14:42 Mona123 skrev (På 7.12.2024 den 12.01): Istedet for å ha restriksjoner, hvorfor ikke bare begrense? Jeg spiser snop hver dag. Men begrenser det til en liten rute om dagen, for eksempel. Men føler du livsglede av dette? Jeg er ikke ts, men hvis jeg har sjokolade eller chips i skapet føler jeg at all hjernekapasiteten min brukes på å holde meg unna. Jeg -klarer- det helt fint, men jeg har det helt miserabelt, og får ingen glede av den lille ruta når jeg vet at jeg kunne spist mer. Da er det bedre for meg å ikke ha noe i hus. Anonymkode: f533c...4c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snowbrigade Skrevet søndag kl 14:46 #72 Del Skrevet søndag kl 14:46 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tenker dette kan være problemet ditt. Hvis mat er den eneste "gleden" du har i hverdagen, handler dette strengt tatt ikke egentlig om mat. Du bør kanskje se litt innover: 1) hvorfor har du ikke mer enn mat å glede deg over i livet? og 2) bruker du mat for å regulere kjipe følelser? Etter jeg begynte å lære om følelser og hvordan jeg kan håndtere ting som skjer mentalt, sluttet jeg helt med å overspise enorme mengder snop. Jeg tror mange generelle tips og triks kan hjelpe med søtsug: som å spise et sunt måltid med protein, grønnsaker og grove korn før du spiser snop som dessert. Men dette hjelper ikke om du bruker mat for å fylle et "hull" i deg selv, noe jeg tenker at du kanskje gjør når du beskriver at "du bare eksisterer" uten. Anonymkode: 8425a...290 Jeg har det som ts, og jeg har masse å glede meg over i livet. Men det er liksom ingenting som gir meg samme gledefølelse som mat (for meg er det både mat (men dessverre gjerne usunn) og snop da . Ville du sagt det samme til en som føler at det mangler noe i livet fordi de ikke har så hyppig sex? For meg gir mat en -mye- større gledefølelse enn selv veldig god sex, nok til at jeg ikke egentlig har lyst til å slanke meg, fordi jeg ikke kan tro at det er verdt å redusere denne gledeb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:49 #73 Del Skrevet søndag kl 14:49 Proteinbarer kan bare skape mer lyst på sjokolade og godis, så likegreit at du ikke er noe glad i det. Når det gjelder snacking og mellommåltid, så vil du oppleve et MYE mindre behov for dette hvis du har mer protein og fett i dine ordentlige måltider. Det hjelper jo enormt for vektnedgang, for snackingen er ofte det som tipper kaloriintaket over grensa. Alle jeg kjenner som har økt protein+fett har så og si sluttet å snacke fordi lysten ikke dukker opp lenger. Ellers kan jeg gi spesifikke tips. Meal prep er alfa og omega for min del, så jeg lager for ca 3 dager om gangen. Lager ofte en supersmoothie som jeg har stående på flasker, de er raske å ta med seg til frokost eller før trening. Standard ingredienser i mine: gresk yoghurt, vaniljeproteinpulver (smakes ikke) litt melk/mandelmelk, banan, diverse bær, chiafrø (pre-soaked), sånne frosne spinatkuber (smakes ikke), cottage cheese. Topper med Det metter veldig godt og holder blodsukkeret stabilt. Har en selvlaget miks med div. nøtter og kokosflak, disse spiser jeg ved siden av samtidig eller som topping om jeg er hjemme. Dette inneholder mye næring, protein, sunt fett, antioksidanter. Et annet forslag er å lage noen eggbites i muffinsformer. Veldig godt å legge en stripe bacon i sirkel og så eggeblandingen oppi. I eggeblandingen har jeg bittelitt melk og cottage cheese, blender det opp for å ikke føle konsistensen av CC'en. Topper med litt revet ost. Litt paprika eller sopp er også veldig godt på disse, eller cherrytomater, eller spinat. Prøv deg frem til du finner en favoritt! Hummus er også et godt tips! Greit å lage opp for en uke om gangen og ha det i kjøkeskapet, klart til å spise litt og litt, med ferske gulrøtter å dippe med. Søk opp high protein snacks for mange ideer! Anonymkode: 37e1c...654 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:51 #74 Del Skrevet søndag kl 14:51 Ikke spis sjokolade. Det har mye av både sukker og fett. Kjøp det snopet med færrest kalorier. F.eks. colaflasker eller veldig lett snop som skumputer. Ellers drikker jeg mye kakao laget med skummet melk eller bare vann, kakaopulver og sukrin. Du må faktisk se på produktene hvor mye kalorier de har, ikke bare hodeløst kjøpe sjokolade fordi du alltid har gjort det. Litt fornuft og viljestyrke må du ha. Hvis ikke kan du glemme å bli slank. Anonymkode: 9d5b7...6df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:54 #75 Del Skrevet søndag kl 14:54 Snowbrigade skrev (6 minutter siden): Jeg har det som ts, og jeg har masse å glede meg over i livet. Men det er liksom ingenting som gir meg samme gledefølelse som mat (for meg er det både mat (men dessverre gjerne usunn) og snop da . Ville du sagt det samme til en som føler at det mangler noe i livet fordi de ikke har så hyppig sex? For meg gir mat en -mye- større gledefølelse enn selv veldig god sex, nok til at jeg ikke egentlig har lyst til å slanke meg, fordi jeg ikke kan tro at det er verdt å redusere denne gledeb Da må du slå deg til ro med å være lykkelig og feit. Ikke klage over vekten og samtidig fråtse i usunn mat Anonymkode: 9d5b7...6df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:56 #76 Del Skrevet søndag kl 14:56 Er du ensom? Det virker som du prøver å erstatte søtsuget etter savn av noe. Opplever du at hverdagen er meningsfull? Mat er jo følelser:) Anonymkode: 1d16b...190 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:57 #77 Del Skrevet søndag kl 14:57 Fordelen er vel at jeg aldri har hatt denne trangen til å dytte i meg noe hele tiden, verken søtt eller annet. Anonymkode: 77b03...873 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:01 #78 Del Skrevet søndag kl 15:01 Spiser dadler med salt lakrissmak i stedet for chips (som er min svakhet), ellers har jeg egentlig ikke så mye sug etter mat/snacks. Spiser når jeg må på en måte. Anonymkode: bad02...5b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:15 #79 Del Skrevet søndag kl 15:15 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Proteinbarer kan bare skape mer lyst på sjokolade og godis, så likegreit at du ikke er noe glad i det. Når det gjelder snacking og mellommåltid, så vil du oppleve et MYE mindre behov for dette hvis du har mer protein og fett i dine ordentlige måltider. Det hjelper jo enormt for vektnedgang, for snackingen er ofte det som tipper kaloriintaket over grensa. Alle jeg kjenner som har økt protein+fett har så og si sluttet å snacke fordi lysten ikke dukker opp lenger. Ellers kan jeg gi spesifikke tips. Meal prep er alfa og omega for min del, så jeg lager for ca 3 dager om gangen. Lager ofte en supersmoothie som jeg har stående på flasker, de er raske å ta med seg til frokost eller før trening. Standard ingredienser i mine: gresk yoghurt, vaniljeproteinpulver (smakes ikke) litt melk/mandelmelk, banan, diverse bær, chiafrø (pre-soaked), sånne frosne spinatkuber (smakes ikke), cottage cheese. Topper med Det metter veldig godt og holder blodsukkeret stabilt. Har en selvlaget miks med div. nøtter og kokosflak, disse spiser jeg ved siden av samtidig eller som topping om jeg er hjemme. Dette inneholder mye næring, protein, sunt fett, antioksidanter. Et annet forslag er å lage noen eggbites i muffinsformer. Veldig godt å legge en stripe bacon i sirkel og så eggeblandingen oppi. I eggeblandingen har jeg bittelitt melk og cottage cheese, blender det opp for å ikke føle konsistensen av CC'en. Topper med litt revet ost. Litt paprika eller sopp er også veldig godt på disse, eller cherrytomater, eller spinat. Prøv deg frem til du finner en favoritt! Hummus er også et godt tips! Greit å lage opp for en uke om gangen og ha det i kjøkeskapet, klart til å spise litt og litt, med ferske gulrøtter å dippe med. Søk opp high protein snacks for mange ideer! Anonymkode: 37e1c...654 Gode tips!! Har googlet og laget mye gjennom årene, hvor av 90% er ting som ikke smaker så godt /tar lenger tid enn solgt et . Derfor veldig kjekt å høre fra folk som har go-to som de bruker og faller i smak! Anonymkode: 4eb5f...6b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:21 #80 Del Skrevet søndag kl 15:21 AnonymBruker skrev (På 7.12.2024 den 11.53): Eneste grunnen til at jeg ikke er veldig overvektig, er at jeg trener. Jeg har et hinsides søtsug som har vært der siden jeg var barn. Jeg spiser gjerne en plate med sjokolade hver eneste dag, eller en pose med smågodt. Jeg prøver virkelig å holde det bort, og spiser mat først, men som om kroppen ikke liker mat, må nesten tvinge ned. Jeg har gått en hel måned uten å spise godteri, men får etterhvert «krigstendenser», at jeg til slutt sprekker og sprekker helt ekstremt voldsomt og klarer ikke å slutte. Jeg har forsøkt å holde det til bare helgene, men sliter å holde meg i ukedagene fordi lørdag føles endelangt unna. Vanskelig når søndagen kommer å kutte det bort igjen. For meg gir godteri meg så mye livsglede. Jeg bor alene, og det eneste jeg ser fram til når jeg er ferdig med å jobbe og trene, er sjokoladeplaten jeg skal kose meg med når jeg kommer hjem. De gangene jeg har bestemt meg for ikke å kjøpe det, gruer/mister jeg helt lysten til å gjøre noe eller dra hjem. Føler jeg bare “eksisterer” liksom, ut dagen. Det er forresten visse ting jeg har cravings på, feks en spesiell sjokoladeplate og smågodt - klarer å stå over andre søte ting. Får ingen «komplett» følelse eller dekket gravings om jeg feks spiser gullerotkake, kanelbolle ellernoe. Har heller ingen problemer med mat. Craver ikke pizza, burgere feks. Jeg ser på kroppen min at dette ikke er bra. Etter en ekstrem diett for mange år siden veide jeg 68 kg, og husker at jeg så i speilet at det så ut som at det var slik kroppen min egentlig skal se ut. Men visste samtidig at ikke jeg kom til å kunne fortsette denne dietten. Iflg BMI er jo også denne vekten ideell for min høyde. Jeg veier nå 83 kg og er 174 cm. Mange blir overrasket over vekten når jeg sier den høyt, ergo ser jeg kanskje litt tynnere ut Jeg vil så gjerne høre fra dere tynne hva dere gjør.. jeg har prøvd erstatning som mørk sjokolade, masse frukt og bør tilgjengelig. Jeg ønsker ikke anoreksi, jeg ønsker bare livsglede kombinert med at jeg har det OK med meg selv, kroppen min. Hadde satt enormt pris på ordentlige tanker og svar. Anonymkode: 4eb5f...6b1 Du trenger jo ikke akkurat noen ekstrem diett eller å få anoreksi. Du vet jo nøyaktig hva som er problemene dine. Det er denne spesifikke sjokoladeplater og smågodthyllen. Du trenger dermed ikke gjøre noen endringer i kostholdet, bare bruke all din disiplin på å IKKE kjøpe akkurat disse to varene. Jeg har det helt på samme måte, det er KUN smågodt som er mitt problem. Jeg må rett og slett tåle at livskvaliteten er litt lavere i hverdagen for å holde kroppen slank. Tenker egentlig at jeg er heldig som har så konkrete utfordringer. Hadde vært vanskeligere å stå i mot om det gjaldt samme craving på all mulig mat. På den annen side kunne man jo da bare overspist magre grønnsaker hvis det kun var ren sult som var problemet. Men ja, livet er bedre med smågodt, men livet er faktisk aller best når jeg trives i kroppen. Anonymkode: 2217a...8d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå