Gå til innhold

Hva spiser dere tynne? Ekstremt søtsug

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg er et menneske som kan ha skjokolade i skapet til dess det går ut på dato, (har skjedd ved flere anledninger), men jeg er også et menneske som kan spise skjokolade 7 dager i uken på kveldstid. Det går i rykk og napp, men jeg har alltid vært tynn, jeg har aldri måtte tenke så mye på kosthold, jeg spiser det jeg ønsker. Jeg er kanskje hakket mer glad i sauser, dipp, majones, det er der min svakhet ligger. Men jeg har aldri gjort det til et problem av noe sort. 

Jeg er veldig glad i "skikkelig" mat da og foretrekker nok en grovbrød skive med leverpostei, rødbeter og majones fremfor en skjokolade om jeg er sulten eller fysen på noe. Det er jo veldig vanskelig å sette seg inn i situasjonen din eller gi noe råd når jeg aldri har hatt et slikt sug etter snop på den måten.

Men jeg har jobbet med mange alkoholikere, og mekanismene er mye av det samme. Du må ha et mål, og jobbe for det hver dag, det finnes jo mange apper hvor en finner motivasjon, ikke ha snop i huset og det handler også om disiplin for hvis en bare skulle sluttet med uvaner de dagene en er motivert vil en feile. Tenk om en bare skulle fått på jobb de dagene vi ønsket (alle har selvdisiplin i seg, en må bare jobbe aktivt med den). Lag deg en liste over grunner til å kutte ned/ut med uvanen. Legg merke til når snopesuget kommer, finn på noe annet, ta deg en kopp te og drikk den tekoppen med oppmerksomt nærvær. 

Anonymkode: a0f78...0dd

Hvorfor har du med «k» i sjokolade? 

Anonymkode: 91b1b...806

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Eneste grunnen til at jeg ikke er veldig overvektig, er at jeg trener. 

Jeg har et hinsides søtsug som har vært der siden jeg var barn. Jeg spiser gjerne en plate med sjokolade hver eneste dag, eller en pose med smågodt. Jeg prøver virkelig å holde det bort, og spiser mat først, men som om kroppen ikke liker mat, må nesten tvinge ned. Jeg har gått en hel måned uten å spise godteri, men får etterhvert «krigstendenser», at jeg til slutt sprekker og sprekker helt ekstremt voldsomt og klarer ikke å slutte. Jeg har forsøkt å holde det til bare helgene, men sliter å holde meg i ukedagene fordi lørdag føles endelangt unna. Vanskelig når søndagen kommer å kutte det bort igjen.

For meg gir godteri meg så mye livsglede. Jeg bor alene, og det eneste jeg ser fram til når jeg er ferdig med å jobbe og trene, er sjokoladeplaten jeg skal kose meg med når jeg kommer hjem.  De gangene jeg har bestemt meg for ikke å kjøpe det, gruer/mister jeg helt lysten til å gjøre noe eller dra hjem. Føler jeg bare “eksisterer”  liksom, ut dagen.

Det er forresten visse ting jeg har cravings på, feks en spesiell sjokoladeplate og smågodt - klarer å stå over andre søte ting. Får ingen «komplett» følelse eller dekket gravings om jeg feks spiser gullerotkake, kanelbolle ellernoe. Har heller ingen problemer med mat. Craver ikke pizza, burgere feks. 

Jeg ser på kroppen min at dette ikke er bra. Etter en ekstrem diett for mange år siden veide jeg 68 kg, og husker at jeg så i speilet at det så ut som at det var slik kroppen min egentlig skal se ut. Men visste samtidig at ikke jeg kom til å kunne fortsette denne dietten. Iflg BMI er jo også denne vekten ideell for min høyde. Jeg veier nå 83 kg og er 174 cm. Mange blir overrasket over vekten  når jeg sier den høyt, ergo ser jeg kanskje litt tynnere ut

Jeg vil så gjerne høre fra dere tynne hva dere gjør.. jeg har prøvd erstatning som mørk sjokolade, masse frukt og  bør tilgjengelig. Jeg ønsker ikke anoreksi, jeg ønsker bare livsglede kombinert med at jeg har det OK med meg selv, kroppen min.

Hadde satt enormt pris på ordentlige tanker og svar.

Anonymkode: 4eb5f...6b1

Omg jeg trodde seriøst ikke det fantes noen som er helt lik meg. Dette kunne jeg skrevet selv. Jeg har dessverre ingen løsning, men det som har fungert delvis noen mnd nå er nettopp det som er så sjukt vanskelig, å holde meg til godteri fredag og lørdag. Mat har heller ikke noe å si for meg, det kan ikke erstatte sjokolade og smågodt, uansett hvor mett jeg er av mat er det plass til godteri. Så på helg så hender det rett og slett at jeg dropper å spise mat, for å unngå altfor mye kalorier. Jeg er høyere og veier mer enn deg, trener også en del. Skulle ønske jeg fant en løsning. Men samtidig godt å vite det er flere av oss, føler ingen skjønner hva jeg mener,de kommer med råd som ikke har noe effekt, som å spise litt hver dag, spise så mye at man blir kvalm og lei, droppe alt med sukker osv...alt er prøvd. 

Anonymkode: ab575...2a0

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dojakitty skrev (1 time siden):

Alt handler om kunnskap om hva man putter inn og forbrenning av kalorier 

Du vet at det er forskjell på karbohydratforbrenning og fettforbrenning? Om kaloriene finnes som fett eller karbohydrater er to helt forskjellige ting.

Å påstå at slanking bare handler om kalorier er ikke sant. Kiloene du vil slanke bort er fett. Det er kroppens lager av kalorier. Dette lageret vil ikke kroppen hente kalorier fra før det er tomt for karbohydrater. 

Anonymkode: 38341...6b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Dette snakket litt til meg. Har du noen eksempler på apper som er brukt??

Anonymkode: 4eb5f...6b1

Sukkerstopp og sober er to apper jeg vet om (den siste fungerer nok kanskje best for alkohol eller annen rus, men du kan legge inn hva som helst, men samfunnet på den appen går nok mer på rus, de har et ganske engasjerende, støttende og oppløftende stemning der). Ellers er det en fin oversikt over ganske bra apper her

https://www.tek.no/nyheter/guide/i/1OdX8B/appene-som-hjelper-deg-aa-holde-nyttaarsforsettene?srsltid=AfmBOopRdTX-DLx2OBe-22lSs6LH5CgqouV83_m5e_GBnBMi8vPEYKXZ

Masse masse lykke til😊

Anonymkode: a0f78...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å betrakte sukker og søtsaker som giftig søppel, ikke som noe du skal spise. Det er ikke noe du skal «kose deg med» heller, det skal du gjøre med ekte mat.

Og spis nok protein, av og til steker jeg meg en kilo kyllingfilet som jeg spiser med  krydder, bedre enn sjokolade

Anonymkode: 2fc69...3ee

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kutter ut det søte slik at jeg ikke har lyst på det, eventuelt spiser jeg snop kun lørdagen. Alternativer er lakris dadler. Cottagecheese med yt vailjeyogurt og litt fun light oppi. Frukt etc.

Anonymkode: ace82...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mona123 skrev (1 time siden):

Istedet for å ha restriksjoner, hvorfor ikke bare begrense? 

Jeg spiser snop hver dag. Men begrenser det til en liten rute om dagen, for eksempel. 

De av oss med tendenser som TS beskriver, kan ikke operere med én rute eller små mengder, da impulssenteret i hjernen aktiveres ved første smakebit.

TS, jeg har vært, og er, i samme posisjon og har brukt mange år på å teste ut hva som fungerer.

Mine beste tips til deg er som følger:

Krom og sink, hver dag. Sink kan du ta med frokost eller lunsj, så tar du krom før du drar fra jobb. Det hjelper dempe søtsuget, så du tar det litt før den tiden du pleier å komme hjem for å spise sjokoladen.

Ha fersk frukt klar de første ukene, og tving deg til å spise litt av det når craving kicker inn, selv om det ikke frister. Når du får cravings, er det både fysiologisk og psykologisk, men ved å spise frukten vil det fysiologiske behovet forsvinnet. Da gjenstår kun halve cravingen, og litt lettere å motstå.

Når du kutter sukker, så MÅ du øke protein og fett i kostholdet ditt! Uten dette, vil cravings oppleves helt forjævlige! Dette er det beste tipset jeg lærte, og det har fungert ypperlig. Gå "overboard" første to ukene, prøv å tenk protein og fettkilde til hvert måltid. Mye grønnsaker også, gjerne mindre ris/pasta/poteter/brød i overgangsukene. Karbo gjør at vi har lyst på mer karbo. Økt protein og fett (sammen, veldig viktig!) metter på en helt annen måte.

Lykke til!

Anonymkode: 37e1c...654

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (16 minutter siden):

Frukt, honning, lønnesirup, dadler....og lite fett.

Honning er fullt av sukker, så å erstatte sukker med sukker er ikke godt for noe.

Anonymkode: 75370...2a8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (37 minutter siden):

Frukt, honning, lønnesirup, dadler....og lite fett.

Lite fett?? Hvordan i all verden skal du få i gang fettforbrenning uten å tilføre fett til fordøyelsen? 

Det er sukker du blir feit av å spise, ikke fett. 

Når du inntar karbohydrater (som f.eks. sukker) brytes de ned til glukose, som frigjøres i blodet. Insulin, et hormon produsert av bukspyttkjertelen, stimulerer cellene i muskler og fettvev til å ta opp glukose fra blodet som glykogen.

Når glykogenlagrene er fulle, stimulerer insulin leveren til å konvertere overflødig glukose til fett gjennom en prosess kalt de novo lipogenese.

Under denne prosessen omdannes glukose (altså sukker) til triglyserider, som er hovedformen for fettlagring i fettvev.

Dette står godt forklart i alle leksikon. Du verden, så lite folk vet...

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret, ts, er dessverre enkelt.

Du har ikke et problem med mat. Du har et problem med din psykiske helse. Du må enten gjøre endringer i livsstil slik at livsstilen du har valgt å leve stemmer bedre med den du ønsker å leve, eller du må ta grep og lære deg å like det livet du har valgt å leve.

Du kan ikke på lang sikt satse på å behandle symptomene på sykdom eller uhelse. Du må behandle årsaken. Det du forsøker å gjøre nå er som å være allergisk mot laktose og heller enn å etablere et tilfredsstillende kosthold uten laktose og uten savn etter produkter med laktose så satser du på å spise imodium og la det stå til.

Du er verdt tiden og kreftene det tar å ivareta egen psyksike helse, ts. Så begynn arbeidet. Lege kan være en fin første start.

Anonymkode: 29ae4...983

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Lite fett?? Hvordan i all verden skal du få i gang fettforbrenning uten å tilføre fett til fordøyelsen? 

Når du inntar karbohydrater (som f.eks. sukker) brytes de ned til glukose, som frigjøres i blodet. Insulin, et hormon produsert av bukspyttkjertelen, stimulerer cellene i muskler og fettvev til å ta opp glukose fra blodet som glykogen.

Når glykogenlagrene er fulle, stimulerer insulin leveren til å konvertere overflødig glukose til fett gjennom en prosess kalt de novo lipogenese.

Under denne prosessen omdannes glukose (altså sukker) til triglyserider, som er hovedformen for fettlagring i fettvev.

Du verden så nedlatende folk er...

Men uansett, dette er noe som bør læres mer om på skolen. Alt for mange sliter med å forstå kosthold, kalorier og hvordan disse prosessene i kroppen fungerer. De aller fleste finner ikke frem et leksikon og setter seg inn i dette liksom. 

Anonymkode: bad02...5b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

DETTE!!! 👏👏👏

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du verden så nedlatende folk er...

Men uansett, dette er noe som bør læres mer om på skolen. Alt for mange sliter med å forstå kosthold, kalorier og hvordan disse prosessene i kroppen fungerer. De aller fleste finner ikke frem et leksikon og setter seg inn i dette liksom. 

Anonymkode: bad02...5b3

Vedkommende du svarer var jo ikke nedlatende, men gir et informativt svar for å gi korrekt motinformasjon?

Å foreslå at TS kutter ned på fett vil kun øke hennes vanskeligheter med sukkercravings og vektnedgang.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen restriksjoner på hva jeg spiser, men på hvor mye.

Jeg har kontroll på hvor mye kalorier jeg kan ha i meg og hvor mye jeg har i meg. Passer på å ikke overstige totale kaloribruken min, utover i perioder jeg jeg vil øke litt i styrke og legge på meg litt mer muskler. Når jeg er fornøyd, så regulerer jeg ned kaloriinntaket til vedlikeholdsmengde igjen, evt litt under for å miste litt av fettet av legger på meg samtidig som muskler.

Anonymkode: 8a603...703

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser det jeg har lyst på og så mye jeg har lyst på men drikker ikke brus og lettprodukter med aspartam og annen gift...Veier det samme jeg gjorde for 35 år siden.

La meg legge til at jeg spiser masse meierismør og feit mat..

Endret av Tått
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avvenning. Spiste mindre og mindre, nå frister det mest å la være å spise sukker. Inntar kun sukkerfritt nå, om jeg må. 
163cm og 49 kg

Anonymkode: ea80f...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De av oss med tendenser som TS beskriver, kan ikke operere med én rute eller små mengder, da impulssenteret i hjernen aktiveres ved første smakebit.

TS, jeg har vært, og er, i samme posisjon og har brukt mange år på å teste ut hva som fungerer.

Mine beste tips til deg er som følger:

Krom og sink, hver dag. Sink kan du ta med frokost eller lunsj, så tar du krom før du drar fra jobb. Det hjelper dempe søtsuget, så du tar det litt før den tiden du pleier å komme hjem for å spise sjokoladen.

Ha fersk frukt klar de første ukene, og tving deg til å spise litt av det når craving kicker inn, selv om det ikke frister. Når du får cravings, er det både fysiologisk og psykologisk, men ved å spise frukten vil det fysiologiske behovet forsvinnet. Da gjenstår kun halve cravingen, og litt lettere å motstå.

Når du kutter sukker, så MÅ du øke protein og fett i kostholdet ditt! Uten dette, vil cravings oppleves helt forjævlige! Dette er det beste tipset jeg lærte, og det har fungert ypperlig. Gå "overboard" første to ukene, prøv å tenk protein og fettkilde til hvert måltid. Mye grønnsaker også, gjerne mindre ris/pasta/poteter/brød i overgangsukene. Karbo gjør at vi har lyst på mer karbo. Økt protein og fett (sammen, veldig viktig!) metter på en helt annen måte.

Lykke til!

Skjønner at det blir vanskelig hvis man har skapet fullt. Men hvorfor ikke bare ha en regel om at man kun går på butikken når man er mett,og at man kun kjøper en liten mengde? Behøver ikke kjøpe en 200 g plate, det holder da vel med noen biter smågodt. Ta kun med en 20-kroning på butikken så man ikke kan dra kortet. Skjønner også at dette er mer utfordrende hvis man bor i by og har butikken på hjørnet. jeg må sykle 5 km til butikken, og det er ofte drittvær, så det begrenser seg jo hvor ofte jeg gidder å handle. 

Anonymkode: d33e5...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lizard skrev (2 timer siden):

Dette er jo en form for selvskading. Søk profesjonell hjelp og prøv å forstå og behandle denne oppførselen.

Dette, det høres ut som du spiser for å døyve følelser, det burde du ta tak i med profesjonell hjelp.

Anonymkode: 75370...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...