AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #41 Del Skrevet 7. desember 2024 Jeg slet med det samme i mange år. Det som hjalp meg var å gradvis bytte ut all sjokolade og godis med sunnere varer. istedenfor å spise en hel sjokoladeplate så ble det 3/4 en plate og heller noen bær. Sånn drev jeg på i nesten 6mnd før sjokolade var helt ute av livet mitt. Gradvis bytte ut. Nå går jeg heller for sukkerfrie alternativer og mye mer frukt og grønt. Anonymkode: d9428...107 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #42 Del Skrevet 7. desember 2024 Helt ærlig, da jeg var veldig slank, pulte jeg mannen hver gang jeg fikk lyst på "noe". Etterpå var jeg tilfreds, og uten søtsuget. En egen-administrert orgasm gjør og nytta. Så før barn spiste jeg aldri snop i sofakroken en lørdag kveld. Etter barn, når man ikke kan snike seg unna for en kjappis hver gang man får behov for "noe", er det mye vanskeligere å stå imot søtt. Så nå ligger jeg og vipper helt på grensa mot overvekt desverre. Anonymkode: 885f5...c45 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #43 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Eneste grunnen til at jeg ikke er veldig overvektig, er at jeg trener. Jeg har et hinsides søtsug som har vært der siden jeg var barn. Jeg spiser gjerne en plate med sjokolade hver eneste dag, eller en pose med smågodt. Jeg prøver virkelig å holde det bort, og spiser mat først, men som om kroppen ikke liker mat, må nesten tvinge ned. Jeg har gått en hel måned uten å spise godteri, men får etterhvert «krigstendenser», at jeg til slutt sprekker og sprekker helt ekstremt voldsomt og klarer ikke å slutte. Jeg har forsøkt å holde det til bare helgene, men sliter å holde meg i ukedagene fordi lørdag føles endelangt unna. Vanskelig når søndagen kommer å kutte det bort igjen. For meg gir godteri meg så mye livsglede. Jeg bor alene, og det eneste jeg ser fram til når jeg er ferdig med å jobbe og trene, er sjokoladeplaten jeg skal kose meg med når jeg kommer hjem. De gangene jeg har bestemt meg for ikke å kjøpe det, gruer/mister jeg helt lysten til å gjøre noe eller dra hjem. Føler jeg bare “eksisterer” liksom, ut dagen. Det er forresten visse ting jeg har cravings på, feks en spesiell sjokoladeplate og smågodt - klarer å stå over andre søte ting. Får ingen «komplett» følelse eller dekket gravings om jeg feks spiser gullerotkake, kanelbolle ellernoe. Har heller ingen problemer med mat. Craver ikke pizza, burgere feks. Jeg ser på kroppen min at dette ikke er bra. Etter en ekstrem diett for mange år siden veide jeg 68 kg, og husker at jeg så i speilet at det så ut som at det var slik kroppen min egentlig skal se ut. Men visste samtidig at ikke jeg kom til å kunne fortsette denne dietten. Iflg BMI er jo også denne vekten ideell for min høyde. Jeg veier nå 83 kg og er 174 cm. Mange blir overrasket over vekten når jeg sier den høyt, ergo ser jeg kanskje litt tynnere ut Jeg vil så gjerne høre fra dere tynne hva dere gjør.. jeg har prøvd erstatning som mørk sjokolade, masse frukt og bør tilgjengelig. Jeg ønsker ikke anoreksi, jeg ønsker bare livsglede kombinert med at jeg har det OK med meg selv, kroppen min. Hadde satt enormt pris på ordentlige tanker og svar. Anonymkode: 4eb5f...6b1 Så lenge du fortsetter med så mye sukker daglig, vil du ha sukker abstinenser daglig. Når jeg tvang meg gjennom 14 dager uten typisk godteri så forsvant lysten. Nå tar jeg heller en skål grønnsaker, sjokolade byr meg i mot. Likevel kan jeg spise litt smågodt ila helgen, kake ved spesielle anledninger og dessert ved høytider. Høres sikkert kjedelig ut for mange, men jeg savner ærlig talt ikke godteri. Anonymkode: f8655...46d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #44 Del Skrevet 7. desember 2024 Er ikke tynn, men normalvektig mann. Og jeg spiser stort sett det jeg vil. Mye kjøtt, pasta, pizza, ol. Drikker også mye sukkerholdig drikke (0,5 til 1 liter cola om dagen, og solbærsirrup saft som tørstedrikke). Var ganske tynn opp til ca midten av 20 årene, og har vært litt høyere opp i normalvekt området i 30 årene. Men jeg spiser så og si aldri sjokolade eller godteri. Kjøper en potetgullpose kanskje en gang i måneden, men angrer på det hver gang fordi man blir jo ikke mett av det og det føles dårlig ut for tennene selv om man pusser de etterpå. Sukkerfri drikke har jeg ikke trua på at gjør noe særlig utslag da nesten alle jeg ser i butikken som har allvorlig fedme har alltid masser av sukkerfri brus i handlevogna. Men de blir jo tydligvis smellfeite likevel. Anonymkode: 4deb0...40f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlternativX Skrevet 7. desember 2024 #45 Del Skrevet 7. desember 2024 Kanskje psykolog ville ha hjulpet deg? Jeg er også glad i søtt, men hele dagen min kretser ikke rundt det. Den blir heller ikke ødelagt om jeg ikke får smågodt for eks. Høres kanskje ut som om du døyver følelser med sukker, og det er jo veldig avhengighetsskapende. Hjelper ikke å kutte sukker en periode osv, du må finne roten til problemet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #46 Del Skrevet 7. desember 2024 Jeg har rett å slett ikke det søtsuget. Jeg kan få det i blant, og da spiser jeg gjerne litt godteri. Men jeg røyket fra jeg var 13 til jeg var 36. Sluttet for to år siden. I starten så hadde jeg ekstremt cravings, og hvis jeg startet på godteri så ble det tomt. Uansett om det var 200g sjokolade, 250g cheesedoodles eller hva som helst... Jeg begynte drikke te. Mye te! Hver gang jeg fikk cravings lagde jeg meg te. I starten var jeg egentlig ikke noe veldig glad i te heller, men det dempet suget etter godteri og røyk. Nå elsker jeg te! Anonymkode: 62267...18c 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #47 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): men sliter å holde meg i ukedagene fordi lørdag føles endelangt unna. Vanskelig når søndagen kommer å kutte det bort igjen. For meg gir godteri meg så mye livsglede. Jeg bor alene, og det eneste jeg ser fram til når jeg er ferdig med å jobbe og trene, er sjokoladeplaten jeg skal kose meg med når jeg kommer hjem. De gangene jeg har bestemt meg for ikke å kjøpe det, gruer/mister jeg helt lysten til å gjøre noe eller dra hjem. Føler jeg bare “eksisterer” liksom, ut dagen. Tror mye bunner i dette. Du føler deg ensom og bruker mat som trøst og dopamin. Mye vanligere enn du tror. Jeg føler du er ganske deprimert. Det første steget har du tatt. Du har egentlig definert det som er noe av hovedtriggeren, en hverdag du føler er meningsløs og trist. Da har du halve løsningen på en måte. Fordi du vet hovedkilden til trøstespisingen. Så må vi bare løse puslespillet.. Du kan starte med å innføre erstatninger for dopaminet du får via trøstematen. Sjokolade gir både dopamin og serotonin. Det blir som en rus for oss. Den tomheten du må fylle med sjokolade må fylles med det som gjør deg godt. Har du råd og helse til å melde deg på noe fysisk aktivitet? Tenk og at hjernen vår fremdeles er i overlevelsesmodus ifh å få i seg sukker og karbohydrater. Den har ikke greid å justere seg etter dagens samfunn er sukker og junkfood er på hvert hjørne. Alt er midt i fleisen hele tiden. Så ikke vær for hard mot deg selv og dra deg ned. Har slitt med dette selv så skulle ønske jeg kunne være din personlige pt og livsstilscoach😄 Anonymkode: dbdc8...39c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #48 Del Skrevet 7. desember 2024 Jeg er akkurat lik, alltid vært. Gått til psykolog av og på i 20 år, har ikke gjort noe med søtsuget 😄 Det eneste som hjelper til meg er å kutte helt. Når jeg da unner meg en sjokolade så smaker det faktisk ikke like godt. Dette glemmer jeg selvsagt i perioder og da er jeg på kjøret igjen, og da må jeg sette i gang med avvenning igjen. For suget er der alltid. Anonymkode: d9319...f9b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 7. desember 2024 #49 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lite fett?? Hvordan i all verden skal du få i gang fettforbrenning uten å tilføre fett til fordøyelsen? Det er sukker du blir feit av å spise, ikke fett. Når du inntar karbohydrater (som f.eks. sukker) brytes de ned til glukose, som frigjøres i blodet. Insulin, et hormon produsert av bukspyttkjertelen, stimulerer cellene i muskler og fettvev til å ta opp glukose fra blodet som glykogen. Når glykogenlagrene er fulle, stimulerer insulin leveren til å konvertere overflødig glukose til fett gjennom en prosess kalt de novo lipogenese. Under denne prosessen omdannes glukose (altså sukker) til triglyserider, som er hovedformen for fettlagring i fettvev. Dette står godt forklart i alle leksikon. Du verden, så lite folk vet... Anonymkode: 38341...6b4 Merkelig at jeg har tatt av ved å redusere fettet da, ser ut som de gjetter og tar feil gitt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #50 Del Skrevet 7. desember 2024 Har egentlig aldri hatt noe søtsug,så kan ikke svare. Men din vekt/høyde er det absolutt ikke noe galt med,er kun hysteri om vekt om dagen.Sykt. Skulle tro 80% av befolkningen har OCD. Men er viktig og være fysisk aktiv og begrense karbohydrater. Selv er jeg 180 cm.ligger mellom 84-89 kg,gjort det de siste 20 årene. Spiser i grunn mye potetgull... -morgen og kveld. Liker du Youghurt? Bær eller grønnsaker? Men det inneholder mye fruktsukker. Ellers er det vel å ty til sprøyta da,om du absolutt er opphengt i vekt. Anonymkode: 8de8b...815 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 7. desember 2024 #51 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Honning er fullt av sukker, så å erstatte sukker med sukker er ikke godt for noe. Anonymkode: 75370...2a8 Så disse to matvarene er helt like de da: Honning kommer fra tusenvis av villblomster, og rå honning er ubearbeidet, så å sammenligne det med raffinert sukker fra en eneste type dyrket plante er meningsløst. Og rå honning har selvsagt helsefordeler, noe ikke en Snickers har: https://www.medicalnewstoday.com/articles/324997#what-is-it Og dessuten, ingen spiser sukkerholdige varer som ikke også har lassevis med fett og tilsetningsstoffer, så det er aldri kun sukker. Så hva er egentlig skadelig; sukkeret, fettet, de kunstig fremstilte tilsetningsstoffene, eller hele denne smørja til sammen? Nei takke meg til en brødskive med honning foran det drittet der. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #52 Del Skrevet 7. desember 2024 Kutt godteri og sjokolade helt ut. Suget etter det kommer til å forsvinne helt etter noen uker. Anonymkode: 61028...cc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #53 Del Skrevet 7. desember 2024 Har ingen matproblemer eller knytter følelser til mat. spiser ikke etter noen regler eller diett. Jeg har alltid antatt at om jeg får lyst på sukker og fett i en kombinasjon, så er det fordi jeg egentlig er sulten, så da spiser jeg noe som metter, oftes en proteinkilde og fiber. Å ha lyst på sukker og fett i kombinasjon er logisk for kroppen, bare at når kroppen i førhistorisk tid utviklet denne koblingen om at dette var sykt viktig- så var ikke sukker og fett noe som var lett tilgjengelig. Det var skjeldent og krevde mye innsats å få tak i. Med matkilder som inneholder sukker og fett, får man og proteiner og fiber. De fleste altetende og gresspisende pattedyr elsker denne kombinasjonen og kan gjerne spise seg ihjel på det. Det er til og med innholdet i morsmelka. Anonymkode: ec503...19e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #54 Del Skrevet 7. desember 2024 B12, B6, krom, magnesium. Husker ikke alle viktige på stående fot, men de tre der. Tenk på kroppen din som et fantastisk system du skal holde i balanse. Ikke noe du skal jobbe mot. Jeg startet å tenke på kroppen som en venn jeg vil behandle godt. Det tok mange mnd å omstille tankene og selv verdien. Sukker øker sjansen for depresjon ytterligere også så det er nesten verre for hjernen enn kroppen. Du hadde ikke dratt en venn ned i søla slik du gjør mot deg selv. Du fortjener da bedre! Kroppen skal holde deg sterk og i god form til du et minst 80. Nå har du to ting du kan starte med. Du starter hver dag med den mentale innstillingen at du skal gjøre kroppen godt. Denne kan ikke underkommuniseres. Siste. Du vet hvorfor du gjør kroppen vondt, det er stort sett følelsesmessig. Ikke fokuser på at du har hatt søtsughunger siden du var liten og det kjemiske. Start med den siden av overspisingen som vi vet du kan endre. Trøstespisingen. Hva med å skrive en liste over aktiviteter du har lyst til å lære og gjøre? Som du skal erstatte dopaminmangelen med? Anonymkode: dbdc8...39c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #55 Del Skrevet 7. desember 2024 Maia70 skrev (10 minutter siden): Så disse to matvarene er helt like de da: Honning kommer fra tusenvis av villblomster, og rå honning er ubearbeidet, så å sammenligne det med raffinert sukker fra en eneste type dyrket plante er meningsløst. Og rå honning har selvsagt helsefordeler, noe ikke en Snickers har: https://www.medicalnewstoday.com/articles/324997#what-is-it Og dessuten, ingen spiser sukkerholdige varer som ikke også har lassevis med fett og tilsetningsstoffer, så det er aldri kun sukker. Så hva er egentlig skadelig; sukkeret, fettet, de kunstig fremstilte tilsetningsstoffene, eller hele denne smørja til sammen? Nei takke meg til en brødskive med honning foran det drittet der. Du må gjerne fortsette å tro at honning er sunnere det gjør meg ingenting, men for at du i det hele tatt skal få i deg noe næring fra honning må du spise store mengder av det. Anonymkode: 75370...2a8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #56 Del Skrevet 7. desember 2024 Maia70 skrev (37 minutter siden): Merkelig at jeg har tatt av ved å redusere fettet da, ser ut som de gjetter og tar feil gitt. Nå er det masse ny forskning som indikerer at vi alle prosesseser, fordøyer og tåler matvarer forskjellig. Anbefaler å lese om det. F.eks kan du fordøye karbohydrater bedre enn noen din mens han legger mye lettere på seg av f.eks sukker. Vanvittig interessant. Anonymkode: dbdc8...39c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #57 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du må gjerne fortsette å tro at honning er sunnere det gjør meg ingenting, men for at du i det hele tatt skal få i deg noe næring fra honning må du spise store mengder av det. Anonymkode: 75370...2a8 Håper du ikke går på legestudiet 🤔 selvsagt et honning utrolig mye sunnere enn hvitt raffinert sukker. Anonymkode: dbdc8...39c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 7. desember 2024 #58 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du må gjerne fortsette å tro at honning er sunnere det gjør meg ingenting, men for at du i det hele tatt skal få i deg noe næring fra honning må du spise store mengder av det. Anonymkode: 75370...2a8 Nå bare slenger du ut et eller annet, dette aner du ingenting om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #59 Del Skrevet 7. desember 2024 Jeg er som deg TS. Har veldig søtsug og kan fint spise en stor sjokoladeplate i tillegg til en pose med smågodt. Er 170 cm og 63 kg. Før jeg fikk barn veide jeg rundt 56 kg. uansett hva jeg spiste, men spiser nok mer junk og godis nå enn før. Også mulig at man med årene tåler den type mat mindre bra og lettere går opp i vekt av det. Første bud for meg er å ikke kjøpe inn snop og usunn mat. Om jeg først har det liggende er det nesten umulig å motstå fristelsen. Jeg har også hatt nytte av å drikke en Noka Shake når jeg får søtsug. De inneholder ca.211 Kcal. Ellers synes jeg mandler demper søtsuget litt. Anonymkode: 907fc...2c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #60 Del Skrevet 7. desember 2024 Maia70 skrev (Akkurat nå): Nå bare slenger du ut et eller annet, dette aner du ingenting om. Vi så for sent at det var en tullemikkel som prøvde å avspore tråden. Ikke gi mer oppmerksomhet Anonymkode: dbdc8...39c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå