AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:53 #1 Del Skrevet lørdag kl 10:53 Eneste grunnen til at jeg ikke er veldig overvektig, er at jeg trener. Jeg har et hinsides søtsug som har vært der siden jeg var barn. Jeg spiser gjerne en plate med sjokolade hver eneste dag, eller en pose med smågodt. Jeg prøver virkelig å holde det bort, og spiser mat først, men som om kroppen ikke liker mat, må nesten tvinge ned. Jeg har gått en hel måned uten å spise godteri, men får etterhvert «krigstendenser», at jeg til slutt sprekker og sprekker helt ekstremt voldsomt og klarer ikke å slutte. Jeg har forsøkt å holde det til bare helgene, men sliter å holde meg i ukedagene fordi lørdag føles endelangt unna. Vanskelig når søndagen kommer å kutte det bort igjen. For meg gir godteri meg så mye livsglede. Jeg bor alene, og det eneste jeg ser fram til når jeg er ferdig med å jobbe og trene, er sjokoladeplaten jeg skal kose meg med når jeg kommer hjem. De gangene jeg har bestemt meg for ikke å kjøpe det, gruer/mister jeg helt lysten til å gjøre noe eller dra hjem. Føler jeg bare “eksisterer” liksom, ut dagen. Det er forresten visse ting jeg har cravings på, feks en spesiell sjokoladeplate og smågodt - klarer å stå over andre søte ting. Får ingen «komplett» følelse eller dekket gravings om jeg feks spiser gullerotkake, kanelbolle ellernoe. Har heller ingen problemer med mat. Craver ikke pizza, burgere feks. Jeg ser på kroppen min at dette ikke er bra. Etter en ekstrem diett for mange år siden veide jeg 68 kg, og husker at jeg så i speilet at det så ut som at det var slik kroppen min egentlig skal se ut. Men visste samtidig at ikke jeg kom til å kunne fortsette denne dietten. Iflg BMI er jo også denne vekten ideell for min høyde. Jeg veier nå 83 kg og er 174 cm. Mange blir overrasket over vekten når jeg sier den høyt, ergo ser jeg kanskje litt tynnere ut Jeg vil så gjerne høre fra dere tynne hva dere gjør.. jeg har prøvd erstatning som mørk sjokolade, masse frukt og bør tilgjengelig. Jeg ønsker ikke anoreksi, jeg ønsker bare livsglede kombinert med at jeg har det OK med meg selv, kroppen min. Hadde satt enormt pris på ordentlige tanker og svar. Anonymkode: 4eb5f...6b1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona123 Skrevet lørdag kl 11:01 #2 Del Skrevet lørdag kl 11:01 Istedet for å ha restriksjoner, hvorfor ikke bare begrense? Jeg spiser snop hver dag. Men begrenser det til en liten rute om dagen, for eksempel. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:05 #3 Del Skrevet lørdag kl 11:05 Mona123 skrev (1 minutt siden): Istedet for å ha restriksjoner, hvorfor ikke bare begrense? Jeg spiser snop hver dag. Men begrenser det til en liten rute om dagen, for eksempel. Har prøvd det også, for tenkte en stund at dette kunne være løsningen. Jeg kan ikke kjøpe en sjokolade, ta en bit og så legge den bort. Det har jeg ikke viljestyrke til.. ift smågodt prøver jeg å minke, men higer veldig etter mer dersom det ikke er «nok» på en måte. Anonymkode: 4eb5f...6b1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona123 Skrevet lørdag kl 11:10 #4 Del Skrevet lørdag kl 11:10 Høres veldig ekstremt og slitsomt ut... Er det virkelig ingenting som kan gi en bedre følelse enn å tilfredsstille søtsuget du kan dyrke istedet? Dette ligger kanskje mer i hodet, belønningssystemet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:11 #5 Del Skrevet lørdag kl 11:11 Jeg veier 55-56 kg, 163 høy. Jeg spiser sunt, lavkarbo med mye grønnsaker. Minimalt med ultraprosessert mat. Byttet ut brød med steinalderbrød og pasta/ris med bønner. Vet at det ikke er det du spurte om, men dette gir et veldig jevnt blodsukker med få blodsukkertopper og dermed lite cravings på søte ting. Når jeg får søtsug, spiser jeg en god 70% sjokolade, en klementin eller annen søt frukt. Har sjelden lyst på noe annet. Etter å ha spist minimalt med godteri over noen år, blir jeg sjokkert over hvor lite godt det smaker hver gang jeg prøver. Dette var jo en større omstilling enn du ønsker, kanskje, men det er så verdt det! Nærmest null søtsug, stabilt lav vekt, lite sultfølelse og mer energi. 😊 Anonymkode: 13393...f3a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:13 #6 Del Skrevet lørdag kl 11:13 Jeg har vært slank hele livet.. og jeg får aldri det suget etter godteri.. MEN jeg er supernøye på god og mettende frokost. Og generelt måltider , passer på at det aldri går mer enn 3-4 timer uten mat , for det er jo DA man får sug , hvis kroppen får enten for få måltider ila dagen, eller at måltidene er for små.. noen spiser f.eks. kun en banan til frokost , men det er jo altfor lite, allerede da blir man jo sugen på noe usunt til lunsj.. Anonymkode: 58089...3e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:13 #7 Del Skrevet lørdag kl 11:13 Jeg er som deg ts! Og vekta di er nok en god muskler også (som er kjempebra) siden du trener en del, så du ser/er nok tynnere (ut) enn det vekta skulle tilsi (1 kg muskler tar mindre plass enn 1 kg fett) 😊 Og det er jo bare supert! Vekt i muskler er bra! Anonymkode: 06254...51d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:14 #8 Del Skrevet lørdag kl 11:14 Cravings er kroppens måte å fortelle deg at den mangler næringsstoffer. Sjokolade inneholder mye magnesium og det har kroppen din lagt merke til. Derfor vil den gjerne ha mer sjokolade når den mangler magnesium. Da jeg begynte med magnesiumtilskudd, slapp cravingen på sjokolade etter en uke og jeg gikk ned 10 kilo på to måneder. Anonymkode: 38341...6b4 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LøkkaLine Skrevet lørdag kl 11:15 #9 Del Skrevet lørdag kl 11:15 Du skriver kun om sjokolade. Men det handler om å ha oversikt på ish hva ulik mat inneholder av kalorier (og hva du forbrenner). Jeg holder meg slank av kunnskapen om hva seterrømme inneholder vs ekstra lett rømme osv. Ta ubevisste hverdagsvalg hver dag. Vite hvor mye olivenolje inneholder (900 kal per 100g). Osv. Og jeg spiser mye godteri og sjokolade selv. Samtidig vet jeg at en neve nøtter inneholder like mye kalorier som en sjokolade osv. Selv når jeg er usunn, -vet- jeg hva jeg driver med, på en måte. Så mitt tips er kunnskap. Man kan tillate seg utrolig mye mer enn en tenker, hvis du har oversikt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:16 #10 Del Skrevet lørdag kl 11:16 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Eneste grunnen til at jeg ikke er veldig overvektig, er at jeg trener. * For meg gir godteri meg så mye livsglede. Jeg bor alene, og det eneste jeg ser fram til når jeg er ferdig med å jobbe og trene, er sjokoladeplaten jeg skal kose meg med når jeg kommer hjem. De gangene jeg har bestemt meg for ikke å kjøpe det, gruer/mister jeg helt lysten til å gjøre noe eller dra hjem. Føler jeg bare “eksisterer” liksom, ut dagen. * Jeg vil så gjerne høre fra dere tynne hva dere gjør.. jeg har prøvd erstatning som mørk sjokolade, masse frukt og bør tilgjengelig. Jeg ønsker ikke anoreksi, jeg ønsker bare livsglede kombinert med at jeg har det OK med meg selv, kroppen min. Hadde satt enormt pris på ordentlige tanker og svar. Anonymkode: 4eb5f...6b1 Jeg er ikke tynn, men har jobbet meg gjennom det du sliter med. For meg hjelp det å trene litt mindre hardt og heller finne aktiviteter som gav meg glede. jeg går en fjelltur og nyter utsikten når jeg er fremme, jeg lukter på blomstrene, tar meg et bad om sommeren. Er til stede i kroppen og bruker sansene. jeg har også funnet en sosial hobby som jeg liker og gjør sammen med andre en gang i uken. Hvis jeg kjeder meg øver jeg eller gjør jeg noe som er knyttet til hobbyen. Anonymkode: f14fc...fae 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:16 #11 Del Skrevet lørdag kl 11:16 Jeg var slik. Sjokolade var min største glede, høydepunktet på kvelden, det var kos, og meningen med en dag. Da jeg kuttet fullstendig var det et stort savn, en sorg faktisk. Men nå føles det latterlig og veldig fjernt. Har ikke spist sjokolade på over 10 år. Og suget er aldri der lenger. Selv når det står en skål foran meg har jeg ikke lyst på. Anonymkode: 2a54f...fde 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:17 #12 Del Skrevet lørdag kl 11:17 Er ikke søtsug noe man nærmest må avvenne seg med, altså totalkutt i noen uker? Har en venninne som gjorde det, som alltid spiste noe søtt, så sluttet hun helt og søtsuget ble borte. Gikk ned en god slump kilo og har det bedre. Jeg har sjelden søtsug, jeg spiser alltid mat fra bunnen (Vel, blir noen frossenpizzaer innimellom og annen junk) men masse grønnsaker hver dag med ris/pasta. Knekkebrød til frokost, kanskje et egg. Jeg drikker aldri brus med kunstig søtning, jeg syns det messer opp smaksløkene, at jeg får mer lyst på andre kunstige ting. Drikker vann og en sjelden gang en boks cola, men det er ikke hver uke. Anonymkode: c9b79...741 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:18 #13 Del Skrevet lørdag kl 11:18 Jeg er et menneske som kan ha skjokolade i skapet til dess det går ut på dato, (har skjedd ved flere anledninger), men jeg er også et menneske som kan spise skjokolade 7 dager i uken på kveldstid. Det går i rykk og napp, men jeg har alltid vært tynn, jeg har aldri måtte tenke så mye på kosthold, jeg spiser det jeg ønsker. Jeg er kanskje hakket mer glad i sauser, dipp, majones, det er der min svakhet ligger. Men jeg har aldri gjort det til et problem av noe sort. Jeg er veldig glad i "skikkelig" mat da og foretrekker nok en grovbrød skive med leverpostei, rødbeter og majones fremfor en skjokolade om jeg er sulten eller fysen på noe. Det er jo veldig vanskelig å sette seg inn i situasjonen din eller gi noe råd når jeg aldri har hatt et slikt sug etter snop på den måten. Men jeg har jobbet med mange alkoholikere, og mekanismene er mye av det samme. Du må ha et mål, og jobbe for det hver dag, det finnes jo mange apper hvor en finner motivasjon, ikke ha snop i huset og det handler også om disiplin for hvis en bare skulle sluttet med uvaner de dagene en er motivert vil en feile. Tenk om en bare skulle fått på jobb de dagene vi ønsket (alle har selvdisiplin i seg, en må bare jobbe aktivt med den). Lag deg en liste over grunner til å kutte ned/ut med uvanen. Legg merke til når snopesuget kommer, finn på noe annet, ta deg en kopp te og drikk den tekoppen med oppmerksomt nærvær. Anonymkode: a0f78...0dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:19 #14 Del Skrevet lørdag kl 11:19 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Cravings er kroppens måte å fortelle deg at den mangler næringsstoffer. Sjokolade inneholder mye magnesium og det har kroppen din lagt merke til. Derfor vil den gjerne ha mer sjokolade når den mangler magnesium. Da jeg begynte med magnesiumtilskudd, slapp cravingen på sjokolade etter en uke og jeg gikk ned 10 kilo på to måneder. Anonymkode: 38341...6b4 Jeg tar også magnesium, føles veldig bra. Ikke tenkt p at det kan ha en effekt mot søtsug, men mye mulig, siden jeg svært sjelden har det. Anonymkode: c9b79...741 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:28 #15 Del Skrevet lørdag kl 11:28 For min del har det hjulpet mye å spise mer proteiner, og generelt bare spise ordentlige mettende måltider. Anonymkode: 3e58c...ad8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet lørdag kl 11:34 #16 Del Skrevet lørdag kl 11:34 Faster mellom 20 og 10.30 (avogtil lenger,avogtil kortere). Spiser bare 2-3 knekkebrød på jobb. Prøver å begrense middagen, også koser jeg meg noen ganger på kvelden med noe søtt. Passer på å bevege meg når jeg har tid og mulighet. Og en god del med selvdisiplin. Det må man nesten ha… Alt handler om kunnskap om hva man putter inn og forbrenning av kalorier 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:35 #17 Del Skrevet lørdag kl 11:35 Jeg spiser hva jeg vil når jeg vil, og har veid det samme 58 kg 172 cm i 20 år. Om det kryper oppover gjør jeg små justeringer i mat/trening. Forskjellen er at jeg ikke har cravings, bortsett fra akkurat når mensen kommer. Jeg har ikke noen råd til deg utover at suget etter kalorier ikke er likt for alle, og at innsatsen en må legge ned for stabil/sunn vekt ikke er lik. Og at sjokolade gir velvære følelse, kan du bytte den med noe annet som gir en god følelse? Anonymkode: f5a51...1e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:47 #18 Del Skrevet lørdag kl 11:47 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg er et menneske som kan ha skjokolade i skapet til dess det går ut på dato, (har skjedd ved flere anledninger), men jeg er også et menneske som kan spise skjokolade 7 dager i uken på kveldstid. Det går i rykk og napp, men jeg har alltid vært tynn, jeg har aldri måtte tenke så mye på kosthold, jeg spiser det jeg ønsker. Jeg er kanskje hakket mer glad i sauser, dipp, majones, det er der min svakhet ligger. Men jeg har aldri gjort det til et problem av noe sort. Jeg er veldig glad i "skikkelig" mat da og foretrekker nok en grovbrød skive med leverpostei, rødbeter og majones fremfor en skjokolade om jeg er sulten eller fysen på noe. Det er jo veldig vanskelig å sette seg inn i situasjonen din eller gi noe råd når jeg aldri har hatt et slikt sug etter snop på den måten. Men jeg har jobbet med mange alkoholikere, og mekanismene er mye av det samme. Du må ha et mål, og jobbe for det hver dag, det finnes jo mange apper hvor en finner motivasjon, ikke ha snop i huset og det handler også om disiplin for hvis en bare skulle sluttet med uvaner de dagene en er motivert vil en feile. Tenk om en bare skulle fått på jobb de dagene vi ønsket (alle har selvdisiplin i seg, en må bare jobbe aktivt med den). Lag deg en liste over grunner til å kutte ned/ut med uvanen. Legg merke til når snopesuget kommer, finn på noe annet, ta deg en kopp te og drikk den tekoppen med oppmerksomt nærvær. Anonymkode: a0f78...0dd Dette snakket litt til meg. Har du noen eksempler på apper som er brukt?? Anonymkode: 4eb5f...6b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:49 #19 Del Skrevet lørdag kl 11:49 1. Krom 2. Spise nok protein 3. Ikke ha snop liggende Anonymkode: 27317...ee5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lizard Skrevet lørdag kl 11:49 #20 Del Skrevet lørdag kl 11:49 Dette er jo en form for selvskading. Søk profesjonell hjelp og prøv å forstå og behandle denne oppførselen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå