Gå til innhold

Ville dere ringt legevakten for dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen pga tungpust. Sjekket greit, både ekg og lyttet til lunger osv. 

Fikk beskjed om å kontakte fastlege igjen eller legevakt om det ikke ble bedre eller om det ble verre. 

Jeg føler tungpusten er litt bedre, men får litt sånne stikkinger i/rundt lungene (eller hjertet) uten at det er noe logikk. Ikke ved innpust/utpust, men helt random. Så kjenner jeg ingenting, for så å kjenne litt igjen. 

Fått veldig tett nese (det hadde jeg ikke når jeg var hos fastlegen) 

Mannen min tenker det mest sannsynlig er muskulært siden jeg har vært litt anstrengt i pusten når jeg har følt meg tungpusten. 

Hva tenker dere? Jeg bare overtenker og er redd jeg overser f.eks. noe alvorlig som lungebetennelse eller blodpropp 🫣

Anonymkode: 8c527...8d4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skader ikke å ringe de å spørre om hva du skal gjøre. 

Anonymkode: 8c1ef...da6

• Liker 1
Skrevet

Om det vedvarte mer enn 4-5 dager og var ledsaget av feber, så ville jeg tatt kontakt med fastlege

Anonymkode: 1f81c...3bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om det vedvarte mer enn 4-5 dager og var ledsaget av feber, så ville jeg tatt kontakt med fastlege

Anonymkode: 1f81c...3bb

Ingen feber. Vart siden mandag ca. 
Men ikke fullt så tungpusten siste døgnet, men har blitt veldig tett i nesen. Kanskje virusinfeksjon av et slag? 
ingen ulyder på hjertet eller lunger når legen sjekket. Ingen hoste heller. 

Skrevet

Nei

Anonymkode: fc756...311

• Liker 3
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 051d3...d31

• Liker 3
Skrevet

Nei. Det er ubehagelig for deg, men ikke akutt. God bedring. :) 

Anonymkode: 1dc85...a95

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fikk beskjed om å kontakte fastlege igjen eller legevakt om det ikke ble bedre eller om det ble verre. 

Jeg føler tungpusten er litt bedre, men får litt sånne stikkinger i/rundt lungene (eller hjertet) uten at det er noe logikk. Ikke ved innpust/utpust, men helt random. Så kjenner jeg ingenting, for så å kjenne litt igjen. 

Mannen min tenker det mest sannsynlig er muskulært siden jeg har vært litt anstrengt i pusten når jeg har følt meg tungpusten. 

Hva tenker dere? Jeg bare overtenker og er redd jeg overser f.eks. noe alvorlig som lungebetennelse eller blodpropp 🫣

Har du ett spørsmål og oppretter en tråd på nett om spørsmålet ditt, så har du grunn til,å ringe legevakt. 
De er der for å svare på helserelaterte spørsmål om sykdom som ikke kan vente til fastlegen åpner. At du ringer legevakt betyr ikke at du slipper til eller trenger slipe inn hos lege. 
Men unødvendige tullespørsmål, det ringer man ikke legevakten for.

Anonymkode: 7fb68...3d5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Det er ubehagelig for deg, men ikke akutt. God bedring. :) 

Anonymkode: 1dc85...a95

Så utrolig skumle svar man kan få på dette forumet, fra folk som ikke har noen muligheter til å bevise at de er helsepersonell 

Det er bare å ringe, ts. Da får du et svar. Enten sier de at de vil se på deg eller så sier de at det kan vente til mandag 

Anonymkode: e4406...348

• Nyttig 1
Skrevet

Nei, ikke basert på dette.

Anonymkode: 75265...ed3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så utrolig skumle svar man kan få på dette forumet, fra folk som ikke har noen muligheter til å bevise at de er helsepersonell 

Det er bare å ringe, ts. Da får du et svar. Enten sier de at de vil se på deg eller så sier de at det kan vente til mandag 

Anonymkode: e4406...348

Det er TS som spør direkte: "Ville dere ringt for dette?" Da går det ikke an å klandre folk for å gi potensielt farlige råd.

Anonymkode: 75265...ed3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ring du -ikke ok å gå igjennom helgen å lure, det hjelper jo ikke på hvordan du føler deg. Jeg opplevde veldig tungpust som en del av førovergangsalder og hormoner. Såpass at jeg både var innom akutten på sykehuset for å utelukke blodpropp var også var på CT for å utelukke annen sykdom. Men var antageligvis hormonelt.

Anonymkode: 99a45...df0

• Liker 1
Skrevet

Nei, basert på beskrivelsen av tilstanden, at det ikke har blitt verre, bare annerledes, noe annet er bedre..så kan dette fint vente til fastlegen åpner på mandag.

Skulle ting derimot forverres endel, man sliter med å puste, får høy feber så er saken annerledes.

Skrevet

Gikk med tungpust lenge, nesten tre uker. Ble til slutt så dårlig at jeg måtte legges inn fem dager på sykehus. Ung og frisk. Så ville ringt. Var for øvrig hos legen flere ganger, men «tok meg nok sammen» og hun fant ikke noe på blodprøver. 

Anonymkode: 5ef37...a38

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gikk med tungpust lenge, nesten tre uker. Ble til slutt så dårlig at jeg måtte legges inn fem dager på sykehus. Ung og frisk. Så ville ringt. Var for øvrig hos legen flere ganger, men «tok meg nok sammen» og hun fant ikke noe på blodprøver. 

Anonymkode: 5ef37...a38

Hva var det da?

Anonymkode: ea8c0...618

Skrevet

Jeg ville ikke selv ringt, fordi jeg har farlig høy terskel for å ringe legevakten. Men om en venn hadde spurt "burde jeg ringe legevakten?" SÅ hadde jeg sagt ja, det bør du. 

Skrevet

Har du blitt verre siden igår? 

Anonymkode: eb5dc...10f

Skrevet

Jeg tenker også at det er muskulært eventuelt sur i magen/spiserøret pga stress. Det kan kjennes litt som stikk.

Anonymkode: 24023...4c3

• Liker 3
Skrevet

Nei. Altså man ringer ikke legevakten fordi man er tett i nesen!

Anonymkode: ac0c2...7f0

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...