Gå til innhold

Krav om tilbakebetaling fra nav

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette var utenfor eøs og det har vært reiser frem og tilbake for meg mens barnet har vært der hele tiden

Anonymkode: 08019...d67

Hei KN.

Anonymkode: b771a...466

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Håper nav finner denne tråden.

Anonymkode: 11771...4c5

Hvorfor det? De vet jo hva som har skjedd, det er derfor TS har fått krav om tilbakebetaling.

Anonymkode: c0403...9a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men da er du jo ikke uføretrygdet hvis du har vedtak på AAP🤷🏼‍♀️

Jeg var på AAP i to år etter en ulykke og hadde som tiltak behandling og opptrening, sendte meldekort annenhver uke, Likevel så dro vi til utlandet begge de to årene,  men jeg søkte om å få beholde utbetalingen de to ukene vi var borte og sendte meldekort fra Hellas.

Hvis du reiser uten å ha søkt så kan nav se at meldekort er sendt fra et annet land, de kan også se at du har brukt penger i et annet land, og da får du trøbbel hvis du ikke har søkt på forhånd.

Men igjen; du skriver både AAP og at du er uføretrygdet, det er det som ikke stemmer, Du kan reise hvor du vil i verden som uføretrygdet, uten å avklare/søke nav om det først, og du beholder stønaden din, og det er ikke ulovlig å reise utenlands som ufør uten å søke om å få dra uten trekk i utbetaling.

Hvis BV har bedt deg om å reise så får du prøve å bruke det som dokumentasjon og til ditt forsvar da. Hvor lang tid har dette pågått, at du har reist frem og tilbake til et land utenfor EØS med 3 barn og en nyfødt? Det må jo ha pågått ei stund siden summen du er skyldig er såpass høy. Nå tar jeg utgangspunkt i at du er på AAP siden du har fått krav om tilbakebetaling, og man må ikke betale tilbake uføretrygd når man er ufør ved utenlandsopphold; da har du i lengre tid sendt inn meldekort annenhver uke, der står det tydelig spørsmål om du har oppholdt deg i utlandet eller ikke. Siden NAV nå har krevd penger tilbake så betyr det at du med viten og vilje har krysset av «JA» på at du har oppholdt deg i Norge når du i realiteten har vært i utlandet

Over så lang tid; forsto du ikke at du skulle ha krysset av for «nei» på at du ikke har oppholdt deg i Norge? 

Anonymkode: b63ca...4fc

Men herregud, er det så vanskelig å forstå? Ts var på AAP først, i ettertid har hun blitt ufør. Vedtaket om tilbakebetaling har kommet nå, og gjelder for perioden hun var på AAP. Ts har da ikke skrevet at hun er både på AAP og ufør på samme tid.

Anonymkode: d3c08...3b4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men herregud, er det så vanskelig å forstå? Ts var på AAP først, i ettertid har hun blitt ufør. Vedtaket om tilbakebetaling har kommet nå, og gjelder for perioden hun var på AAP. Ts har da ikke skrevet at hun er både på AAP og ufør på samme tid.

Anonymkode: d3c08...3b4

Prøvde å si det samme 😂

Anonymkode: b08d3...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jadaomatte skrev (4 minutter siden):

Har du et fosterbarn er du vel i jobb, ansatt av barnevernet?

Man kan være fosterhjem på aap osv. alt skjedde på samme tid nesten, før jeg ble fostermor var jeg avlastningshjem for samme barn alle helger og alle ferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg får ikke historien din til å stemme, du kan ikke være både ufør og under AAP. 

Å være ufør er ikke det samme som å motta uførepensjon. Å være ufør betyr at man har en sykdom eller skade som gjør at man ikke kan jobbe.

Anonymkode: 17cd7...625

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det stemmer av barnevernet har omsorg men jeg hadde daglig omsorg. Barnet kunne ikke plasseres andre plasser på det tidspunktet og eneste utvei var det å måtte til utlandet for en periode.

Du stakk så barnet ditt ikke skulle plasseres i fosterhjem, barnevernet har meldt ifra til nav om at du oppholder deg i utlandet. Nav har sjekket og ser at du da har fått penger du ikke har rett på. Du blir anmeldt og når du kommet tilbake til Norge kan du faktisk bli anmeldt for kidnapping om du tok med barnet mens det var under barnevernets omsorg. 

Anonymkode: 6bbca...4c7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan være fosterhjem på aap osv. alt skjedde på samme tid nesten, før jeg ble fostermor var jeg avlastningshjem for samme barn alle helger og alle ferier.

ALLE vet at man ikke oppholder seg over lengre perioder i utlandet når man går på AAP, UTEN å melde fra om dette til NAV. Forstår fortsatt ikke hvorfor du ikke var ærlig med NAV om dette? De hadde jo ikke hindret deg i å dra, de hadde bare trukket deg i stønad. Bedre det, enn å måtte tilbakebetale sinnsykt med penger og kanskje fengselsstraff. Det finnes jo ingen gyldig grunn for å ikke være ærlig?

Høres uansett ut som et kaotisk fosterhjem 😬

Trodde de var litt strengere med hvem de sender barn til. Desperate tider tydeligvis, når fosterhjem er like kaotisk som hjemmet barna blir fjernet fra.

Anonymkode: 0474d...614

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

ALLE vet at man ikke oppholder seg over lengre perioder i utlandet når man går på AAP, UTEN å melde fra om dette til NAV. Forstår fortsatt ikke hvorfor du ikke var ærlig med NAV om dette? De hadde jo ikke hindret deg i å dra, de hadde bare trukket deg i stønad. Bedre det, enn å måtte tilbakebetale sinnsykt med penger og kanskje fengselsstraff. Det finnes jo ingen gyldig grunn for å ikke være ærlig?

Høres uansett ut som et kaotisk fosterhjem 😬

Trodde de var litt strengere med hvem de sender barn til. Desperate tider tydeligvis, når fosterhjem er like kaotisk som hjemmet barna blir fjernet fra.

Anonymkode: 0474d...614

Syntes dere tar helt av med meninger her. Alt jeg ville høre om er om noen hadde blitt straffet og hvordan. Og ja barnevern tjenesten har kjent oss i flere år, i 16 år faktisk! Vi har vært fosterhjem og avlastningshjem i alle år! 
kaotisk er det heller ikke hos oss og her får alle barna masse kjærlighet og trygghet. Det at jeg har har en ulykke og blitt ufør er ikke barna sin feil. Jeg har ikke meld i fra siden jeg gjorde det som var avtalt med nav og gikk etter planen og reiste fren og tilbake var ikke hele tiden i utlandet  mens de andre i familien var. Men jeg måtte reise innimellom for å være der for barnet som trengte meg og alle ville hjelpe så godt vi kunne i den situasjonen barnet var i. 
og ja jeg har bekreftelser for alle gangene jeg har reist bare ikke meld i fra og ja jeg har penger og skal betale hver krone tilbake til nav med en gang kravet kommer for betaling! Alt jeg ville høre med dere om er straffen, om man kan få en annen form for straff enn fengsel!! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei

jeg har mottatt aap og opphold meg i utlandet pga barnet har bevis fra barnevern at jeg måtte reise men jeg har ikke meld om det til nav. Dem har nå sett på min konto og sett det er brukt penger i utlandet og krevet tilbakebetaling. Jeg er ufør. Tilbakebetalingen er på 320000 kr aap og 100000 feriepenger sykepenger. Jeg betaler gjerne hver kr tilbake men er så bekymret for fengselstraff. Jeg har 4 barn, minste en baby. I stedet for fengsel kan jeg få fotlenke eller en annen form? Noen som har vært i samme situasjon?

Du får ikke et slikt krav tredd ned over hodet uten videre fra NAV. 
Lenge før kravet kommer så har nav anmeldt deg og tatt ut stevning for domstolen. 
Når stevning foreligger blir du informert. Og med beløp over kr. 200 000 så er fengselsstraff normalen. 

:opplyser:  Innlegg uten rot i virkeligheten.

Anonymkode: c4d7c...4c8

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Lang avhandling? Tar ikke lange stunden å lese 4 korte avsnitt.

Poenger er at man mottar ikke AAP når man er ufør og ferdig avklart. Man mottar ikke begge deler. Med så stor sum som ts påstår nav krever henne tilbakebetalt for så har dette pågått over lengre tid. Ergo har hun i lang tid sendt inn meldekort på AAP og ikke krysset av for at hun var i utlandet. Når ufør er innvilget så slutter man å sende inn meldekort hver fjortende dag og man får en fast sum hver måned, og tiltak opphører og man kan reise hvor man vil

Trygdesvindel kalles det når man reiser til utlandet, i dette tilfellet flere ganger over lengre tid, samtidig som man krysser av for at man har oppholdt seg i Norge. 

Såvidt jeg vet står det ingenting i regelverket til forumet hvor mange avsnitt og lengde på avsnitt man har lov å skrive. Blir det for mye så er det bare å scrolle forbi, i stedet for å sitere for å klage over at 4 avsnitt med korte setninger er for tidkrevende å lese. 

Du er veldig bastant,og tar faktisk feil,på generelt grunnlag. Dersom man først blir innvilget gradert ufør, altså mindre enn 100%, så kan man senere få både ufør og aap om man blir sykere og ikke lenger greier å stå i deltidsjobben heller. Da går man over på aap etter sykemelding for den delen man ikke er ufør på. 
Nå virker ikke det å være tilfellet for TS, men faktum er altså at man kan motta ufør og aap samtidig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel når det er over 100 000 at de anmelder tror jeg. Når denne trygdeskandalen var oppe i media var det folk som hadde mottatt penger på feil grunnlag over 100 000 som ble anmeldt og måtte sone.

Men har de sagt til deg at de har sett på kontoene dine at du har vært i utlandet? Leverte du noe til dem i form av kontoutskrifter?

Endret av Fountaine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer av barnevernet har omsorg men jeg hadde daglig omsorg. Barnet kunne ikke plasseres andre plasser på det tidspunktet og eneste utvei var det å måtte til utlandet for en periode.

Men som fosterforelder er du vel lønnet?

Tenker du bør sjekke godt rundt dette før du går med på tilbakebetaling.

Regnes du som ansatt, som fosterforelder? Om barnevernet ba deg reise utenlands med barnet, kan det da regnes som et arbeidsoppdrag?

Tror ikke denne saken er så opplagt svindel.

Ville snakket med en trygdeadvokat.

Anonymkode: d862e...a2b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men som fosterforelder er du vel lønnet?

Tenker du bør sjekke godt rundt dette før du går med på tilbakebetaling.

Regnes du som ansatt, som fosterforelder? Om barnevernet ba deg reise utenlands med barnet, kan det da regnes som et arbeidsoppdrag?

Tror ikke denne saken er så opplagt svindel.

Ville snakket med en trygdeadvokat.

Anonymkode: d862e...a2b

Man får lite for å være fosterhjem ca 8000kr i mnd. Har snakket med advokat og i følge han er ikke dette noe å bekymre seg for. Men likevel er jeg det og stresser livet ut av meg. Ikke for å betale tilbake, for det gjør jeg gjerne og med en gang, men pga straff og være borte fra barna i noen mnd … selv om advokaten ikke tror det vil skje så kan det skje og googler så mye rart på nett .. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Man får lite for å være fosterhjem ca 8000kr i mnd. Har snakket med advokat og i følge han er ikke dette noe å bekymre seg for. Men likevel er jeg det og stresser livet ut av meg. Ikke for å betale tilbake, for det gjør jeg gjerne og med en gang, men pga straff og være borte fra barna i noen mnd … selv om advokaten ikke tror det vil skje så kan det skje og googler så mye rart på nett .. 

Imponerende å få en så klar uttale fra en advokat innen dette området i ei helg...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør en advokat. Har du ikke penger spør om hjelp hos jussbuss eller  juridisk rådgivning for kvinner (JURK). Sjekk om din kommune har gratis rådgivning hos advokat. Noen kommuner har slik rådgivning der man får vurdert saken sin. Du må da møte godt forberedt. Saken blir ikke løst der og da. Du kan få tips til hva du gjør videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er i så tett allianse med barnevernet, og at det til og er de som anmoder deg om å rømme landet for barnets skyld.

Kan du ikke få med deg det samme barnevern som bistand for dine uoverenstemmelser med NAV? Formildende omstendigheter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...