Gå til innhold

Er Orijen Fit & Trim et bra slankefor for katter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min overvektige katt spiser Hills Metabolic (Veterinærfor) for overvektige katter, og han har gått ned 318 gram siden 1 august, og skal ned 450 gram til.

Jeg har kuttet ned på våtfor og godteri, så det er også grunnen til vektnedgang.

Leser mye positivt om Orijen og lurer på om det er et bedre for?

Har sett på denne typen:

Screenshot_20241207_021209_Chrome.thumb.jpg.70d33c3e5059f2a4a8cc8a644ebb681e.jpg

Anonymkode: 530ce...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ønsker å gi tørrfôr, er Orijen veldig bra, da det inneholder 85-95 kjøtt, masse proteiner.

Hills har 16% kjøtt. Resten er maismel, ris og andre karbohydrater/korn/sukker/tilsetningsstoffer. Noe de fleste (mennesker og dyr) ville blitt feite av, om ikke man er veldig fysisk aktiv.

Våtfôr/vom med 100% kjøtt er veldig bra for katten, da dette er noe den ville ha spist ute i naturen.

Er katten din blitt fôret opp på Hills og Royal Cainin ("brødmat"), så ville jeg veldig gradvis ha byttet over, ellers kan den få diaré o.l.

Vi bruker selv litt Orijen tørrfôr, men kattene mine får mest 100% kjøtt, våtfôr/vom. De får våtfôr 2-4 ganger om dagen. Slanke og friske katter.

Dette er det jeg har kommet fram til etter en del research. Du må selvfølgelig komme fram til din egen konklusjon på dette. 

At dyrleger anbefaler tørrfôr med så mye tilsetningsstoffer og karbohydrater til katt, er en gåte for meg. Spesielt når så mange katter som spiser dette ender opp overvektige og må slankes 🤷‍♀️

Anonymkode: 1e56d...089

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om du ønsker å gi tørrfôr, er Orijen veldig bra, da det inneholder 85-95 kjøtt, masse proteiner.

Hills har 16% kjøtt. Resten er maismel, ris og andre karbohydrater/korn/sukker/tilsetningsstoffer. Noe de fleste (mennesker og dyr) ville blitt feite av, om ikke man er veldig fysisk aktiv.

Våtfôr/vom med 100% kjøtt er veldig bra for katten, da dette er noe den ville ha spist ute i naturen.

Er katten din blitt fôret opp på Hills og Royal Cainin ("brødmat"), så ville jeg veldig gradvis ha byttet over, ellers kan den få diaré o.l.

Vi bruker selv litt Orijen tørrfôr, men kattene mine får mest 100% kjøtt, våtfôr/vom. De får våtfôr 2-4 ganger om dagen. Slanke og friske katter.

Dette er det jeg har kommet fram til etter en del research. Du må selvfølgelig komme fram til din egen konklusjon på dette. 

At dyrleger anbefaler tørrfôr med så mye tilsetningsstoffer og karbohydrater til katt, er en gåte for meg. Spesielt når så mange katter som spiser dette ender opp overvektige og må slankes 🤷‍♀️

Anonymkode: 1e56d...089

Jeg er ikke TS, men kan du svare meg på om Feringa er et bra tørrfôr? Har ikke råd til Orijen, det har jo dyrere kilopris enn fersk ribbe på Meny 😅

Anonymkode: cefb3...50e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er ikke TS, men kan du svare meg på om Feringa er et bra tørrfôr? Har ikke råd til Orijen, det har jo dyrere kilopris enn fersk ribbe på Meny 😅

Anonymkode: cefb3...50e

Varierer litt på hvilken type du tenker på, jeg googlet litt og noen av typene har mye kjøtt, andre middels. Men bedre enn eks Hills uansett!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med dyrere dyrefôr er at det går med mindre gram fôr per dag enn "billigfôr", så i sum så blir det ikke så himla stor forskjell.  Ja, det er dyrt med Orijen (og Acana etc), men dyret driter i hvert fall ikke ut halvparten ufordøyt av det som går inn. 😆

Anonymkode: e82e0...7e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...