Gå til innhold

Gi baby den mannlige versjonen av mitt navn?

JoyBS

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og mannen prøver virkelig å finne et fint guttenavn vi begge liker og ikke har sterke assosiasjoner til fra før. Mannen foreslo «Johan», som er et navn jeg egentlig liker, og som er familienavn på begge sider av familien. Eneste problemet er at jeg heter Johanne, og jeg føler det er ubehagelig å skulle gi han «mitt» navn i mannlig versjon - som om vi kaller han opp etter meg. I utgangspunktet gjør vi jo ikke det, men jeg kjenner jeg er litt redd for at folk skal tenke at vi gjør det. 

Hva tenker dere? Er det rart å gi han et navn som er så likt mitt eget?

Endret av JoyBS
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det faktisk hadde vært litt kult jeg da, og navnet er fint 😊

Anonymkode: b8d82...83c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bekjent som heter Marita som kalte sønnen sin Martin. Syns det er sinnsykt weird 😅😅 føler det er litt selvdiggende 😅🤭

Anonymkode: bf995...ffb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for det navnet dere liker, tenker jeg.

Vi har en datter, og jeg, og faren, ville egentlig at hun skulle hete Victoria, men jeg ble redd for at det ble for likt mitt eget, som er Veronica, og at folk skulle tro vi kalte henne opp etter meg. Vi valgte derfor et annet, nå er hun liksom det navnet og jeg angrer ikke egentlig på at vi valgte et annet navn, men samtidig skulle jeg ønske at vi hadde gått for det navnet vi opprinnelig ønsket.

Anonymkode: 29ba1...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er veldig spesielt. Samme med noen som heter Hermansen til etternavn som kalte datteren sin for Hermine. Får de en gutt en gang skal han helt sikkert hete Herman. Megaspesielt, og jeg syns det vitner om meget dårlig fantasi.

Anonymkode: 67a71...544

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns det er litt rart ja, kjenner noen som har gjort lignende og det BLIR pratet om bak ryggen deres.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er tredje generasjon med "samme" fornavn, føler at det har gått helt greit i grunn. Det er veldig fint at ikke alle går rett på motenavnene.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har en bekjent som heter Marita som kalte sønnen sin Martin. Syns det er sinnsykt weird 😅😅 føler det er litt selvdiggende 😅🤭

Jeg også, det er litt narsissistisk, syns jeg😅 en bekjent av meg heter Anne og har en datter som heter Anna, det er også litt rart, men ikke noe jeg tenker mye på i hverdagen. Tenker at hvis dere liker Johan, så driter dere i hva andre tenker. Det er deres unge. Folk blir vant til at dere har nesten samme navn. 

Anonymkode: bcdf8...f50

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det litt i samme baner som f.eks. få to barn å kalle de Oliver og Olivia / Vilje og Viljar / Victor og Victoria osv. Fantasiløst 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er er veldig fint, og er helt uenig i de andre her som syns det er rart. Johanne og Johan har helt ulikt trykk også (i min dialekt), så det ligner ikke engang så mye, bare skriftlig, ikke i uttale. Og begge navn er kjempepene! 
(Johanne er likt Hanne og Johan er likest Jo)

Anonymkode: 37f8f...750

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det gjør noe, synes det er koselig . Fint navn uansett. Min mormor, mamma og storesøsteren min heter alle noe med Anne, Ann og Anna, jeg syntes det var urettferdig når jeg var liten, for jeg ville også hete noe med Anna/e. 

Anonymkode: c26bd...990

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

monican94 skrev (42 minutter siden):

jeg syns det er litt rart ja, kjenner noen som har gjort lignende og det BLIR pratet om bak ryggen deres.. 

Haha, lite å finne på der du bor, eller?

Her i Oslo ville heldigvis INGEN reagert❤️

Anonymkode: ac8fe...19e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde skjønt det mer om dere skulle bruke navnet Johannes. Johan er ikke likt nok til at jeg hadde tenkt at du kalte ham opp etter deg selv.

Anonymkode: 28478...e63

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også at det i ville være rart, men så ble det av ulike grunner til at vår baby også fikk et navn som er relativt likt mitt. Et navn jeg i utgangspunktet ikke vurderte, selv om jeg likte det veldig godt, fordi det er i samme gate som mitt. 

Er veldig fornøyd med det valget, og det viste seg at det er ikke ble rart i det hele tatt. 

Gå for det dere føler for 💕 Er vanskelig nok med navn som det er... 😅

Anonymkode: 8a4c9...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke tenkt på det, Johan er et nydelig navn, og enig i den over som skriver at Johannes hadde vært mer likt. Men johan ser jeg ikke problemet med.

Anonymkode: 6a68a...d26

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså hvor er likheten der? 😅 ikke rart i det heletatt.

Anonymkode: dbaf3...e09

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoyBS skrev (1 time siden):

Hei!

Jeg og mannen prøver virkelig å finne et fint guttenavn vi begge liker og ikke har sterke assosiasjoner til fra før. Mannen foreslo «Johan», som er et navn jeg egentlig liker, og som er familienavn på begge sider av familien. Eneste problemet er at jeg heter Johanne, og jeg føler det er ubehagelig å skulle gi han «mitt» navn i mannlig versjon - som om vi kaller han opp etter meg. I utgangspunktet gjør vi jo ikke det, men jeg kjenner jeg er litt redd for at folk skal tenke at vi gjør det. 

Hva tenker dere? Er det rart å gi han et navn som er så likt mitt eget?

Synes bare det er koselig! Johan er også et kjempefint navn

Anonymkode: 4798d...531

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Martin er guttenavnet til Martine og omvendt. Syns Marita og Martin høres veldig forskjellig ut.

Anonymkode: e02b0...a54

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...