Gå til innhold

Norske foreldre oppdrar svake mennesker.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er helt utrolig å lese hvordan foreldre i 2024 oppdrar barna sine, og hvordan de skåner barna sine for verdifull livserfaring. Dagens unge sleit under pandemien fordi det var sååååå tøft å kjede seg. Hadde dagens unge måtte gjennomgå okkupasjonstiden på 1940-tallet hadde de sikkert tatt selvmord alle sammen. 

Hvorfor oppdrar dere mennesker som ikke vet hva de skal gjøre når dere ikke er der for å tørke de i ræva? Det høye sykefraværet blant unge er deres feil, fordi dere har et sykelig behov for å skåne barna for verdifull livserfaring som f.eks. skuffelse og ensomhet. 

Anonymkode: a6bf1...d60

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har det for komfortabelt fysisk, men for store påkjenninger psykisk gjennom sosiale medier og alt det de blir eksponert for. 

Anonymkode: 3100e...e4a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De har det for komfortabelt fysisk, men for store påkjenninger psykisk gjennom sosiale medier og alt det de blir eksponert for. 

Anonymkode: 3100e...e4a

Jeg tror sosiale medier er noe negativt for unge. Det er bra for nettverksbygging blant voksne og for hobbyer, og foreldre burde vurdere å nekte barna Instagram og Snapchat. Og da kommer vi inn på det å si nei til barna, noe foreldre tydeligvis ikke klarer. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok blitt ei for snill mor, jeg har også fått snille barn. 

Hadde ei oppvekst som gjorde meg ekstremt hardhudet for å si det mildt, som barn av en forelder som hadde fedre som kom hjem full i post traumatisk stress etter krigen, drakk vekk helsa til både seg, fruen og ungene, som lagde ny runde med post traumatisk stress til sine unger, som igjen førte det over på sine unger, og ene av desse barna ble altså meg, som på en eller anna måte nå måtte prøve å bryte sirkelen med sterk alkoholisme og ekstrem vold i hjemmet. Dette var vold av typen en måtte løpe fra, ellers var en fort halvdau, ingen mellomting. Ikke alle ungene i flokken gredde seg så godt, og det to generasjoner etter krigens slutt, post traumatisk stress går i arv. 

Det har jeg maktet, ble ett relativt mildt menneske, fri fra alkoholisme og raseri, og jeg er samtidig veldig glad for att mine ungdommer ikke måtte gå i krigen og skape seg nye traumer for å bevise att de var hardhudet, de har blitt fine ungdommer og etterhvert voksne. 

Det trenger ikke vere enten eller, det er ulike problemstillinger i hvert tiår.  Våre barn har det godt, vokser opp i (relativt sett) fredstid, og det skal vi iallefall vere veldig takknemlig for.  Så kan det absolutt vere att vi duller med de, men samtidig er det godt att barn blir hørt og sett, så får vi voksne prøve å tenke att vi kanskje ikke helt hører til i akkurat denne tiden som er nå,- om 20 år sitter våre barn som foreldre til sine ungdommer, og tenker akkurat det samme som alle generasjoner har gjort før de, nemlig "ungdommen nå til dags!!" 

Ps, tidene er usikre, kan godt vere att vi alle får oppleve krig på nært hold igjen, hvor hardhudet er du da, når du må stå i det år etter år? Bestefar gikk i krigen som en mann, han kom ikke igjen som en mann, men ett vrak. Vi får bare håpe vi slipper det der, det er ikke verdt det på en flekk. 

Anonymkode: 3687c...6fd

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er helt utrolig å lese hvordan foreldre i 2024 oppdrar barna sine, og hvordan de skåner barna sine for verdifull livserfaring. Dagens unge sleit under pandemien fordi det var sååååå tøft å kjede seg. Hadde dagens unge måtte gjennomgå okkupasjonstiden på 1940-tallet hadde de sikkert tatt selvmord alle sammen. 

Hvorfor oppdrar dere mennesker som ikke vet hva de skal gjøre når dere ikke er der for å tørke de i ræva? Det høye sykefraværet blant unge er deres feil, fordi dere har et sykelig behov for å skåne barna for verdifull livserfaring som f.eks. skuffelse og ensomhet. 

Dette var ekstremt generaliserende. Ensomhet er jo mer utbredt enn på lenge. Det virker som du har veldig lite tro på gen Alpha.

Anonymkode: a698b...302

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De eldre generasjonene ødela oss,  skulle ikke ses eller høres, ikke gjøred noe med,klare oss selv, ikke snakke om ting osv, alt skulle ties, aldri vært mer psykisk sykdom, så ikle vet jeg men d et er vel ikke så rart at vi vil gi mer kjærlighet og glede til våre barn?

Anonymkode: cb059...c33

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De eldre generasjonene ødela oss,  skulle ikke ses eller høres, ikke gjøred noe med,klare oss selv, ikke snakke om ting osv, alt skulle ties, aldri vært mer psykisk sykdom, så ikle vet jeg men d et er vel ikke så rart at vi vil gi mer kjærlighet og glede til våre barn?

Anonymkode: cb059...c33

Hvorfor ikke gjøre begge deler? Gi kjærlighet og samtid gi barna motstand. 

Jeg jobber med barn og unge som ser at de som blir pakket i bomull er de som sliter mest. Dette ser jeg også i samfunnet og i arbeidslivet. Man vil vel at barna skal klare seg når man forlater redet. Verden er ikke like trygt som hjemme. Man vil oppleve en del skuffelser og motgang. Da ønsker man ikke at sitt eget barn gir opp. Det beste er jo om de har fått kjent på dette i trygge omgivelser som barn og lært seg å takle det.

Barna må tåle både skuffelser og at forventningene som ikke blir møtt hver gang. Klare grenser og de må tåle å høre når de gjør noe galt. 

Samtidig skal de bli hørt og må få lov til å være barn. Det er balansen i oppdragelsen foreldrene må finne ut av. Det er individuelt.

Anonymkode: 7810d...46c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette var ekstremt generaliserende. Ensomhet er jo mer utbredt enn på lenge. Det virker som du har veldig lite tro på gen Alpha.

Jeg er en av de som absolutt ikke har tro på dagens generasjon. Det er så mye klaging over ting de kan gjøre noe med eller påvirke, og verre blir det.

Jeg synes det er altfor mye snakk om de negative sidene ved å være ensom, og hvor fælt det er. Folk klarer ikke å trives i sitt eget selskap lenger. Man legger alltid skylden og ansvaret hos andre, men de som er ensom blir aldri stilt til ansvar. Det blir aldri stilt et kritisk spørsmål i debatter om det kanskje er de ensomme selv som må handle, istedenfor å forvente at andre skal forandre på deres situasjon. Man har ansvar for sitt eget liv og sin lykkesmed.

Av og til har jeg lyst til å si til de som er ensomme at; jeg forstår at det er vanskelig å være ensom, men hvordan tenker du å løse problemet? 

Hilsen generasjon Z. Jeg hadde også tilgang på SoMe, men lot meg aldri påvirke og sammenligne.

Anonymkode: 8cf86...2da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var kun pga de kjedet seg at de tok skade av å bli plassert på et rom med skjerm uten mulighet for å være med andre barn for å utvikle seg🙄

I følge min mormor så lekte barn sammen under krigen. Svært gå barn ble stappet i en kjeller å så ikke andre mennesker. Vi mennesker trenger andre mennesker for å utvikle oss, ekstremt viktig for barn. Skjerm kan aldri erstatte mennesker. 

Anonymkode: d1cad...2b0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror sosiale medier er noe negativt for unge. Det er bra for nettverksbygging blant voksne og for hobbyer, og foreldre burde vurdere å nekte barna Instagram og Snapchat. Og da kommer vi inn på det å si nei til barna, noe foreldre tydeligvis ikke klarer. 

Hva er grunnen til å nekte barna en sosial plattform? 

Er det ikke heller viktigere å lære de å bruke det? 

Jeg har ikke tro på å nekte barna slikt bare for at det ikke eksisterte i min generasjon. Det kommer selvfølgelig an på alder og modenhet. Det henger sammen. Så har jeg heller mer tro på å begrense bruken enn å forby det. Noe av det verste barna kan oppleve er utenforskap og mobbing. Lærer man de sunt nettvett, folkeskikk og hvordan man håndterer sosiale medier så har de mange verktøy bare der 😄

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er en av de som absolutt ikke har tro på dagens generasjon. Det er så mye klaging over ting de kan gjøre noe med eller påvirke, og verre blir det.

Jeg synes det er altfor mye snakk om de negative sidene ved å være ensom, og hvor fælt det er. Folk klarer ikke å trives i sitt eget selskap lenger. Man legger alltid skylden og ansvaret hos andre, men de som er ensom blir aldri stilt til ansvar. Det blir aldri stilt et kritisk spørsmål i debatter om det kanskje er de ensomme selv som må handle, istedenfor å forvente at andre skal forandre på deres situasjon. Man har ansvar for sitt eget liv og sin lykkesmed.

Av og til har jeg lyst til å si til de som er ensomme at; jeg forstår at det er vanskelig å være ensom, men hvordan tenker du å løse problemet? 

Hilsen generasjon Z. Jeg hadde også tilgang på SoMe, men lot meg aldri påvirke og sammenligne.

Anonymkode: 8cf86...2da

Jeg tror barnehagen har mye av skylden(foreldre som sender barna i bhg riktignok). Unge voksne i dag har blitt sendt i barnehagen alt for tidlig. Barna gråter når foreldrene går fra de (selvsagt), men de gir seg med en gang de går. De har ikke roet seg da, stresshormonene fortsetter da det ikke finnes noe naturlig i dette. Og pga. dette er det vist at voksne fra denne generasjonen ikke tåler ensomhet pga. traumene fra de vet så alt for små. 

Anonymkode: 84b8a...569

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror barnehagen har mye av skylden(foreldre som sender barna i bhg riktignok). Unge voksne i dag har blitt sendt i barnehagen alt for tidlig. Barna gråter når foreldrene går fra de (selvsagt), men de gir seg med en gang de går. De har ikke roet seg da, stresshormonene fortsetter da det ikke finnes noe naturlig i dette. Og pga. dette er det vist at voksne fra denne generasjonen ikke tåler ensomhet pga. traumene fra de vet så alt for små. 

Anonymkode: 84b8a...569

Helt enig!

Anonymkode: 7d5b8...521

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det blir hevdet at gode tider gir svake ledere,  svake ledere fører til tøffe tider

Det går i sykluser.

Nå har vi hatt 30 år med dyp fred.

Det har ført til et storting mer opptatt av kjønnspolitikk, pride, co2, organisk hamp og spille tamburin og Afrikanske trommer.

Forsvaret har vi i praksis lagt ned og må lene oss på andre lands godhet og velvilje. 

I praksis er vi blitt mer "svake, følsomme og naive".

Anonymkode: bd795...a89

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Heller det enn tvangsekteskap

Anonymkode: d7d83...07a

Så det finnes ingen mellomting...

Anonymkode: cc453...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (13 timer siden):

Hva er grunnen til å nekte barna en sosial plattform? 

Er det ikke heller viktigere å lære de å bruke det? 

Jeg har ikke tro på å nekte barna slikt bare for at det ikke eksisterte i min generasjon. Det kommer selvfølgelig an på alder og modenhet. Det henger sammen. Så har jeg heller mer tro på å begrense bruken enn å forby det. Noe av det verste barna kan oppleve er utenforskap og mobbing. Lærer man de sunt nettvett, folkeskikk og hvordan man håndterer sosiale medier så har de mange verktøy bare der 😄

Jeg har ikke troen på at folk lærer bruk i så ung alder, ikke voksne heller.

Jeg har tro på samfunnsmessige reguleringer. Vi mennesker bør snart begynne å forstå våre begrensninger å godta at vi driver med ting som er skadelig for oss. Sosiale medier pluss usikker og lettpåvirkelig ungdomstid er lik dritt.

HI er jeg helt uenig i. Ts har ikke snøring og kommer bare med platt pjatt.

Anonymkode: b2786...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke troen på at folk lærer bruk i så ung alder, ikke voksne heller.

Jeg har tro på samfunnsmessige reguleringer. Vi mennesker bør snart begynne å forstå våre begrensninger å godta at vi driver med ting som er skadelig for oss. Sosiale medier pluss usikker og lettpåvirkelig ungdomstid er lik dritt.

HI er jeg helt uenig i. Ts har ikke snøring og kommer bare med platt pjatt.

Anonymkode: b2786...398

Det var det som var grunnen til at jeg skrev etter alder og modenhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...