AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #1 Del Skrevet 6. desember 2024 Jeg har laktoseintoleranse så pleier å drikke plantebasert melk i blant. Jobber som barista på deltid, så da går det mye kaffe med havremelk. Jeg tåler 1 kopp iskaffe med havremelk, men når jeg prøver å få i meg 2-3 kopper til så får jeg utrolig vondt i magen og løs mage av det? Skjer for eks ikke med soya melk? Reagerer heller ikke på kaffe så hva er det med havremelket som gjør at jeg får så løs mage?😅 Anonymkode: 1db62...6b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #2 Del Skrevet 6. desember 2024 Ser du skriver at det ikke er kaffen, men er du helt sikker? Prøvd i det siste? Anonymkode: 5d8e2...806 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 6. desember 2024 #3 Del Skrevet 6. desember 2024 Du har ingen problemer med å spise havre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #4 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 21.28): Ser du skriver at det ikke er kaffen, men er du helt sikker? Prøvd i det siste? Anonymkode: 5d8e2...806 Ekspander Er 100% sikker, har drukket både svart kaffe og vanlig latte hjemme fra espresso maskin. Aldri reagert på kaffe Anonymkode: 1db62...6b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #5 Del Skrevet 6. desember 2024 nordlending skrev (På 6.12.2024 den 21.31): Du har ingen problemer med å spise havre? Ekspander Ikke som jeg vet om nei. Har jo vokst opp med havregryn til frokost liksom og aldri merket noe Anonymkode: 1db62...6b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #6 Del Skrevet 7. desember 2024 Havremelk er noe drit. Det er forskjell på å spise og drikke fordi det går via tarmen og nyrene, henholdsvis. Anonymkode: 0ceb4...d67 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #7 Del Skrevet 7. desember 2024 Det er ikke noe som heter plantemelk. Det heter plantedrikk. Hvis du ser på forpakningen så vil du se at de står "drikk". De har ikke lov til å kalle det for melk når det ikke er melk. Havredrikk er utrolig usunt. Havre inneholder store mengder ugressmiddel, insektsmidler og slikt, i tillegg til antinæringsstoffer i planten som hemmer opptak av mineraler kraftig. Så summa summarum stjeler havre mer mineraler fra måltidet enn det tilfører. Ikke særlig bra... Proteinet i havre er elendig kvalitet og tas knapt opp. Så det er også tapt næring. Og det er rapsolje i havredrikk, som er noe man bør sky som ilden. Jeg spiser eller drikker ingenting som inneholder frøoljer, og i alle fall ikke rapsolje som er den verste av dem alle. Rapsolje har ikke bare altfor mye skadelig linolsyre, den har også erukasyre som er en gift. Rapsolje er egentlig ikke egnet til menneskelig konsum og var forbudt å selge som matolje tidligere. Anonymkode: d928e...ea4 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #8 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 7.12.2024 den 17.09): Det er ikke noe som heter plantemelk. Det heter plantedrikk. Hvis du ser på forpakningen så vil du se at de står "drikk". De har ikke lov til å kalle det for melk når det ikke er melk. Havredrikk er utrolig usunt. Havre inneholder store mengder ugressmiddel, insektsmidler og slikt, i tillegg til antinæringsstoffer i planten som hemmer opptak av mineraler kraftig. Så summa summarum stjeler havre mer mineraler fra måltidet enn det tilfører. Ikke særlig bra... Proteinet i havre er elendig kvalitet og tas knapt opp. Så det er også tapt næring. Og det er rapsolje i havredrikk, som er noe man bør sky som ilden. Jeg spiser eller drikker ingenting som inneholder frøoljer, og i alle fall ikke rapsolje som er den verste av dem alle. Rapsolje har ikke bare altfor mye skadelig linolsyre, den har også erukasyre som er en gift. Rapsolje er egentlig ikke egnet til menneskelig konsum og var forbudt å selge som matolje tidligere. Anonymkode: d928e...ea4 Ekspander Enig. Skjønner ikke hvorfor folk holder på med denne havredrikk drikkingen. Tror noen at dette er sunnere enn vanlig melk? Drikk svart kaffe ts. Anonymkode: 29382...3aa 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 7. desember 2024 #9 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 20.56): Jeg har laktoseintoleranse så pleier å drikke plantebasert melk i blant. Jobber som barista på deltid, så da går det mye kaffe med havremelk. Jeg tåler 1 kopp iskaffe med havremelk, men når jeg prøver å få i meg 2-3 kopper til så får jeg utrolig vondt i magen og løs mage av det? Skjer for eks ikke med soya melk? Reagerer heller ikke på kaffe så hva er det med havremelket som gjør at jeg får så løs mage?😅 Anonymkode: 1db62...6b4 Ekspander Det er mye fiber i havre. Jeg får helt umulig mage hvis jeg spiser mye havregryn og får både luft i magen og mye avføring. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #10 Del Skrevet 7. desember 2024 Noen typer havremelk bruker noe fra mais for konsistensen. Mais er en lite kjent, men ofte stor synder for mageproblemer (og eksem, utslett m.m.). Anonymkode: c440c...c97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #11 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 20.56): Jeg har laktoseintoleranse så pleier å drikke plantebasert melk i blant. Jobber som barista på deltid, så da går det mye kaffe med havremelk. Jeg tåler 1 kopp iskaffe med havremelk, men når jeg prøver å få i meg 2-3 kopper til så får jeg utrolig vondt i magen og løs mage av det? Skjer for eks ikke med soya melk? Reagerer heller ikke på kaffe så hva er det med havremelket som gjør at jeg får så løs mage?😅 Anonymkode: 1db62...6b4 Ekspander Slutt å drikke havremelk. Problem solved. Anonymkode: 01534...2e5 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sander33 Skrevet 7. desember 2024 #12 Del Skrevet 7. desember 2024 Havremelk. Det er litt havre og vann. Havre skal ikke være melk. Ultraprossesert drit. Kutt ut slike drittprodukter. Drikk vann og spis ikke prosessert og bra mat. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #13 Del Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 20.56): Jeg har laktoseintoleranse Anonymkode: 1db62...6b4 Ekspander Tankmelk tåles mye bedre enn butikkmelk av de med laktoseintoleranse. Men noen må begynne med en teskje og jobbe seg oppover til å kunne drikke glass. Jeg vet om mange med laktoseintoleranse som kan drikke tankmelk, men ikke butikkmelk. Tankmelk er lovlig å selge som "tilfeldig salg", men ikke organisert salg. Og geitemelk har mindre laktose enn kumelk, men det er jo vanskelig å få tak i i Norge. 😅 Anonymkode: d928e...ea4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå