Gå til innhold

Forstår merkebevisste foreldre hvor ødeleggende deres ekstreme julegaver er?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hengepupp skrev (4 timer siden):

Misunnelse lenge leve 😂 Hvordan i alle dager angår det deg hva andre skal få? Hjelper ikke å bitche bare fordi du ikke er i samme økonomiske posisjon 👍 La folk gi unga sine det de vil, så gjør du det samme med dine. 

Hvorfor er det alltid misunnelse kortet som blir brukt? Man er jo ikke misunnelig,  verden er blitt gal. Hvorfor må 11 åringer få gaver til 25.000? Her er jeg 100% enig med trådstarter 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hengepupp skrev (4 timer siden):

Misunnelse lenge leve 😂 Hvordan i alle dager angår det deg hva andre skal få? Hjelper ikke å bitche bare fordi du ikke er i samme økonomiske posisjon 👍 La folk gi unga sine det de vil, så gjør du det samme med dine. 

Hvorfor er det alltid misunnelse kortet som blir brukt? Man er jo ikke misunnelig,  verden er blitt gal. Hvorfor må 11 åringer få gaver til 25.000? Her er jeg 100% enig med trådstarter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 100% enig med trådstarter.  Reagerer heller på kommentarfeltet her. At man støtter gaver til 25.000 kr er jo helt sykt. Man kan jo få 3 sydenturer for den prisen. Å 10 klassinger er 11 år 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
rfcjjkkugdwschkiuy skrev (5 timer siden):

Er 100% enig med trådstarter.  Reagerer heller på kommentarfeltet her. At man støtter gaver til 25.000 kr er jo helt sykt. Man kan jo få 3 sydenturer for den prisen. Å 10 klassinger er 11 år 🤣

Ikke alle er interessert i Sydenturer, men barn som får så dyre gaver får nok også Sydenturer…

Men det er greit å bruke penger på Sydenturer, hest, fritidsaktiviteter (golf, alpin, motorcross, seiling, kunstløp, fotball osv) resten av året, men til jul er det forkastelig.  

Vi bruker 50000 pr år på privatskole i året for to barn  og 70000 i året minst i trening, utstyr og turer for to fotballspillende barn. De er på vinteren en del i alpinbakken og det kan år gå 10000-20000 i klær/utstyr/heiskort, og de får ikke engang spesielt dyrt utstyr. I sommerferiene spiller de golf og trenger jo innimellom nytt utstyr der. Ingen rynker på nesa over det.  

Men til JUL, om vi hadde gitt barna bare en brøkdel av hva de koster oss, da er det plutselig helt forkastelig.  Vi bor ikke i 10 millioner + hus og har ikke mangemillioninntekt engang. vi bare prioriterer barna.  Våre barn er ikke engang bortskjemte, de har ikke masse merkeklær, dyre vesker, dyre telefoner, det har vi måttet prioritere bort som andre prioriterer bort gaver til barna. 

Anonymkode: 11e46...652

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er litt vanskelig det der, syns jeg. Vi har ok med penger, og kan stort sett kjøpe det barna ønsker seg. Men samtidig vil jeg oppdra de til å bli greie, fornuftige, nøkterne (kommer ikke helt på hva jeg skal kalle det) ungdommer/voksne. Det er mitt ansvar som forelder. 

Men mitt ansvar for som forelder er også å sørge for at barna mine har det bra, og da syns jeg det er vondt å nekte de det "alle" andre har. Jeg vil jo at barna mine skal bli likt og ha venner. 

Og ja da, jeg vet at ekte venner ikke bryr seg om hvilke klær du går i, hvilken mobil du har osv. Men selv vokste jeg opp med foreldre som syns en dongeribukse var en dongeribukse, og at det var bare tull å betale ekstra for at det skulle være et bestemt merke på den. Og jeg fikk ikke kule, hvite seilersko, for min mor hadde funnet noen fine blå på tilbud. Jeg hadde en god oppvekst, fine foreldre med god råd og manglet ingenting. Men jeg husker fortsatt skammen og følelsen av å være ukul. Og den følelsen har jeg lyst til at mine barn skal slippe å ha. 

Så sa blir det til at jeg kjøper dyre ting til de, og bidrar dermed til at det blir enda verre for de foreldrene som ikka har råd til å følge trenden. 

Så dette syns jeg er et tveegget sverd. 

Anonymkode: f07f6...8a5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

I skolegården er vel den dyre jakka eller mobilen hakket mer synlig enn huset eleven bor i. Så ift mobbing og utenforskap så tror jeg ting og klær er mer ødeleggende enn eiendom i alle fall

Anonymkode: c1a4e...84b

Absolutt ikke. Ungdommer vet utmerket godt at et eid hus til 12 mill er mye mer verdt enn en iPhone 16. 

Anonymkode: cfa45...c58

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
rfcjjkkugdwschkiuy skrev (10 timer siden):

Skal de sitte med en rimelig telefon de egentlig ikke ønsket seg. Men sitte og se på at vi bruker nyeste iPhone, airpods og Mac, hver eneste dag? 

Anonymkode: 18135...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
rfcjjkkugdwschkiuy skrev (10 timer siden):

Både ferieturer utenlands gjennom året, fondsparing, pensjonssparing, med mer, er godt på stell før vi trekker kortet på nye iPhoner og dyre klær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skal de sitte med en rimelig telefon de egentlig ikke ønsket seg. Men sitte og se på at vi bruker nyeste iPhone, airpods og Mac, hver eneste dag? 

Dette må være det teiteste og mest ureflekterte svaret jeg har lest på lenge. Skjønner du ikke at de bør lære seg verdien av ting? Du jobber ikke sant og tjener pengene selv? Det har sikkert kostet deg en del for å komme dit? 

Skal du lære bort dyre forbruksvarer til 14 åringer så er det luksusfellen om noen år når de selv må begynne å jobbe. De begynner gjerne i lavt lønnende jobber om de i det hele tatt jobber under studietiden. Dumt at man da har lært at det er kun det dyreste som er best ikke sant? 

Tenk litt mer langsiktig så gjør man ikke dem en bjørnetjeneste til voksenlivet. 

Anonymkode: e3d16...095

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
whiztle skrev (På 9.12.2024 den 17.45):

De blir faktisk mobbet og utestengt.

Nei

Anonymkode: 49ec5...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
rfcjjkkugdwschkiuy skrev (22 timer siden):

Hvorfor skal jeg kjøpe sydentur når jeg hater syden 🤓

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
rfcjjkkugdwschkiuy skrev (22 timer siden):

Ingen må noe. Som helst , men hvorfor skal ikke folk få bruke penger på det de vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 21.46):

Hvem har sagt at jeg er fattig?

Vi bor i et hus til 12 millioner og har tre mill. på sparekonto.

Trådstarter.

Anonymkode: e4a33...35f

Hvordan kan noen finne på å skjemme bort ungene ved å la dem bo i et hus til 12milloner?? 

Anonymkode: 75ded...46b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei

Nei? Barn og unge tenåringer opplever å være sosiale tapere, når foreldres økonomi ikke strekker til.

Hva får du ut av å trivialisere barrierene barn møter i sin oppvekst? Æsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet her er vel ikke gavene, men at de på forhånd vet hva de får og skryter av det. Holdningen, altså. 

Det er ikke det merkebevisste og prisnivået som er hovedproblemet spør du meg, men oppdragelsen.

Anonymkode: d4790...fb2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 21.46):

Hvem har sagt at jeg er fattig?

Vi bor i et hus til 12 millioner og har tre mill. på sparekonto.

Trådstarter.

Du er altså av skrytetypen du også, ikke bedre enn ungdommene.

Anonymkode: d4790...fb2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 21.30):

Jeg har en 10-klassing. Flere i klassen er lovet toppmodell mobil til 25 tusen, siste utstyr innen gaming til samme pris og sko til 4-5000.

Disse ungdommene skyter allerede. Det verste er at de ikke lyger.

Jeg blir ikke sint på ungdommene. Men hva er i veien med foreldrene?

Må det være noe i veien med foreldrene? Det eneste jeg syntes var litt kjipt her er jo at barnene allerede vet hva de får. 10-klassingen din kan like gjerne lære seg at man aldri må sammenligne seg med andre mennesker. Det er en kamp man ikke vinner. Naboen vil alltid være sterkere,rikere,smartere,penere etc enn en selv uansett. Nå er det mange ressurssterke mennesker i landet her, så hvorfor skal ikke de få lov til å gi det barnene demmes ønsker? Om de ikke må skaffe seg gjeld for å kjøpe alle disse dyre gavene så er det helt innenfor tenker jeg. Også får vi andre slutte å sammenligne oss med gud og hvermann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 22.28):

Dyre klær, sko, vesker, telefoner finnes det ekstreme mengder av, nesten mer enn billig så trenger man ikke vurdere så kjøper man det som ser fint ut. Vi snakker mye med ungene om hva våre økonomiske grenser ligger på. 

Synes ikke det er så mye bortskjemt, man bare har andre muligheter.  Jeg reagerer ikke på julegaver til 10000+ kr.  

Reagerer MYE mer på de som skal spille på etikk og være så hellige og klage på andres pengebruk.  

Vi bor i ganske billig hus, men har likevel sendt ungene på privatskole og en stor andel av elevene har foreldre med god økonomi og unger med dyre klær, men de er jo ikke dårlige unger for det. 

Du reagerer mer på folk med etikk, enn folk som fråtser og bidrar til overflodssamfunnet og klimakrisen?

Du trenger faktisk å skjerpe deg.

Anonymkode: 755c7...c31

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ikke alle er interessert i Sydenturer, men barn som får så dyre gaver får nok også Sydenturer…

Men det er greit å bruke penger på Sydenturer, hest, fritidsaktiviteter (golf, alpin, motorcross, seiling, kunstløp, fotball osv) resten av året, men til jul er det forkastelig.  

Vi bruker 50000 pr år på privatskole i året for to barn  og 70000 i året minst i trening, utstyr og turer for to fotballspillende barn. De er på vinteren en del i alpinbakken og det kan år gå 10000-20000 i klær/utstyr/heiskort, og de får ikke engang spesielt dyrt utstyr. I sommerferiene spiller de golf og trenger jo innimellom nytt utstyr der. Ingen rynker på nesa over det.  

Men til JUL, om vi hadde gitt barna bare en brøkdel av hva de koster oss, da er det plutselig helt forkastelig.  Vi bor ikke i 10 millioner + hus og har ikke mangemillioninntekt engang. vi bare prioriterer barna.  Våre barn er ikke engang bortskjemte, de har ikke masse merkeklær, dyre vesker, dyre telefoner, det har vi måttet prioritere bort som andre prioriterer bort gaver til barna. 

Jo, det er mange som rynker på nesa over det overforbruket du beskriver. Du fremstår som ganske bevisstløs hvis du ikke oppfatter det.

Anonymkode: 755c7...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med så grei formue, hvorfor får ikke dine barn ordenlige ting til jul? 

Anonymkode: f5b6f...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...