Gå til innhold

Forstår merkebevisste foreldre hvor ødeleggende deres ekstreme julegaver er?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvem har sagt at jeg er fattig?

Vi bor i et hus til 12 millioner og har tre mill. på sparekonto.

Trådstarter.

Anonymkode: e4a33...35f

Dårlig økonomisk sans altså 😅 

Anonymkode: 6f602...ba0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man kan like gjerne lære seg som barn at livet er urettferdig. Det finnes alltid noen som er rikere, penere og flinkere. Det finnes barn som får julegaver til flere hundre tusen og noen som ikke får noe. Sånn er livet dessverre. Bortkastet energi å irritere seg over andres forbruk. 

Anonymkode: 21a25...ca2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi mangler ikke akkurat penger, og jeg kunne aldri ha bidratt til det presset jeg ser blant barn i dag. Får alt for vondt av de som ikke har sjanse til å kjøpe slikt til egne barn. Jeg ser foreldre med dårligere råd nedprioritere egne behov for at barnet skal få svindyre ting og ikke føle seg utafor. Hva hjelper det når det er noe nytt og dyrt som er in neste måned? Jeg synes det er helst sykt hvordan kulturen er. Husker at merker ikke var en greie gjennom hele barneskolen da jeg var barn, nå driver de og maser om dette i 2.klasse. Synes ikke noe om det.

Anonymkode: 4553c...0ba

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trådstarter.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Spiller ingen rolle hvilken økonomisk status vi har!

Det handler om etikk. 
Og foreldre som speiler seg i bortskjemte barn.

Der barna bare er en forlenget merkevare.

Kvalmt!

Hvordan kan du forsvare å bo i ett hus til 12 millioner og ha 3 millioner på sparekonto når barn både i Norge og ellers i verden sulter?

Kvalmt! Det handler om etikk. Bortskjemte voksne som bare tenker på seg selv.

Anonymkode: 6f1a5...d04

• Liker 15
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er noe veldig uhøflig og ufint over dette, både de familiene som har ungdom som sier slikt, foreldre som sier slikt og din familie der dette også er et tema. Man snakker ikke om penger, man snakker ikke om hva gaver(!) koster, eller hus koster eller sparekontoer. Spesielt ikke om hva en selv får eller forventer å få, men heller ikke hva andre får. Barn av de ordentlige velstående pleier ikke å få så dyre presanger så vidt jeg og mine tenåringer vet, eller de får det, men skryter ikke! 

Så det som er i veien med foreldrene er at de er nyrike og ikke har greid å gi barna sine den minste dannelse. 

Anonymkode: de28c...232

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har da alltid vært sånn, mange fikk merke klær, dyre mobiler når jeg var ung også. Var fornøyd uansett jeg og liker det jeg liker. 
Jeg selv går i design merker på klær, klær er hobby. Så barna går nok i dyrere merker enn andre, men andre har andre ting mine ikke har. 
Press lager man selv, du må lære barna dine å ikke være misunnelig det er en dårlig egenskap.
Har en venn som er slik og unner ingen andre noe. Må være vondt å gå sånn gjennom livet..  

Anonymkode: 9538c...fed

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi bor ikke i Oslo, og ikke i et dyrt område. Likevel blir jeg noen ganger sjokkert over hva venner av ungene får i gaver, dyrt gamingutstyr, merkeklær osv. Og det har vært noen krangler her i huset pga masing om dyre ting som vi ikke har råd til. De blir jo veldig påvirket av vennene, og det er ikke så lett for barna å skjønne hva vi har råd til og ikke alltid. 

Jeg tror dessverre en del foreldre skjemmer bort barna ut av dårlig samvittighet, fordi de ikke har tid sammen eller andre ting. Jeg håper barna mine lærer at det fins viktigere ting i livet enn dyre merkeklær i alle fall.

Anonymkode: 43e4d...e1a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en 10-klassing. Flere i klassen er lovet toppmodell mobil til 25 tusen, siste utstyr innen gaming til samme pris og sko til 4-5000.

Disse ungdommene skyter allerede. Det verste er at de ikke lyger.

Jeg blir ikke sint på ungdommene. Men hva er i veien med foreldrene?

Hva mener du er galt? 

Det ER forskjell på folk, ts. Verden er ikke rettferdig. Dersom du - uklart hvorfor - har valgt å lyve til egne barn om dette temaet så bør du ta en runde på dem med det. Begynn med å legge kortene på bordet, vær ærlig på hvorfor du valgte å lyve og vær klar på hvor destruktivt et slikt valg er.

En far kan gi sin sønn en veddeløpshest til konfirmasjon, og det er helt greit. Om faren i nabohuset gir sin sønn en fest o grunn bare festen til den samme anledningen? Det er også helt greit. Verden er urettferdig. 

Anonymkode: f53ff...f9c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis en er litt mindre opptatt av naboen og hva alle andre gjør. Så ødelegger dette ingen ting. Jeg skaper verdiene hos meg og mine, jeg kan ikke endre verden, annet enn å gi uttrykk for at denne karusellen blir jeg ikke med på. Jeg snakker ikke andre ned, har ingen behov for å rakke ned på andre for deres valg, men lærer barna mine at vi alle har forskjellige prioriteringer innen for den økonomiske rammen man har. Du Ts har valgt ett hus til 12 mill, jeg har valgt et hus til 4. 

Anonymkode: da048...b31

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kvalmt at du bor i hus til 12 mill, tenk på de som bare må leie fordi de ikke har råd til å kjøpe

Anonymkode: 49ec5...6a2

Herregud hvorfor skal man blame mennesker som har gjort gode valg og proriteringer, fra de kanskje var tidlig i 20-årene? Hva med å heie på folk som gjør noe bra? Et hus til 12 mil er ikke noe man får gratis, hvis det ikke er snakk om arv. Mest sannsynligvis har dette mennesket jobbet for det, og tatt gode valg underveis. Det har de aller fleste mulighet til også, men da må man gjøre sine prioriteringer. Når flyktninger som kommer fra dårlige vilkår til Norge, og bygger seg opp fra ingenting - så klarer jammen meg folk som lever under fattigdomsgrensa i Norge det også. Nå snakker jeg ikke om flyktningene som kommer hit og lever på stønader, men de som flytter hit, får litt støtte i starten - men etterhvert tar de kanskje utdanning og får en god jobb der de tjener ganske bra. Likevel klarer ikke nordmenn som har levd under fattigdomsgrensen å gjøre en forandring på livet sitt.

Jeg kjøpte meg min egen leilighet til 2,5 mil helt på egenhånd, da hadde jeg bare levd på studielån og stønader. Men jeg tenkte langssiktig. Sparte helt fra jeg var myndig.

Anonymkode: edbc0...618

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud hvorfor skal man blame mennesker som har gjort gode valg og proriteringer, fra de kanskje var tidlig i 20-årene? Hva med å heie på folk som gjør noe bra? Et hus til 12 mil er ikke noe man får gratis, hvis det ikke er snakk om arv. Mest sannsynligvis har dette mennesket jobbet for det, og tatt gode valg underveis. Det har de aller fleste mulighet til også, men da må man gjøre sine prioriteringer. Når flyktninger som kommer fra dårlige vilkår til Norge, og bygger seg opp fra ingenting - så klarer jammen meg folk som lever under fattigdomsgrensa i Norge det også. Nå snakker jeg ikke om flyktningene som kommer hit og lever på stønader, men de som flytter hit, får litt støtte i starten - men etterhvert tar de kanskje utdanning og får en god jobb der de tjener ganske bra. Likevel klarer ikke nordmenn som har levd under fattigdomsgrensen å gjøre en forandring på livet sitt.

Jeg kjøpte meg min egen leilighet til 2,5 mil helt på egenhånd, da hadde jeg bare levd på studielån og stønader. Men jeg tenkte langssiktig. Sparte helt fra jeg var myndig.

Anonymkode: edbc0...618

Fordi kjettinga som oppgir prisen på huset sitt klager over andres forbruk. Les hele tråden.

Anonymkode: 21a25...ca2

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi bor ikke i Oslo, og ikke i et dyrt område. Likevel blir jeg noen ganger sjokkert over hva venner av ungene får i gaver, dyrt gamingutstyr, merkeklær osv. Og det har vært noen krangler her i huset pga masing om dyre ting som vi ikke har råd til. De blir jo veldig påvirket av vennene, og det er ikke så lett for barna å skjønne hva vi har råd til og ikke alltid. 

Jeg tror dessverre en del foreldre skjemmer bort barna ut av dårlig samvittighet, fordi de ikke har tid sammen eller andre ting. Jeg håper barna mine lærer at det fins viktigere ting i livet enn dyre merkeklær i alle fall.

Det er jo den evige sannheten de med dårlig råd forteller seg selv...

Nei, man blir ikke bortskjemt av å få dyre ting, bo fint og reise på dyre ferier. Man blir bortskjemt om man ikke klarer å vente, ikke lærer å behandle andre med respekt, ikke tar inn over seg forskjellene i verden, og hvor priviligert man er bare fordi man bor i Norge.

Nei, man er ikke ikke-tilstedeværende foreldre bare fordi man tjener godt. Om noe har vi mer fleksibilitet, da vi styrer arbeidsdagen selv. Og kan sette bort en del tjenester som ellers ville tatt av vår tid. Så har aldri vært snakk om fulle dager i barnehage, eller at man ikke kan møte opp på timer og arrangement fordi arbeidsgiver sier nei. 

Jeg hadde en oppvekst der vi hadde nok, og har da likevel jobbet hardt med skole, så karriere, og alltid hatt et veldig fornuftig forhold til økonomi. Og er nettopp derfor i en situasjon der jeg kan gi det samme til mine. Så, ja, det er dyre gaver under treet. Men et av høydepunktene i jula er likevel å dra på butikken og kjøpe gaver til "jente 8 år", "gutt 2 år".... Da er fullt fokus på oppgaven, i den grad at det ikke kommer spørsmål om ting til seg selv en gang. 

Anonymkode: 18135...1ec

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nedslående å se hvor lite klokskap og refleksjon mange utviser i forhold til barneoppdragelse. Vi kunne utstyrt våre barn med det de måtte ønske seg av gjenstander, men det er jo selvsagt ikke til deres beste. Ønsker å oppdra barn med integritet og karakter, og da er min jobb å motstå lysten til å begeistre med ubegrenset materialisme og umiddelbar belønning. Vil heller ikke ha et forbrukssamfunn der normalen er at barn og unge går rundt med dyre ting de har fått rett i fanget uten å ha gjort noe som helst for det. Skremmende holdninger at foreldre virkelig mener at man ikke har noe som helst ansvar for miljøet og fellesskapet barna er en del av, utenfor seg og sitt. Jeg trodde oppriktig vi var kommet lengre. 

Anonymkode: e5b4f...93f

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nedslående å se hvor lite klokskap og refleksjon mange utviser i forhold til barneoppdragelse. Vi kunne utstyrt våre barn med det de måtte ønske seg av gjenstander, men det er jo selvsagt ikke til deres beste. Ønsker å oppdra barn med integritet og karakter, og da er min jobb å motstå lysten til å begeistre med ubegrenset materialisme og umiddelbar belønning. Vil heller ikke ha et forbrukssamfunn der normalen er at barn og unge går rundt med dyre ting de har fått rett i fanget uten å ha gjort noe som helst for det. Skremmende holdninger at foreldre virkelig mener at man ikke har noe som helst ansvar for miljøet og fellesskapet barna er en del av, utenfor seg og sitt. Jeg trodde oppriktig vi var kommet lengre. 

Skal man bruke miljø som et argument så er det mye bedre å kjøpe ting med kvalitet enn billig ting som går i stykker med engang. 

Anonymkode: 9538c...fed

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men dine barn får jo uendelig mye mer enn de fleste barn i verden.Enn veldig mange i Norge også. Mange legger seg sultne julaften. 

Så det eneste du gjør er å bestemme hvor lista skal ligge for alle andre, med utgangspunkt i hvordan du selv gjør det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er jo den evige sannheten de med dårlig råd forteller seg selv...

Nei, man blir ikke bortskjemt av å få dyre ting, bo fint og reise på dyre ferier. Man blir bortskjemt om man ikke klarer å vente, ikke lærer å behandle andre med respekt, ikke tar inn over seg forskjellene i verden, og hvor priviligert man er bare fordi man bor i Norge.

Nei, man er ikke ikke-tilstedeværende foreldre bare fordi man tjener godt. Om noe har vi mer fleksibilitet, da vi styrer arbeidsdagen selv. Og kan sette bort en del tjenester som ellers ville tatt av vår tid. Så har aldri vært snakk om fulle dager i barnehage, eller at man ikke kan møte opp på timer og arrangement fordi arbeidsgiver sier nei. 

Jeg hadde en oppvekst der vi hadde nok, og har da likevel jobbet hardt med skole, så karriere, og alltid hatt et veldig fornuftig forhold til økonomi. Og er nettopp derfor i en situasjon der jeg kan gi det samme til mine. Så, ja, det er dyre gaver under treet. Men et av høydepunktene i jula er likevel å dra på butikken og kjøpe gaver til "jente 8 år", "gutt 2 år".... Da er fullt fokus på oppgaven, i den grad at det ikke kommer spørsmål om ting til seg selv en gang. 

Vel, du argumenterer i mot en haug med påstander som jeg ikke har kommet med. Har ikke påstått at man nødvendigvis blir bortskjemt av å få dyre ting, men det at noen foreldre kjøper seg ut av dårlig samvittighet er en observasjon jeg har gjort hos folk jeg kjenner. Betyr ikke at dette gjelder alle som har god råd eller jobber mye. 
Vi har ikke dårlig råd, selv om vi ikke kan kjøpe gaver til 10.000. Ikke har vi veldig mye tid sammen med ungene i hverdagen heller.

Men fint for deg at du har «alt» da: god tid, god råd, bra arbeidsmoral og gode verdier som du overfører videre til barna når dere kjøper gaver til de som er dårligere stilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva er det du reagerer på? Kan ikke folk bare få gi gaver ut i fra sin egen lommebok?

Anonymkode: 8604d...35f

Min erfaring er at de som gir de dyreste gavene ikke gir ut fra egen lommebok. Selvsagt med unntak av noen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Trådstarter.

Merkverdig kontrast  dette innlegget i relasjon til hovedinnleggets innhold.

Hva vil du frem til, her? Hva er hensikten din både med tråden og med dette innlegget?

Noen ganger er det greiest å bare forbli tyst, når en ser hvordan en tråd en selv har startet, utvikler seg.

Anonymkode: 4cbb8...880

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må innrømme at det er en virkelighet jeg ikke kjenner meg igjen i. Har ikke hørt om noen som kjøper så dyre mobiler til barna sine. 😅

Jeg har en gutt på 13.

Anonymkode: 6b3b4...205

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Vel, du argumenterer i mot en haug med påstander som jeg ikke har kommet med. Har ikke påstått at man nødvendigvis blir bortskjemt av å få dyre ting, men det at noen foreldre kjøper seg ut av dårlig samvittighet er en observasjon jeg har gjort hos folk jeg kjenner. Betyr ikke at dette gjelder alle som har god råd eller jobber mye. 
Vi har ikke dårlig råd, selv om vi ikke kan kjøpe gaver til 10.000. Ikke har vi veldig mye tid sammen med ungene i hverdagen heller.

Men fint for deg at du har «alt» da: god tid, god råd, bra arbeidsmoral og gode verdier som du overfører videre til barna når dere kjøper gaver til de som er dårligere stilt.

Beklager at jeg traff en nerve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...