-jk- Skrevet 6. desember 2024 #21 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kanskje på grunn av bivirkningene? De kjenner som har startet skulle ønske det ikke hadde vært så lett, de angrer. Anonymkode: e2534...332 De fleste bivirkningene er jo positive? F.eks halvert risiko for alkoholisme, 70% mindre risiko for Alzheimers, mye lavere risiko for hjerte- og karsykdommer, gjør det enklere å slutte å røyke +++. Vanlige bivirkninger er periodisk kvalme og diare. En bagatell i forhold til alle de positive virkningene. https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/EWdeW3/de-nye-slankemedisinene-har-en-forbloeffende-tilleggseffekt 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #22 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja kan men du får på hvit. Så og si alle søknader spesialister har sendt inn blir avvist. Var på oppfølging med mannen i huset og legen sa på overvektklinikken vi tilhører hadde de sendt inn 150 søknader og alle avvist selv med tillegg sykdommer Anonymkode: bc2fd...f7a Kriteriene for å få på blå er HbA1c (langtidsblodsukker) på 6,5 eller mer på to prøver med minst en ukes mellomrom, om jeg husker korrekt. Da blir man diagnostisert med diabetes 2 og kan få Ozempic på blå resept. Må da tas sammen med Metformin. Anonymkode: 3d582...404 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #23 Del Skrevet 6. desember 2024 Så man må betale full pris på slankemedisiner, selv om det trolig sparer samfunnet enormt med ressurser hvis vi får en slankere befolkning? Hva med slankeoperasjoner da, hva er kravene der og betaler de ut av egen lomme der også? Anonymkode: 05349...411 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 6. desember 2024 #24 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så man må betale full pris på slankemedisiner, selv om det trolig sparer samfunnet enormt med ressurser hvis vi får en slankere befolkning? Hva med slankeoperasjoner da, hva er kravene der og betaler de ut av egen lomme der også? Anonymkode: 05349...411 Det er fordi medisinene er nye, og utrolig dyre. Når patenter løper ut og man kan få generiske utgaver vil det bli betydelig billigere. Men det er årevis unna. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 6. desember 2024 #25 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Om du trives med å veie så mye, så supert for deg. Men du er likevel overvektig. Anonymkode: aa9d8...c2a Ja jeg vet bmi skalaen sier det, musklene mine og legen min sier jeg er sunn... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #26 Del Skrevet 7. desember 2024 Om det er alle musklene dine som gjør at du på 176 veier 85 kg, så driver du vel kanskje med bodybuilding eller lignende, og faller kanskje utenfor de som BMI godt kan brukes på. Men den gjennomsnittlige nordmann har ikke så sykt stor muskelmasse at det er musklene som gjør at de havner i kategorien overvekt. På samme tid tror jeg at mange feilaktig tilskriver sin BMI til «høy» muskelmasse, kanskje litt i fornektelse av egen overvekt. Anonymkode: aa9d8...c2a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #27 Del Skrevet 7. desember 2024 Nei, jeg vil tro det er litt flere faktorer som spiller inn og må vurderes.. Man skal jo helst forsøke på "vanlig" måte å gå ned i vekt med å endre kosthold og trene først før man bruker medisiner. Selv så var jeg regnet som å ha "fedme" og BMI over 30 i starten av dette året. Da var jeg 163 cm høy og veide over 80 kg. Jeg var jo ikke tynn, men jeg brukte fortsatt str. S og M, og var smal i midja så de fleste trodde ikke at jeg var så "tung" når jeg sa hvor mye jeg veide. Men det er vel fordi jeg bærer mye vekt i beina og hoftene så jeg så vel ikke "så overvektig" ut som noen som f.eks. bærer mesteparten av vekta i mage og overkropp isteden. Begynte på våren å endre kosthold og trene, og har nå det som regnes som en normal BMI og gått ned snart 20 kg. Anonymkode: f8ec1...6cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 9. desember 2024 #28 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 7.12.2024 den 10.41): Om det er alle musklene dine som gjør at du på 176 veier 85 kg, så driver du vel kanskje med bodybuilding eller lignende, og faller kanskje utenfor de som BMI godt kan brukes på. Men den gjennomsnittlige nordmann har ikke så sykt stor muskelmasse at det er musklene som gjør at de havner i kategorien overvekt. På samme tid tror jeg at mange feilaktig tilskriver sin BMI til «høy» muskelmasse, kanskje litt i fornektelse av egen overvekt. Anonymkode: aa9d8...c2a Driver ikke med bodybuilding, men trener 7 dager i uken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #29 Del Skrevet 10. desember 2024 Fru Uperfekt skrev (9 timer siden): Driver ikke med bodybuilding, men trener 7 dager i uken Da blir du sikkert ekstra sulten, trening kan øke appetitten. Anonymkode: 17c11...34d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #30 Del Skrevet 10. desember 2024 Fru Uperfekt skrev (10 timer siden): Driver ikke med bodybuilding, men trener 7 dager i uken Tviler på at det faktisk er musklene dine du at veier så mye likevel altså. Du er helt sikkert kanskje sterk, men også kraftig med en del ekstra fett på kroppen. Samme med de som skylder høy BMI på tungt skjelett. Det er ikke så store variasjoner i skjelettvekten på voksne folk at noen blir overvektige av den grunn. Anonymkode: aa9d8...c2a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 10. desember 2024 #31 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tviler på at det faktisk er musklene dine du at veier så mye likevel altså. Du er helt sikkert kanskje sterk, men også kraftig med en del ekstra fett på kroppen. Samme med de som skylder høy BMI på tungt skjelett. Det er ikke så store variasjoner i skjelettvekten på voksne folk at noen blir overvektige av den grunn. Anonymkode: aa9d8...c2a Fettprosenten min var siste legebesøk 22 så beklager er ikke feit, men som før sagt trener mye så har god muskulatur 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 10. desember 2024 #32 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da blir du sikkert ekstra sulten, trening kan øke appetitten. Anonymkode: 17c11...34d Joda men ofte når en er sulten er det nok å drikke vann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marye Skrevet 11. desember 2024 #33 Del Skrevet 11. desember 2024 Jeg fikk fordi jeg veide 94 på 160 cm idag veier jeg 77 og skal videre ned Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #34 Del Skrevet 12. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 21.39): Kanskje på grunn av bivirkningene? De kjenner som har startet skulle ønske det ikke hadde vært så lett, de angrer. Anonymkode: e2534...332 Ja men da er det jo bare å slutte da? Er ikke heroin akkurat. Anonymkode: 5b448...aff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #35 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 12.12.2024 den 2.03): Ja men da er det jo bare å slutte da? Er ikke heroin akkurat. Anonymkode: 5b448...aff Er det ikke vanlig at ulvehungeren blir verre etter en slik behandling, enn den var i utgangspunktet? Det har jeg hørt flere steder. Anonymkode: 17c11...34d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #36 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 13.12.2024 den 21.05): Er det ikke vanlig at ulvehungeren blir verre etter en slik behandling, enn den var i utgangspunktet? Det har jeg hørt flere steder. Anonymkode: 17c11...34d Jeg tror sult er sult. Men akkurat som når du slutter å spise godteri i lang tid og så prøver igjen, så smaker det VELDIG søtt. Og når du har vært mett i lang tid kjennes nok sult også på samme måte? Men at dette skal være grunn til å være hekta for livet og angre på at man begynner, den ser jeg ikke helt altså. Det er litt vel dramatisk. Anonymkode: 5b448...aff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #37 Del Skrevet 15. desember 2024 Jeg er 172 cm og veier 110 kg, men jeg fikk ikke slankemedisiner. Det har nok noe med legen å si. Anonymkode: 1a275...597 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #38 Del Skrevet 15. desember 2024 -jk- skrev (På 6.12.2024 den 21.47): ....Vanlige bivirkninger er periodisk kvalme og diare. En bagatell... Høres helt jævlig ut. Jeg har hatt sykdom med de symptomene. Anonymkode: 21a50...56e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #39 Del Skrevet 15. desember 2024 Jeg har bmi på 42 og får ikke resept. Grunnene er i følge legen at jeg ikke har noen sykdommer som kan relateres til overvekt, er i full jobb (tungt fysisk arbeid), trener flere ganger i uka og spiser forholdsvis sunt (aldri godteri, potetgull o.l, sjelden kaker). Anonymkode: c30d1...c60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #40 Del Skrevet 15. desember 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg har bmi på 42 og får ikke resept. Grunnene er i følge legen at jeg ikke har noen sykdommer som kan relateres til overvekt, er i full jobb (tungt fysisk arbeid), trener flere ganger i uka og spiser forholdsvis sunt (aldri godteri, potetgull o.l, sjelden kaker). Anonymkode: c30d1...c60 Bmi på 42 i seg selv er grunn nok for å resept. Makan for en dårlig lege! Anonymkode: ca3ac...fca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå