Maia70 Skrevet 6. desember 2024 #1 Del Skrevet 6. desember 2024 Jeg har sett flere ganger på nettet og også her på KG at folk påstår at frøoljer i sin helhet er spesielt usunt, men har aldri sett en kilde på det. Noen som har en slik kilde? Bare så vi vet hva vi snakker om så er det til høyre frøoljer: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #2 Del Skrevet 13. desember 2024 Googlet ditt spørsmål,fikk dette som svar .Frøoljer er som regel veldig høye på omega-6 fettsyrer. En ubalanse mellom forholdet omega-3 : omega-6 i kroppen (bør være 1:1, eller 1:2) er helseskadelig. Så svaret er JA, frøoljer er skadelig. Unntaket er de som er økologisk og kaldpresset, men disse også bør inntas med måte. Anonymkode: d87bc...c6b 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #3 Del Skrevet 13. desember 2024 Jeg har kommet til den konklusjonen etter å ha hørt på og lest såpass mange forskjellige kilder at jeg ikke kan peke på en. Søker du videre så finner du kildene informasjonen kommer fra om de jeg linker til ikke har lagt ved lenker. Jeg liker Dr Eric Westman, jordnær lege med lang erfaring https://www.youtube.com/watch?v=RwA_N0i7Vpc Dr Ken Berry https://www.youtube.com/watch?v=6j60t0juXeQ Dr Sten Ekberg har en ganske god gjennomgang https://www.youtube.com/watch?v=pljQrjiDC9Q Det er såpass mange som forklarer det godt og viser til kilder og til fysiologi, at det er vanskelig å velge ut noen eller huske de "viktigste" Anonymkode: 65799...518 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aazy Skrevet 13. desember 2024 #4 Del Skrevet 13. desember 2024 Finnst mange «kjelder» på alt mogleg, men tilfeldigvis ingen frå fagfellevurderte tidsskrift eller vitskapelege kjelder generelt. Er litt som å spørje om kjelde på at NASA aldri landa på månen, eller at himmelen er grønn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #5 Del Skrevet 14. desember 2024 TS fikk svar i en annen tråd. Her er noen av svarene: AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 16.45): Rapsolje er spesielt ille på grunn av erukasyren som er gift. Men det betyr ikke at andre frøoljer ikke er skadelige. Det er ikke så ille å spise noen solsikkefrø for eksempel. Men dette kan ikke sammenlignes med å bruke oljen fra solsikkefrø. 1 ss solsikkeolje krever 560 solsikkefrø. Det er enorme mengder. Hvem spiser TUSENVIS av solsikkefrø HVER DAG? Det er ikke naturlig for oss å innta så store mengder linolsyre. Linolsyre er en omega-6-fettsyre som det er veldig mye av i frø. Kokosolje og olivenolje er OK. Men det er ikke noe galt med animalsk fett og det har blitt feilaktig demonisert. Det ser ut til å være mer skadelig å innta planteoljer med mye linolsyre enn for eksempel ikke å trene. drikke mye alkohol, røyke litt +++. (kilde) Anonymkode: a004b...9e2 AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 18.25): Grafen er noen som har tatt dataene fra den studien for å presentere det tydeligere. Den fulle studien ligger her. Tistelolje ble valgt fordi det er 75% linolsyre og ingen andre flerumettede fettsyrer. "Ren" linolsyre. De inntok 15% flerumettet (ikke bare linolsyre), og mindre enn 10% mettet fett. Det var ganske så skadelig for helsa deres... Anonymkode: a004b...9e2 AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 18.57): Grunnlaget for å si at plantefrøoljer er dritt er at det er helt unaturlig å spise. Du vil ikke finne et eneste dyr som får bedre helse av å bytte ut sin naturlige mat med noe de aldri har spist før. Det samme gjelder mennesker. SELVFØLGELIG er det ikke bedre for oss å droppe maten vi spiste i flere millioner år, og erstatte det med noe som kun kan lages i en fabrikk. Anonymkode: 29987...e09 AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 19.29): Jeg stoler på naturen hver gang. Hvis jeg lurer på hva en grevling, maur, øgle eller sau skal spise, sjekker jeg ikke offisielle uttalelser eller forskning. Jeg ser på hva de spiser i naturen. Da får jeg 100% korrekt svar, hver eneste gang. Uten unntak. Hvorfor i all verden skulle vi mennesker være det eneste unntaket fra dette? Og det er ikke så lenge siden de offisielle anbefalingene var å spise minst mulig fett og bare to egg i uken. Og før det ble vi anbefalt å spise transfett. Og den dag i dag anbefales du å spise mat som gir deg hull i tennene. Det i seg selv burde være en rød nok varsellampe. Anonymkode: 29987...e09 AnonymBruker skrev (På 7.12.2024 den 9.36): Les sitatet om diet intervention som jeg la ved i innlegget du svarte på. Det virket som at du kunne lese slikt, så jeg forklarte det ikke tydeligere. De har ikke ekstrahert ut omega-6'en. De brukte ren tistelolje (også kalt saflorolje forresten) og margarin laget på tistelolje. Tistelolje har 75% omega-6 og 0% omega-3 og andre flerumettede fettsyrer. Fra sitatet jeg la ved i forrige innlegg: Sitat Safflower oil is a concentrated source of n-6 LA (table 1) and contains no other reported PUFAs. Therefore, the intervention oil selectively increased n-6 LA without a concurrent increase in n-3 PUFAs Ordbok for sitatet over: n-6 = omega-6 LA = linoleic acid, altså linolsyre PUFAs = poly-unsatured fatty acids, altså flerumettet fett n-3 = omega-3 Så, oversettelse: Sitat Tistelolje er en konsentrert kilde til omega-6-fettsyren linolsyre (tabell 1) og inneholder ingen andre rapporterte flerumettede fettsyrer. Derfor økte intervensjonsoljen selektivt omega-6-fettsyren linolsyre uten samtidig å øke omega-3-fettsyrer. Tabellen de henviser til er i den fulle studien (side 14) og viser hvor mye omega-3 og omega-6 det er i forskjellige oljer. Og hvis du tror andre frøoljer er sunt, så bør du nesten se på hvordan de lages... (fant en morsom versjon 😂) Anonymkode: a004b...9e2 AnonymBruker skrev (På 7.12.2024 den 14.11): Greia er jo at mye linolsyre er skadelig. Har du sett en frøolje med lite linolsyre? Anonymkode: a004b...9e2 Anonymkode: 84aa4...096 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 14. desember 2024 Forfatter #6 Del Skrevet 14. desember 2024 Nå finnes det kun forskning på tistelolje i hele det innlegget over. Jeg spør etter forsking på solsikkeolje, sesamolje, peanøttolje...så nei, har ikke fått svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #7 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg har kommet til den konklusjonen etter å ha hørt på og lest såpass mange forskjellige kilder at jeg ikke kan peke på en. Søker du videre så finner du kildene informasjonen kommer fra om de jeg linker til ikke har lagt ved lenker. Jeg liker Dr Eric Westman, jordnær lege med lang erfaring https://www.youtube.com/watch?v=RwA_N0i7Vpc Dr Ken Berry https://www.youtube.com/watch?v=6j60t0juXeQ Dr Sten Ekberg har en ganske god gjennomgang https://www.youtube.com/watch?v=pljQrjiDC9Q Det er såpass mange som forklarer det godt og viser til kilder og til fysiologi, at det er vanskelig å velge ut noen eller huske de "viktigste" Anonymkode: 65799...518 Dette er ikke gode kilder. Amerikanere på YouTube som kaller seg selv for Dr. er det grunn til å være skeptisk til. 90% er kvakksalvere, ikke faktiske leger, formidler pseudovitenskap som "tilfeldigvis" støtter opp om effekten av noe de forsøker å selge. Anonymkode: 970f7...f1a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #8 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Dette er ikke gode kilder. Amerikanere på YouTube som kaller seg selv for Dr. er det grunn til å være skeptisk til. 90% er kvakksalvere, ikke faktiske leger, formidler pseudovitenskap som "tilfeldigvis" støtter opp om effekten av noe de forsøker å selge. Anonymkode: 970f7...f1a Dr Eric Westman har jobbet som lege i mange år. Jeg hørte ham først for flere år siden i en annen sammenheng. Det var ikke gjennom youtube jeg fikk kjennskap til ham. https://ericwestmanmd.com/about/ Dr Ken Berry har delt såpass mye av sin egen historie (også om egne helseutfordringer og hva han har gjort for å bedre de) at jeg tviler ikke på ham. Han har også vært med på tv-show på større amerikanske kanaler. Tror han hadde vært avslørt for lenge siden om han ikke var en lege. https://www.drberry.com/ Dr Sten Ekberg er svensk. Han er utdannet holistisk, og det er det nok mange som automatisk avviser. Det betyr ikke at han ikke har noe å fare med. https://www.drekberg.com/meet_the_chiropractor.html Det er alltid lurt å vurdere hvem man hører på og hvilken årsak som ligger bak den informasjonen de deler, men jeg synes det er ganske arrogant å avvise noen bare fordi de deler kunnskapen sin på youtube. Mange ønsker å hjelpe flere til å kunne hjelpe seg selv. Anonymkode: 65799...518 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2024 #9 Del Skrevet 14. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dr Eric Westman har jobbet som lege i mange år. Jeg hørte ham først for flere år siden i en annen sammenheng. Det var ikke gjennom youtube jeg fikk kjennskap til ham. https://ericwestmanmd.com/about/ Dr Ken Berry har delt såpass mye av sin egen historie (også om egne helseutfordringer og hva han har gjort for å bedre de) at jeg tviler ikke på ham. Han har også vært med på tv-show på større amerikanske kanaler. Tror han hadde vært avslørt for lenge siden om han ikke var en lege. https://www.drberry.com/ Dr Sten Ekberg er svensk. Han er utdannet holistisk, og det er det nok mange som automatisk avviser. Det betyr ikke at han ikke har noe å fare med. https://www.drekberg.com/meet_the_chiropractor.html Det er alltid lurt å vurdere hvem man hører på og hvilken årsak som ligger bak den informasjonen de deler, men jeg synes det er ganske arrogant å avvise noen bare fordi de deler kunnskapen sin på youtube. Mange ønsker å hjelpe flere til å kunne hjelpe seg selv. Anonymkode: 65799...518 Det at de ønsker å hjelpe betyr ikke at det de formidler er sant. Anonymkode: 122eb...85a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #10 Del Skrevet 16. desember 2024 Maia70 skrev (På 14.12.2024 den 14.43): Nå finnes det kun forskning på tistelolje i hele det innlegget over. Jeg spør etter forsking på solsikkeolje, sesamolje, peanøttolje...så nei, har ikke fått svar. Du har enda ikke vist oss en frøolje med lite linolsyre. Greia er jo at folk får i seg altfor mye linolsyre. Det er viktig å ha en balanse mellom omega-6 og omega-3. Frøoljer gir dårlig balanse fordi de gir altfor mye linolsyre i forhold til omega-3. Og særlig fordi omega-3'en i planter må konverteres til brukelig omega-3. Planteomega-3 er dårligere versjon enn animalsk omega-3. Studie: The importance of the omega-6/omega-3 fatty acid ratio in cardiovascular disease and other chronic diseases Sitat Excessive amounts of omega-6 polyunsaturated fatty acids (PUFA) and a very high omega-6/omega-3 ratio, as is found in today's Western diets, promote the pathogenesis of many diseases, including cardiovascular disease, cancer, and inflammatory and autoimmune diseases, whereas [...] a lower omega-6/omega-3 ratio exert suppressive effects. In the secondary prevention of cardiovascular disease, a ratio of 4/1 was associated with a 70% decrease in total mortality. [...] A lower ratio of omega-6/omega-3 fatty acids is more desirable in reducing the risk of many of the chronic diseases of high prevalence in Western societies, as well as in the developing countries. Oversettelse til norsk: Sitat For store mengder omega-6 flerumettede fettsyrer og et svært høyt omega-6/omega-3-forhold, som finnes i dagens vestlige dietter, er sykdomsfremkallende for mange sykdommer, inkludert hjerte- og karsykdommer, kreft og inflammatoriske og autoimmune sykdommer, [...] mens et lavere omega-6/omega-3-forhold utøver undertrykkende effekter. I den sekundære forebyggingen av hjerte- og karsykdommer var et forhold på 4/1 assosiert med en 70 % reduksjon i total dødelighet. [...] Et lavere forhold av omega-6/omega-3-fettsyrer er mer ønskelig for å redusere risikoen for mange av de kroniske sykdommene med høy utbredelse i vestlige samfunn, så vel som i utviklingslandene. Men vi får i oss mer enn nok omega-3 og aaaaltfor mye omega-6. Å øke inntaket av omega-3 er ikke så lurt fordi flerumettet fett er ustabilt og oksiderer i kroppen. Det er lurere å kutte ned på omega-6 og gjerne få omega-6 : omega-3 forholdet ned til ca 1:1. Enkelte frøoljer har over hundre ganger mer omega-6 enn omega-3. Og vi ønsker altså å nærme oss like mye omega-6 som omega-3... Anonymkode: 84aa4...096 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå