Gå til innhold

Normalt at foreldre ikke får gå inn på avdelingen i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min på 4 år byttet barnehage i år, i den nye barnehagen ønsker ikke de ansatte at foreldre går inn på avdelingen (uten om en meget kort tid under tilvenning).

De begrunner det med av hensyn til personvern. Men det skjønner jeg ikke, hva legger de egentlig i det, de skal jo ikke sitte å diskutere diagnoser mens de er med barna uansett.

I den gamle barnehagen ble vi oppfordret til å bli med inn både ved henting og levering da det var bra for barnet at vi viste interesse på denne måten, ble kjent med barnehagen, personalet og vennene til barnet, samt sydde sammen en trygg overgang fra hjem til barnehage. 

Dette gjør jo at jeg nå ikke vet noen ting om hvem barnet mitt leker med, i den andre barnehagen kjente jeg alle barna og alle foreldrene.

Hva er det som egentlig er normalt og hva mener de med personvern i en vanlig hverdags situasjon med barn?

Anonymkode: 7f483...518

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De vil ikke at dere skal se hvor dårlig det står til. Det blir nok gjengs praksis framover. 

Anonymkode: 56247...e16

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Det behøver ikke å ha med diagnoser å gjøre. Kan være noen som lever under beskyttelse fx. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Min på 4 år byttet barnehage i år, i den nye barnehagen ønsker ikke de ansatte at foreldre går inn på avdelingen (uten om en meget kort tid under tilvenning).

De begrunner det med av hensyn til personvern. Men det skjønner jeg ikke, hva legger de egentlig i det, de skal jo ikke sitte å diskutere diagnoser mens de er med barna uansett.

I den gamle barnehagen ble vi oppfordret til å bli med inn både ved henting og levering da det var bra for barnet at vi viste interesse på denne måten, ble kjent med barnehagen, personalet og vennene til barnet, samt sydde sammen en trygg overgang fra hjem til barnehage. 

Dette gjør jo at jeg nå ikke vet noen ting om hvem barnet mitt leker med, i den andre barnehagen kjente jeg alle barna og alle foreldrene.

Hva er det som egentlig er normalt og hva mener de med personvern i en vanlig hverdags situasjon med barn?

Har du vært på kurs i ulke temaer? Det har jeg. Der blir tråder fra kvinneguiden brukt som eksempler på det meste. 
Brudd på taushetsplikt, brudd på personvern, lærere, barnehageansatte, foreldre og andre som tror de legger ut eller svarer anonymt med eksempler fra eget arbeidsliv men alt er brudd på lovpålagt taushetsplikt. 

Jeg forstår at der nå er en endring i både skole, barnehage og andre steder der man kan få informasjon man ikke skal ha. Informasjon man som forelder får og ikke skal ha, men likevel deler ukritisk på nett blir flere og flere nå oppmerksom på. Om dette er grunnen til at du i din barnehage får begrenset adgang til inneavdelingen i ditt barns bhg kan ingen her svare på. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De vil ikke at dere skal se hvor dårlig det står til. Det blir nok gjengs praksis framover. 

Anonymkode: 56247...e16

Hva er dette for et svar? 

Anonymkode: fe46f...880

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

En eller annen tante som trengte å føle seg stor og lage regler for å vise dominans. Ikke noe å bry seg om, du skal selvfølgelig kunne gå inn på avdelingen der barnet ditt tilbringer store deler av dagen. Personvern brukes her som buzzord for å innføre policy det egentlig ikke er behov for, men som oppfyller noens behov for å virke «hensynsfulle» og fremoverlent og få en klapp på skuldra for å være progressiv. Det er tvert i mot en trygghet at foreldre skal kunne ha adgang. Hadde byttet barnehage hvis en rigid ansatt hadde nektet meg noe slikt. 

Jeg hadde forstått det hvis en forelder insisterer på å tilbringe hele dagen der, men det er ikke det det er snakk om her. 

Anonymkode: 684ea...19b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har du vært på kurs i ulke temaer? Det har jeg. Der blir tråder fra kvinneguiden brukt som eksempler på det meste. 
Brudd på taushetsplikt, brudd på personvern, lærere, barnehageansatte, foreldre og andre som tror de legger ut eller svarer anonymt med eksempler fra eget arbeidsliv men alt er brudd på lovpålagt taushetsplikt. 

Jeg forstår at der nå er en endring i både skole, barnehage og andre steder der man kan få informasjon man ikke skal ha. Informasjon man som forelder får og ikke skal ha, men likevel deler ukritisk på nett blir flere og flere nå oppmerksom på. Om dette er grunnen til at du i din barnehage får begrenset adgang til inneavdelingen i ditt barns bhg kan ingen her svare på. 

Hva er dette for et svar? 

Anonymkode: fe46f...880

Beklager, men jeg skjønner ikke hva du mener med at dette er svar på mitt spørsmål? Det du beskriver her dreier seg om noe helt annet enn om foreldre bør får "tilgang" til avdelingen barnet tilbringer det meste av sin våkne tid på. 

• Liker 5
Skrevet

Har ikke vært slike regler her, men kan ikke si det i praksis hadde vært så stor forskjell på å hente inne på avdelingen enn i garderoben eller ute. Hentet jeg inne på avdelingen så hang jeg ikke der for å se på lek eller prate med de voksne der, eller andre foreldre. Da var det å hente med seg barnet ut i garderoben, så pratet jeg kanskje litt med de ansatte der eller med andre foreldre. Ute kunne jeg småprate litt mer. Ofte er de jo ute ved henting. 

Anonymkode: c18e9...2e2

• Liker 1
Skrevet

Hos oss er det ikke lov til å gå inn på avdelingen når det ikke er voksne der, feks hvis alle er ute når man henter og går inn for å hente klær så skal man ikke gå inn og snoke på avdelingen alene. Man kan gå kjapt inn på avdelingen ved levering eller henting hvis det faller seg naturlig, men blir jo litt kaos hvis en haug med foreldre skal inn eller dra ut tiden der inne. Flyter lettest hvis flest mulig bare levere og hente i døråpningen til avdelingen for avdelingen er jo ikke så stor. Jeg gjør som regel det, men kjenner ungene som barnet mitt leker med likevel. Som regel er de ute når jeg henter og da snakker jeg med dem. Eller i garderoben. 

Anonymkode: 85bbb...ed8

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde aldri spurt, og hvis noen hadde sagt det hadde jeg oversett det 100%. 

Anonymkode: 4865c...067

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Personvern kan være at de har barn som bor på hemmelig adresse, men det kan vel og være for å skjerme barn med åpenbare utviklings eller atferdsforstyrrelser, barn med funksjonsnedsettelser, barn som har tisset seg ut, barn som utagerer. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Personvern kan være at de har barn som bor på hemmelig adresse, men det kan vel og være for å skjerme barn med åpenbare utviklings eller atferdsforstyrrelser, barn med funksjonsnedsettelser, barn som har tisset seg ut, barn som utagerer. 

Da ser man vel de  barna ute også, eller gjemmes de bort? 

Anonymkode: e0000...e5a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det finnes ingen personvernregler i bhg om at foreldre ikke kan få komme inn på avd. Det eneste er at det kan virke forstyrrende på barnegruppa og de ansattes aktivitet, hvis de hele tiden blir avbrutt av folk som kommer inn på avd. Men når det er sagt, bør henting/levering av barn foregå så effektivt som mulig, hvis det er mange barn/få ansatte  på avd. Da har ikke de ansatte mulighet til noen lengre prat. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hos oss er det ikke lov til å gå inn på avdelingen når det ikke er voksne der, feks hvis alle er ute når man henter og går inn for å hente klær så skal man ikke gå inn og snoke på avdelingen alene. Man kan gå kjapt inn på avdelingen ved levering eller henting hvis det faller seg naturlig, men blir jo litt kaos hvis en haug med foreldre skal inn eller dra ut tiden der inne. Flyter lettest hvis flest mulig bare levere og hente i døråpningen til avdelingen for avdelingen er jo ikke så stor. Jeg gjør som regel det, men kjenner ungene som barnet mitt leker med likevel. Som regel er de ute når jeg henter og da snakker jeg med dem. Eller i garderoben. 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har ikke vært slike regler her, men kan ikke si det i praksis hadde vært så stor forskjell på å hente inne på avdelingen enn i garderoben eller ute. Hentet jeg inne på avdelingen så hang jeg ikke der for å se på lek eller prate med de voksne der, eller andre foreldre. Da var det å hente med seg barnet ut i garderoben, så pratet jeg kanskje litt med de ansatte der eller med andre foreldre. Ute kunne jeg småprate litt mer. Ofte er de jo ute ved henting. 

Anonymkode: c18e9...2e2

Her er de alltid inne ved henting, er aldri ute lenge på ettermiddagen i denne årstiden. 

Skrevet

Hvor ofte har du egentlig behov for å være inne på avdelingen? 

Jeg tilbrakte ikke mye tid der altså. Eneste perioden var ved tilvenning og en liten periode minste vegret for å bli igjen. 

Du kan selvsagt la deg provosere og finne bristene i regelverket. Men du kan også bare velge å tilpasse deg når som har lite til ingen betydning for deg. 

Anonymkode: 55357...435

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sant nok

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De stues bort i skuret når foreldre kommer inn i barnehagen.

Anonymkode: ddb82...d2d

Skrevet

Jeg vil tro det er fordi de ikke ønsker at foreldrene skal henge på avdeling. 
Det er mye som kan skje på avdeling mens foreldre er der. Barn i sårbare situasjoner kan bli veldig synlige og bli en snakkis blant foreldrene. Det vil være veldig uheldig for dynamikken på avdelingen og samarbeidet mellom foreldre og barnehagen. 

Anonymkode: 32f3e...ee5

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg opplevde et år en mor som fint kunne bli i bhg over en time hver dag når hun hentet barnet. Andre foreldre sa i fra at de opplevde det som problematisk da de følte det var ting de ikke kunne ta opp med oss når hun var der "hele tiden"

Opplever en del samtaler/info som ikke krever et møte men hvor diskresjon allikevel er nødvendig. Hvor vi informeres om forandringer i familien eller spørsmål om utvikling og lignende.

Anonymkode: 27bd6...59e

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Gikk ikke inn på avdelingen da jeg hadde barn i barnehage for 20 år siden. Men var en åpen dobbeltdør inn dit fra garderoben.

Vil tro at det forstyrrer om 20 foreldre skal inn og ut der. Forstyrrer lek, forstyrrer om en ansatt leser en bok for noen barn osv. Så fort det kommer en forelder inn det, så kikker vel alle barna opp, og stopper det de holder på med?

Hadde aldri noe behov for å gå inn der heller. Hva skal man der inne?

Anonymkode: eebc8...1ec

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Har sett endel barnehager i utlandet hvor barnehagene er på Instagram og legger ut masse bilder på åpne profiler med navn og bilder på alle barn. Er vi nordmenn bittelitt hysteriske?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...