Thomasine Skrevet 1. mars 2006 #1 Skrevet 1. mars 2006 Her hjemme går det i Onkel Bens ris, Basmati ris og Yasmin ris. Ingen av disse typene er vel spesielt sunne...? Kjøpte forrige uke Mings Villris kjempegod Hvilke typer ris er sunne? Fant denne: http://www.artoftaste.no/servlet/side?sect...0002&item=11519 men den er tross alt fra 2003. Mye kan ha forandret seg siden da; nye typer inn - andre ut...
Gjest Gjesta Skrevet 1. mars 2006 #2 Skrevet 1. mars 2006 Brun naturris fra helsekost. Nydelig på smak, men har dessverre veldig lang koketid (45 minutter). Av de vanlige ristypene, er basmatiris sunnest. Brun basmatiris finnes også, men det har jeg ikke testet selv.
Gjest LoisLane Skrevet 1. mars 2006 #3 Skrevet 1. mars 2006 Villris er strengt tatt ikke ris, har jeg lest et eller annet sted. Brun naturris er nok sunnest, ja. Men er vanlig ris så fordømt usunt, da?
hecuba Skrevet 1. mars 2006 #4 Skrevet 1. mars 2006 Villris er strengt tatt ikke ris, har jeg lest et eller annet sted. Brun naturris er nok sunnest, ja. Men er vanlig ris så fordømt usunt, da? ← Det er tydeligvis bannlyst av atkins og fedon... Ellers spør jeg meg selv stadig om det samme, for ris blir jo mye brukt i østen. Så vidt jeg vet er det mindre kosthold-/livsstilssrelaterte sykdommer der, så ris kan ikke være så ille. Men at brun natur ris er sunnere tror jeg nok(mer vitaminer og fiber og slikt).
skrue Skrevet 1. mars 2006 #5 Skrevet 1. mars 2006 Ellers spør jeg meg selv stadig om det samme, for ris blir jo mye brukt i østen. Så vidt jeg vet er det mindre kosthold-/livsstilssrelaterte sykdommer der, så ris kan ikke være så ille. Det er nok ikke risen i seg selv, men heller det man spiser til den eller heller på av saus som er forskjellen.
Blueberry Skrevet 1. mars 2006 #6 Skrevet 1. mars 2006 Det er tydeligvis bannlyst av atkins og fedon... ← Hva er ikke bannlyst av Fedon......? Ødelegger all matglede han der...
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #8 Skrevet 1. mars 2006 Vanlig ris er usunt pga mye karbohydrater, høy GI. Jeg har hørt at basmatiris og villris er de sunneste typene. Men...for all del spis ris hvis dere har lyst på det. Blir så lei av den hysterikken om å ikke spise potet, brød, pasta, ris osv. Hva er det egentlig man kan spise da? Kjedelige greier. Noe må man vel kunne unne seg. Det går jo selvfølgelig an å kutte litt ned på det. Vet med meg selv at før trodde jeg nettopp at disse tingene var sunne. Jeg lasset alltid på litt ekstra ris og pasta, og heller mindre pastasaus feks. Nå prøver jeg heller å ta mye salat, bra porsjon med kjøtt, også bare litt ris. Det funker for meg ihvertfall. Men over til spørsmålet, jeg anbefaler basmatiris ihvertfall. "Sunt" (til å være ris) og kjempegodt
Gjest Gjesta Skrevet 1. mars 2006 #9 Skrevet 1. mars 2006 Mange blander villris og naturris. Det er IKKE det samme! Villris er en type svarte frø, og ikke i slekt med risplanten. Villris blandes av og til med annen ris for å gi mer smak.
Thomasine Skrevet 1. mars 2006 Forfatter #10 Skrevet 1. mars 2006 Takk for mange svar. Den villrisen Ming har er ris ( vet ikke typen...) blandet helt riktig med svarte "strå". Faktisk veldig god! Barna likte den også. De spurte riktignok med "krøllete" nese hva det svarte var, men da jeg sa det bare var litt ekstra godt stekt ris spiste de opp alt og ba om mere. Prøver å finne ut hva Ming selv sier om risen, men det var ikke lett...
Gjest piaf Skrevet 1. mars 2006 #11 Skrevet 1. mars 2006 Jeg pleier å blande villris og brun basmati, koketid 35 min - veldig godt! Kjøper begge deler hver for seg på innvandrerbutikk. Villris er frøet til en gressort, og som alle frø er det dermed svært proteinrikt - mer enn brun ris, og har også høyere fiberinnhold og lavere innhold av karbohydrater. Se feks denne lenken.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #12 Skrevet 2. mars 2006 Villris er sunnere enn "vanlig" middagsris, fordi skallet er bevart. (Som poteten, så sitter mye av næringsstoffer og vitaminer osv i/rett under skallet, og det poleres bort på mange rissorter for å få "hvit" ris.
Gjest piaf Skrevet 2. mars 2006 #13 Skrevet 2. mars 2006 Villris er sunnere enn "vanlig" middagsris, fordi skallet er bevart. ← Det gjelder jo også brun ris/naturris.
Gjest Catwoman Skrevet 2. mars 2006 #14 Skrevet 2. mars 2006 Kjøper brun ris i vanlig matbutikk jeg. Tror det er ming som har den. Den er lankornet, skulle gjerne fått tak i rundkornet brun ris og. Men det har jeg ikke funnet noe sted. Men er vanlig ris så fordømt usunt, da? Den er vel egentlig ikke så usunn, men ikke spesielt sunn heller. Hvit ris er vel mest bare magefyll. Inneholder sort sett bare vann og luft og karbohydrater, og minimalt med andr enæringsstoffer. Men jeg har lest et sted at ris visstnok er noe av det mest lettfodøyelige som finnes.
Gjest Fruktfat Skrevet 2. mars 2006 #15 Skrevet 2. mars 2006 og jeg som har trodd at basmati var den minst sunne risen av den polerte typen... jaja. basmati er jo best da, og "villrisen" fra ming. (smaker/lukter litt nougat )
Sarah Salamander :-) Skrevet 2. mars 2006 #16 Skrevet 2. mars 2006 Brun naturris fra helsekost. Nydelig på smak, men har dessverre veldig lang koketid (45 minutter). Av de vanlige ristypene, er basmatiris sunnest. Brun basmatiris finnes også, men det har jeg ikke testet selv. ← Lite tips er å koke en stor porsjon og så fryse ned resten av risen du ikke bruker. Da kan du bare tine den og varme eller steke når du trenger det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå