Fjugur Skrevet 9. desember 2024 #21 Del Skrevet 9. desember 2024 sommermor skrev (2 timer siden): Hvor er den såkalte priskrigen ? I stort sett alle matbutikker. Avisene skriver knapt om annet 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 9. desember 2024 #22 Del Skrevet 9. desember 2024 RedRobbin skrev (På 7.12.2024 den 10.50): Syns dette er helt vanvittig. Var innom butikken på morgenen i dag, fordi jeg skulle ha pepperkakedeig. Det fikk jeg tak i, men non stop til pynt? Nei. Helt tomt. Hun i kassa foran meg kjøpte altså 22 poser julemarsipan. Ingen maksgrense der… Spurte en ansatt om de kanskje kunne ha en pose non stop på lageret, men nei. Han var like oppgitt og sa at han lurte på om folk hadde tenkt å spist grøt og godteri til langt uti juni… Folk mistet jo helt hodet. Greit med de som sliter med de høye prisene, det gjør jeg også. Men å ta med seg hauger med godteri slik at det ikke blir igjen til flere, er bare pinlig å se på… Jeg bor nok under en sten,men har faktisk ikke fått med meg at det skal være et spesielt salg på non stop. Både det og julemarsipan er det her ihvertfall. Her har jeg hverken kjøpt marsipan eller non stop. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 9. desember 2024 #23 Del Skrevet 9. desember 2024 Fjugur skrev (3 minutter siden): I stort sett alle matbutikker. Avisene skriver knapt om annet Jeg får se etter tilbud når jeg handler senere i uka. I dag trengte jeg kun brød og melk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjokoladekake! Skrevet 9. desember 2024 #24 Del Skrevet 9. desember 2024 sommermor skrev (5 minutter siden): Jeg får se etter tilbud når jeg handler senere i uka. I dag trengte jeg kun brød og melk. Ikke vits. Det er tomt 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 9. desember 2024 #25 Del Skrevet 9. desember 2024 Her blir det å kjøpe litt av det jeg trenger fremover. Sennep går det mye av hele året. Cirka to glass i måneden, av og til mer. Fint med billigere krydder, og de grønnsaker, poteter og frukt som er på tilbud. Det er både og, men det er jo sånn hvert år, og en må planlegge innkjøp deretter. Lite av det som presses mest ned er til en «må ha», men mer «kjekt å ha». Altså ikke krise om det er tomt, selv om det er kjipt, og bra med maksbergrensning på noen av tingene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iliah Skrevet 9. desember 2024 #26 Del Skrevet 9. desember 2024 Er det noe sunt eller normal mat som er på tilbud egentlig? Annet enn Edamer da. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 9. desember 2024 #27 Del Skrevet 9. desember 2024 De med aller dårligst råd er de som taper mest på disse priskrigene. Disse har ofte ikke penger når tilbudene kommer, eller de kan faktisk ikke hamstre noe. Men verre er det at disse priskrigene er med på å drive prisene opp på sunne varer gjennom hele året. Nå har jeg fulgt med noen år, og det samme gjentar seg. Priskrig, så store lovnader om priskutt ellers. Mens matprisene generelt faktisk økes langt mer enn den generelle prisstigningen på et stort antall sunne matvarer. F.eks. for et par år siden, på Kiwi. De gikk stort ut i priskrigen før jul, nesten utelukkende usunne eller mindre sunne varer. I romjulen begynte å de å sette opp pris på varer som ikke var typiske julevarer, og som kundene derfor i desember ikke har fokus på, eller kanskje ikke handler. Fin periode, med andre ord, å sette opp prisene, når kundene ikke handler så mye av disse varene at de kanskje ikke husker prisen de brukte å betale for den når de uti januar en gang begynner å kjøpe dem igjen. Det var mange varer som ble satt opp i pris bare i romjulen, og så fortsatte Kiwi å sette opp priser på en rekke andre varer frem til midten av januar, hverdagsvarer, sunne varer. I midten av januar sluttet de brått å sette opp priser og så gikk Kiwi høyt ut med en massiv reklamekampanje at de ikke ville sette opp priser 1. februar (en av to datoer i året hvor de har lov å prisjustere). Og denne kampanjen holdt de gående i flere måneder. Akkurat varene som de "frøs" prisene på ble i denne perioden ikke rørt - men til gjengjeld var prisen på en rekke av disse varene økt i pris siste ukene før dette + at de fortsatte å sette opp prisen på en rekke andre varer som ikke var berørt av denne "garantien", og som det ikke var gode, logiske grunner for å sette opp. Kort sagt, de som allerede har noenlunde nok eller penger til overs, de kan kanskje spare en del på dette akkurat på disse varene de har råd til å hamstre. Men de med aller minst, de betaler for dette hele året. For alle matvarekjedene driver på samme uetiske måten. For dette handler ikke bare om priskrig til jul, det handler også om priskrig til påske, 17. mai, halloween m.m. De som ikke kan spise all denne usunne maten som det priskriges på, de betaler kanskje aller mest, da prisene på sunne varer er blant de som ofte snikøkes i pris før eller etter disse priskrigkampanjene. Forbrukerne burde spørre kjedene hvor mye penger de hvert eneste år bruker på følgende: - ansatte/konsulenter og datasystemer som skal følge med på konkurrenters priser, forberede priskriger o.l. - hvor mye de "taper" på disse priskrigene og hvor disse tapte inntektene tas inn igjen, på hvilke varer og i hvilke perioder. - hvor mye penger kjedene bruker på ansatte, konsulenter, datautstyr, logistikk, markedsføring av kampanjer og ikke minst ukestilbud, trykking av nye tilbudsaviser hver uke - hvor mye ekstra transport slike tilbud, kampanjer, priskriger fører med seg (og også matsvinn av annet som da ikke prioriteres) - hvor mye ekstra arbeidstimer som går med i butikkene for å fjerne kampanjer og plassere ut nye hver uke - hvor mye kundeavtaler, kundeapper, tilbudsprogram koster - m.m. Om myndighetene eller en eller annen interesseorganisasjon hadde tatt tak i dette, dokumentert hvor mye dagligvarebransjen bruker på dette, så tror jeg vi ville fått se hvor mye penger kjedene lar kundene betaler helt unødendig gjennom det som kun har én hensikt - nemlig at dagligvarehandelens oligarker skal tjene enda flere milliarder. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axa Skrevet 9. desember 2024 #28 Del Skrevet 9. desember 2024 Når jeg får lønn på torsdag så er det sikkert tomt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gagaen Skrevet 9. desember 2024 #29 Del Skrevet 9. desember 2024 Respektløst å dumpe prisene slik, ingen respekt for de som produserer maten! Jeg kjøper ingenting på slike kampanjer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satansopp Skrevet 9. desember 2024 #30 Del Skrevet 9. desember 2024 RedRobbin skrev (På 7.12.2024 den 10.50): Syns dette er helt vanvittig. Var innom butikken på morgenen i dag, fordi jeg skulle ha pepperkakedeig. Det fikk jeg tak i, men non stop til pynt? Nei. Helt tomt. Hun i kassa foran meg kjøpte altså 22 poser julemarsipan. Ingen maksgrense der… Spurte en ansatt om de kanskje kunne ha en pose non stop på lageret, men nei. Han var like oppgitt og sa at han lurte på om folk hadde tenkt å spist grøt og godteri til langt uti juni… Folk mistet jo helt hodet. Greit med de som sliter med de høye prisene, det gjør jeg også. Men å ta med seg hauger med godteri slik at det ikke blir igjen til flere, er bare pinlig å se Hvor har det vært skambillig Non Stop? Rimeligste jeg har sett er 25 kroner for stor pose hos min lokale Kiwi, altså en helt normal tilbudspris, ganske lik som hvis det er kampanje ellers i året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gagaen Skrevet 9. desember 2024 #31 Del Skrevet 9. desember 2024 Eneste jeg har prøvd å kjøpe er julepølse men det er alltid tomt. Men det er fordi jeg alltid er på butikken utpå dagen , ikke fordi jeg ikke har penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 9. desember 2024 #32 Del Skrevet 9. desember 2024 (endret) Jeg kom tilbake fra reise i utlandet i dag. Og det er tomt i hyllene. Så ut som apokalypsen var nær når jeg var og handlet i dag. Helt jævlig usjarmerende. Endret 9. desember 2024 av Rullerusk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iliah Skrevet 10. desember 2024 #33 Del Skrevet 10. desember 2024 (endret) Det som er så kjipt er at alt sukkeret folk hamstrer nå kommer til koste mer i lengden i helseutgifter enn å bare droppe å kjøpe det - og heller bruke pengene på færre, men sunne ting. Endret 10. desember 2024 av iliah Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tøydokka Skrevet 10. desember 2024 #34 Del Skrevet 10. desember 2024 det er tomt for alt jeg kunne tenkt meg å kjøpe på denne priskrigen, som er fjordland grøt og greddost- på de butikkene jeg handler på, gidder ikke farte rundt hele byen på grøtjakt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 10. desember 2024 #35 Del Skrevet 10. desember 2024 Sjokoladekake! skrev (20 timer siden): Ikke vits. Det er tomt Non stop til rundt 50 kroner pr pose er ikke er såkalt tilbud jeg går mann av huse for ihvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 10. desember 2024 #36 Del Skrevet 10. desember 2024 Jeg får visst handle på Rema i morgen og se om det er noen tilbud som frister. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 10. desember 2024 #37 Del Skrevet 10. desember 2024 Margit777 skrev (På 8.12.2024 den 17.49): Var bare ekkel mat og godteri på tilbud uansett, ikke mye å rope hurra for. Kunne vært tilbud på hverdagsvarer. Klementiner til cirka 20 kroner pr kilo på Kiwi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johan uten land Skrevet 10. desember 2024 Forfatter #38 Del Skrevet 10. desember 2024 Innom Kiwi litt utenfor Oslo sentrum i dag - tomt for julevarer som jeg kunne tenke meg å ha til jul, som Edamer-Ost og Nidars marsipansjokolade.... På de tomme hylllene stod det lapper om at det var maks 3 varer per kunde, slik at "alle" skulle få. Det hjelper jo ikke. For et trist skue norske dagligvarekjeder er. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvittre Skrevet 10. desember 2024 #39 Del Skrevet 10. desember 2024 sommermor skrev (22 timer siden): Hvor er den såkalte priskrigen ? Den var vel forrige onsdag eller torsdag ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 10. desember 2024 #40 Del Skrevet 10. desember 2024 1940-1945. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå