Johan uten land Skrevet 6. desember #1 Del Skrevet 6. desember Denne vulgære priskrigen på mat er tilbake. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/flere-varer-rives-bort-spinnville-tilstander/17253605/ Det er problematisk av flere grunner: Det blir tomt for julevarer - dette er jo åpenbart et problem. Folk gleder seg til jul og får ikke flere av de varene de ønsker. Det gir matsvinn - når prisen kommer ned på et par kroner for en middag, blir dette i prinsippet nær gratis. Det betyr at folk kan kjøpe med seg store mengder som de egenltig ikke har bruk for. Det gir betydelig økt fare for økende matsvinn Det gjør andre varer dyrere - når butikkene må selge noen varer med tap, må de ta igjen prisen andre steder. Her kan man tillegge at mye av maten som selges i priskrigen er usunne varer. En annen ting er at det er typiske mainstream-varer, og da må prisen settes opp på mer spesialiserte varer. Det bidrar til enda dårligere utvalg på sikt. Det hele er vulgært og gjør at man snur juletradisjonen på hodet - tradisjonen er jo at man skal spinke og spare gjennom høsten og kjøpe seg litt ekstra godt og dyrt til jul. Nå er plutselig desember blitt en fråtsemåned på en helt annen måte enn det skal være. Medienes mange oppslag på dette bidrar også til feil fokus i førjulstiden. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SosialIntrovert Skrevet 6. desember #2 Del Skrevet 6. desember Det er bra for dem som ikke har så god råd, men med slike priser burde det vært maksgrense. Vi som må vente med storhandelen til ut i desember får nok ikke nyte disse gode prisene. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 6. desember #3 Del Skrevet 6. desember Jeg klager i hvertfall ikke. For min del er dette tipptopp. Synes matvarekjedene raner meg det meste av året,så får de som har så vanvittig god råd bare syte å klage så mye de vil for min del. Jeg har alminnelig lønn,og jeg unner ikke matvarekjedene det vanvittige overskuddet de har. Når det meste av min lønn går til mat,så er det noe som er feil! 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 6. desember #4 Del Skrevet 6. desember Og dessverre gjelder dette alt jeg ikke spiser 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingebjørg Skrevet 7. desember #5 Del Skrevet 7. desember Skikkelig teit. Her er det umulig å få tak i julevarer nå, så hadde heller betalt fullpris og faktisk fått kjøpt det jeg skal ha. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johan uten land Skrevet 7. desember Forfatter #6 Del Skrevet 7. desember Fant80 skrev (17 timer siden): Jeg klager i hvertfall ikke. For min del er dette tipptopp. Synes matvarekjedene raner meg det meste av året,så får de som har så vanvittig god råd bare syte å klage så mye de vil for min del. Jeg har alminnelig lønn,og jeg unner ikke matvarekjedene det vanvittige overskuddet de har. Når det meste av min lønn går til mat,så er det noe som er feil! Poenget er jo at du trolig betaler langt mer for maten enn du burde resten av året, fordi at kjedene skal finansiere en vulgær priskrig på julevarer før julehøytiden. Folk hamsterer, det blir tomt og folk kaster mat, fordi de har fått den nesten gratis. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RedRobbin Skrevet 7. desember #7 Del Skrevet 7. desember Syns dette er helt vanvittig. Var innom butikken på morgenen i dag, fordi jeg skulle ha pepperkakedeig. Det fikk jeg tak i, men non stop til pynt? Nei. Helt tomt. Hun i kassa foran meg kjøpte altså 22 poser julemarsipan. Ingen maksgrense der… Spurte en ansatt om de kanskje kunne ha en pose non stop på lageret, men nei. Han var like oppgitt og sa at han lurte på om folk hadde tenkt å spist grøt og godteri til langt uti juni… Folk mistet jo helt hodet. Greit med de som sliter med de høye prisene, det gjør jeg også. Men å ta med seg hauger med godteri slik at det ikke blir igjen til flere, er bare pinlig å se på… 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Granitta Skrevet 7. desember #8 Del Skrevet 7. desember Er det butikkeiernes måte å prøve å ødelegge priskrig på? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym-09 Skrevet 7. desember #9 Del Skrevet 7. desember Var tilfeldig at jeg så prisene før det ble annonsert. Jeg er glad i edamer ost. Jeg skal innrømme at jeg hamstret 6 stk. men jeg synes dem er bedre desto lenger dem ligger. Så jeg kommer ikke til å kaste dem. Og jeg spiser en del ost til vanlig. Men jeg kjøpte ikke noe annet. Grøt er jeg ikke sånn kjempe glad i. Så det droppet jeg. Non stopp er ikke favoritt det heller. Marsipan liker jeg. Men jeg prøver å begrense inntaket mitt på godis. Men det er jo slik vært år da. Og sist år så satt dem begrensinger pr kunde. Så synes det er rart at dem ikke gjør det i år også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss perfect Skrevet 7. desember #10 Del Skrevet 7. desember Helt galskap ja. Men her må jo butikkene ta ansvar og da. Innfør maksgrense og faktisk hold dere til den når folk kommer med x antall i kassa. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 8. desember #11 Del Skrevet 8. desember Miss perfect skrev (På 7.12.2024 den 11.01): Helt galskap ja. Men her må jo butikkene ta ansvar og da. Innfør maksgrense og faktisk hold dere til den når folk kommer med x antall i kassa. Kommer helt automatisk i kassen. På Rema f eks, vil den 4. gå inn til full pris. Men jeg tror det gjelder for hver handel, så vil man absolutt ha 20 marsipangris, er det bare å shoppe rundt. Jeg tenker at butikkene følger normal markedsøkonomi. Tilbud og etterspørsel, og ikke prise seg ut av markedet. Det er vi som handler som må ta ansvar. Hvem trenger 15 risgrøt? Men det er akkurat de samme folkene som forsyner seg altfor mye på koldtbord og som elsker all-inclusive. De forsyner seg helt uten tanke på matsvinn, og 75% av maten de tar på fatet går i bosset. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Margit777 Skrevet 8. desember #12 Del Skrevet 8. desember Var bare ekkel mat og godteri på tilbud uansett, ikke mye å rope hurra for. Kunne vært tilbud på hverdagsvarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cyndaquil Skrevet 8. desember #13 Del Skrevet 8. desember Jeg er imot de sinnsyke gi bort prisene på ting . Fordi det virker mot sin hensikt. Det blir til at noen få får MASSE, mens andre får ingenting fordi det er tomt. Om noen trenger 2 pakker grøt eller noe, er det tomt fordi noen før dem kjøpte 37 pakker . det kommer påfyll ja, men så kommer hamstre idiotene igien . og det er like tomt 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axa Skrevet 8. desember #14 Del Skrevet 8. desember Vi kjøper inn det vi trenger til jul, også varer som er priskrig på, men vi hamster ikke så vi har mat til langt uti neste år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjellgeita-007 Skrevet 8. desember #15 Del Skrevet 8. desember at noen varer er så billig betyr at andre er betraktelige dyrere. Som fisk. Uff, blitt helt forferdelige priser der. Og fikk sjokk i går da jeg kjøpte en pakke med wienerpølser 8 stk, på Kiwi i går. 76 kroner! 😧 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MegJa Skrevet 8. desember #16 Del Skrevet 8. desember Jeg klager ikke på at varene blir billigere, men det beste er jo om det er på varer jeg trenger. Jeg spiser ikke julemarsipan f.eks, så for min del er det ganske unyttig dersom det stuper mer og mer i pris. Det som derimot kan være litt dumt, det er om folk begynner å hamstre - for da er det ofte ikke igjen noe til andre kunder. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 8. desember #17 Del Skrevet 8. desember Ingebjørg skrev (På 7.12.2024 den 10.39): Skikkelig teit. Her er det umulig å få tak i julevarer nå, så hadde heller betalt fullpris og faktisk fått kjøpt det jeg skal ha. Om du har f.eks Meny eller Spar i nærheten der du bor så er de ikke tomme for julevarer der. Full pris er det også! Kiwi og REMA derimot er tomme for en del varer har jeg sett. Skulle ha Fjordland grøt her om dagen, men det kunne jeg visst bare glemme på min lokale butikk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunshade83 Skrevet 8. desember #18 Del Skrevet 8. desember Dette er litt tveegget. Selvsagt har man lyst på billige varer, men samtidig dele med andre. Vi handler så billig som vi kan gjennom året og det inkluderer også julevarene. Det er begrenset hvor mye julemarsipan man vil ha og mange andre julevarer har en utløpsdato i løpet av januar uansett så det burde begrense seg selv hos de aller fleste oppegående personer. Ribbe kan man tørrsalte til stekeflesk eller fryse. Julesafta holder ganske lenge og riskorn kan man bruke til hverdagsmiddager. Mel er greit å bruke gjennom året og det er også brunosten, men utover dette er det lite som holder over tid og er noe verdt å hamstre. Non stop har jeg ikke sett på butikken på lenge, men for egen del er jeg møkkalei etter 20 non stop og foretrekker andre smaker. For de av dere som vil ha julevarene (om det blir tomt) så har Bunnpris, Mega, Spar og Meny igjen varer da de vil naturlig ligge høyere i pris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 9. desember #19 Del Skrevet 9. desember Margit777 skrev (13 timer siden): Var bare ekkel mat og godteri på tilbud uansett, ikke mye å rope hurra for. Kunne vært tilbud på hverdagsvarer. Vil ikke kalle maten ekkel, men til hverdags er ikke marsipangris og nisseskum noe å hamstre for min del heller. Så jeg forstår ikke hvorfor akkurat de hyllene går så fort tom. Viser vel kanskje at folk ikke har så dårlig råd som det påstås, når mange velger å kjøpe godteri fremfor ost (edamer er jo hverdagskost). 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 9. desember #20 Del Skrevet 9. desember Hvor er den såkalte priskrigen ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå