Gå til innhold

Hva er det med folks skriveferdigheter og tråder på KG? Skjønner dere hva dere svarer på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det hender jeg må lese flere ganger for å forstå både HI og poster i trådene. Noen ganger er det autokorrekt som tuller det til, og noen ganger skriveferdighetene til posteren, og med disse kombinert blir det ekstra vanskelig, og i dag har jeg opplevd å ikke forstå spørsmålet i HI i det hele tatt.

Noen andre som har oppdaget fenomenet? Og er det verre enn før? 

Anonymkode: b766d...72a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så mye av det at jeg dropper å lese eller svare innimellom, for det er så mye feil og tullskriving i særlig hovedinnlegget og ts sine senere tillegg at det er et slit å stave seg gjennom det, prøve og tolke hva det og det ordet skal bety egentlig osv.

Folk burde seriøst lese over sine innlegg en gang før de trykker "Send inn". Virkelig!

Det er nyttesløst å spørre hva som menes eller forsøke å oppklare noe, for da hagler det med meldinger fra andre sløve skrivere som hyler om at "du skjønner vel hva som menes hvis du gidder" og "samme hvordan folk skriver vel!" og sånne ting. 

NEI, det er ikke det samme.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ganske mange «enkle» folk her inne under enkelte underforum, så det er kanskje ikke så rart at de sliter med å gjøre seg forstått.

Anonymkode: 14505...657

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det hender jeg må lese flere ganger for å forstå både HI og poster i trådene. Noen ganger er det autokorrekt som tuller det til, og noen ganger skriveferdighetene til posteren, og med disse kombinert blir det ekstra vanskelig, og i dag har jeg opplevd å ikke forstå spørsmålet i HI i det hele tatt.

Noen andre som har oppdaget fenomenet? Og er det verre enn før? 

Det er vel omtrent som det alltid har vært. Men det morsomme er at jeg selv misforsto hva du ville, ut fra overskriften trodde jeg du ville kritisere de som svarer på noe annet enn det spørres etter. Men så handlet det om at du selv sliter med å forstå hva folk mener. Så jeg tror mye av problemet ligger i at folk leser bare overskriften, og svarer ut fra den. Det ser man i mange tråder, at folk ikke leser den utdypende teksten under. 

Enda verre er det jo i sosiale medier, der avisene poster noe clickbait og det er helt åpenbart ut fra svarene at de fleste ikke har klikket seg inn på, eller langt mindre lest hele saken. 

Anonymkode: 6e9a1...12a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er vel omtrent som det alltid har vært. Men det morsomme er at jeg selv misforsto hva du ville, ut fra overskriften trodde jeg du ville kritisere de som svarer på noe annet enn det spørres etter. Men så handlet det om at du selv sliter med å forstå hva folk mener. Så jeg tror mye av problemet ligger i at folk leser bare overskriften, og svarer ut fra den. Det ser man i mange tråder, at folk ikke leser den utdypende teksten under. 

Enda verre er det jo i sosiale medier, der avisene poster noe clickbait og det er helt åpenbart ut fra svarene at de fleste ikke har klikket seg inn på, eller langt mindre lest hele saken. 

Anonymkode: 6e9a1...12a

Egentlig ville jeg ta opp begge deler, noen ganger tror jeg faktisk ikke folk aner hva de svarer på. Jeg spurte nå to ganger i en tråd om de som svarer forstod HI, og fikk ingen svar :P
Og ja, virker som folk ofte kun leser overskriften.
Har også merket det på sosiale media, det er visst viktigere å mene noe enn å mene noe som helst relevant for det som postes.
TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk er dårlig på å lese gjennom det de har skrevet. Jeg er ihvertfall ekstremt dårlig på det. Jeg stusser mer på leseferdighetene. Flere ganger noen kommer med et svar som ikke har noe med spørsmålet å gjøre  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår det meste. Men kanskje jeg er like enkel? 🤭

Føler det ikke nødvendigvis er et spørsmål bestandig, men en viss intensjon. 

Anonymkode: b3f0a...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mye dårligere språk på div. barnevernsgrupper på Facebook.

Anonymkode: 37740...be1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mye dårlig språk her, ja. Og det går både på skrive- og leseferdighetene. Man kan tro at endel ikke vet at man kan lese gjennom det man har skrevet før man publiserer det. Dette er dessverre en trend man ser ellers i samfunnet også; i avisartikler, i reklamer osv osv. Og det kan virke som at det bare blir verre og verre med årene, altså at flere og flere driter i både rettskriving, setningsoppbygging, tegnsetting, særskriving, orddeling osv.

I noen tråder kan det stå helt motsatte ting i trådtittel sammenlignet med selve innlegget, enten ved at ordene bare er satt sammen tilfeldig eller at det mangler et eller flere ord.

Og prøver man å hjelpe til med å lære de noe, blir man ofte angrepet tilbake.

Anonymkode: 00bd2...4e2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt nok hoppet jeg rett fra denne tråden til en tråd hvor jeg ikke forstod noenting av HI i det hele tatt, så ja... du har helt rett.
Kanskje noen er rusa også, da er det ikke alltid så lett å ordlegge seg riktig.

Anonymkode: 197c9...9c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoryGilmore skrev (På 7.12.2024 den 22.30):

Jeg tror folk er dårlig på å lese gjennom det de har skrevet. Jeg er ihvertfall ekstremt dårlig på det. Jeg stusser mer på leseferdighetene. Flere ganger noen kommer med et svar som ikke har noe med spørsmålet å gjøre  

Noen ganger sporer trådene litt av, og det blir en egen diskusjon omkring noe, da kan det lett dukke opp svar på andre ting enn det temaet TS tar opp. Så er det selvsagt dem som misforstår, ikke leser skikkelig, og som dermed svarer noe helt fjernt.

Det irriterer meg at mange ikke leser over før de poster. Hvis de hadde gjort det, kunne masse unødvendige skrivefeil vært unngått. Stusser for øvrig over at såpass mange konsekvent skriver man i stedet for mann. Noe så elementært skulle man tro de færreste bommet på, men ser det omtrent hver gang jeg er innom.

Anonymkode: b573a...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det irriterer meg at mange ikke leser over før de poster. Hvis de hadde gjort det, kunne masse unødvendige skrivefeil vært unngått. Stusser for øvrig over at såpass mange konsekvent skriver man i stedet for mann. Noe så elementært skulle man tro de færreste bommet på, men ser det omtrent hver gang jeg er innom.

Og jeg har mange ganger sett folk som mener uttrykket "for så vidt" men skriver "forsovet".... Hvordan er det mulig? Er det autokorrekt eller skriver faktisk folk i den tro at det er sånn det staves og det det heter??

Anonymkode: bc425...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har alltid vært elendige på grammatikk og rettskriving. At folk skriver på sin dialekt er et annet gammelt problem. Det nye nå er at folk skal skrive idiotiske engelske ord innimellom. Jeg er så lei toxic, daddy issues og click bait. Skriv norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan virke som det er relatift mange enkle mennesker som skriver innlegg til tider, da blir det mye merkelige innlegg. oG problemer med å få frem poengene sine, så mye blir mye og lagt og uforståelig.

Men jammen reagerer jeg på leseforståelsen til folk også, eller les HI før du begynner svare. Spesielt når folk skriver klart vi har ikke barn, så svarer folk som om de har barn, eller omvendt. 

Og alle disse kranglefantene som sporer helt av med en masse som ikke har med trådens tema å gjøre

Anonymkode: 4d79f...40b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Og jeg har mange ganger sett folk som mener uttrykket "for så vidt" men skriver "forsovet".... Hvordan er det mulig? Er det autokorrekt eller skriver faktisk folk i den tro at det er sånn det staves og det det heter??

Anonymkode: bc425...dc2

De har nok forsovet seg til norsktimen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye ville vært løst om man brukte korte setninger. Mange skriver lange tankerekker uten punktum og da detter i alle fall jeg av. TS har ofte behov for å tømme hodet og skriver nokså ofte i affekt. Da blir det vanskelig å henge med. 

Anonymkode: 73365...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har nok sovet i norsktimen ja, eller bryr seg ikke nok.

Men jeg har nå tenkt i mitt stille sinn ganske så mange ganger, at nå sitter det en rusa person her, eller en person på institusjonen som har fått en times PC-tid eller noe.. 

Så når folk begynner å kjefte og rette på dem, så tenker jeg litt sånn - hadde du sett personen og kjent dens tilstand så hadde du muligens vært litt rundere i kantene når det kommer til rettskriving. 

Jeg vet ikke om det har blitt verre enn før, kanskje det også kan være litt sånn at flere har en stemme på internett nå.

Anonymkode: fd18b...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Enig med deg, men jeg synes nå vi er ganske tolerante. Noe pirk på skrivefeil er det, men jeg har aldri kommentert det jeg skrev tidligere i denne tråden direkte i trådene det gjelder. Ser veldig mye som alle lar passere, og det hver eneste gang jeg er på forumet.

Av og til kan det være på sin plass å spørre: Hva mener du egentlig nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

^ Enig med deg, men jeg synes nå vi er ganske tolerante. Noe pirk på skrivefeil er det, men jeg har aldri kommentert det jeg skrev tidligere i denne tråden direkte i trådene det gjelder. Ser veldig mye som alle lar passere, og det hver eneste gang jeg er på forumet.

Av og til kan det være på sin plass å spørre: Hva mener du egentlig nå?

Ja, enig i det, de som spør hva som menes gjør det vel ofte fordi de genuint lurer, og gjerne vil hjelpe/svare :)

Jeg har også startet mang et innlegg selv med noe i duren av at "dette var litt vanskelig å få grep på, men dersom jeg har forstått deg riktig".

Jeg mente egentlig ikke å kritisere alle som sier at de ikke skjønner hva som ble skrevet altså. Det var mer til det at TS lurer på hva som skjer med skriveferdighetene til folk, da må man ikke glemme at det nok i noen tilfeller sitter en person med nedsatt kognitiv funksjon bak tastaturet. Ikke bare folk som var late på skolen liksom.

Anonymkode: fd18b...7a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...