Gå til innhold

Jeg har aldri hatt kredittkort før, kan noen forklare meg dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva betyr dette som står om Trumf-kredittkortet? 

"Trumf Kredittkort

Med Trumf Kredittkort vokser Trumf-saldoen din enda raskere! Du sparer ekstra mye Trumf-bonus på dagligvarer og mange andre fordeler - det blir det fort penger av. Effektiv rente 27,19 %, 15 000 kr o/12 mnd. Kostnad 2 047 kr. Totalt 17 047 kr."

:klo:

Anonymkode: 548f0...2e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det betyr at du får Trumfpoeng/penger hver gang du handler på Meny, Kiwi eller andre butikker i Norgesgruppen (1% er det vel) . Betaler du regningen til forfall neste måned påløper ingen renter, betaler du et beløp mindre enn regningen er på eller ikke betaler påløper det renter som du må betale. derfor lønner det seg IKKE å bruke kredittkort hvis du ikke kan betale hele regningen til forfall. 

Anonymkode: 9c6cc...d8a

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det betyr at du får Trumfpoeng/penger hver gang du handler på Meny, Kiwi eller andre butikker i Norgesgruppen (1% er det vel) . Betaler du regningen til forfall neste måned påløper ingen renter, betaler du et beløp mindre enn regningen er på eller ikke betaler påløper det renter som du må betale. derfor lønner det seg IKKE å bruke kredittkort hvis du ikke kan betale hele regningen til forfall. 

Men jeg skjønner fortsatt ikke hva det står. Hva betyr beløpene? TS

Skrevet

Hvis du har utestående 15000 er effektiv rente 27.19%. Lavere beløp, høyere effektiv rente pga gebyrer. 

Anonymkode: 6aee0...200

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det betyr eksempler på hva det koster å utsette betalingen. Hvis du utsetter 15 000 kr og nedbetaler det over 12 måneder, som eksempelet viser, vil renter og ev gebyrer være 2047 kr i den perioden. Totalt vil du måtte ut med litt over 17 000 kr. HVIS DU UTSETTER og deler opp betalingen.

Betaler du hele fakturaene til forfall og ikke deler opp og utsetter, er kortet gratis å bruke. Ingen renter.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Effektiv rente 27,19 %, 15 000 kr o/12 mnd. Kostnad 2 047 kr. Totalt 17 047 kr." betyr at det 27,19 % rente på lånet (kredittkort er lån) 
De andre tallene er et eksempel på hva det vil koste i året. 

Typ du bruker 15 000 kr og betaler ned kredittkortet over 12 måneder, så er totalsummen 17047 kr. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er bare et eksempel. Hvis du har 15000 utestående blir renten så og så mye og du må betale totalt så og så mye. 

Skrevet

Kortet har 27,19% rente, om du ikke betaler hele beløpet innen første forfall (vanligvis en måneds tid)

Summene er bare et eksempel, om du bruker 15 000 og bruker ett år på å betale dem ned, vil du totalt betale 17 047 kr grunnet påløpte renter. 

Om du synes dette er vanskelig kan det hende du bør revurdere om du skal ha kredittkort. 

Anonymkode: 54603...092

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Beløpene har ingenting med budskapet i resten av meldingen å gjøre. 

Greia er at kredittkortselskaper informerer om hva slags rentebetingelser de har. De er forpliktet til å være åpne om hvor dyrt det er å ha kredittkort hvis man ikke betaler kredittkortregningen sin. Så alt av tall her er bare opplysninger om betingelsene i kredittkortet ditt. Det har ingenting med selve budskapet i meldingen, at "Hey, du tjener Trumf med kredittkortet oss!", å gjøre.

Tallene her er:

• "Effektiv rente 27,19%". Dette er den årlige renten på det du eventuelt ikke betaler innen frist på kredittkortet ditt. Det er en veldig høy rente, men den kicker først inn hvis du ikke betaler kredittkortregningen din innen fristen.
  • "15 000 kr o/12 mnd". Dette er bare starten på et eksempel på hvor mye renten vil utgjøre. 15 000 kr. er altså bare en sum de har valgt å bruke i eksempelet sitt.
  • "Kostnad 2 047 kr". Eksempelet fortsetter. 2 047 kr. er det som vil påløpe deg av renter i løpet av et år hvis du har brukt 15 000 kr. av kreditten din og ikke betaler tilbake.
  • "Totalt 17 047 kr." Dette er enkelt og greit 15 000 kr. + 2047 kr., og viser hvor mye du totalt vil måtte ut med for å nedbetale både det du har brukt av kreditt - og alle rentene som har påløpt - hvis du bruker 15 000 kr. av kreditten og ikke betaler det på et år.

Anonymkode: d1327...29b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Million skrev (10 minutter siden):

Det betyr eksempler på hva det koster å utsette betalingen. Hvis du utsetter 15 000 kr og nedbetaler det over 12 måneder, som eksempelet viser, vil renter og ev gebyrer være 2047 kr i den perioden. Totalt vil du måtte ut med litt over 17 000 kr. HVIS DU UTSETTER og deler opp betalingen.

Betaler du hele fakturaene til forfall og ikke deler opp og utsetter, er kortet gratis å bruke. Ingen renter.

Aha, selvsagt, nå ga det mening. Takk. 
Og betyr det at jeg får 15000 tilgjengelig fra banken (lån) i begynnelsen av måneden, og at jeg må betale det på slutten av måneden? Eller betaler jeg tilbake kun det jeg bruker? TS

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og betyr det at jeg får 15000 tilgjengelig fra banken (lån) i begynnelsen av måneden, og at jeg må betale det på slutten av måneden? Eller betaler jeg tilbake kun det jeg bruker? TS

Du betaler bare tilbake det du bruker. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du betaler kun det du faktisk bruker. Kredittkort utstedes med en forhåndsgodkjent kredittgrense. For eksempel 20 000. Så er det opp til deg om du bruker bare litt, eller alt. Du må betale ned et minimumsbeløp ved forfall, men med kredittkort er det slik at man MÅ ikke betale hele saldoen. Det er dette kredittkortselskapene tjener pengene sine på... at folk utsetter noe av beløpet de har brukt, og må betale renter. DYRE RENTER. Så fornuftig og klok kredittkortbruk er å nedbetale hele saldoen (alt man har brukt) hver måned når regningen kommer. Da er det gratis å ha, og "gratis" penger man har "lånt" noen uker. For betaler man alt ved forfall, er det ingen renter, som nevnt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Aldri bruk mer enn det du faktisk kan betale tilbake neste måned. Det kan du lett følge med på i app/på nettsiden.

Å bruke kredittkort krever at du har kontroll, rentene kan ta drepen på økonomien din.

• Liker 1
Skrevet
UltimateNothing skrev (17 minutter siden):

Aldri bruk mer enn det du faktisk kan betale tilbake neste måned. Det kan du lett følge med på i app/på nettsiden.

Å bruke kredittkort krever at du har kontroll, rentene kan ta drepen på økonomien din.

Jeg vet, det er derfor jeg aldri har vurdert det før. TS

• Liker 1
  • 7 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg har veldig rare kolleger - nå har jeg hørt to stykker, senest de siste ukene, menn 40 pluss - familiemann og ungkar at de aldri har hatt kredittkort. Dette er folk med høyere utdanning og de bor i by. Regner med de reiser og handler på nett som de fleste andre. For meg høres det helt absurd ut at de ikke bruker kredittkort på netthandel, bestilling av reiser, abonnenter og ligende på nett...Måtte forklare til en av dem at man jo kan få bonus om man bruker kortene her og der, og at et også inkluderer reiseforsiking. 

Er det virkelig vanlig å ikke ha kredittkort, eller har jeg veldig sære kolleger...

Anonymkode: e85a5...b6b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 19.24):

Jeg vet, det er derfor jeg aldri har vurdert det før. TS

Bare dropp kredittkort. Det er ikke verdt fordelene det gir fordi du gjerne handler mer ettersom det blir mindre friksjon. Jeg har hatt kredittkort og sa det opp av prinsipp og for å strupe forbruket. Det er så deilig å spare opp til større innkjøp, planlegge og ha 100% full kontroll i den betydning at når det er fritt så er det fritt. Det virker også disiplinerende, i alle fall for meg.

Anonymkode: 0e0eb...4cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare dropp kredittkort. Det er ikke verdt fordelene det gir fordi du gjerne handler mer ettersom det blir mindre friksjon. Jeg har hatt kredittkort og sa det opp av prinsipp og for å strupe forbruket. Det er så deilig å spare opp til større innkjøp, planlegge og ha 100% full kontroll i den betydning at når det er fritt så er det fritt. Det virker også disiplinerende, i alle fall for meg.

Du vet du kan betale det forløpende? Må ikke vente på faktura... 

Anonymkode: 7db85...7e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tror jeg har veldig rare kolleger - nå har jeg hørt to stykker, senest de siste ukene, menn 40 pluss - familiemann og ungkar at de aldri har hatt kredittkort. Dette er folk med høyere utdanning og de bor i by. Regner med de reiser og handler på nett som de fleste andre. For meg høres det helt absurd ut at de ikke bruker kredittkort på netthandel, bestilling av reiser, abonnenter og ligende på nett...Måtte forklare til en av dem at man jo kan få bonus om man bruker kortene her og der, og at et også inkluderer reiseforsiking. 

Er det virkelig vanlig å ikke ha kredittkort, eller har jeg veldig sære kolleger...

Det er vanlig å ikke ha kredittkort men kredittkort er kanskje vanligere blant dem som reiser årlig til utlandet å skaffe seg et kredittkort fordi de har blitt fortalt at det er gunstig? Mange av fordelene med kredittkort kan man tross alt oppnå gjennom Visa, Mastercard og i noen tilfeller kortutsteder av debetkort (forsikring, svindeldekning etc). Det lar seg fint gjøre å ha flere debetkort og det trenger ikke være en ordinær bank, det kan være løsninger som Revolut og Wise. Med flere digitale og fysiske debetkort unngår du at 100 000 trekkes av kortet i en svindel.

Det er ikke noe poeng i å pushe kredittkort på andre. De fleste blir eksponert for reklame og artikler om kredittkort og har nok gjort seg opp en mening om at det er like greit å unngå det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke slik at de fleste er smarte og gjør det som er lurt, og når du ikke følger strømmen så er du sær eller rar. Jeg har aldri hatt kredittkort, og har ikke skaffet meg det nå heller, fordi det kan bli en vane å overdra et kredittkort, og banken ender opp med å tjene mer på det enn jeg gjør. Tenk på hvorfor bankene har kredittkort, fordi de taper på det, går i null, eller tjener på det? TS

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, kollegaene dine er litt sære og gammeldagse… Akkurat som samboeren min. Han har full kontroll på økonomien, men kredittkort vil han ikke ha🥴 Når vi reiser på ferie betales den med mine bonuspoeng, så han får jo på sett og vis glede av kortet likevel😛

De eneste som ikke godtar kredittkort som jeg har vært borti er fastlegen og Biltilsynet, ellers bruker jeg kortet til alle innkjøp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...