AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #21 Del Skrevet 6. desember 2024 Professorer tjener stort sett over en million og er statsansatt. Jeg jobber i staten og tjener over en million fordi jeg sier ja til alt av verv og har bistilling. Anonymkode: ad642...343 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #22 Del Skrevet 6. desember 2024 Jeg tjener bedre i staten enn jeg gjorde i mine tidligere jobber i samme bransje, ca. 250K mer i året. Anonymkode: 9514d...835 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #23 Del Skrevet 7. desember 2024 De fleste statlige virksomheter har behov for IT-kompetanse. Tenk på den vanvittige utviklingen de siste 20 årene: * Skattemeldingen er digital og ferdig utfylt * Lånekassen behandler 80 prosent av søknader helmaskinelt og på kort tid * Vi har modernisert Folkeregisteret som blant annet gir næringslivet raskere og bedre tilgang For å få til slike løsninger må staten betale for å få de gode folka. Det å bare bruke innleide konsulenter fungerer ikke i lengden. Det må være noen i virksomheten som forstår hvordan systemene fungerer. Da blir det fort «millionlønninger» som må til. Anonymkode: 1c612...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #24 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 12.15): Hva tenker dere om dette? Jeg bor på et lite sted ute i Gok, og skattelistene kom jo nylig ut. Fra de jeg så på topplisten, så var det flere statlige arbeidere som tjente 1 - 1.5 millioner. Noen er jo som følge av mye overtid og ugunstige vakter, andre har nok bare forhandlet seg til høy lønn. Generelt snakk om teknologer / ingeniører, samt lokale lederstillinger. Jeg har alltid tenkt at staten er dit du drar for maksimal jobbsikkerhet, ikke for å tjene gode penger...skal du liksom tjene gode penger, så er det private som gjelder. Anonymkode: 0cffa...cb5 Er det samme i kommunen. Ca 30% av de ansatte i administrasjonen tjener over millionen i kommunen jeg jobber i. Er som oftest ledere da, men også innen plan og bygg, samt innen helse (leger) og HR/Økonomi er dette helt normalt i kommunen. De fleste her ville aldri fått jobb et annet sted og har heller ikke jobbet i noe annet enn kommunen, så det har ikke noe med konkurranse å gjøre. Dette er en kommune på det sentrale østlandsområdet. Anonymkode: e7d82...220 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #25 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Er det samme i kommunen. Ca 30% av de ansatte i administrasjonen tjener over millionen i kommunen jeg jobber i. Er som oftest ledere da, men også innen plan og bygg, samt innen helse (leger) og HR/Økonomi er dette helt normalt i kommunen. De fleste her ville aldri fått jobb et annet sted og har heller ikke jobbet i noe annet enn kommunen, så det har ikke noe med konkurranse å gjøre. Dette er en kommune på det sentrale østlandsområdet. Anonymkode: e7d82...220 Denne andelen er virkelig høy. I den kommunen jeg bor i, er det selvsagt slik at leger generelt har høye lønninger, men å tjene over én million i årslønn er stort sett begrenset til virksomhetsleder-nivå eller høyere. Avdelingsledere og vanlige HR-/økonomistillinger har vanskelig for å nå dette beløpet, og er ofte langt unna. Plan og bygg kan muligens komme opp i slike lønninger, men det er ikke mange. Det avhenger helt av hvor høyt stillingen er rangert. Derfor kan det være store forskjeller mellom kommuner. Anonymkode: 4990b...65b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #26 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 12.15): Hva tenker dere om dette? Jeg bor på et lite sted ute i Gok, og skattelistene kom jo nylig ut. Fra de jeg så på topplisten, så var det flere statlige arbeidere som tjente 1 - 1.5 millioner. Noen er jo som følge av mye overtid og ugunstige vakter, andre har nok bare forhandlet seg til høy lønn. Generelt snakk om teknologer / ingeniører, samt lokale lederstillinger. Jeg har alltid tenkt at staten er dit du drar for maksimal jobbsikkerhet, ikke for å tjene gode penger...skal du liksom tjene gode penger, så er det private som gjelder. Anonymkode: 0cffa...cb5 Ja. Vi har en kompleks velferdsstat med mange høyteknologiske løsninger. Den norske modellen med levering av skatte melding på nett f.eks. har ikke vært gratis å få til. Det er overraskende mange vestlige land hvor man fortsatt må samle på kvitteringer og levere ting via brevpost. Det er mange dyktige ansatte med høy kompetanse som holder dette i gang, og utvikler nye løsninger. Anonymkode: 567ef...a33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #27 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Denne andelen er virkelig høy. I den kommunen jeg bor i, er det selvsagt slik at leger generelt har høye lønninger, men å tjene over én million i årslønn er stort sett begrenset til virksomhetsleder-nivå eller høyere. Avdelingsledere og vanlige HR-/økonomistillinger har vanskelig for å nå dette beløpet, og er ofte langt unna. Plan og bygg kan muligens komme opp i slike lønninger, men det er ikke mange. Det avhenger helt av hvor høyt stillingen er rangert. Derfor kan det være store forskjeller mellom kommuner. Anonymkode: 4990b...65b Mange retrettstillinger, omorganisering, kommunesammenslåing osv som fører til at ledere flyttes rundt og bibeholder lønn er en stor del av grunnen. Nesten samtlige rådgivere/seniorrådgivere o.l som har mer enn ti år har vært i en eller annen lederstilling tidligere, også kommer andre inn og tar over deres lederstillinger. Anonymkode: e7d82...220 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #28 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mange retrettstillinger, omorganisering, kommunesammenslåing osv som fører til at ledere flyttes rundt og bibeholder lønn er en stor del av grunnen. Nesten samtlige rådgivere/seniorrådgivere o.l som har mer enn ti år har vært i en eller annen lederstilling tidligere, også kommer andre inn og tar over deres lederstillinger. Anonymkode: e7d82...220 Der har du et godt poeng, mange sånne hos oss også. Det burde jo vært sånn at mister du eller sier fra deg en lederstilling, så får du ikke lenger lederlønn. Men sånn er det ikke i staten. Og alternativet er vel at dårlige sjefer klamrer seg til stilingen sin istedenfor å bli sparket nedover (med samme lønn). Anonymkode: 1c68e...1b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #29 Del Skrevet 7. desember 2024 Har en veldig krevende lederstilling i staten og har 1,4 mill. i inntekt. Jobber også mye. Vi er ca 8 av 1000 som har det. Kunne tjent mer privat, men trives veldig godt. Anonymkode: c1416...7d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå