AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #1 Skrevet 6. desember 2024 Hva tenker dere om dette? Jeg bor på et lite sted ute i Gok, og skattelistene kom jo nylig ut. Fra de jeg så på topplisten, så var det flere statlige arbeidere som tjente 1 - 1.5 millioner. Noen er jo som følge av mye overtid og ugunstige vakter, andre har nok bare forhandlet seg til høy lønn. Generelt snakk om teknologer / ingeniører, samt lokale lederstillinger. Jeg har alltid tenkt at staten er dit du drar for maksimal jobbsikkerhet, ikke for å tjene gode penger...skal du liksom tjene gode penger, så er det private som gjelder. Anonymkode: 0cffa...cb5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #2 Skrevet 6. desember 2024 Det kan jo være de har noen verv/oppdrag og liknende utenom sin ordinære jobb? De kan også ha arvet penger i fjor, eller fått et utbytte av aksjesparing? Men det er mulig å tjene millionen i offentlig stat også. Det kommer jo an på . Noen har yrker med tungt ansvar. Andre har yrker hvor de må jobbe mye natt, kanskje reise og tjener ekstra på det. Anonymkode: c669a...7cb 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #3 Skrevet 6. desember 2024 Det må vel til for å rekruttere. Anonymkode: fb1ce...a4c 1
drohatha Skrevet 6. desember 2024 #4 Skrevet 6. desember 2024 Tja, lønningene i staten vil jo også bli styrt av tilbud og etterspørsel. Teknologer / ingeniører har generelt god lønn i det private, og hvis staten ønsker å ansette noen av disse så må de kunne til dels konkurrere på lønn. 7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #5 Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har alltid tenkt at staten er dit du drar for maksimal jobbsikkerhet, ikke for å tjene gode penger...skal du liksom tjene gode penger, så er det private som gjelder. Anonymkode: 0cffa...cb5 Det kan jo være at disse ingeniørene ville hatt enda høyere lønn i det private. Lønnen for høyesterettsdommere er 2 millioner i året. Som selvsagt er svært høy lønn sammen med gjennomsnittspersonen. Men de som er høyesterettsdommere kunne tjent 10 ganger så mye i det private. Så det er ikke høy lønn sammenlignet med kompetansen og arbeidsmengden de har. Anonymkode: fa470...293 6 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #6 Skrevet 6. desember 2024 Jeg jobber offentlig og har aldri hatt så god lønn som jeg har nå, sammenlignet med privatmarkedet. Samtidig er det langt mindre ansvar og forventninger til meg her, og ryddige forhold på alle plan. Har nærmere en million, bachelorgrad, 10 års erfaring, 2 år annsinitet. Jeg hadde også trodd det var dårlig lønn i det offentlige, og søkte egentlig fordi jeg ønsket meg en stabil arbeidsgiver. Til min store overraskelse ba tillitsvalgt meg om å be om mye mer i lønn enn hva jeg først trodde jeg kunne få. Fikk også saftig lønnspålegg nå fordi jeg gjør langt mer enn gjennomsnittet her... Så det har lønnet seg for meg å opparbeide meg god arbeidsmoral og effektivitet da, selv om jeg har gått mange år med alt for liten lønn sammenlignet med hva det offentlige mener jeg er verdt 🤪 Anonymkode: bbe72...be5 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #7 Skrevet 6. desember 2024 1) Millionlønn i staten er ikke så uvanlig lenger, etter den høye prisstigningen som har vært de siste årene. 2) Jobbsikkerheten i staten er på vei ned, det er absolutt IKKE umulig å bli sagt opp i staten. 3) Pensjonen i staten har blitt veldig mye dårligere, noe som rammer alle som er 50-55-ish pluss. Dvs de fleste av oss. Jeg jobber i akademia, og jeg er tillitsvalgt, så jeg ser hvem som tjener mer enn en million på mitt universitet. Det er toppledelsen og ledere som er høyt oppe (altså ikke tilfeldige mellomledere), og professorer (absolutt ikke alle). Ser du på statistikken, er lønnsstrukturen i staten svært sammenpresset. Det er nødvendig å bruke lønn for å rekruttere og beholde høyt kvalifisert arbeidskraft. Vi snakker ikke 10 millioner til en toppleder her, men kanskje 1,5 millioner til en rektor som er øverste leder for flere tusen ansatte og som er ansvarlig for et budsjett på flere milliarder, eller 1,1 million til en professor med svært høy kompetanse og som gjerne jobber 50+ timer i uka. Den dagen jeg blir professor håper jeg virkelig at jeg tipper en million, for det har jeg ærlig fortjent etter mange års hardt arbeid og kompetanse på høyeste nivå. Anonymkode: da0dc...de9 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #8 Skrevet 6. desember 2024 Hvis du ser på skattelista gir det ikke et riktig bilde av lønnen til alle. De kan for eksempel ha kapitalinntekter eller en liten bedrift på si, inntekt fra gården de bor på etc. Anonymkode: da0dc...de9 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #9 Skrevet 6. desember 2024 Jeg tror mange overvurderer hva det private markedet gir i lønn .. joda, rett nok er de ofte "konkurransedyktige" på lønn, men hva betyr det å være konkurransedyktig på lønn egentlig? Det betyr bare at de betaler litt mer enn hva vedkommende ville fått i en statlig eller kommunal stilling. Jeg feks. jobber i en privat bedrift og tjener 800` i året. I en statlig stilling ville jeg muligens ha tjent ca 780`. I tillegg fikk jeg kun 2,3% lønnsjustering i fjor. Så det er ikke sånn at lønna er sånn supergod i forhold til en statlig stilling. Joda, de private er konkurransedyktige, men det er ikke sånn at de betaler flere millioner i årslønn for folk som ville tjent 600 000 i staten liksom. Alle bedrifter er jo optatt av å kutte kostnadene sine. Med de siste årenes inflasjon med tilhørende lønnsjusteringer er jeg ikke overrasket over at en med ingeniørutdanning nå tjener over en million i staten. Anonymkode: de033...412 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #10 Skrevet 6. desember 2024 Jeg tjener elendig i staten i hvert fall 🙈 Tjente bedre da jeg jobbet i kommunen. Anonymkode: ef002...356 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #11 Skrevet 6. desember 2024 Du ser ikke lønna i skattelistene. Dette burde stå der med store fete bokstaver, så lenge man lar hvermannsen søke i listene og media lager gapestokklister over de "rikeste". Anonymkode: 1c68e...1b5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #12 Skrevet 6. desember 2024 Jeg har tjent over 1 million i år. Jobber 100% i kommunen, jobber mye overtid og i tillegg har jeg timer som foreleser og veileder på universitetet. Timene der er svært godt betalt. Til sammen blir det godt over 1 million Anonymkode: fcb42...2d2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #13 Skrevet 6. desember 2024 Det du ser på skattelistene er skattbar inntekt, som ikke er det samme som lønn. Arv, gaver, renter, salg av bolig og gjenstander, osv, alt det er inntekt. Så at noen står med x kr skattbar inntekt, betyr IKKE at de har x i lønn. Angående det at noen har høy lønn i det offentlige: har du tenkt på at de gjerne hadde hatt enda høyere lønn i det private..? Jeg har jobbet i staten, og hatt millionlønn. Men det har alle med tilsvarende ansiennitet og utdanning og erfaring i samme jobb i private firma.. Jeg gikk NED i lønn da jeg begynte i staten, men gikk da fra godt over en million, til rett over en million. Det offentlige kan ikke tilby "luselønn" i forhold til det private. Da får de ikke folk til å ta jobbene. Om det private er villig til å betale millionlønn og vel så det, og staten tilbyr flere hundre tusen mindre, så vil ikke så mange av de gode kandidatene velge å jobbe i staten. Da ender staten med "bunnslammet", som er de aller dårligste som ikke klarer å få seg jobb idet private. Og det er vi jo ikke tjent med? Anonymkode: b841b...555
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #14 Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det du ser på skattelistene er skattbar inntekt, som ikke er det samme som lønn. Arv, gaver, renter, salg av bolig og gjenstander, osv, alt det er inntekt. Så at noen står med x kr skattbar inntekt, betyr IKKE at de har x i lønn. Anonymkode: b841b...555 Av dette er det vel bare renter som står som inntekt i skattelistene. Men jeg håper likevel folk snart forstår at de ikke ser lønna til folk i skattelisten. Min lønn er nesten 300 000 under det som står som inntekt, så de får seg en god latter i ledergruppen hvis noen kommer og skal ha min skattbare inntekt som ny lønn. Anonymkode: 1c68e...1b5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #15 Skrevet 6. desember 2024 TS her: Er klar over at inntekt ikke er direkte lønn, og at det er alle former for inntekter som er slått sammen. Men når samme folka har ca. samme lønn (med noe økning selvfølgelig) de siste N antall åra, så kan man anta at det tallet er nært lønn. Spesielt når skatten de betaler vil tilsi en skatteprosent lik det de ville betalt med slik lønn. Anonymkode: 0cffa...cb5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #16 Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): TS her: Er klar over at inntekt ikke er direkte lønn, og at det er alle former for inntekter som er slått sammen. Men når samme folka har ca. samme lønn (med noe økning selvfølgelig) de siste N antall åra, så kan man anta at det tallet er nært lønn. Spesielt når skatten de betaler vil tilsi en skatteprosent lik det de ville betalt med slik lønn. Anonymkode: 0cffa...cb5 De kan ha kapitalinntekter på ca samme nivå hvert år også. Anonymkode: 1c68e...1b5 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #17 Skrevet 6. desember 2024 Svært viktig med god kompetanse i mange statlige stillinger. Mange i staten jobber med å utvikle regelverk og veiledninger eller driver tilsyn med private næringer som nyter veldig godt av høy kompetanse blant de statlige ansatte. At de må kunne tilby en lønn som ikke er i et helt annet univers enn privat næringsliv skjønner jeg veldig godt. Høres helt, helt, helt ok ut. Anonymkode: 8866b...63f 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #18 Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg jobber offentlig og har aldri hatt så god lønn som jeg har nå, sammenlignet med privatmarkedet. Samtidig er det langt mindre ansvar og forventninger til meg her, og ryddige forhold på alle plan. Har nærmere en million, bachelorgrad, 10 års erfaring, 2 år annsinitet. Jeg hadde også trodd det var dårlig lønn i det offentlige, og søkte egentlig fordi jeg ønsket meg en stabil arbeidsgiver. Til min store overraskelse ba tillitsvalgt meg om å be om mye mer i lønn enn hva jeg først trodde jeg kunne få. Fikk også saftig lønnspålegg nå fordi jeg gjør langt mer enn gjennomsnittet her... Så det har lønnet seg for meg å opparbeide meg god arbeidsmoral og effektivitet da, selv om jeg har gått mange år med alt for liten lønn sammenlignet med hva det offentlige mener jeg er verdt 🤪 Anonymkode: bbe72...be5 Kan jeg spørre hva slags stilling dette er? Jeg mistenker jeg burde bytte jobb. Anonymkode: 591eb...396 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #19 Skrevet 6. desember 2024 Jobber i staten og tjener i underkant av millionen. Tjente over millionen i det private, men lite i forhold til ansvaret og arbeidsmengden og presset. Anonymkode: 9b9cf...856
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #20 Skrevet 6. desember 2024 Det offentlige er lønnsledende i mange felt nå, spesielt som ingeniør og andre tekniske roller. Vi i det private har nesten stått stille i lønnsvekst de siste årene og har blitt passert av det offentlige som ikke har fått med seg at det har vært litt trått. Broren min tjener en mill ved å jobbe i teknisk drift på sykehuset Anonymkode: 0c140...7ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå