Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått time til abort og er fremdeles usikker.

Kan jeg møte opp dagen for time til abort og ombestemme meg mens jeg er der, uten å få gebyr?

Er det mulig å komme dit og si at man er usikker og snakke sammen med en sykepleier? Og hvis jeg ikke ønsker å gjennomføre og heller drar hjem igjen, må jeg betale gebyr for å ikke ha gjennomført? Hvordan fungerer det?

Anonymkode: 0252a...f0b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En venninne møtte opp og ombestemte seg i siste øyeblikk to ganger, det er nok ikke så uvanlig at folk er usikre, ombestemmer seg og har behov for å snakke.

Jeg vet ikke hvordan det blir med eventuelt gebyr, men vanligvis i helsevesenet er jo det knyttet til oppmøte, ikke hva som blir gjennomført. 

• Liker 5
Skrevet

Så lenge du har møtt opp til timen bør du ikke få noe gebyr. Det er mangel på oppmøte som gir gebyr. Det er nok lov å ombestemme seg mens du er der ❤️

Anonymkode: d3902...13e

• Liker 2
Skrevet

Gebyret betyr vel ingenting i den store sammenheng? Altså nå må du ta det valget som er riktig for deg, og ikke basert på 1500 kroner. Nå må du bruke hodet riktig her altså. 

Når det er sagt tviler jeg på at du får gebyr for ikke møtt, når du faktisk møter, selv om du ikke ønsker å ta imot behandlingen som er avtalt. Ingen kan tvinge deg til det. Så faren for gebyr er minimal. 

Ta avgjørelsen basert på hva du ønsker, ikke 1500 kroner. 

Anonymkode: f27c5...b90

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Det beste er om du kan bestemme deg på forhånd og eventuelt avbestille timen så slipper helsevesenet å bruke ressurser det.

Anonymkode: 12764...a3c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Behold barnet ❤️

du kommer aldri til å angre! Lover deg

Anonymkode: b001c...c37

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

Ja, de snakker jævlig mye med deg før du får lov til å ta den første pillen... For meg som bare ville ha det overstått synes jeg det var fryktelig irriterende med en sykepleier som snakket til meg som om jeg skulle være et nervevrak som skulle gråte konstant. Hele 3 ganger gjentok hun at "når du tar denne pillen er det ikke mulig å ombestemme seg", før jeg omtrent var nødt til å rive den ut av hendene hennes for å få det overstått. Hadde ikke tid til å sitte der å makke med henne. Det er ikke alle som synes det er et vanskelig valg. 

Så ja, du får plenty med mulighet til å ombestemme deg først, og kan prate med sykepleier så lenge du vil. 

Anonymkode: 4b910...87c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Behold barnet ❤️

Jeg syns at TS så klart skal beholde dersom hun ønsker det.

Men du kan ikke love at TS aldri vil angre på aborten. Det er nok tråder her inne med mødre som verken har helse eller økonomi til å ta seg av barna sine.

Anonymkode: f363c...864

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Behold barnet ❤️

Nei det står du ikke i noen posisjon til å love. 

Anonymkode: b1ae9...630

• Liker 9
  • Nyttig 15
Skrevet

Selvfølgelig er det lov ❤️ En venninne av meg ble spurt om hun heller ville ha ny time dagen etterpå, fordi hun bare gråt og gråt mens hun var på sykehuset. Hun ble da rådet til å snakke med sin mor eller en god venninne, eller ringe Amathea. 

Hun innså at hun egentlig ikke ville, og ringte og avlyste timen neste dag. Hun fikk ingen gebyr for det altså.

Anonymkode: 8312c...428

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er selvfølgelig lov! Det er du som bestemmer.

Du får nok ikke gebyr (gebyr får man vanligvis hvis man lar være å møte opp uten å si fra) - men jeg ville ikke latt frykt for gebyr bestemme over en så viktig avgjørelse...

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mulig jeg tar feil, men tror alt svangerskapsrelatert (inkludert abort) er gratis i Norge. 

Uansett hva du velger så følg magefølelsen din og stol på hva den sier ❤️ Lykke til. 

Anonymkode: b0bdd...49b

Skrevet

Selvfølgelig kan du ombestemme deg❤️

Anonymkode: aa1b2...7a6

Skrevet

Du kan ombestemme deg helt til den første pillen er tatt.

Anonymkode: 0e954...1e2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har fått time til abort og er fremdeles usikker.

Kan jeg møte opp dagen for time til abort og ombestemme meg mens jeg er der, uten å få gebyr?

Er det mulig å komme dit og si at man er usikker og snakke sammen med en sykepleier? Og hvis jeg ikke ønsker å gjennomføre og heller drar hjem igjen, må jeg betale gebyr for å ikke ha gjennomført? Hvordan fungerer det?

Anonymkode: 0252a...f0b

Du kan ombestemme deg helt frem til pillene er inne i kroppen din, da er det for sent. 

Jeg vil anbefale deg å finne noen du kan lufte tankene dine med og snakke om valget ditt, før du har timen til abort. 
Uansett hva du velger og hva du bestemmer at er rett for deg i din situasjon, så tar du et valg du kan leve med resten av livet. 
Bare du vet hva som er rett for deg i din situasjon. 

Anonymkode: efb50...e31

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi bor dessverre i et abort- forherligende samfunn. Behold barnet.

Skrevet

Ja det er fult mulig å møte opp til timen og få snakke med en sykepleier. Det er uansett obligatorisk. Og da kan du lufte tankene dine rundt din usikkerhet. Dette er ting de er vant til å takle, og du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du bruker av tiden deres. De er der for deg. Og det er alltid lov å ombestemme seg og dra hjem uten å ta abort. Man kan også avtale under samtalen en time senere slik at man får litt lengre betenkningstid, også kan man heller avbestille timen hvis det ikke blir aktuelt å bruke den. 

Anonymkode: 95266...f6a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Behold barnet ❤️

ashley jackson skrev (3 timer siden):

Mennesker som dere er så utrolig ekle og enkle.

Anonymkode: 0e954...1e2

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
ashley jackson skrev (4 timer siden):

Haha, så det å ha lovfestet rett til noe er det samme som å forherlige det? Du hjelper ikke deg selv noe som helst med dette dramatiske narrativet du spinner. Vær saklig så får du kanskje mer respekt for det du mener.

Anonymkode: c34e5...ea0

• Liker 3
Skrevet
ashley jackson skrev (4 timer siden):

Lol

Anonymkode: 6199d...40d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...