Gå til innhold

Hvor kaldt kan en katt ha det inne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Du må ha minst 18 grader inne. 

Håper dette er en tulletråd...

Anonymkode: 216b4...e3e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du varmekabler på badet, så har du døra på gløtt der, så har den varmeplass så det holder, vår foretrekker badet og varmekablene iallefall. 

Anonymkode: a510d...1b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Våre katter ligger i en sirkel foran ovnen hver gang vi fyrer🥰 de elsker varme, det er tross alt ørkendyr. Med det sagt er det vel helt ok med 15 grader, men tror katten hadde ønsket det varmere. Ikke minst kattepasseren, som må sitte der og fryse🫥

Anonymkode: f07d5...7e1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

18 er helt mininum. 

Anonymkode: 08885...342

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det virker jo som du allerede har bestemt deg for at katten din ikke får mer enn 15 ° så hvorfor opprettet innlegg?

Anonymkode: a72a7...61e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine puser fryser når det blir 17-18 grader inne og de skal sove/hvile. Da vil de heller ligge under teppe, enn over. De får også kalde små ører. 

katter har høyere kroppstemperatur enn mennesker også, så kontrasten til omgivelsene er større. + De har mindre masse sol gir større varmetap. 

Anonymkode: dd310...920

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har sikkert bare 10 grader på soverommet, og der trives kattene veldig bra. I tillegg til at det fort er 15 grader hos oss nå på vinteren om vi ikke er hjemme og fyrer. Ene katten foretrakk også å ligge ute i kattehuset sitt i mange minus der vi bodde før. Våre har ikke en gang veldig lang pels, men tykk underpels. 

Så for kattens del så er 15 grader helt OK, og det er vel heller kattepasser du må tenke litt på her, som noen nevner. Jeg hadde helt klart bare godtatt å sitte med jakke inne om det ikke er snakk om å være der lenge, men du får høre. Så mye dyrere er det nok ikke å ha 18 grader f.eks. Spesielt om det er en liten leilighet. 

Anonymkode: cac97...56b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser tydelig på mine at de søker inn mot varme pledd eller legger seg rett foran ovnene om det er 18-19 grader inne.

Men som hyppig kattepasser, så håper jeg du varsler kattepasser på at h*n bør ta på superundertøy og belage seg på å ha på ytterjakke når h*n passer katten din. Jeg hadde utført oppdraget og aldri mer sagt ja til deg om det er så kaldt inne.

På samme måte som 15 grader ute som sommeren er tskjorte, shorts og utepils for oss, men 15 grader inne på vinteren er iskadt... Temperaturen oppleves ulikt.

Anonymkode: 79a3e...c8e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette går nok helt fint om katten har varme pledd å ligge på,eller feks en hule. 

Anonymkode: 1b7ed...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På arbeidsplasser min bytta vi lokaler da det var bare 17 grader i rommet. For kaldt til å sitte stille i. Veldig forskjellig fra 19 grader. 

Anonymkode: 08885...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville ikke hatt så lite som 15 grader inne, nei. Så klart den overlever, men den skal jo ha det bra? Minst 18 grader eller samme som du har når du er hjemme. Dette er ikke en mulighet for sparing...

Anonymkode: d07e8...c84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 13.12):

Men hvordan kan 15 grader være for lav temperatur for en katt, når han selv velger å være ute når det er minusgrader?

I høst ville han være ute flere netter da det ikke var mer enn 4-5 varmegrader.

Ts

Anonymkode: 6b95c...866

Jeg liker også å være ute i minusgrader. Men vil ikke ligge å slappe av på sofaen med 15 grader i stua 

Anonymkode: 4e9d5...694

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.12.2024 den 19.38):

Jeg liker også å være ute i minusgrader. Men vil ikke ligge å slappe av på sofaen med 15 grader i stua 

Anonymkode: 4e9d5...694

👏👏👏

Anonymkode: a72a7...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville hatt varme på et rom, feks badet hvor man bør ha varmekabler på, og laget en lun kurv der. 

Man må strekke seg litt for dyra sine. Jeg har nakenkatt, og med dagens strømpriser skulle jeg gjerne hatt det kaldere hjemme når jeg er borte på jobb ol, men det kan jeg ikke. Har  vedlikeholdsvarme på i stua, og har lagt dyner og ullpledd lagvis i sofaen, som han bruker som hule. Når det er minusgrader ute fyller jeg også opp ei varmeflaske til hula hans, og han elsker det. Den er fortsatt varm 12-14 timer etter, og katten er mye blidere og mer avslappet når jeg kommer hjem. 

Anonymkode: ba1ce...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde norsk skogskatt og den hattet når det ble varmt. Lå aldri på varmekabler eller mot noe varmeste. Den gikk heler på soverommet å la seg i vinduet som stod på gløtt åre rundt.

Katter er forskjellige tenker jeg akurat som mennesker. 

Anonymkode: 20117...729

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (På 6.12.2024 den 11.54):

Katter er veldig varmekjære, da. Du har vel sett at de ofte legger seg foran peisovnen eller oppå radiatorer og varmer seg skikkelig?

Synes det høres kaldt (og gjerrig) ut å ikke unne katten mer enn 15 grader. Jeg ville ikke gjort det. Synes du skal høre på kattepasseren...

Selv om de er varmekjære så betyr det vel ikke at de ikke tåler lavere temperaturer. F.eks hadde vi en storpuddel som elsket å ligge å steke seg nesten under vedovnen så ytterste laget av ull/pels ble så varmt at man ikke klarte å holde en hånd på den uten å brenne seg. Men selv om den var vamekjær så tålte den da helt fint å sove i minusgreder i telt, ol.

Anonymkode: 81c5c...a5b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.12.2024 den 11.49):

Jeg har en utekatt med tjukk pels og jeg skal nå reise bort i to uker. Katten blir sluppet ut litt hver dag av kattepasser.

Strømmen er svindyr og jeg tenker at katten ikke trenger å ha så mye varme, så jeg stiller inn panelovnen i stuen på 15 grader.

Leiligheten er på 55 kvm og jeg stenger av slik at katten kun har tilgang til gang, kjøkken og stue.

Kattepasser mener jeg må ha på 18-20 grader på både på kjøkken og stue så ikke katten fryser, men hun har kun erfaring med innekatter.

Så lenge du har ullpledd, saueull ,tilgang til sengen deres den kan ligge osv er 15 grader helt OK! Men uten varme pledd etc ikke OK.

Anonymkode: 27fad...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble lært at katter har det best med en temperatur på mellom 20 - 25 grader. 15 grader er ok hvis katta di har et krypinn med vegger, tak og varmt liggeunderlag - for å bruke mindre energi på å holde seg varm. Husk katta skal være alene i 336 timer i 15 grader (relativt inaktiv)...

Anonymkode: d0f31...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg ble lært at katter har det best med en temperatur på mellom 20 - 25 grader. 15 grader er ok hvis katta di har et krypinn med vegger, tak og varmt liggeunderlag - for å bruke mindre energi på å holde seg varm. Husk katta skal være alene i 336 timer i 15 grader (relativt inaktiv)...

Anonymkode: d0f31...432

Han får være ute hvis han vil det 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert helt fint. Selv om det er 15 grader i rommet betyr ikke det at katten ikke finner seg et varmere sted i rommet. Det er varmere nær varmekildene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...