AnonymBruker Skrevet 6. desember #1 Del Skrevet 6. desember Jeg har en utekatt med tjukk pels og jeg skal nå reise bort i to uker. Katten blir sluppet ut litt hver dag av kattepasser. Strømmen er svindyr og jeg tenker at katten ikke trenger å ha så mye varme, så jeg stiller inn panelovnen i stuen på 15 grader. Leiligheten er på 55 kvm og jeg stenger av slik at katten kun har tilgang til gang, kjøkken og stue. Kattepasser mener jeg må ha på 18-20 grader på både på kjøkken og stue så ikke katten fryser, men hun har kun erfaring med innekatter. Anonymkode: 6b95c...866 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 6. desember #2 Del Skrevet 6. desember Katter er veldig varmekjære, da. Du har vel sett at de ofte legger seg foran peisovnen eller oppå radiatorer og varmer seg skikkelig? Synes det høres kaldt (og gjerrig) ut å ikke unne katten mer enn 15 grader. Jeg ville ikke gjort det. Synes du skal høre på kattepasseren... 19 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #3 Del Skrevet 6. desember En katt med vinterpels fryser ikke på 15 grader så lenge den har isolerende underlag å ligge på. Om det bare er rett ned på kald betong hadde det nok stilt seg annerledes. Anonymkode: 6ed05...514 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #4 Del Skrevet 6. desember Katten min ser ut som en liten gaupe med den tjukke pelsen sin Million skrev (5 minutter siden): Katter er veldig varmekjære, da. Du har vel sett at de ofte legger seg foran peisovnen eller oppå radiatorer og varmer seg skikkelig? Synes det høres kaldt (og gjerrig) ut å ikke unne katten mer enn 15 grader. Jeg ville ikke gjort det. Synes du skal høre på kattepasseren... Katten min ser ut som en liten gaupe med den tjukke pelsen, og han er ute 5 til 8 timer hver dag når det er et par varmegrader/ ned mot null grader. Hvorfor er han det hvis han fryser? Når han er inne ligger han på et fleecepledd i sofaen, eller på et ullpledd i kurven sin. Ts Anonymkode: 6b95c...866 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 6. desember #5 Del Skrevet 6. desember AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Katten min ser ut som en liten gaupe med den tjukke pelsen sin Katten min ser ut som en liten gaupe med den tjukke pelsen, og han er ute 5 til 8 timer hver dag når det er et par varmegrader/ ned mot null grader. Hvorfor er han det hvis han fryser? Når han er inne ligger han på et fleecepledd i sofaen, eller på et ullpledd i kurven sin. Ts Anonymkode: 6b95c...866 Han hadde ikke vært inne så mange timer heller vanligvis, om han synes det var FOR varmt med normal stuetemperatur. Ser heller ut som han liker det sånn, tatt i betraktning at du skriver han er inne mer enn han er ute. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #6 Del Skrevet 6. desember Million skrev (1 minutt siden): Han hadde ikke vært inne så mange timer heller vanligvis, om han synes det var FOR varmt med normal stuetemperatur. Ser heller ut som han liker det sånn, tatt i betraktning at du skriver han er inne mer enn han er ute. I sommerhalvåret kan han være ute både ett og tre døgn sammenhengende, og ikke ønske å komme inn for å spise engang, fordi han spiser mus/ fulgl og drikker vann ute. Hadde katten fått bestemme så ville han ha vært ute mer enn inne også om vinteren for han maser om å komme ut hele tiden, uansett om været er +2 eller pissregn og stiv kuling Ts Anonymkode: 6b95c...866 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #7 Del Skrevet 6. desember Jeg jobber hele helger noen ganger, og skrur også av det meste av varme da. Pus er da hjemme alene (med mating) med rundt 15 grader i hus, det går helt fint. Ligger som regel på pledd i sofaen, eller på badegulvet der det er varmekabler. 😊 Anonymkode: fac0e...e04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #8 Del Skrevet 6. desember Huskatter stammer fra Afrika, og selvom noen har tykk pels og greier seg fint ute så mangler de underull. De blir også veldig fort frosne på ørene. Jeg syns 15 grader er litt lite. Du har ikke et bad med varmekabler den kan gå inn på eventuelt? Anonymkode: fc766...d78 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #9 Del Skrevet 6. desember Hva med å beholde varmen på i et rom og ha døra på gløtt så katten kan ligge der? Anonymkode: 076dd...82f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #10 Del Skrevet 6. desember AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hva med å beholde varmen på i et rom og ha døra på gløtt så katten kan ligge der? Anonymkode: 076dd...82f AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Huskatter stammer fra Afrika, og selvom noen har tykk pels og greier seg fint ute så mangler de underull. De blir også veldig fort frosne på ørene. Jeg syns 15 grader er litt lite. Du har ikke et bad med varmekabler den kan gå inn på eventuelt? Anonymkode: fc766...d78 Men hvordan kan 15 grader være for lav temperatur for en katt, når han selv velger å være ute når det er minusgrader? I høst ville han være ute flere netter da det ikke var mer enn 4-5 varmegrader. Ts Anonymkode: 6b95c...866 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 6. desember #11 Del Skrevet 6. desember Katten klarer seg nok helt fint. Men jeg hadde syntes det hadde vært veldig kjipt om jeg skulle vært kattepasser i to uker, og måttet henge i en leilighet med 15 grader. Passeren skal formodentlig være der litt? Slippe katten inn og ut, gi mat og vann og være litt selskap? Da hadde jeg kostet på meg en levelig innetemperatur, for passeren sin skyld. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #12 Del Skrevet 6. desember AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men hvordan kan 15 grader være for lav temperatur for en katt, når han selv velger å være ute når det er minusgrader? I høst ville han være ute flere netter da det ikke var mer enn 4-5 varmegrader. Ts Anonymkode: 6b95c...866 Når de er ute bruker de nok litt mer energi ved å jakte og utforske. Når de er inne ligger de jo å sover og kjernetemperaturen i kroppen går litt ned. Jeg tror ikke katten din vil dø i 15 grader liksom, men det høres ikke så behagelig ut da. Anonymkode: fc766...d78 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #13 Del Skrevet 6. desember AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men hvordan kan 15 grader være for lav temperatur for en katt, når han selv velger å være ute når det er minusgrader? I høst ville han være ute flere netter da det ikke var mer enn 4-5 varmegrader. Ts Anonymkode: 6b95c...866 Ute er de aktive og beveger seg hele tiden. Og så kan de gå inn og varme seg hvis de blir kalde.... Anonymkode: 076dd...82f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #14 Del Skrevet 6. desember Har du ikke varmekabler på badet som kan stå på? Anonymkode: eb810...f72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #15 Del Skrevet 6. desember AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du ikke varmekabler på badet som kan stå på? Anonymkode: eb810...f72 Har ikke varmekabler på badet. Ts Anonymkode: 6b95c...866 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #16 Del Skrevet 6. desember AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ute er de aktive og beveger seg hele tiden. Og så kan de gå inn og varme seg hvis de blir kalde.... Anonymkode: 076dd...82f I sommerhalvåret er katten min aktiv når han er ute, men i vinterhalvåret sitter han bare ute på fortauet og passer på reviret sitt eller sitter under verandaen til naboen. Det er ikke lov med katteluke hvor jeg bor , så han kan ikke bestemme selv når han vil ut og inn. ts Anonymkode: 6b95c...866 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #17 Del Skrevet 6. desember Synes 15 grader inne er litt lite selv for en katt. Så gjerrig på strømmen bør du vel ikke være. De er jo glade i varmen, disse kattene. Pelsen til katten er ikke for å beskytte seg mot kulden, uansett hvor tykk den er. Anonymkode: d901b...e26 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #18 Del Skrevet 6. desember AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Men hvordan kan 15 grader være for lav temperatur for en katt, når han selv velger å være ute når det er minusgrader? I høst ville han være ute flere netter da det ikke var mer enn 4-5 varmegrader. Ts Anonymkode: 6b95c...866 Du tenker for enkelt på dette. Katter går ikke ut fordi det er så sinnsykt koselig og gøy for dem. De har instinkter de må få utløp for, passe territoriet sitt, forsvare området sitt, jakte. Deres egne instinkter kan være en plagsom ulempe for dem selv, de er ikke bevisst på at det er for kaldt for pelstypen deres. De går ikke ut fordi de elsker å base i snøen, instinkt kan trumfe at de fryser. At katten din ligger under naboens veranda forteller meg at den søker ly for kulden. Jeg synes du skal spandere på katten en mer behagelig innetemperatur, de elsker varme. Anonymkode: da2f4...aa2 6 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 6. desember #19 Del Skrevet 6. desember Er du som kjenner katten og hvordan den liker det. Noen ligger foran peisen, andre søker vekk fra stua når du har fyrt opp varme. Vil ikke si 15 er uforsvarlig lavt , men den bør jo ha det slik den pleier når den hviler. Jeg har en katt med mye pels, han er helst i fanget vårt på kvelden, men ellers ligger han mest på kontoret, ovnen der står på 15 grader. Han er også på gjesterommet stadig, der står ovnen på 12 grader… døra på gløtt så han velger det selv. Er det mindre pels ønsker de seg nok mer varme. Men hvis kattepasser skal være der endel og aktivisere/kose med katten, blir det noe bistert i 15 grader da 😵💫 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #20 Del Skrevet 6. desember AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men hvordan kan 15 grader være for lav temperatur for en katt, når han selv velger å være ute når det er minusgrader? I høst ville han være ute flere netter da det ikke var mer enn 4-5 varmegrader. Ts Anonymkode: 6b95c...866 Du har såklart mer varme inn enn 15 grader til katten. Den går ut, og når den kommer inn burde den kunne ha det varmt og lunt. du kan evt ha den på et rom, eller en avgrenset del av huset- og skru ned varmen i resterende rom. Hvorfor så liten omsorg for katten din? Anonymkode: 4503a...2f2 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå