PF205 Skrevet 6. desember 2024 #1 Skrevet 6. desember 2024 Jeg er en (ganske) ung arbeidstaker som i høst har gått på veggen og blitt sykemeldt. Jeg jobber i et yrke der jeg jobber tett med mennesker, men jeg føler mer og mer at dette ikke passer meg. Jeg har jobbet i tre år etter studiene mine, og i høst begynte jeg på en ny og større arbeidsplass. Jeg jobbet i noen måneder og gruet meg til jobb hver dag i hvert fall én måned før jeg til slutt fikk en sykemelding. Jeg gikk til legen fordi jeg var svært nedstemt og følte meg usikker på om jeg kom til å klare å stå i situasjoner på jobb uten å bryte ut i gråt. Det passer seg svært dårlig i min jobb… Jeg begynte også å søke noen andre jobber, og endte med å hulkegråte mens jeg skrev jobbsøknader fordi jeg følte meg fullstendig verdiløs som arbeidstaker og egentlig som menneske også, for å være helt ærlig. Så jeg så at den mentale helsen min var på rask tur nedover. Jeg har slitt med den mentale helsen min før. Jeg har også et år bak meg der jeg har hatt sykdom og dødsfall i familien, i tillegg til enkelte andre ting som har vært utfordrende. Så det er mulig at å starte på en ny arbeidsplass ble én ting for mye. Allikevel følte jeg at livet gikk ganske greit før jeg startet i den nye jobben. Jeg har følt meg veldig usikker på meg selv i høst i jobben, og det har nok gjort arbeidet mye tyngre. Nå er jeg langtidssykmeldt, og det syns jeg er skikkelig dritt, men de få gangene jeg har vært innom jobb, så har jeg begynt å gråte. Jeg kan ikke jobbe med den jobben jeg har og ikke klare å styre følelsene mine, så jeg har ikke klart å komme tilbake. Det jeg grubler mye på, er om jeg skal si opp jobben og ta et årsstudium som kan gi meg en annen jobbmulighet. Jeg tror ikke den jobben jeg har, som jeg er utdannet til å ha, egentlig passer for meg. Jeg tror ikke jeg passer til å jobbe så tett med mennesker, dessverre. Allikevel syns jeg det er veldig vanskelig å avgjøre hva jeg skal gjøre - det kaaan jo være at mine utfordringer med mental helse og et vanskelig år bak meg, har gjort jobben mye vanskeligere. Men jeg syns det er vanskelig å se for meg at jeg skal kunne klare å stå i denne jobben i fremtiden, med små barn f. eks. og fortsatt være lykkelig. Ønsket om barn er også noe som gjør at jeg føler at jeg bør komme meg «videre», på et eller annet vis, fort. Langt innlegg, men det jeg lurer på er kanskje… Har noen andre vært i denne situasjonen? Hva valgte dere? Ps. - jeg snakker med både lege og psykolog, men har ikke fått hatt så mange timer enda. 1
Snublefot62 Skrevet 6. desember 2024 #2 Skrevet 6. desember 2024 Først og fremst - å si opp jobben selv uten å ha noe nytt å gå til er som utgangspunkt alltid en dårlig ide. Det finnes kanskje noen unntak hvor det er lurt. Men mitt råd er å tenke at det først og fremst er dumt, og så få bekreftet hvorfor det er lurt å gjøre det for akkurat deg i akkurat denne situasjonen. Først og fremst snakker du med legen din om sykemeldinger og behandling. Og kanskje muligheter for å tilrettelegge på jobb i samråd med arbeidsgiver. Så snakker du med psykolog for å få kontrollen på det mentale. Det er viktig uansett hva du velger å gjøre. Og så snakker du med NAV for å avklare veien videre. Det er viktig for det er til syvende og sist de som skal være støtteapparatet ditt dersom ting går galt. 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #3 Skrevet 6. desember 2024 Jeg tenker du først bør finne ut hva du vil og hva du passer som. Da er du muligens mer motivert til å jobbe målrettet med den psykiske helsen, alltid greit å ha et mål. Hva som er lurt ang å si opp og så studere kommer an på situasjonen din ellers, utgifter osv. Da må man hvertfall være klar for å gjøre endringer for å få økonomien til å gå opp. Jeg er enig med deg at hvis jobben ikke passer deg, så skal du ikke presse deg tilbake i den stillingen, da beundrer jeg tanken din om å jobbe for å finne noe annet. Anonymkode: 327f3...a76
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #4 Skrevet 6. desember 2024 Det kan hende du kan gå på aap ogbomskolere deg. Undersøk med nav og få det skriftlig hvis de svarer ja. Anonymkode: d1e7e...2d2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #5 Skrevet 6. desember 2024 Jeg ville ikke sagt opp noe imens jeg var sykemeldt. Hvis du er redd for at det skal bli dialogmøter og du skal presses til å gå tilbake med tilrettelegging så er min erfaring at NAV tar hensyn om jobben er helt uaktuell å gå tilbake til. Du skal heller ikke la deg presse til å si opp og gå over på aap for arbeidsavklaring før sykepengeperioden er brukt opp, eller du selv trenger den type oppfølging. Da taper du penger. Så enn så lenge; ikke si opp, gjør ting som er bra for deg og finn ut hva du vil. Om du bestemmer deg for å studere må du huske å søke i tide. Det kan være at det finnes erfaringsbaserte mastergrader du kan ta, som bygger på det du kan, men er rettet mot f.eks teknologi og ledelse, eller noe annet. Slike mastere åpner for at du kan ha en deltidsjobb, og du slipper å bytte retning fullstendig. Det er noe å sjekke ut i hvert fall. I utgangspunktet skal det mye til før NAV dekker utdanning på AAP. Og det tar tid å få løsningen på plass. Jeg søkte i 2 år før jeg fikk lov å ta en deltidsutdanning, og jeg fikk den kun fordi den økte sjansene mine for å finne jobb innenfor det jeg allerede var utdannet som. Svaret de første to årene var at det er studielån som skal dekke livsopphold under studier, ikke NAV. Jeg tror nok dessverre at dess yngre du er, dess større sjanse for å få nei. Jeg kunne uansett ikke søke på utdanning før jeg fikk ja på søknaden, så hvis du vil undersøke den muligheten må du gjøre det snarest mtp. søknadsfrist. Men du bør være forberedt på at du må klare deg selv økonomisk. Men det viktigste er nå at du ikke sier opp eller går med på noe som gjør at utbetalingene dine blir mindre. Skal du studere bør du spare så mye som mulig på forhånd. Anonymkode: dcb1d...e2a 1
PF205 Skrevet 6. desember 2024 Forfatter #6 Skrevet 6. desember 2024 Tusen takk for at dere tar dere tid til å gi gode svar! Det setter jeg stor pris på❣️ Jeg har jo prøvd å anonymisere meg selv litt her, men jeg kan jo røpe litt mer. Jeg har allerede rimelig mye utdanning, men det ser ut til at den er ganske smal. Jeg har en mastergrad i tillegg til at jeg har en bachelorgrad i litteraturvitenskap. Det jeg egentlig kunne tenke meg er en jobb som bibliotekar. Jeg vet at det er et nettstudium i bibliotekfag som jeg kunne ha tatt for å stille litt sterkere som søker på bibliotekar-stillinger. Jeg har søkt bibliotekarjobb tidligere og ikke fått jobben. Jeg tror kanskje det jeg frykter med å forbli sykemeldt over lang tid, er at det skal bli vanskeligere å få en annen jobb. Jeg kjenner flere som har vært sykemeldt, søkt andre jobber, men endt opp med å måtte gå tilbake den gamle jobben de mistrivdes i. Har også inntrykk av at det kommer fram i søkeprosessen at de er sykemeldt, og at dette gjør det vanskeligere å få ny jobb. Når det kommer til økonomien, så kan jeg klare meg en tid uten jobb/i studier. Ikke veldig lang tid, men det skal gå en stund. Jeg har ikke vært i kontakt med NAV helt enda, men det kan godt hende de er gode å snakke med om dette. Igjen takk for gode svar!
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #7 Skrevet 6. desember 2024 Du kan bruke utdanningen din bredt. Om du eksempelvis er utdannet sykepleier så trenger du ikke jobbe som det. Kartlegg kompetansen din og tenk bredt rundt hva du kan bruke din kompetanse til. Det er mange lærere, sykepleiere, leger og annet som jobber med noe helt annet enn dem er utdannet til. Anonymkode: 47296...950
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #8 Skrevet 6. desember 2024 Her kan du få hjelp til å finne aktuelle yrker med din kompetanse; https://karriereveiledning.no/karrierevalg/fa-forslag-til-jobber?tema=35 Anonymkode: 47296...950 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #9 Skrevet 6. desember 2024 Jeg gjorde dette, Dvs, jeg hadde planlagt at jeg skulle si opp for å studere nærmest et år i forveien. Men Jeg sa opp en måned tidligere enn planen fordi jobben gjorde meg kortvarig utbrent. Jeg hadde en to ukers sykemelding mot slutten av arbeidstiden også holdt jeg bare ut resten. Anonymkode: 739f1...caa
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #10 Skrevet 6. desember 2024 Har veldig lyst til å gjøre det samme. Jeg er lenger inn i sykmelding enn deg. Er på AAP. Men jeg føler at jeg blir sykere i NAV systemet. Nav vil ikke støtte videreutdanning. De mener jeg har nok utdanning og kan få masse jobber med den jeg har, bare jeg tar noen kurs. Jeg har veldig lyst til å bryte med NAV og vare satse på at utdanning går fint, men så er det jo en risiko hvis man finner ut at man er for syk til å studere. I din situasjon vil du også kunne få lavere sats på AAP dersom du ikkeer frisk etter studiene og må søke AAP. Da blir beregningsgrunnlaget ditt lavere. Men det er jo bare snakk om et år studie så det er ikke mye. Jeg tror jeg ville gått for det. Litteraturvitenskap med påbygging i bibliotek og informasjonsvitenskap høres ut som et fornuftig valg. Anonymkode: 32d8a...217
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå