Gå til innhold

Noen som har prøvd personlig shopper/stylist?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har egentlig alltid vært opptatt av klær, ikke nødvendigvis av å følge moten, men føler at jeg alltid har hatt min egen stil og sett bra ut. Har sydd og strikket egne klær selv siden tenårene, handlet mye brukt, og vært bevisst på hva som kler meg og ikke. Har imidlertid gått gjennom sykdom de siste 6 årene, og i løpet av den tiden føler jeg at alt har endret seg. Har ikke lenger energien å dedikere til å kle meg, handle eller å engang holde garderoben min organisert, har gått fra kontorjobb med dresskode til å jobbe hjemmefra, kroppen har endret seg både pga sykdom og alder (har nettopp blitt 40), og i tillegg føler jeg at motebildet har endret seg ganske drastisk i løpet av disse årene, og jeg føler meg egentlig ganske lost når det gjelder klær. Bruker mye pinterest og instagram for inspirasjon, men klarer liksom ikke helt å få det til. Jeg har etterhvert innsett at en stor det av problemet handler om selvbilde og tap av identitet i forbindelse med sykdommen, og at dette er noe jeg må jobbe meg gjennom, men er bare så lei av å føle meg dritt. Har så lyst til å se ihvertfall hakket piggere ut enn jeg føler meg, og at det skal være litt enklere å kle seg om morgenen. Per nå har jeg veldig lite som faktisk passer meg lengre, i tillegg til at alt føles litt utdatert. Har kjøpt noen vide bukser som er ok, men ellers har jeg lite som fungerer. Har ikke lenger energien til å sy selv, og heller ikke til å tråle butikker. Handler mye på nett, men ender opp med å returnere 99% av alt jeg prøver, og det føles veldig lite bærekraftig å holde på sånn.

Har derfor kommet dit at jeg vurderer å prøve en personlig shopper eller stylist for å løsne litt på knuten. Aller helst skulle jeg hatt en som kunne komme hjem til meg og hjelpe, med utgangspunkt i den garderoben jeg har, men har ikke klart å finne noen her i Norge som driver med det. Ser at det finnes en del i utlandet som kan gjøre det via zoom/facetime, men er litt usikker på hvordan det ville fungert. Ellers er det vel noen kjøpesentre som har personlige shoppere her. Det jeg lurer på er om noen her har prøvd noe slikt og vil dele erfaringer? Eller eventuelt råd fra noen som har vært i en lignende situasjon som meg, om hvordan jeg burde gå frem?

Anonymkode: 8192f...edc

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som du har hatt noen tøffe år, og enda står i mye 💚

Har du en god venninne du kan spørre? Som gjerne både er ærlig, men også ser mulighetene med det du har.

Om du velger noen som har tilknytning til f.eks et kjøpesenter eller en kjede, så vil de jo prøve å selge produkter derfra til deg. 

Jeg har selv endret en del på kroppen min med årene, og jeg har funnet ut at gode basisplagg er nøkkelen for meg. Da er det lettere å supplere med noe mer tidsriktig om jeg vil det (jeg bryr meg egentlig lite). Med basisplaggene har jeg tatt hensyn til både kvalitet, fasong, og farger som jeg liker. Jeg har kjøpt litt og litt, og det meste på tilbud. Det er ofte en del tilbud i januar, selv om det er mye tilbud nå hele tiden. 

For meg passer ikke oversized. Jeg drukner helt, så jeg synes moten nå er vanskelig. Jeg ser en liten utvikling mot mer feminine fasonger, så har troen på at det blir smalere klær igjen. Det er ikke sikkert du kler det som er mye av moten nå. Jeg vet jo ikke, men det er ikke alltid det som er i vinden er det den enkelte kler. Om jeg skal ta utgangspunkt i meg selv så kler jeg mer en oversized cardigan som er åpen, med en mer fitted topp under, enn jeg gjør med en oversized genser. Så en må se på litt ulike ting her. Jeg tror jeg hadde begynt med å se etter hvilke farger du vil gå for, og hvilke fasonger du faktisk kler, også begynt å notere ned hva du trenger for den kroppen du har nå av basisplagg, også sett på salget i januar. Kan til og med lagre på f.eks Zalando så du lett kan se i din egen favorittliste om noe er blitt billgere. 

Her kjøpes det omtrent ikke noe, for moten passer meg ikke. Ikke at det hjelper deg noe, men forstår den med at 99% blir sendt i retur, for sånn har det vært her også. Her ble det shopping i klesskapet mitt når jeg trengte noe som passet bedre, og jeg klarte å finne litt ulike plagg, og jeg slapp å kjøpe nytt. Å få hjelp av en venninne til det kan gjerne være lurt. Om du har noen som kan hjelpe deg med det da. 

Ellers kun hørt om mye kjøpepress ved bruk av kjeder og sentere sine stylister/shoppere, så jeg hadde tenkt nøye igjennom hva jeg hadde råd til før jeg bant meg opp til noe. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har benyttet med av https://www.personalshopping.no/ for flere år siden. Det var en stor øyeåpner for meg. Jeg følte meg også helt lost i egen stil flere år etter fødsler og endringer i kroppen. Opplevde at hun forstod meg og mine behov med en gang. Fikk hjelp til å finne en personlig og  nokså tidløs stil. Nå handler jeg lite klær, men oppdaterer litt av og til og vet hva jeg ser etter. Vi hadde gjennomgang av garderoben hjemme hos meg. Fjernet det som ikke fungerte og fant nye sammensetninger. Senere hadde vi en handlerunde sammen basert på en handleliste hun lagde.

Anonymkode: 9d2a5...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, tusen takk for svar og gode innspill! 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei! Jeg har benyttet med av https://www.personalshopping.no/ for flere år siden. Det var en stor øyeåpner for meg. Jeg følte meg også helt lost i egen stil flere år etter fødsler og endringer i kroppen. Opplevde at hun forstod meg og mine behov med en gang. Fikk hjelp til å finne en personlig og  nokså tidløs stil. Nå handler jeg lite klær, men oppdaterer litt av og til og vet hva jeg ser etter. Vi hadde gjennomgang av garderoben hjemme hos meg. Fjernet det som ikke fungerte og fant nye sammensetninger. Senere hadde vi en handlerunde sammen basert på en handleliste hun lagde.

Anonymkode: 9d2a5...9ed

Dette høres ut som akkurat det jeg trenger, så bra at du hadde en god opplevelse med det! Hadde jeg bodd på østlandet hadde jeg definitivt vurdert å ta kontakt med henne! 

Daisy-love skrev (På 6.12.2024 den 15.09):

Høres ut som du har hatt noen tøffe år, og enda står i mye 💚

Har du en god venninne du kan spørre? Som gjerne både er ærlig, men også ser mulighetene med det du har.

Om du velger noen som har tilknytning til f.eks et kjøpesenter eller en kjede, så vil de jo prøve å selge produkter derfra til deg. 

Jeg har selv endret en del på kroppen min med årene, og jeg har funnet ut at gode basisplagg er nøkkelen for meg. Da er det lettere å supplere med noe mer tidsriktig om jeg vil det (jeg bryr meg egentlig lite). Med basisplaggene har jeg tatt hensyn til både kvalitet, fasong, og farger som jeg liker. Jeg har kjøpt litt og litt, og det meste på tilbud. Det er ofte en del tilbud i januar, selv om det er mye tilbud nå hele tiden. 

For meg passer ikke oversized. Jeg drukner helt, så jeg synes moten nå er vanskelig. Jeg ser en liten utvikling mot mer feminine fasonger, så har troen på at det blir smalere klær igjen. Det er ikke sikkert du kler det som er mye av moten nå. Jeg vet jo ikke, men det er ikke alltid det som er i vinden er det den enkelte kler. Om jeg skal ta utgangspunkt i meg selv så kler jeg mer en oversized cardigan som er åpen, med en mer fitted topp under, enn jeg gjør med en oversized genser. Så en må se på litt ulike ting her. Jeg tror jeg hadde begynt med å se etter hvilke farger du vil gå for, og hvilke fasonger du faktisk kler, også begynt å notere ned hva du trenger for den kroppen du har nå av basisplagg, også sett på salget i januar. Kan til og med lagre på f.eks Zalando så du lett kan se i din egen favorittliste om noe er blitt billgere. 

Her kjøpes det omtrent ikke noe, for moten passer meg ikke. Ikke at det hjelper deg noe, men forstår den med at 99% blir sendt i retur, for sånn har det vært her også. Her ble det shopping i klesskapet mitt når jeg trengte noe som passet bedre, og jeg klarte å finne litt ulike plagg, og jeg slapp å kjøpe nytt. Å få hjelp av en venninne til det kan gjerne være lurt. Om du har noen som kan hjelpe deg med det da. 

Ellers kun hørt om mye kjøpepress ved bruk av kjeder og sentere sine stylister/shoppere, så jeg hadde tenkt nøye igjennom hva jeg hadde råd til før jeg bant meg opp til noe. 

Jeg har dessverre ingen rundt meg som jeg kan spørre om hjelp, det er nok derfor jeg har begynt å vurdere profesjonell hjelp! Hadde vært så fint med noen som kunne se det litt utenfra, og kunne kaste litt ball med. 

Du kan nok ha rett i at noe av problemet er at moten nå ikke passer meg så godt, og at det derfor er vanskelig å finne frem til noe for øyeblikket. Jeg har jo vært vant til å kunne lage selv det jeg vil ha tidligere, og ikke vært så avhengig av det jeg kan finne i butikkene. Jeg kler heller ikke så godt oversized, og må ha ting litt definert rundt midjen. Men er forsåvidt glad for at buksene er litt løsere nå, har mye smerter og skinny jeans er helt grusomt å gå med! 

Det der med kjøpepress er akkurat det jeg er litt redd for. Er egentlig typen som liker å vurdere kjøp leeeenge før jeg bestemmer meg. Må nok tenke meg litt om ja...

Endret av Northmakes
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...