Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor gikk nettopp av med pensjon og jeg er førstegansfødende. Svigermor som bor langt unna tok for gitt at min mor skulle være hos oss i barseltiden, noe vi ikke har tenkt på. Er det vanlig? (Min svigermor er av asiatisk opprinnelse). Min mor ble like paff som meg, for hun hadde på ingen måter planer om det.

Anonymkode: c4b5e...008

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, tror ikke det er spesielt vanlig her i Norge.

Anonymkode: 376b0...2ac

Skrevet

Det er nok vanlig i en del land, men ikke her i Norge. Her er det vel heller en forventning om at mannen skal steppe opp, ikke at babyens mor og mormor skal passe baby :) Dessverre er det nok en del mødre som blir sittende veldig alene i barseltiden.

Personlig hadde jeg ikke ønsket at min mor skulle bo hos oss men litt hjelp på dagtid hadde vært fint da. Jeg fikk litt hjelp av min mor men tror jeg ville bedt om mer hvis jeg skulle gjort barseltiden på nytt.

Anonymkode: e9721...3f4

• Liker 2
Skrevet

Nei, ikke vanlig å ha foreldrene sine boende hos seg i barseltiden. Men vanlig å få litt selskap og hjelp til praktiske ting innimellom hvis man har foreldre som bor i nærheten og som man har en god relasjon til.

Anonymkode: d48f0...469

Skrevet

I enkelte asiatiske land, er det vanlig at familien stiller opp både før og etter fødselen. 

I min familie kom de og monterte babyseng og div babyutstyr. Laget mat som bare kunne tines, og da fødselen drøyde og jeg ble værende på sykehuset en god stund så dukket de opp med mat  siden jeg cravet etter spesiell type mat. Min norske samboer stilte selvsagt opp og han syns det var stas med litt selskap og avlastning både på sykehus og hjemme. 

Anonymkode: fabff...825

• Hjerte 3
Skrevet

Ikke vanlig å ha folk boende hos seg så lenge, men om man har hatt en tøff fødsel er det ikke unormalt med avlastning et par døgn. Hjelp som ikke overnatter er heller ikke uvanlig, og kan være utrolig fint. 

Anonymkode: 81898...287

• Liker 1
Skrevet

Ikke vanlig i Norge. I mange andre kulturer er det utbredt. 

Anonymkode: 5070f...113

• Hjerte 1
Skrevet

Det er nok ikke så vanlig i Norge, fordi det er forventninger til at far stiller opp (som det ikke er forventninger til i mange andre land). Mange land har nok en sterkere hjelpe-kultur omkring nybakte mødre, i Norge blir man ofte ganske overlatt til seg selv.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min mor gikk nettopp av med pensjon og jeg er førstegansfødende. Svigermor som bor langt unna tok for gitt at min mor skulle være hos oss i barseltiden, noe vi ikke har tenkt på. Er det vanlig? (Min svigermor er av asiatisk opprinnelse). Min mor ble like paff som meg, for hun hadde på ingen måter planer om det.

Anonymkode: c4b5e...008

Nei, ikke vanlig. Du får vel hjelp av bf da han er hjemme etter fødsel. Resten er nok normalt å klare selv da han går ut i jobb igjen. Så kan han hjelpe til igjen da han er ferdig på jobben.

Skrevet

Ser jo fra tråder her inne at nybakte bestemødre ikke får komme på besøk første måneden engang 🥲

Anonymkode: 81f56...a2b

• Liker 2
Skrevet

Mannen har de to første ukene fri fra jobb nettopp for å hjelpe til i barseltiden. Vi hadde ikke noen andre boende hos oss, men familiemedlemmer kom innom med litt hjelp og litt mat innimellom.

Anonymkode: d2e59...e11

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser jo fra tråder her inne at nybakte bestemødre ikke får komme på besøk første måneden engang 🥲

Anonymkode: 81f56...a2b

Veldig variabelt. Her i familien tok vi første besøk på barselhotellet da barnet var 2 dager gammelt.

Anonymkode: d2e59...e11

• Liker 1
Skrevet

Det er normalt i andre deler av verden at familie flytter inn eller at man har doula den første måneden-ish, men ikke i Norge. Vi fikk mye hjelp på dagtid da, spesielt av min mor (synes det er mer naturlig for meg å få besøk av min egen mor enn svigermor når jeg ligger der med bleie, melkespreng og ikke har dusjet på 3 dager😂). Spesielt når vi fikk nummer to fikk vi bra med hjelp, men da var det mest at de tok med eldste ut

Anonymkode: fdcdb...6aa

• Hjerte 1
Skrevet

Det er vanlig med hjelp, men kanskje ikke at hjelpen flytter inn, som i andre land. Ta imot all hjelp du kan få ♥️

Anonymkode: efca8...791

Skrevet

Kanskje ikke vanlig men sikkert vært fint for mange. Jeg er alene mor etter assistert befruktning med donor og ville ha søster som fødepartner men hun bor 7 timer fra meg. Da foreslå hun og mannen at jeg flyttet inn til de i uke 38 og ble til værtfall 2 uker etter fødselen. Vi ble der 3 uker etter og angrer virkelig ikke på det. Ikke fordi at de hjalp meg noe, jeg gjorde alt selv. Men var koselig å ha noen å prate med hele tiden. Enten det var søster, svigerbror eller tantunger så hadde jeg alltid selskap og for meg forhindret det nok fødselsdepresjon. 

Anonymkode: 292ec...668

• Hjerte 2
Skrevet

Vi er nabo med mannens foreldre og svigermor var innom mye. Hun gjorde masse husarbeid, tok klesvask, lagde mat, tok litt husvask osv. Jeg synes det var helt nydelig. Hun flyttet ikke inn, men jeg hadde ikke hatt noen problemer med det heller. Det var utrolig deilig å bare kunne kose seg med babyen. 

Anonymkode: b176a...b86

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kanskje ikke vanlig men sikkert vært fint for mange. Jeg er alene mor etter assistert befruktning med donor og ville ha søster som fødepartner men hun bor 7 timer fra meg. Da foreslå hun og mannen at jeg flyttet inn til de i uke 38 og ble til værtfall 2 uker etter fødselen. Vi ble der 3 uker etter og angrer virkelig ikke på det. Ikke fordi at de hjalp meg noe, jeg gjorde alt selv. Men var koselig å ha noen å prate med hele tiden. Enten det var søster, svigerbror eller tantunger så hadde jeg alltid selskap og for meg forhindret det nok fødselsdepresjon. 

Anonymkode: 292ec...668

Tenker jeg kommer til å ha min mor boende hos meg de første 2-3 ukene etter fødsel. Også snart alenemor med donorbarn :) Det er fint å ha noen å støtte seg på når alt er helt nytt og skummelt, og ikke minst ha selskap. 

Anonymkode: 1293a...a30

• Hjerte 1
Skrevet

Altså,

min kone og min mor er nesten blitt uvenner pga hvor lite hennes svigermor (altså min mor) stiller opp mtp småbarn.

De er hos oss 2-3 ganger i måneden.

Og hennes foreldre er helt sjokkerte. (De er også fra et land i Asia).

Åpenbart at det er store kulturelle forskjeller, og dermed også forventninger, rundt dette med at besteforeldre skal stille opp.

Anonymkode: 8b57e...12e

Skrevet

Ikke vanlig, men skulle ønske det var mer vanlig. Satt mutters alene hele permisjonen og var sliten og deprimert. 

Anonymkode: b1418...55d

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har bare født én gang, men tvillinger. Min mor kom tilreisende de barna var 2 uker og hjalp oss en ukes tid. Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men det var veldig godt for meg. Det var veldig overveldende å gå fra barnløs til tobarnsmor over natt. Mannen er sitt ansvar bevisst, men et ekstra par hender føltes helt nødvendig.

Anonymkode: 961c5...898

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...