Gå til innhold

Hvorfor er noen så nedlatende mot helsefagarbeidere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det spesielt på nettet. 

Anonymkode: 3b63a...a76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke folk er mer nedlatende mot helsefagarbeidere enn mot for eksempel vaskepersonell? 

Du gir ikke så mye å gå på her, har du eksempler på ting du mener er nedelatende? Mitt genrelle inntrykk er at folk setter mer pris på en god helsefagarbeider enn for eksempel en lege som bare er innom nå og da. 

Skrevet

Jeg tror alle disse trådene om helsefagarbeidere er trolletråder.

Ingen er så sykelig opptatt av status. Vedkommende vet at diskusjonen blir opphetet hver eneste gang, og synes det er underholdende.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke sett noe til det, men jeg gir alle som jobber med mennesker en tommel opp, de aller fleste av dem er kjempe flinke.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Min kone jobber i helserelatert arbeid med mye forskjellige utdanningsgrupper som jobber sammen. Hun ser ikke direkte ned på de med fagbrev, men hun ser at det ofte er veldig stor forskjell i kunnskap og dedikasjon på de som har høyere utdannelse og de som ikke har det. På jobben hennes (sikkert ikke alle lignende jobber) hadde brukerene fått en mye bedre hverdag om alle hadde mer utdannelse og kunnskap. Men det er jo dessverre for dyrt. Og ja, hun har gått alle stegene selv, fra fagbrev, bachelor og til spesialistkompetanse.

Anonymkode: 55c8d...28b

Skrevet

Hvorfor er noen så nedlatende mot andre generelt? Synes bare jeg ser mer og mer av det, ovenfor alle slags grupper. Samfunnet er i en nedadgående spiral hvor empati og toleranse forsvinner mer og mer.

Anonymkode: 6796a...3be

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Tror ikke de fleste er negative til dem, bare drittlei det konstante sytet til sykepleiere som hevder de har dårlig lønn og verdens hardeste jobb. 

Spesielt i media blir det pushet noe ekstremt og jevnlige tråder her om hvor underbetalte man er med over en halv mill i lønn og en svært beskjeden utdannelse. 

Anonymkode: 82233...e2b

Skrevet

Her på forumet for eksempel så er jo flere folk nedlatende når det gjelder det meste. Sure mennesker med mindreverdighetskomplekser, som kanskje ikke har så mye i hverdagen.

Anonymkode: d16f8...4e0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min kone jobber i helserelatert arbeid med mye forskjellige utdanningsgrupper som jobber sammen. Hun ser ikke direkte ned på de med fagbrev, men hun ser at det ofte er veldig stor forskjell i kunnskap og dedikasjon på de som har høyere utdannelse og de som ikke har det. På jobben hennes (sikkert ikke alle lignende jobber) hadde brukerene fått en mye bedre hverdag om alle hadde mer utdannelse og kunnskap. Men det er jo dessverre for dyrt. Og ja, hun har gått alle stegene selv, fra fagbrev, bachelor og til spesialistkompetanse.

Forskjell i kunnskap ser man også på sykepleiere bare for å si det sånn. det er ikke alle som er flinke sykepleiere.  Jeg har selv oppdaget at en pasient har fått slag under en innleggelse, tilfeldigvis var en sykepleier med samtidig. Hun såg ikke tegnene. Jeg har også stoppet sykepleiere med å gi feil med medisiner av og til. Det er bare noen av eksemplene. Så av og til kan det være godt å ha helsefagarbeidere også.  Det finnes gode og dårlige i alle yrker. 

Men skjønner veldig godt at helsefagarbeidere blir lei med så mye negative kommentarer så de får gjennom årene. Håper ikke konen din er en av de som suger livskraften ut av de.

Anonymkode: 355e9...8e9

• Liker 3
Skrevet

Jeg er helsefagarbeider og opplever i 99% av tilfellene at jeg som helsefagarbeider ikke blir sett ned på. 
Har møtt på noen old school sykepleiere som mener at helsefagarbeidere er der for å være sykepleiernes «slaver», dvs gjøre de oppgavene som de selv ikke gidder å gjøre. Her spørs det f.eks. litt hvor man jobber, men i hjemmesykepleien får du en pasient på lista di, og da skal du utføre det arbeidet som det står at du skal gjøre. Da kan du ikke ringe etter en assistent eller helsefagarbeider fordi vedkommende har hatt et uhell med avføring og du ikke ønsker å vaske. Sånn funker det faktisk ikke 😅 

har også møtt på noen pårørende som  vi i  utgangspunktet hadde et meget godt samarbeid helt til vedkommende oppdaget at jeg ikke var sykepleier, og da surnet det betraktelig. Men greia er at man trenger ikke være sykepleier for å ordne sykehusseng eller sende henvisning til ergo, skaffe utstyr osv. Det blir ikke en bedre seng av at en sykepleier sender henvisning da 😅 

i de tilfellene tenker jeg at denne pårørende ikke vet bedre, og denne pårørende skal være meget glad for at nettopp jeg som helsefagarbeider er primær hos denne pasienten og det oppdager de stort sett etterhvert 😊 

det finnes udugelige sykepleiere og udugelige helsefagarbeidere, så er det opp til meg å vise at jeg som helsefagarbeider er oppegående og gjør jobben min. 

Anonymkode: b67e9...27d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her på forumet for eksempel så er jo flere folk nedlatende når det gjelder det meste. Sure mennesker med mindreverdighetskomplekser, som kanskje ikke har så mye i hverdagen.

De jeg først og fremst synes viser mindreverdighetskomplekset sitt i disse trådene, er helsefagarbeiderne som maser om anerkjennelse og bekreftelse og må bli fortalt hvor viktige de er...

Vi er mange som på ulike måter jobber litt nede i systemet hvor vi fungerer som støttefunksjon for andre yrkesgrupper som både er mer synlige og anses som viktigere, uten at vi trenger andres forsikring om at vi likevel gjør en viktig og nødvendig jobb.

Anonymkode: 6df96...e62

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg jobber også i helsevesenet, og min erfaring er at helsefagarbeidere har mye kunnskap.

Skrevet

Noen  ennesker har en veldig hierarkisk tankegang. De er ofte usikre og svært opptatt av egen posisjon og at denne må bli bekreftet så høystatus. Bare å drite i dem. De er avhengig av at de oppfatter at noen er under dem for å føle seg verdige. De er ikke trygge i seg selv og sin egen posisjon. Da tenker man ofte vertikalt om mye, siden de har en følelse av at man enten er en vinner eller en taper.

Anonymkode: 115f1...aaa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De jeg først og fremst synes viser mindreverdighetskomplekset sitt i disse trådene, er helsefagarbeiderne som maser om anerkjennelse og bekreftelse og må bli fortalt hvor viktige de er...

Vi er mange som på ulike måter jobber litt nede i systemet hvor vi fungerer som støttefunksjon for andre yrkesgrupper som både er mer synlige og anses som viktigere, uten at vi trenger andres forsikring om at vi likevel gjør en viktig og nødvendig jobb.

Anonymkode: 6df96...e62

Det du nevner har jeg ikke sett så mye av, har heller ikke sett så mye av helsefagarbeidere som maser om bekreftelser. Ser mest at enkelte generelt er nedlatende når det gjelder det aller meste.

Skrevet
Granskudd skrev (1 time siden):

Tror ikke folk er mer nedlatende mot helsefagarbeidere enn mot for eksempel vaskepersonell? 

Du gir ikke så mye å gå på her, har du eksempler på ting du mener er nedelatende? Mitt genrelle inntrykk er at folk setter mer pris på en god helsefagarbeider enn for eksempel en lege som bare er innom nå og da. 

Det at de er bunnen i helsevesenet,  det er egentlig ikke brukt for dem. Det eneste de kan er å tørke folk i ræva,  sånne ting.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror ikke de fleste er negative til dem, bare drittlei det konstante sytet til sykepleiere som hevder de har dårlig lønn og verdens hardeste jobb. 

Anonymkode: 82233...e2b

Tråden handler om helsefagarbeidere. Ikke sykepleiere.

Anonymkode: 61ee3...e28

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor er noen så nedlatende mot andre generelt? Synes bare jeg ser mer og mer av det, ovenfor alle slags grupper. Samfunnet er i en nedadgående spiral hvor empati og toleranse forsvinner mer og mer.

Anonymkode: 6796a...3be

Tja, det var neppe bedre før..

Anonymkode: 82311...2b5

Skrevet

Enig med det ts. Det er veldig synd, for det er stor mangel på helsefagarbeidere samtidig som det er en givende, fin og viktig jobb. Jeg har et helsefagbrev, men valgte å gå videre med bachelor og master. Nå flytter jeg papir. Det er ikke givende, ikke spesielt viktig, men status og lønn er bedre. 

For min del var alle negative kommentarene fra storsamfunnet avgjørende. Det stadige spørsmålet «har du bare fagbrev», «du som er flink (og norsk), hvorfor tar du ikke sykepleie»? Samt samfunnsdiskursen (yrkesfag er ingen utdanning) og NAVs mange satsinger på å få alt som kryper og går til å ta helsefagbrev. Jeg tror ikke folk vet hvor mye skade det gjør, summa summarum..  Til slutt sitter vi igjen med kun ufaglærte, «menn i helse» eller andre på integreringstiltak i de kommunale helsetjenestene våre. 

Anonymkode: 68619...9a4

Skrevet

Fordi det er den laveste utdannelsen innen helse? 

Anonymkode: 25d8e...574

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det at de er bunnen i helsevesenet,  det er egentlig ikke brukt for dem. Det eneste de kan er å tørke folk i ræva,  sånne ting.

Noe sier meg at du sitter i kjellerleiligheten og piller nese, ernærer deg på pizza hver eneste dag og gamer 20 timer til døgnet og ikke aner hvor du skal gjøre bitterheten på at ingen tilbyr deg jobb som  ingeniør eller gir deg drømmedama. Du argumenter i alle fall som en firbitret tulling som ikke har noe til liv.  

Anonymkode: 994d4...8ae

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...