AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #1 Skrevet 6. desember 2024 Hei, lurte på om det var noen kloke hoder der ute som kunne dele litt erfaringer og tanker. Vi har prøvd over ett år, og nå er vi endelig blitt gravide. Fortsatt tidlig, 6-7 uker på vei. Jobber turnus, og ønsker ikke å jobbe netter lenger da jeg sover minimalt mellom nattskift, 3-4 timer maks. Skal be sjefen om tilrettelegging, bare lurer på hvordan dere har gått/ville gått fram? Jobben innebærer også noe mer stress i perioder, men det er uforutsigbart når. Skal til jordmor neste uke. Foreløpige symptomer er at jeg er trøtt hele tiden. Anonymkode: 7fc28...22c
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #2 Skrevet 6. desember 2024 Jeg fortalte arbeidsgiver at jeg var gravid i uke 6, og ba om tilrettelegging, da spesielt å ikke ha nattevakter, av samme grunnene som deg: trøtt og sliten, og lite søvn etter nattevakt. Dette gikk helt fint. Mitt eneste råd er å bare si det som det er til arbeidsgiver:-) Anonymkode: 78999...9cb
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #3 Skrevet 6. desember 2024 https://nhi.no/familie/graviditet/gravide-bor-unnga-vakenetter Du har kanskje sett det, men her står en del du kan bruke Anonymkode: 73937...b1b
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #4 Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, lurte på om det var noen kloke hoder der ute som kunne dele litt erfaringer og tanker. Vi har prøvd over ett år, og nå er vi endelig blitt gravide. Fortsatt tidlig, 6-7 uker på vei. Jobber turnus, og ønsker ikke å jobbe netter lenger da jeg sover minimalt mellom nattskift, 3-4 timer maks. Skal be sjefen om tilrettelegging, bare lurer på hvordan dere har gått/ville gått fram? Jobben innebærer også noe mer stress i perioder, men det er uforutsigbart når. Skal til jordmor neste uke. Foreløpige symptomer er at jeg er trøtt hele tiden. Anonymkode: 7fc28...22c Samme situasjon, helsevesenet, 3delt turnus, mye natt. Bad om samtale med sjefen og sa jeg er gravid, og ikke ønsker jobbe netter pga belastningen og økt risiko for spontanabort. Fikk innvilget uten problem, og jobber vakt mot vakt, dvs enten D eller A vakt den dagen jeg skulle hatt N vakt. Husk å kontroller at du ikke mister nattevakttilleggene dine på lønnsslippen (lønnen skal være den samme tross tilrettelegging for svangerskap!). Senere i svangerskapet kan det være aktuelt med ytterligere tilrettelegging- om du er frisk er det svangerskapspenger du skal ha (å jobbe redusert stilling pga belastning og risiko for svangerskapet feks). Se NAV for mer info og snakk med kommunejordmor når den tid kommer. Lykke til! Anonymkode: 7881d...7fa 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #5 Skrevet 6. desember 2024 Jeg jobbet 100% natt da jeg ble gravid. Fikk lege til å fylle ut skjema fra arbeidstilsynet i tilfelle arbeidsplass ikke kunne tilrettelegge arbeidstid, da kunne jeg søkt om svangerskapspenger. Informerte ledelse om graviditet og jeg ble flyttet til dag/aften jobb. Vær obs på at du skal ha nattilleggene selv om du får tilrettelagt arbeidstid 🙂 Anonymkode: 039df...5ff
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #6 Skrevet 6. desember 2024 TS her. Tusen hjertelig takk for gode og kloke svar!! Har lest mye på nettet osv, men er liksom lettere å få råd direkte fra folk som vet og/eller står/har stått i det samme. Anonymkode: 7fc28...22c
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #7 Skrevet 6. desember 2024 Jeg er gravid i uke 7, og jeg jobber tredelt turnus. Jeg hadde aldri hørt at nattarbeid kan ha negativ innvirkning på gravide. Jeg må innrømme at jeg blir litt engstelig. Jeg jobba 2 netter denne uken her og skal blandt annet jobbe 3 netter nå i julen 😰 Anonymkode: a44a2...b4a
solsolsol Skrevet 6. desember 2024 #8 Skrevet 6. desember 2024 Jeg hadde arbeidsgiver som ikke var spesielt ivrig på tilrettelegging, og ble veldig glad da jeg kom med skjema fra jordmor om svangerskapspenger.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #9 Skrevet 6. desember 2024 Jeg sa til sjefen at jeg var gravid og ønsket ikke å gå nattevakter pga det ikke er anbefalt og at jordmoren min anbefalte å ikke gå det pga tidligere MA og SA. Sjefen prøvde seg med at det var roligere på natt siden pasientene sov. Jeg VET at jeg blir stående aleine hvis annet personal må ut av avdelingen og det er totalt uaktuelt. Det løste seg med at jeg ble sykmeldt pga tretthet og bekkenplager, og jeg er fremdeles det. Anonymkode: a3dda...cfb
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #10 Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg er gravid i uke 7, og jeg jobber tredelt turnus. Jeg hadde aldri hørt at nattarbeid kan ha negativ innvirkning på gravide. Jeg må innrømme at jeg blir litt engstelig. Jeg jobba 2 netter denne uken her og skal blandt annet jobbe 3 netter nå i julen 😰 Anonymkode: a44a2...b4a Noe forskning antyder at det kan ha med forstyrrelser i hormonutskillelse å gjøre, som skjer når man snur døgnet. Mange jobber netter og har helt friske svangerskap. Jeg hadde derimot mistet et par ganger før og for meg var det helt uaktuelt. Anonymkode: 7881d...7fa
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #11 Skrevet 8. desember 2024 Jeg er 11 uker nå og jobber ren nattevaktstilling. Er plaget med kvalme som varer hele dagen, men blir bedre ila kvelden og har derfor valgt enn så lenge å fortsette på natt… Sa til legen jeg var bekymret for nattevakter pga økt risiko for spontanabort, men fikk til svar «njaa, nyere forskning viser kanskje det, men di klarte det jo før i tiden…» Anonymkode: 6518c...1a9
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #12 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er 11 uker nå og jobber ren nattevaktstilling. Er plaget med kvalme som varer hele dagen, men blir bedre ila kvelden og har derfor valgt enn så lenge å fortsette på natt… Sa til legen jeg var bekymret for nattevakter pga økt risiko for spontanabort, men fikk til svar «njaa, nyere forskning viser kanskje det, men di klarte det jo før i tiden…» Anonymkode: 6518c...1a9 For en vanvittig dum lege du har Anonymkode: 8c4fa...15a 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #13 Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg er 11 uker nå og jobber ren nattevaktstilling. Er plaget med kvalme som varer hele dagen, men blir bedre ila kvelden og har derfor valgt enn så lenge å fortsette på natt… Sa til legen jeg var bekymret for nattevakter pga økt risiko for spontanabort, men fikk til svar «njaa, nyere forskning viser kanskje det, men di klarte det jo før i tiden…» Anonymkode: 6518c...1a9 Jeg var hos jordmor idag, og ble sterkt frarådet å jobbe netter Anonymkode: 7fc28...22c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå