KathrineS Skrevet 1. mars 2006 #1 Skrevet 1. mars 2006 Jeg og samboeren min skal starte prøving 1.april. Dette betyr eggløsning i påska, så vi kommer nok til å da.... Hvordan er det med alkohol disse dagene? Vet jo ikke om jeg er gravid da, for det har jo ikke slått ut på en evt. test... hm... noen som vet??
Lillesøster Skrevet 1. mars 2006 #2 Skrevet 1. mars 2006 Noen sier at det ikke betyr noe, men jeg var avholden for å være på den sikreste siden. Tok neimen ikke lang tid gitt...Lykke til.
Susan Sto Helit Skrevet 1. mars 2006 #3 Skrevet 1. mars 2006 Anbefalingen her i Norge er total avholdenhet så lenge man prøver.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #4 Skrevet 2. mars 2006 Dette har vært oppe mange ganger. Svaret er at alkohol under prøving kan reduserer mulighetene for å bli gravid (vet ikke hvor mye.. sannsynligvis liten innvirkning), men er ikke farlig for fosteret. De dagene du ikke vet om du er gravid vil ikke fosteret være tilkoblet din blodsirkulasjon ennå. Men pass på å slutte med en gang du blir gravid. Vet at noen sier at det gikk fort og derfor er glade de var totalavholdes. Men husk at det fort kan ta et år eller mer også.. og så har du både 9 mnd pluss ammeperiode etterpå... Phuy!
Leanne Skrevet 7. mars 2006 #5 Skrevet 7. mars 2006 Som forrige gjest skriver kan det jo ta lang tid før du blir gravid, så har du 9 mnd + ammeperioden i tillegg som du må unngå alkohol. Jeg ville nok prøvd å unngå alkohol når man er prøver, men om du skulle få lyst på 1 eller 2 glass vin en kveld så synes jeg du kan unne deg det, men alt med måte. God påske og lykke til med prøvingen!
hecuba Skrevet 7. mars 2006 #6 Skrevet 7. mars 2006 Min bestevenninnes mor er jordmor. Hun er med i et lag som jobber for å opplyse om hvor viktig det er å være totalt avholden fordi det ikke er noen garanti for at det ikke kan skade fosteret allerede de første dagene. Tror de nevnte at man burde kutte ut alkohol allerede en stund før man starter prøving(husker ikke hvor lenge). Ellers har jeg ingen erfaring med dette selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå