AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #1 Skrevet 6. desember 2024 Blitt mobbet over tid, tok opp saken med en av mine fagforeninger. Jeg er medlem i 2. Fikk kjeft av hovedtillitsvalgt i foreningen jeg ikke valgte. Han dukket plutselig opp på kontoret uten forvarsel. Jeg står fritt til å velge hvilken fagforening som skal bistå meg, så lenge ikke begge har vært borti samme sak. Leder har delvis vært med på mobbingen og ville først ikke ha fagforeningene innblandet. Og hvis jeg absolutt ønsket å ha med en tillitsvalgt ble jeg anbefalt å ringe han som jeg nevnte over som plutselig dukket opp. Leder er bekjent av han, men er selv ikke medlem i noen av fagforeningene. Da tillitsvalgt dukket opp sa han at HR avdelingen lurer på hvorfor jeg valgte den ene foreningen men ikke den andre.. Jeg jobber ikke i HR og har ingenting med dem å gjøre. Har ikke sett dem noen gang og vet kun hvor de holder til. Jeg vet at de kjører lønn for arbeidsplassen. Anonymkode: a1930...e6b 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #2 Skrevet 6. desember 2024 Er man ikke hovedmedlem i ett og B.medlem i et annet hvis man er medlem av flere? Vet fellesorganisasjonen har dette, og hvis du da var hovedmedlem hos de ville det være unaturlig for dem å velge bli representert av det du var B-medlem i.. Anonymkode: 4f5cd...0c7
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #3 Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er man ikke hovedmedlem i ett og B.medlem i et annet hvis man er medlem av flere? Vet fellesorganisasjonen har dette, og hvis du da var hovedmedlem hos de ville det være unaturlig for dem å velge bli representert av det du var B-medlem i.. Anonymkode: 4f5cd...0c7 Jeg er like mye medlem i begge. Ikke A og B. Det er dyrt, men jeg har valgt å gjøre det allikevel. Anonymkode: a1930...e6b 1
Apis Skrevet 6. desember 2024 #4 Skrevet 6. desember 2024 Sjekk om du har dekket advokat som jobber med arbeidsrett.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #5 Skrevet 6. desember 2024 Apis skrev (1 minutt siden): Sjekk om du har dekket advokat som jobber med arbeidsrett. Det har jeg. Spørsmålet er allikevel hvorfor de nevnte HR? Tror personlig ikke HR har noe med dette å gjøre og ikke har de plutselig sendt en tillitsvalgt til meg for å spørre om hvorfor jeg valgte den ene fagforeningen fremfor den andre. Begge er like godkjente. Lurer nesten på om leder selv har bedt sin bekjent om å grave litt, men brukt HR sitt navn ettersom han ikke har hatt noe mer å si. Anonymkode: a1930...e6b
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #6 Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det har jeg. Spørsmålet er allikevel hvorfor de nevnte HR? Tror personlig ikke HR har noe med dette å gjøre og ikke har de plutselig sendt en tillitsvalgt til meg for å spørre om hvorfor jeg valgte den ene fagforeningen fremfor den andre. Begge er like godkjente. Lurer nesten på om leder selv har bedt sin bekjent om å grave litt, men brukt HR sitt navn ettersom han ikke har hatt noe mer å si. Anonymkode: a1930...e6b Er det ikke normalt at leder involverer HR som støtte for seg i saken? Anonymkode: e3070...d3f 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #7 Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det har jeg. Spørsmålet er allikevel hvorfor de nevnte HR? Tror personlig ikke HR har noe med dette å gjøre og ikke har de plutselig sendt en tillitsvalgt til meg for å spørre om hvorfor jeg valgte den ene fagforeningen fremfor den andre. Begge er like godkjente. Lurer nesten på om leder selv har bedt sin bekjent om å grave litt, men brukt HR sitt navn ettersom han ikke har hatt noe mer å si. Anonymkode: a1930...e6b Hvis det er tilfelle er det jo veldig bra at du valgte den andre foreningen. Anonymkode: efd74...cf8 2
Vilde78 Skrevet 6. desember 2024 #8 Skrevet 6. desember 2024 (endret) Et profesjonelt HR skal ikke blande seg i arbeidstakers valg av tillitsvalgt/person til å støtte seg på. Så det tviler jeg på at HR har hatt noen meninger om. Høres mer ut som en uprofesjonell sjef kombinert med en uprofesjonell tillitsvalgt. Stå i valget du har tatt, det er ditt alene, og ikke la deg presse til å endre noe. Ville nevnt dette for den fagforeningen du har valgt til å bistå deg. Endret 6. desember 2024 av Vilde78 1 2
Spiren Skrevet 6. desember 2024 #9 Skrevet 6. desember 2024 Her er mine råd utifra min egen erfaring (har jobbet i HR og vært tillitsvalgt i fagforening tidligere): Jeg personlig ville vært veldig varsom med å bruke andre tillitsvalgte enn personen du bruker nå - dersom du føler deg trygg på denne. Det kan være at leder har historikk med konflikter- som har blitt dysset ned ved at den andre, aggressive tillitsvalgte spiller mer på side med leder enn ansatt (dette er dessverre ikke helt uvanlig). HR kobles på når tillitsvalgt kobles på som regel. Fokuset fra leder og HR på hvorfor du valgte å velge akkurat den tillitsvalgte er ganske bekymringsfullt. Det å flytte fokus på denne måten (fra hva konflikten handler om) kan vitne om at de har en dårlig sak fra arbeidsgivers side. Og vil muligens ha deg til å "tilstå" at du har brukt denne tillitsvalgte for å sverte sjefen. Jeg har stått i noe lignende. Og trikset her er å ikke gå med på avsporinger fra sak. Hold det kort og konkret med at du har valgfrihet til å bruke tillitsvalgt dersom du er organisert 2 plasser og vil fokusere på konflikten på arbeidsplassen. Dersom HR/Leder fremdeles ikke gir seg - forsvar deg med spørsmål. Spør hvorfor de reagerer slik på hvilken tillitsvalgt du bruker som støtte, om det er noe spesiell grunn til at de mener at du burde bruke den andre? Og spør for all del om de virkelig mener at den tillitsvalgte som er venn med leder, vil representere dine interesser riktig. Si at du ønsker å fokusere på selve saken og henvis til denne hele tiden. Still dem til veggen. Husk! HR er på arbeidsgiver siden - alt av samtaler bør derfor foregå skriftlig eller med opptak i møter. Lykke til. 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #10 Skrevet 6. desember 2024 Vilde78 skrev (9 minutter siden): Et profesjonelt HR skal ikke blande seg i arbeidstakers valg av tillitsvalgt/person til å støtte seg på. Så det tviler jeg på at HR har hatt noen meninger om. Høres mer ut som en uprofesjonell sjef kombinert med en uprofesjonell tillitsvalgt. Stå i valget du har tatt, det er ditt alene, og ikke la deg presse til å endre noe. Ville nevnt dette for den fagforeningen du har valgt til å bistå deg. Ja, enig! Dette blir for dumt og veldig uprofesjonelt når de skal holde på sånn. Jeg sendte i ettertid en mail til han som dukket opp og hadde liksom spørsmål fra HR. Da ville han plutselig ikke svare på mail. Ringte meg opp igjen og sa at nå er alle spørsmål besvart. Merkelig hele greia! Anonymkode: a1930...e6b 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #11 Skrevet 6. desember 2024 Vet det er vanskeligere enn det høres ut, men forsøk å gi beng i det. At den andre tillitsvalgte i foreningen du ikke valgte som bistand kjeftet på deg sier mer enn nok, og det er heller ikke et godt tegn at h*n er bekjent av leder. Ha fokus på samarbeid med den fagforeningen som bistår deg. Anonymkode: ec7f3...2cd 2
Apis Skrevet 6. desember 2024 #12 Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har jeg. Spørsmålet er allikevel hvorfor de nevnte HR? Tror personlig ikke HR har noe med dette å gjøre og ikke har de plutselig sendt en tillitsvalgt til meg for å spørre om hvorfor jeg valgte den ene fagforeningen fremfor den andre. Begge er like godkjente. Lurer nesten på om leder selv har bedt sin bekjent om å grave litt, men brukt HR sitt navn ettersom han ikke har hatt noe mer å si. Anonymkode: a1930...e6b Her jeg jobber, så er det HR som håndterer personalkonflikter, og spesielt når ledelsen er en part i konflikten, men du skal selvfølgelig bruke den tillitsvalgte du har tillit til, ellers er jeg redd for at det blir en skjevhet i styrkeforholdet mellom deg som en part og den andre parten.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #13 Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det har jeg. Spørsmålet er allikevel hvorfor de nevnte HR? Tror personlig ikke HR har noe med dette å gjøre og ikke har de plutselig sendt en tillitsvalgt til meg for å spørre om hvorfor jeg valgte den ene fagforeningen fremfor den andre. Begge er like godkjente. Lurer nesten på om leder selv har bedt sin bekjent om å grave litt, men brukt HR sitt navn ettersom han ikke har hatt noe mer å si. Anonymkode: a1930...e6b Når det er en arbeidskonflikt, er HR arbeidsgivers støtte, og nøytral part, på samme måte som fagorganisasjon er din. HR bør ha rutiner for hvordan møter skal gjennomføres og prosesser for konfliktløsning. Anonymkode: 2e769...d18
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #14 Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det har jeg. Spørsmålet er allikevel hvorfor de nevnte HR? Tror personlig ikke HR har noe med dette å gjøre og ikke har de plutselig sendt en tillitsvalgt til meg for å spørre om hvorfor jeg valgte den ene fagforeningen fremfor den andre. Begge er like godkjente. Lurer nesten på om leder selv har bedt sin bekjent om å grave litt, men brukt HR sitt navn ettersom han ikke har hatt noe mer å si. Anonymkode: a1930...e6b Hr er din arbeidsgivers personalavdeling. De kobles inn hver gang det er en konflikt. Men: både om du er organisert i en fagforening og hvilken du er medlem i er informasjon unntatt offentligheten. Din arbeidsgiver har ikke lov til å dele med en fagforening at du er medlem i en annen. Så det skriver du et vik på. Få gjerne bistand av en av dine fagforeninger. Anonymkode: 8d10c...56f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå