Minnie27 Skrevet 1. mars 2006 #1 Skrevet 1. mars 2006 Hei jenter! Dumt spørsmål her: Har vanligvis en 28-dagers syklus (har variert litt, men som regel). Hadde murringer i underlivet i dag, og endel utflod... Kan det ha vært el? Har ikke testa. Men det er kanskje for sent? Uansett, hvor vanlig er det å ha el så tidlig i syklus? Sikkert ingen som har noen eksakt svar på det, og det er sikkert ikke uvanlig, men... Hadde jo passa fint da for det har jo vært endel sex i det siste...
Chiquita Skrevet 1. mars 2006 #2 Skrevet 1. mars 2006 Det er fint mulig å ha EL på dag 9 ja. Dersom du har det, så har du en lutealfase (tiden fra EL til mens) på 20-21 dager. DET er heller sjeldent. Det normale er en lutealfase på 10-18 dager. Så jeg vil ikke tro at det er EL du har nå, men det er jo ikke umulig heller da (ingen regel uten unntak, liksom) Men murringene kan være en forberedelse til en EL som kommer om noen dager - det er ikke umulig (og mye mer sannsynlig) Lykke til
Susan Sto Helit Skrevet 1. mars 2006 #3 Skrevet 1. mars 2006 Det kan jo faktisk hende at du har en ekstra eggløsning denne måneden. (JA, det skjer, og det er ikke noe unormalt.) Sannsynligvis vil da EL også komme som normalt om noen dager.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #4 Skrevet 1. mars 2006 Det kan jo faktisk hende at du har en ekstra eggløsning denne måneden. (JA, det skjer, og det er ikke noe unormalt.) Sannsynligvis vil da EL også komme som normalt om noen dager. ← Doble EL skjer alltid med max 24 timers mellomrom. Så har hun EL nå, så har hun IKKE EL om noen dager. Sier meg enig med Chiquita her at det høres mer ut som forberedelser på EL enn faktisk EL.
Susan Sto Helit Skrevet 2. mars 2006 #5 Skrevet 2. mars 2006 Doble EL skjer alltid med max 24 timers mellomrom. Så har hun EL nå, så har hun IKKE EL om noen dager. ← Nå mener jeg å ha hørt at man faktisk kan få sin andre EL selv i mensperioden, så dette stemmer jo dårlig med at den må komme innen 24 timer. Har selv opplevd å få EL symptomer med 4 dagers mellomrom. (temp'er og ble overrasket av tidlig temp-fall, men fikk nytt temp-fall ved forventet EL-tidspunkt også)
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #6 Skrevet 2. mars 2006 Nå mener jeg å ha hørt at man faktisk kan få sin andre EL selv i mensperioden, så dette stemmer jo dårlig med at den må komme innen 24 timer. Har selv opplevd å få EL symptomer med 4 dagers mellomrom. (temp'er og ble overrasket av tidlig temp-fall, men fikk nytt temp-fall ved forventet EL-tidspunkt også) ← Du har misforstått en del ting. Ca. 24 timer etter EL har progesteronnivået i kroppen steget så mye at det er nært sagt umulig for kroppen å slippe et egg til. Se her. Man kan i teorien få symptomer på EL ti ganger uten å ha EL. Morgenen etter EL så stiger temperaturen, den faller ikke.
Malama Skrevet 2. mars 2006 #7 Skrevet 2. mars 2006 En EKSTRA EL er det ikke, som gjesten besrkiver, det skjer ikke. Men det kan ha vært en uvanlig TIDELIG EL som kom dnne måneden, i så fall er syklusen kortere denne gangen. DET kan skje. Og er mer sannynlig enn en lutealfase på 20-21 dager (ettersom over 18 dager anses som et ganske klart teng på graviditet, med minde ddet er kommet en cycste eller noe) eller ekstra EL, for det skjer ikke annet enn innenfor de 24 timene, som beskrevet over. Men ja, det kan være at kroppen bygger opp til EL, som egentlig er mest sannsynlig.
Susan Sto Helit Skrevet 2. mars 2006 #8 Skrevet 2. mars 2006 Du har misforstått en del ting. Morgenen etter EL så stiger temperaturen, den faller ikke. ← Morgenen ETTER EL stiger temperaturen, ja, men for endel, bl.a. meg, så får man et FALL i temp. rett FØR EL. (Ikke alle som har dette, men hos meg er den veldig tydelig!) Kanskje du ikke vet ALT alikevel, gjest?
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #9 Skrevet 2. mars 2006 Morgenen ETTER EL stiger temperaturen, ja, men for endel, bl.a. meg, så får man et FALL i temp. rett FØR EL. (Ikke alle som har dette, men hos meg er den veldig tydelig!) Kanskje du ikke vet ALT alikevel, gjest? ← Jeg vet ALT. Jeg er fullt klar over at noen har en temp-dip før EL, men to slike betyr ikke to EL.
Malama Skrevet 2. mars 2006 #10 Skrevet 2. mars 2006 Jada, noen får et tempfall før EL. Men et tempfall BEKREFTER IKKE EL: Når den STIGER og holder seg høy,. DET bekrefter EL, men at den FALLEr berkefter det ikke. For noen INDIKERER den det, men den BEKREFTER det ikke. Man har ikke TO el med fire dagers mellomrom. Det kan bare ikke skje. Dersom du leser ltt om hvilke hormoner som fungerer hvordan i syklusen før og etter EL, så skjønner du dette. Joda, noen har tempfall, og andre har de ikke, men det har null og nik med dette å gjøre, man har ikke EL to gager likevel.
Susan Sto Helit Skrevet 2. mars 2006 #11 Skrevet 2. mars 2006 Hvis du leste innlegget mitt, så skrev jeg at jeg hadde EL-symptomer, ikke at jeg hadde EL. (Trodde jo det der og da, men da tempen ikke steg nevneverdig neste dag forsto jeg jo at det var feil.) Det jeg EGENTLIG ville frem til var at jeg leste en sak i en avis for ett års tid siden om at noen hadde forsket på dette med EL, og blitt overrasket over at det faktisk var ganske normalt med to EL i løpet av en og samme syklus. (Mulig jeg leste artikkelen feil, eller at journalisten hadde forstått dette feil.) Det intrykket jeg satt igjen med etterpå, var at man f.eks kunne ha EL både normalt, og noen uker før/senere. (Altså midt i mensperioden.) Legene var meget overrasket over dette fordi det var hormonmessig feil, men synes det ga en god forklaring på hvorfor noen svangerskap stemte så dårlig med beregnet EL-tidspunkt.
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #12 Skrevet 2. mars 2006 Hvis du leste innlegget mitt, så skrev jeg at jeg hadde EL-symptomer, ikke at jeg hadde EL. (Trodde jo det der og da, men da tempen ikke steg nevneverdig neste dag forsto jeg jo at det var feil.) Det jeg EGENTLIG ville frem til var at jeg leste en sak i en avis for ett års tid siden om at noen hadde forsket på dette med EL, og blitt overrasket over at det faktisk var ganske normalt med to EL i løpet av en og samme syklus. (Mulig jeg leste artikkelen feil, eller at journalisten hadde forstått dette feil.) Det intrykket jeg satt igjen med etterpå, var at man f.eks kunne ha EL både normalt, og noen uker før/senere. (Altså midt i mensperioden.) Legene var meget overrasket over dette fordi det var hormonmessig feil, men synes det ga en god forklaring på hvorfor noen svangerskap stemte så dårlig med beregnet EL-tidspunkt. ← Les lenken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå