Daisy-love Skrevet 6. desember 2024 #1 Skrevet 6. desember 2024 Jeg har lagt min elsk på timian nå etter jeg fikk en helt nydelig pastarett med kremet (hvit) saus til spagetti med masse timian i sausen. Kjøttdeig, erter, og litt sopp oppi. Var egentlig en «ordinær» hverdagsmiddag som bare var utrolig god! 😋 Jeg har jo spist litt timian før, men har ofte gått for litt andre urter, men nå vil jeg ha timian på alt. Timian er jo kjent for å passe godt til lam, poteter, og sopp for å ta noe, men hva er deres favoritter? Kombinerer dere med andre urter, eller bruker dere det mest alene? Andre krydder som passer godt til, sånn utenom hvilke matvarer og retter det passer til? Jeg har selv funnet ut det passer godt til seitan, og ulike beter, samt helt nydelig til småpoteter, sånn om noen vil ha noen tips/erfaringer jeg har opplevd eter jeg la min elsk på denne fantastiske urten. Tenker jeg må lage meg en soppsuppe med timian i også 😋 BTW: jeg har kun kjøpt tørket, er den lett å gro selv, eller kan den kjøpes fersk? 🤔 Føler ikke jeg har sett den der jeg handler, men kjøper mest urter på ulike internasjonale butikker. Takk for alle ideer og erfaringer 😋🥰 2 1
Frøkenfryden Skrevet 6. desember 2024 #2 Skrevet 6. desember 2024 Jeg kjøper fersk og syns den er en av de urtene som holder seg ok i potta si på benken noen dager. Fersk er god bl.a som dryss oppå pålegg, i hvit pizzasaus og i ovnsomelett, synes jeg☺️ 1 1
Daisy-love Skrevet 6. desember 2024 Forfatter #3 Skrevet 6. desember 2024 Frøkenfryden skrev (21 minutter siden): Jeg kjøper fersk og syns den er en av de urtene som holder seg ok i potta si på benken noen dager. Fersk er god bl.a som dryss oppå pålegg, i hvit pizzasaus og i ovnsomelett, synes jeg☺️ Tusen takk! Da må jeg se etter frisk i potte på Rema eller Kiwi, de pleier å ha potter med urter 🥰 Fint at den lever litt lengre enn hjem fra butikken som flere andre kun gjør 🤣🫣 Jeg har hatt på avokado, og det var nydelig, så må prøve på annet pålegg også 😋
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #4 Skrevet 6. desember 2024 Den er lett å gro. Vi plantet urtehagen på nytt i november og det er en av de som gror best, vil jeg si. Vi har plantelys, da. Den hjelper visst mot hoste også. Anonymkode: 6ea49...d42 1 1
Daisy-love Skrevet 6. desember 2024 Forfatter #5 Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Den er lett å gro. Vi plantet urtehagen på nytt i november og det er en av de som gror best, vil jeg si. Vi har plantelys, da. Den hjelper visst mot hoste også. Anonymkode: 6ea49...d42 Takk! Siste så jeg faktisk i en YouTube-video med tips om timian, at det kunne hjelpe ved forkjølelse. Jeg har gode lysforhold så mulig jeg hadde fått til å dyrke selv her jeg bor uten plantelys 🤔 Må testes på nyåret tror jeg 😁 Takk igjen, da har jeg et artig planteprosjekt til nyåret 😊
Melissa30 Skrevet 6. desember 2024 #6 Skrevet 6. desember 2024 Jeg har en kvast timian oppi kokt glovarmt vann. Lar stå 20 min. Deretter en skje honning oppi. Dette holder meg frisk gjennom høst/vinter. 1 1
Daisy-love Skrevet 6. desember 2024 Forfatter #7 Skrevet 6. desember 2024 Melissa30 skrev (5 timer siden): Jeg har en kvast timian oppi kokt glovarmt vann. Lar stå 20 min. Deretter en skje honning oppi. Dette holder meg frisk gjennom høst/vinter. Takk for tips! Kan ikke fordra honning, men skal ha det i bakhodet om behovet melder seg 🤧🥰
Maia70 Skrevet 6. desember 2024 #8 Skrevet 6. desember 2024 Jeg lager et krydder med omtrent like mengder timian, oregano, rosmarin, salvie og basilikum, og så bruker jeg det istedenfor buljong i "alt". Om smaken av en av krydderne blir for fremtredende har jeg bare mer i av de andre. Jeg har den i grønnsakshagen også, overvintrer fint, og det finnes en vill type av den i Norge: https://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/thym_ser.htm 1 1
Daisy-love Skrevet 6. desember 2024 Forfatter #9 Skrevet 6. desember 2024 Maia70 skrev (5 minutter siden): Jeg lager et krydder med omtrent like mengder timian, oregano, rosmarin, salvie og basilikum, og så bruker jeg det istedenfor buljong i "alt". Om smaken av en av krydderne blir for fremtredende har jeg bare mer i av de andre. Jeg har den i grønnsakshagen også, overvintrer fint, og det finnes en vill type av den i Norge: https://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/thym_ser.htm Tusen takk! Det krydderet hørtes utrolig spennende ut. Ikke så mye erfaring med salvie heller, men resten kjenner jeg jo godt til. Rosmarin har jeg brukt mye, og basilikum og oregano er jo klassikere, og ikke bare i det italienske kjøkkenet, men f.eks er jo oregano vanlig i tacokrydder. Det var mange år jeg ikke visste sistnevnte, så mulig jeg ikke vet noe sånt om salvie også 😅🫣 Men det må prøves. Her brukes det normalt ikke buljong, så alltid fint med alternativ til det 😊 Skal få prøvd å dyrke litt timian i januar. Skal bort litt snart, så venter til etter det. Takk for link om villtimian. Så langt har jeg ikke tenkt en gang, så det var litt artig 😁
Illumi Skrevet 7. desember 2024 #10 Skrevet 7. desember 2024 Ostesmørbrød med hvitløkssmør, gruyere og timian!! Det er så godt. 1 2
Daisy-love Skrevet 7. desember 2024 Forfatter #11 Skrevet 7. desember 2024 Illumi skrev (15 minutter siden): Ostesmørbrød med hvitløkssmør, gruyere og timian!! Det er så godt. Mmm det høres godt ut! Måtte Google den osten, og ser det er en vellagret type, og da er de jo ekstra gode 😋 Violife sin smoked er den nærmeste jeg har funnet noe sånt av melkefritt for andre som vil ha tips om det, men flott tips her, og jeg tror jeg må få laget meg litt ostesmørbrød i helgen. Jeg har litt ost liggende, om ikke den nevnte, så høres det likevel godt ut 😋 Tusen takk 😊
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #12 Skrevet 7. desember 2024 Hvit pizza med kantarell og syltet løk. Den syltede løken syltes med timian. Anonymkode: 1af8f...d1e 1 1
Daisy-love Skrevet 7. desember 2024 Forfatter #13 Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvit pizza med kantarell og syltet løk. Den syltede løken syltes med timian. Anonymkode: 1af8f...d1e Det høres utrolig godt ut! 😋 Kan tenke meg det er nydelig, takk for tips 😊
must Skrevet 7. desember 2024 #14 Skrevet 7. desember 2024 Jeg bruker timian i finnbiff, lapskaus og på bakt tomat 😊 1
Daisy-love Skrevet 7. desember 2024 Forfatter #15 Skrevet 7. desember 2024 must skrev (3 minutter siden): Jeg bruker timian i finnbiff, lapskaus og på bakt tomat 😊 Nam! Takk for gode forslag, og jeg kan tenke meg timian passer til alle tre 😋
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå