Gå til innhold

Skabb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg og kjæresten behandles nå for skabb. Jeg føler meg såklart aldri ren og at jeg ikke gjør nok for å bli kvitt det osv. Jeg googler meg i hjel men alle skriver bare det samme standard FHI-svaret. Det jeg lurer mest på er; vi smurte oss inn for 2. gang i går, altså en uke etter første innsmøring. Skal vaske av i kveld.

Skiftet sengetøy før vi la oss i går etter innsmøring. (Da de sier man skal skifte sengetøy før man vasker av kremen).

Om jeg har huden full av skabb og legger meg i nytt sengetøy, må jeg vel også skifte sengetøy i dag? Altså, både i går kveld og igjen før vi legger oss i dag? Skabben er jo ikke borte over natta selvom jeg har på en krem. 

De klærne jeg brukte i dag, dagen etter å ha smurt meg men ikke vasket av enda - de kan jeg vel ikke bruke i morgen/de neste dagene igjen og bør isoleres? Fordi det ikke har gått 24 timer etter innsmøring? Det skrives bare om de klærne man bruker før innsmøring.

Vi støvsugde sofaen og madrass og alt som er i går, må vi det også i kveld egentlig fordi den har blitt sittet på under 24 timer etter innsmøring? 
Føler meg som en idiot men synes rådene man får er spesifikke og vage på samme tid. Må ha det inn med te-skje da jeg stresser litt med å bli kvitt denne forferdelige kløen. 

Anonymkode: a5438...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi fikk skabb i hus, skiftet klær og sengeklær hver dag. Lot klærne ligge i poser en uke før vi vasket dem. Vi la også tepper på sofaen og skiftet ut dem også.

Vi er mange i familien og hadde problemer med å få dritten ut av huset. 

Anonymkode: f5357...3b9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje litt off topic i forhold til sengeskift, men vet du hvorfor legen ikke skrev ut resept på ivermectin istedenfor salver? 

Behandling med ivermectin mot skabb er regnet som andrelinjebehandling i Norge, fordi det er det eneste som garantert virker. Jeg bare lurer på hvorfor det ikke er førstelinje, siden det virker allerede etter første dose? 

Hadde ikke en dose ivermectin vært både enklere og billigere enn ukesvis med klissete og kostbare salver over hele kroppen?

Hva er det jeg ikke skjønner? 

Anonymkode: a1d8a...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kanskje litt off topic i forhold til sengeskift, men vet du hvorfor legen ikke skrev ut resept på ivermectin istedenfor salver? 

Behandling med ivermectin mot skabb er regnet som andrelinjebehandling i Norge, fordi det er det eneste som garantert virker. Jeg bare lurer på hvorfor det ikke er førstelinje, siden det virker allerede etter første dose? 

Hadde ikke en dose ivermectin vært både enklere og billigere enn ukesvis med klissete og kostbare salver over hele kroppen?

Hva er det jeg ikke skjønner? 

Godt spørsmål. Hun var litt i tvil om det faktisk var skabb da jeg først var der pga. jeg hadde noe uvanlige «bitt». Vi ble enig i å gå for skabb-behandling da det var den retningen det pekte mest mot. Litt sånn «prøv og se om det fungerer, kom tilbake om det ikke gjør det». Gidder jo absolutt ikke bruke 1000kr per runde med krem for noe som muligens kanskje fungerer innimellom om det er noe som er ganske garantert å fungere der ute, skal høre dersom dette ikke tar knekken på det.

Endret av Cavalian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er et helvete å bli kvitt. Ikke alltid kremen virker heller. Viktig å følge alt til punkt og prikke. Kjenner en familie som slet i et halvt år med dette og måtte punge ut 15 000 for behandling. De var riktig nok flere i husstanden og smittet nok hverandre. Håper dere er heldigere og blir kvitt det 

Anonymkode: b48a1...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Få tabletter. I Sverige får de tablettkur. Hvor fikk dere skabben?

Anonymkode: 8f5a2...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er et helvete å bli kvitt. Ikke alltid kremen virker heller. Viktig å følge alt til punkt og prikke. Kjenner en familie som slet i et halvt år med dette og måtte punge ut 15 000 for behandling. De var riktig nok flere i husstanden og smittet nok hverandre. Håper dere er heldigere og blir kvitt det 

Anonymkode: b48a1...8fc

Noen har bestemt at her i Norge SKAL folk som får skabb klø i månedsvis, mens de må kline både seg selv og ungene inn med svindyrt kliss som kanskje virker.

Og folk bukker og takker og kliner i vei i dyre dommer. For det er jo leger som sier det. Og leger vet jo best. Vi må stole på vitenskapen...

At problemet kan løses uten klin, med en (1) dose ivermectin, det vi bare drite i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...