Kristina- Skrevet 5. desember #1 Del Skrevet 5. desember Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg går på folkehøgskole og skolen stenger i høytidene. Det vil si at jeg ikke kan bo her i ferien. Skolen er 14 timer fra hjembyen men jeg føler ikke jeg har noen å bo hos. Alle skal hjem til foreldrene og familien for å feire jul. Jeg har ingen foreldre eller søsken jeg kan dra til. Hver jul bare «henger jeg meg på» tantene mine og familien deres, men nå trenger jeg ett sted å sove i tillegg i ferien på 2uker. Jeg har spurt alle og fikk sove hos en tante i 5 dager… jeg føler meg ikke ønsket i det hele tatt og er så jævla ensom. Hater å være i denne situasjonen hvor jeg er avhengig av andres hjelp. Jeg har ingen. Jeg er bare ett bry for de andre i familien som må deale med og hjelpe meg som at jeg er deres barn. Jeg er så jævlig takknemlig for alt de hjelper meg med og skjønner at det blir for mye, men hva faen skal jeg gjøre? 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 5. desember #2 Del Skrevet 5. desember Kristina- skrev (6 minutter siden): Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg går på folkehøgskole og skolen stenger i høytidene. Det vil si at jeg ikke kan bo her i ferien. Skolen er 14 timer fra hjembyen men jeg føler ikke jeg har noen å bo hos. Alle skal hjem til foreldrene og familien for å feire jul. Jeg har ingen foreldre eller søsken jeg kan dra til. Hver jul bare «henger jeg meg på» tantene mine og familien deres, men nå trenger jeg ett sted å sove i tillegg i ferien på 2uker. Jeg har spurt alle og fikk sove hos en tante i 5 dager… jeg føler meg ikke ønsket i det hele tatt og er så jævla ensom. Hater å være i denne situasjonen hvor jeg er avhengig av andres hjelp. Jeg har ingen. Jeg er bare ett bry for de andre i familien som må deale med og hjelpe meg som at jeg er deres barn. Jeg er så jævlig takknemlig for alt de hjelper meg med og skjønner at det blir for mye, men hva faen skal jeg gjøre? Vet dessverre ikke .. men hadde jeg hatt muligheten og du turde skulle du gjerne fått vært hos meg i jula. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember #3 Del Skrevet 5. desember Vet skolen at du ikke har et sted å bo? Du kan ikke høre med de om de kan gjøre et unntak for deg i ferien? Kan du evt høre med noen som har en hytte de ikke bruker, om du kan få bo der? Anonymkode: 6faac...329 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember #4 Del Skrevet 5. desember Er det en helsesøster på skolen? Har du venner som forstår hvor vanskelig dette er? Om jeg var veninna di, hadde du selvsagt fått feire med oss, har du spurt dem? Eller virkelig fortalt hvordan det er? Syns det er svært skummelt om du blir satt til fremmede, for når du er sårbar er du et potensielt offer, spesielt som ung kvinne. Så vær forsiktig. Anonymkode: 184a4...d16 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 5. desember #5 Del Skrevet 5. desember Hvor gammel er du? Du må si det her til rektor eller helsesøster der du er! Hvem som helst av lærer også. Og venner! Og tantene dine suger ræv! Hvor bodde du før du flytter på folkehøgskole? Hvor i landet holder du til? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember #6 Del Skrevet 5. desember Hvor gammel er du? Hva for noen tanter er det som kun seier ja til 5 dager når du har ferie i 14 Anonymkode: af1f9...cb6 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaneel Skrevet 5. desember #7 Del Skrevet 5. desember Hvor er foreldrene og besteforeldrene dine? Har du vært inn under Bv i barndommen? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 5. desember #8 Del Skrevet 5. desember Hvor gammel er du, TS? Siden du skriver "hvert år" så høres det ut som om det har vært flere juler etter du ble ferdig på videregående, altså du er ikke i tenårene? Jeg spør fordi det er relevant hva slags livsfase vennene dine er i. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember #9 Del Skrevet 5. desember House sitting Europe på Facebook flommer over av folk som vil ha noen til å passe hus og kjæledyr i høytider. Men dette er jo avhengig av hvor gammel du er og om du tør å dra alene ut på tur. Gir deg en god klem iallfall. Forferdelig følelse å kjenne seg så alene I verden ❤️ Anonymkode: a2fcd...abc 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember #10 Del Skrevet 5. desember Tått skrev (17 minutter siden): Vet dessverre ikke .. men hadde jeg hatt muligheten og du turde skulle du gjerne fått vært hos meg i jula. Hva hjelper det ts med sånn at hadde jeg hatt muligheten så skulle du fått være her i julen? Anonymkode: 63401...cd3 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember #11 Del Skrevet 5. desember Synes ikke du skal ta i mot tilbud fra noen her inne iallfall, du vet ikke hva du ender opp hos. Har du noen venner du kan være med til? Er det slik at du er helt alene og har ingen eller vil du ikke hjem fordi ting ikke fungerer? Du er under 18? Kunne det vært en tanke og pratet med barnevernet? De kan gi økonomisk hjelp og rådgivning. Hvis du er under barnevernets omsorg før du blir 18 så kan du få hjelp til du er 25. Penger til leie av leilighet og studier blir da en mulighet. Anonymkode: a7f8a...d57 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember #12 Del Skrevet 5. desember Om du er under 18 har du rett på hjelp fra barnevernet, og om du er over 18 har du rett på hjelp fra Nav. Du har rett på et sted å bo og det nødvendigste til livsopphold. Begge instanser kan gi deg akutthjelp (dvs du kan få hjelp med en gang). Bare ring til Nav og forklar situasjonen din. Anonymkode: b6371...a60 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember #13 Del Skrevet 5. desember AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva hjelper det ts med sånn at hadde jeg hatt muligheten så skulle du fått være her i julen? Anonymkode: 63401...cd3 Tror hun prøvde å være hyggelig, kunne og gjerne hatt en som trengte det hos oss til jul men å ta slikt over nett kan raskt bli litt creepy. Anonymkode: a7f8a...d57 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember #14 Del Skrevet 5. desember Hvor bodde du før du begynte folkehøgskolen? Først bør du gjerne høre med skolen om det er mulig å gjøre unntak. Min sønn gikk på folkehøgskole, og der var det noen utenlandske elever som ikke kunne reise hjem, og da ble det gjort unntak. Sjekk med Røde Kors lokalt der du går på skole, eller Frivilligsentralen om de arrangerer alternativ jul. Klem til deg. Anonymkode: 6e239...a4b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 5. desember #15 Del Skrevet 5. desember AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva hjelper det ts med sånn at hadde jeg hatt muligheten så skulle du fått være her i julen? Anonymkode: 63401...cd3 Ingenting dessverre bare håper at noen som har muligheten tenker som meg... Ingen bør sitte alene i jula mutters alene på en folkehøyskole iallefall, så håper ikke det blir resultatet. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 5. desember #16 Del Skrevet 5. desember Kristina- skrev (54 minutter siden): Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg går på folkehøgskole og skolen stenger i høytidene. Det vil si at jeg ikke kan bo her i ferien. Skolen er 14 timer fra hjembyen men jeg føler ikke jeg har noen å bo hos. Alle skal hjem til foreldrene og familien for å feire jul. Jeg har ingen foreldre eller søsken jeg kan dra til. Hver jul bare «henger jeg meg på» tantene mine og familien deres, men nå trenger jeg ett sted å sove i tillegg i ferien på 2uker. Jeg har spurt alle og fikk sove hos en tante i 5 dager… jeg føler meg ikke ønsket i det hele tatt og er så jævla ensom. Hater å være i denne situasjonen hvor jeg er avhengig av andres hjelp. Jeg har ingen. Jeg er bare ett bry for de andre i familien som må deale med og hjelpe meg som at jeg er deres barn. Jeg er så jævlig takknemlig for alt de hjelper meg med og skjønner at det blir for mye, men hva faen skal jeg gjøre? Hvor gammel er du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember #17 Del Skrevet 5. desember Tått skrev (1 time siden): Ingenting dessverre bare håper at noen som har muligheten tenker som meg... Ingen bør sitte alene i jula mutters alene på en folkehøyskole iallefall, så håper ikke det blir resultatet. Det blir litt som the shining. Ikke vær der alene. Anonymkode: 4b685...a00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #18 Del Skrevet 6. desember Bor du i nærheten av en studieby? I så fall kan du kanskje finne utvekslingsstudenter eller andre unge voksne som planlegger å feire jul der. Sjekk også om du kan leie rom i kollektiv billig. Jeg er usikker på hvordan du kommer i kontakt med andre i samme situasjon, men muligens lapp på det lokale kjøpesenteret? Anonymkode: 2e2c4...aff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 6. desember #19 Del Skrevet 6. desember Sender deg en klem 💚 Når jeg selv gikk på folkehøgskole hadde vi flere utvekslingsstudenter og de ble med en annen elev hjem til jul. Lærerne hadde også hatt elever hos seg i julen tidligere. Dette løste seg også i påsken. Nå er det nå en gang sånn at folk gjerne tenker mer at det er selvsagt en må finne en løsning for en internasjonal elev, men jeg tror at mange hadde villet funnet en plass for deg også, om de bare visste 💚 Har du en romkamerat eller noen på etasjen/gangen/huset/linjen du kan snakke med? Hva med den som har ansvaret for linjen, eller gangen der du bor? Vi hadde også en «husmor» i min tid som var fin å prate med. En slags miljøarbeider for hele skolen. Det er enda tid før jul, men om billetter skal bestilles til annet sted er det lurt å prøve å ta tak i det snart. Jeg har selv feiret med ulike til jul, og opplevd at folk er rause om de først kjenner til behovet 💚 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #20 Del Skrevet 6. desember Du må gå til NAV på det stedet skolen din ligger nå på mandag, og be om hjelp. Har du ingen bostedsadresse utenom internatet på skolen? Hvor gammel er du, og hvordan har du løst dette i andre ferier? Eller hadde du en hybel på hjemstedet som du sa opp da du begynte på skolen? Du må ikke utsette å be NAV om hjelp, for det er kort tid til jul. Ingen skal bo på gata i Norge om de ikke ønsker det selv/ikke fungerer i bolig. Så de må hjelpe deg. Og du bør allerede nå lage en plan for hvor du skal dra/bo når skoleåret er over. Anonymkode: f166e...bb4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå