AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #1 Skrevet 5. desember 2024 Jeg har lest studieplanen, men sånn helt konkret hva drev du som er sykepleier på med i den første praksisperioden? Jeg skal ut i praksis etter nyttår, men har liksom ikke peiling på hva jeg skal gjøre sånn helt konkret. Sengeskift, stell, blodprøve, sondenæring, blodtrykksmåling, veneflon? Er det noe jeg kan forvente å drive med? Anonymkode: dcd7b...421
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #2 Skrevet 5. desember 2024 Det er jo sykehjempraksis, så kommer til å gå mye i stell; som vil si grunnleggende vask, dusj, negleklipping, hårbørsting, kanskje rulling av hår, observering av hud, sår, tenner, urin, avføring osv. Hjelpe beboere på do, finne på gøye ting med dem(f.eks gå tur, sang, trim eller spill). Dosettlaging, medikamentregning og utdeling av medikament. Anonymkode: 346a9...262 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #3 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): . Dosettlaging, medikamentregning og utdeling av medikament. Anonymkode: 346a9...262 Vi har ikke hatt medikamentregning. Testet meg i dag og hadde 6 av 90 rette Anonymkode: dcd7b...421
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #4 Skrevet 5. desember 2024 Mener å huske fra min tid som hjelpepleier at første praksis følger de gjerne helsefagarbeiderne i stell og typisk pleieoppgaver. De fikk være med sykepleiere litt også, for å se hvordan jobbhverdagen som sykepleier er, men gir ikke medisin eller doserer etc.. Men det er jo noen år siden😋 Anonymkode: 7b320...d4c 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #5 Skrevet 5. desember 2024 Grunnleggende sykepleie i stor grad. AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Vi har ikke hatt medikamentregning. Testet meg i dag og hadde 6 av 90 rette Anonymkode: dcd7b...421 Du skal ikke ha noe ansvar for medikamenter i første praksis uansett, og er vel i utgangspunktet bare med når sykepleier deler ut medisiner slik at du kan observere hvordan det fungerer. Det er lurt for deg å lese deg opp på medikamentregning selv om du ikke har hatt forelesning i det enda. Når du har så få rette, må det være at du ikke har lest om dose/styrke/mengde. Anonymkode: 4eb40...f62 1
Fighter83 Skrevet 5. desember 2024 #6 Skrevet 5. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har lest studieplanen, men sånn helt konkret hva drev du som er sykepleier på med i den første praksisperioden? Jeg skal ut i praksis etter nyttår, men har liksom ikke peiling på hva jeg skal gjøre sånn helt konkret. Sengeskift, stell, blodprøve, sondenæring, blodtrykksmåling, veneflon? Er det noe jeg kan forvente å drive med? Anonymkode: dcd7b...421 Vet ikke hva man har pr i dag i planen ved første praksis men jeg hadde sykehjemspraksis. Var meningen å lære seg å hjelpe folk med stell og mating mm både fysisk, via verbal motivasjon og verbal veiledning. Grunnleggende prosedyrer. Få erfaring ang pasientkontakt, pårørende kontakt, dokumentasjon, tverrfaglig samarbeide og samarbeide med fremtidige kollegaer generelt. Lære å bli trygg i denne rollen. Kunne begrunne det man gjør ut i fra teorien fra pensum. Selv hadde jeg første praksis på en nevrologisk rehabiliterings avdeling som tilhørte sykehuset men de var ferdig behandlet inne på sykehuset! I dag kvalifiserer dette til å være rehabilitering/kortidsavdeling i kommunen. Hadde pasienter som hadde både ms, parkinson, hjerneinfarkt/hjerneblødning mm. Noen hadde falt og brukket noe atpå til så det var ikke bare bare å hjelpe de til å være mest mulig selvhjulpne. Ble mye terping på hva slags hjelpetiltak som var gunstig i de ulike situasjonene ut fra nedsettelsene de ulike hadde og hvilke prognoser de hadde. Hva med sykdommene/skadene var årsaken til funksjonsnedsettelsene og hva ville pasientene best profitere på ved innleggelsen ut fra hvor motivert de var mm. Evt måtte de videre til mer opptrening eller hjelp hjemme mm. Var en drømme praksis for meg men jeg hadde jo allerede 2 års erfaring fra sykehjem som assistent mens jeg gikk på skole. Jeg var supermotivert for å lære noe mer avansert og hadde jo sett/erfart mye allerede. Hadde sett døende og døde på sykehjemmet der jeg jobbet mm. Vil sterkt anbefalle å spørre om å få se en død person og stell av denne i rolige omgivelser uten pårørende mm om det er mulig. Viktig å få denne mulige erfaringen i praksis om man ikke har gjort det før. Spør evt om å få muligheten til å besøke et sted som har denne muligheten en dag i praksis om dere får en praksis der man ikke får sett slikt. Spør også om å få gå med fysioterapeut og ergoterapeut en dag mm. Bruk praksisen til å bli kjent med mange sider ved helsevesenet der man er. Endret 5. desember 2024 av Fighter83 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #7 Skrevet 5. desember 2024 Fighter83 skrev (27 minutter siden): Vet ikke hva man har pr i dag i planen ved første praksis men jeg hadde sykehjemspraksis. Var meningen å lære seg å hjelpe folk med stell og mating mm både fysisk, via verbal motivasjon og verbal veiledning. Grunnleggende prosedyrer. Få erfaring ang pasientkontakt, pårørende kontakt, dokumentasjon, tverrfaglig samarbeide og samarbeide med fremtidige kollegaer generelt. Lære å bli trygg i denne rollen. Kunne begrunne det man gjør ut i fra teorien fra pensum. Selv hadde jeg første praksis på en nevrologisk rehabiliterings avdeling som tilhørte sykehuset men de var ferdig behandlet inne på sykehuset! I dag kvalifiserer dette til å være rehabilitering/kortidsavdeling i kommunen. Hadde pasienter som hadde både ms, parkinson, hjerneinfarkt/hjerneblødning mm. Noen hadde falt og brukket noe atpå til så det var ikke bare bare å hjelpe de til å være mest mulig selvhjulpne. Ble mye terping på hva slags hjelpetiltak som var gunstig i de ulike situasjonene ut fra nedsettelsene de ulike hadde og hvilke prognoser de hadde. Hva med sykdommene/skadene var årsaken til funksjonsnedsettelsene og hva ville pasientene best profitere på ved innleggelsen ut fra hvor motivert de var mm. Evt måtte de videre til mer opptrening eller hjelp hjemme mm. Var en drømme praksis for meg men jeg hadde jo allerede 2 års erfaring fra sykehjem som assistent mens jeg gikk på skole. Jeg var supermotivert for å lære noe mer avansert og hadde jo sett/erfart mye allerede. Hadde sett døende og døde på sykehjemmet der jeg jobbet mm. Vil sterkt anbefalle å spørre om å få se en død person og stell av denne i rolige omgivelser uten pårørende mm om det er mulig. Viktig å få denne mulige erfaringen i praksis om man ikke har gjort det før. Spør evt om å få muligheten til å besøke et sted som har denne muligheten en dag i praksis om dere får en praksis der man ikke får sett slikt. Spør også om å få gå med fysioterapeut og ergoterapeut en dag mm. Bruk praksisen til å bli kjent med mange sider ved helsevesenet der man er. Takk for kjempefint og reflektert svar. Jeg er veldig spent, og vil være litt forberedt slik at jeg vet hva jeg går til. Er lita og tynn, og litt engstelig for stell og dusj. Tenk om jeg mister pasienten? Anonymkode: dcd7b...421
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #8 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Grunnleggende sykepleie i stor grad. Du skal ikke ha noe ansvar for medikamenter i første praksis uansett, og er vel i utgangspunktet bare med når sykepleier deler ut medisiner slik at du kan observere hvordan det fungerer. Det er lurt for deg å lese deg opp på medikamentregning selv om du ikke har hatt forelesning i det enda. Når du har så få rette, må det være at du ikke har lest om dose/styrke/mengde. Anonymkode: 4eb40...f62 Ja, ikke pensum enda heller. Jeg liker bare å slappe av med kunnskapstester. Skal skaffe boka og lese litt, fin måte å komme over totalt-uvitende-stadiet. Anonymkode: dcd7b...421
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #9 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Takk for kjempefint og reflektert svar. Jeg er veldig spent, og vil være litt forberedt slik at jeg vet hva jeg går til. Er lita og tynn, og litt engstelig for stell og dusj. Tenk om jeg mister pasienten? Anonymkode: dcd7b...421 Du skal ikke være bekymret for dette. Er du det så går du med kontakten din. Det går bra. Jeg har en kollega på 140 og noe cm og hun veier vel ish 35-40 kg. Hun klarer selv de tyngste pasientene helt fint. Dette går bra, ts. Du skal ikke gjøre noe du er ukomfortabel med i praksisen. Anonymkode: 346a9...262 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #10 Skrevet 6. desember 2024 Kommer nok endel annpå hvilken høyskole / universitet du går på samt hvor du ender opp i praksis + hva veileder føler du mestrer. De fleste opplever nok første praksis som liit "kjip" siden mye av fokuset er på stell + du jobber gjerne med eldre mennesker med langtkommen demens og mange av "sykepleie" oppgavene skal man egentlig ikke delta så mye i. Er du heldig får du en veileder som tar deg med på prossedyrer når det er noe spennende og tverfaglige møter, legevisitter osv. Er du uheldig blir du brukt som ren arbeidskraft og satt på kjøkkenet + mange stell til dagen. Er veldig individuelt hva man ender opp med. Men kan love deg at kommer du gjennom første praksis greit er det bare å glede seg. Sykehus praksis er mye morsomere, da gjør man stort sett kun sykepleie oppgaver + du kan be om og være med på operasjoner osv som er kjempegøy. Anonymkode: 7ebae...7d4 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #11 Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): . Sykehus praksis er mye morsomere, da gjør man stort sett kun sykepleie oppgaver + du kan be om og være med på operasjoner osv som er kjempegøy. Anonymkode: 7ebae...7d4 Så bra at det blir bedre. Da er det bare å smøre Mentelaton under nesa og ta tjue stell for dagen. Anonymkode: dcd7b...421
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå