Gå til innhold

Hvorfor er det så mange på Finn som ønsker videre kontakt med dyret når de har solgt den?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser en del som skriver, «du må bo i nærområdet så vi kan ha kontakt». Blir ikke det litt «feil»? Hvorfor selge om man skal fortsette å ha kontakt med den? 

Anonymkode: 27f78...cf2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antagelig for å kunne forsikre seg om at dyret vil få det bra. 

Anonymkode: 8ffd1...70e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, om noe skulle oppstå slik at jeg ikke kunne ha dyrene mine så hadde jeg ønsket å vite at de hadde det bra. Hvis du ikke ser den sammenhengen burde du kanskje ikke ha dyr 

Anonymkode: 034e6...bf3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eh, om noe skulle oppstå slik at jeg ikke kunne ha dyrene mine så hadde jeg ønsket å vite at de hadde det bra. Hvis du ikke ser den sammenhengen burde du kanskje ikke ha dyr 

Jeg har ikke dyr. Jeg ville heller ikke hatt hvis jeg måtte forholde meg til selger for evig og alltid. 

Anonymkode: 27f78...cf2

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en fire år gammel hund på finn av en eier som hadde neglisjert hunden det siste halvåret. Den tidligere eieren la meg til på Instagram for å følge med på hunden videre i livet. Gikk ikke lang tid før hun kritiserte hårklippen hunden min fikk hos en godt utdannet hundefrisør. Jeg svarte med å smelle tilbake at hunden allerede hadde måttet ha to omfattende operasjoner pga tannproblematikk - tannproblematikk hunden ikke ville hatt dersom forrige eier hadde tatt seg av hunden. Så blokkerte jeg. 

Hunden min er så høyt ansett i familien at vi bærer henne på gullstol. Og hun er dyrere å ha enn hvert av barna. Veterinærer skryter av godt lynne og nydelig pels, og ingen klarer å fatte at denne nydelige hunden ble neglisjert og til slutt solgt på finn. Forrige eier har absolutt ingen rett til å være i hunden min sitt liv, nei.

Anonymkode: 081c7...f89

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi ett dyr er ett familiemedlem. Og di som selger/omplaserer gjør det ofte uten å egentlig ville det. (Speiselt dem som vil ha kontakt med dyret videre) Men fordi livssituasjon ikke passer og det er siste utvei. Og for å se at dyret har det bra og fordi følelsen av at dyre skal tro du bare har "forlatt" dem er ekstremt vond... (selv om dyret nok kommer over det fort hahah)

Anonymkode: cc5a9...86b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi måtte finne nytt hjem til hunden vår og ønsket at hun skulle få det beste hjemmet overhodet mulig. At ny eier fremdeles sender små oppdateringer og bilder fire år senere er bare toppen av kransekaken for oss. Vi ser at hun trives, har det godt og er høyt elsket der hun bor nå. 

Anonymkode: 4926c...51f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du ikke er klar for å gi slipp når dyret selges, så burde du kanskje ikke selge det.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både for og mot begge sidene av saken.

Å omplassere er trist, så å kunne få oppdateringer underveis kan være veldig beroligende. Den første tida burde de fleste oppdatere noe om hvordan det går, syns jeg. Første kvelden/dagen, første ukene, kanskje spørre forrige eier om ting. Gratis hundepass (om man bor i nærheten) er kjekt om man noen gang skulle trenge det.

Samtidig føles det rart å være knyttet til en person/familie over lengre periode. Jeg syns det rareste er å ha det som krav at man bor i nærheten slik at personen/barna/familien kan komme på besøk, låne hunden til tur o.l. Sjansen for å finne et godt hjem blir mye mindre med slike krav. Og for å bruke meg selv som eksempel så hadde jeg overhode ikke likt å få andres barn og familie på besøk, og låne bort hunden (som nå er mitt ansvar hvis noe skulle skje) 1-2 år etter omplasseringen. Omplasserer man så må man etter hvert akseptere at hunden ikke lenger er deres, at den har ny familie som vil leve sitt eget liv, og heller være glad for at den har det godt. De som overtar hunden ønsker som regel ikke å få en ukjent familie med på kjøpet.

Første året hadde jeg latt eieren/familien ha kontakt så langt det lar seg gjøre uten for mye bry, men gradvis avta. Kanskje følge hverandre på sosiale medier hvor man kan se bilder som legges ut uten at man nødvendigvis må prate sammen og ta del i hverandres liv.

Jeg elsker dyr, og har selv omplassert og tatt i mot omplasseringshunder. Å kunne titte innom sosiale medier i ny og ne for å se hvordan det står til er koselig. Å ikke vite om hunden i det hele tatt er i live er trist og urovekkende, og det er vel de dyrene man tenker på mest 5-10-20 år senere.

Anonymkode: 4775d...4fc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (8 timer siden):

Hvis du ikke er klar for å gi slipp når dyret selges, så burde du kanskje ikke selge det.

Di som vil holde kontakten med dyret er jo ofte dem som egentlig ikke vil det. Men MÅ pga livssituasjon eller andre grunner ikke har mulighet til å ha det lenger

Anonymkode: cc5a9...86b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...