AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #61 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er faktisk i en by som starter på S ja, så mulig vi snakker om samme by. Uansett, synes jeg ikke det er greit. At de skal få hjelp til varme klær? Ja såklart, det unner jeg dem og gir av hele mitt hjertet resten av året. Men denne hjelpen til julegaver kjøpt av andre, gitt til en organisasjon for å gi videre til trengende i JULEN, det synes jeg ikke noe om at blir misbrukt. Det skal liksom være til gaver under treet til barn som ikke får julegaver, men blir i stedenfor pakket opp med en gang det er mottatt, sånn at alle disse 5-6 barna pr familie som du nevner skal få flotte helt nye jakker akkurat til jul. Så sitter det en annen familie da som virkelig er trengende i julen, som ikke får hjelp fordi det ikke var mulighet for å hjelpe flere, og disse barna har ingen pakker under treet. Skjønner ikke at folk ikke skjønner det. Anonymkode: fb01a...279 Jeg som skrev svaret, men kan forstå kritikken. Mange av de som kjøper av slike trær ser for seg og håper at der blir glade barn som åpner pakken sin julaften og slipper å sitte tomhent på julaften. I mange tilfeller er det ikke slik. barna trenger klær NÅ og det åpnes med en gang. En god gjerning fortsatt, men sprekker folks tro om at det jula som blir reddet . Barna slipper å gå kalde en eneste skoledag til og kan ha varme passe sko eller varm vinterjakke . ❤️ jeg tror også mange familier går under radaren. Fattige familier som skammer seg over situasjon sin og ikke spør om hjelp fra gave tre ordningen og lider i stillhet jeg skulle på et vis ønske at det var påbudt at foreldrene måtte skrive opp er leke ønske også i tillegg til klær ønskene . Slik at barna ikke bare fikk oppleve å få en nye vinterklær, men også en helt ny leke de selv drømmer om. Anonymkode: 3fe65...526 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 5. desember 2024 #62 Del Skrevet 5. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): I dag så jeg at de i et tomt lokale i byen her, hadde utdeling av gaver kjøpt inn via røde kors. Disse lappene på trær. Jeg har støttet sånt i flere år og ble skuffet over hva jeg så. Det sto en stor haug med folk utenfor, det var kun et norsk par- resten utenlandske som med stor sannsynlighet ikke feirer jul. Og hvordan kan jeg si det? Jo fordi damene hadde muslimske klær og hodeplagg, og damene og mennene snakket arabisk og annet språk fra muslimske land. Altså, julegavehjelp er jo først og fremst for familier som feirer jul. Føler det ble så feil. De ropte og var helt ville i blikket. Bar på store poser med ting de som kom ut av lokalet. Virket som de slapp inn noen få av gangen for å hente. Det sto utenfor på en plakat at det var for røde kors ønsketre. Inne var det en haug med pakker. Skal vi som ikke feirer eid, søke hjelp hos muslimske organisasjoner da, så kan vi få litt hjelp også selvom vi ikke ferier det. Det tviler jeg på at hadde blitt godt tatt i mot. Føler dette var mye for å gribbe til seg. Hva tenker dere om dette? Anonymkode: fb01a...279 Jeg tenker at du både overdriver hva som skjedde og ikke kjenner så mange muslimer. En ting er å tenke sånt, en annen ting er å skrive om det på nett. I julens ånd burde du faktisk gjøre litt selvransakelse og spørre deg selv om du er på lista over snille barn hos julenissen. Edit: Når jeg tenker etter også, lurer jeg faktisk på hva du faktisk så. Røde kors sin gaveutdeling har faktisk frist for at familier i økonomisk krise sender inn gaveønsker 8. desember, så noen gaveutdeling har ikke skjedd enda. Og når man leser om gaveutdelingen til Røde Kors, så er det snakk om at familier skal søke om å få lov til å ønske seg gaver til barna, spesifikke gaver, som så henges opp på ett tre hvor folk kan plukke ut det de vil kjøpe, kjøpe gaven og levere gaven inn til de som har ansvaret for ønsketreet. Når tiden for julaften nærmer seg, så går den spesifikke gaven til den spesifikke familien som ønsket seg nettopp den gaven. Så nå sitter jeg igjen med to tanker om denne tråden: Ren løgn og/eller trolling. Du står ikke på lista over snille mennesker hos julenissen åkkesom. Endret 6. desember 2024 av Bålkaffe 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #63 Del Skrevet 5. desember 2024 Jeg tenker muslimer må komme seg i arbeid. Altfor mange er ute av arbeidslivet. Disse bør sendes i retur Anonymkode: 29e5f...369 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #64 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sikker på at du var utenfor? Anonymkode: 7a8a3...d1a Tror vi kan være enige om at ts har hatt en drøm i dag. Røde Kors deler ikke ut noe så tidlig i desember. Anonymkode: 9deb3...f06 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #65 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men da bruker de ikke HIJAB Anonymkode: 31978...7b3 Fornærmet fordi alle ikke applauderer din synlige rasisme….? Anonymkode: 869af...24a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #66 Del Skrevet 5. desember 2024 Muslimer tror også på Jesus, i deres religion er Jesus en viktig profet men mindre viktig en Muhammed. Anonymkode: a895e...5cb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #67 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): I dag så jeg at de i et tomt lokale i byen her, hadde utdeling av gaver kjøpt inn via røde kors. Disse lappene på trær. Jeg har støttet sånt i flere år og ble skuffet over hva jeg så. Det sto en stor haug med folk utenfor, det var kun et norsk par- resten utenlandske som med stor sannsynlighet ikke feirer jul. Og hvordan kan jeg si det? Jo fordi damene hadde muslimske klær og hodeplagg, og damene og mennene snakket arabisk og annet språk fra muslimske land. Altså, julegavehjelp er jo først og fremst for familier som feirer jul. Føler det ble så feil. De ropte og var helt ville i blikket. Bar på store poser med ting de som kom ut av lokalet. Virket som de slapp inn noen få av gangen for å hente. Det sto utenfor på en plakat at det var for røde kors ønsketre. Inne var det en haug med pakker. Skal vi som ikke feirer eid, søke hjelp hos muslimske organisasjoner da, så kan vi få litt hjelp også selvom vi ikke ferier det. Det tviler jeg på at hadde blitt godt tatt i mot. Føler dette var mye for å gribbe til seg. Hva tenker dere om dette? Anonymkode: fb01a...279 Resirkulert innlegg? Mener jeg har lest dette innlegget før 😅 Anonymkode: 51d3a...d64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #68 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Muslimer tror også på Jesus, i deres religion er Jesus en viktig profet men mindre viktig en Muhammed. Anonymkode: a895e...5cb Men de vender ikke det andre kinnet til. De praktiserer øye for øye og tann for tann. Anonymkode: 29e5f...369 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #69 Del Skrevet 5. desember 2024 Pippi Lotta skrev (1 time siden): TS beskriver vel ingen oppførsel? Bare at de så muslimske ut..... Hvilken oppførsel sikter du egentlig til? Ts skriver: "De ropte og var ville i blikket" Anonymkode: 238ad...4fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #70 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Fornærmet fordi alle ikke applauderer din synlige rasisme….? Anonymkode: 869af...24a Hvilken rase er hijab? Anonymkode: 6137f...935 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #71 Del Skrevet 6. desember 2024 Innlegget ditt forteller meg at du ikke kjenner en eneste muslim. Omtrent samtlige muslimer jeg kjenner, og det er en del, feirer jul på ett eller annet vis. Du vet at jul ikke har noe som helst med religion å gjøre og at de fleste som feirer jul ikke er kristne? Anonymkode: f6d0b...74e 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #72 Del Skrevet 6. desember 2024 Jeg er en av de som jobber frivillig med ønsketre og julegaver. Jeg har ingenting med hvem som får gavene, men det er et krav i den organisasjonen at en feirer jul. Det gjør veldig mange, uansett religion. Flere ganger ser jeg muslimske familier/ungdom/voksne etc kikke på ønsketreet, plukke med seg en lapp og legge en gave i gavekassen. Akkurat som oss etnisk norske. Mange muslimske har også levd under stramme kår, og forstår hvor mye en slik gave kan gjøre for et barn. jeg kjenner dessverre få muslimer, men de jeg kjenner feirer jul. Anonymkode: 793f7...367 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #73 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Tenker du at barn av ateister heller ikke bør få julegaver? Eller er det bare muslimer som ikke får lov til å feire jul? Anonymkode: b389f...6b2 Du må nok si trosbeskjennelsen for å få julegave av Røde kors, ja. 🤣 Anonymkode: 959da...6ea 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 6. desember 2024 #74 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvilken rase er hijab? Anonymkode: 6137f...935 Hvorfor tror du hijab er en rase? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #75 Del Skrevet 6. desember 2024 Jul er for alle. Alle fattige barn har lov til å ønske seg ting til jul. Og ikke minst fortjener å være varme. Det er dyrtid og iskaldt, mange familier sliter med å betale klær og gaver. I kirka jeg går i, er fester, kirkelunsjer og kirkemiddager åpne for alle, gratis eller med marginal avgift. Vi vet godt at en del som kommer er muslimer eller ateister. Det er et bevisst tiltak i nærmiljøet vårt at hvem som helst kan komme, om så de bare er ensomme eller ikke har mye penger. Gjør døren høy, gjør porten vid... Anonymkode: 835ea...f26 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå