AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #1 Del Skrevet 5. desember 2024 Hei, leser at letrozol er medisin for brystkreft, finnes det flere typer eller er det medisin med flere ting? er det hormonbehandling? mener det var det jeg gikk på for å bli gravid første gang for flere år siden. Tenker prøve igjen, så når jeg googlet ble jeg usikker. Finnes det andre metoder å fremme graviditet - uten hormonbehandling? takk! Anonymkode: 8da6a...b39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 5. desember 2024 #2 Del Skrevet 5. desember 2024 Tror du må ha hormoner..siden hormon hjelper deg å gi deg eggløsning. Men letzerol er jo ikke farlig 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #3 Del Skrevet 5. desember 2024 mommyaka skrev (4 minutter siden): Tror du må ha hormoner..siden hormon hjelper deg å gi deg eggløsning. Men letzerol er jo ikke farlig Takk for svar 🙂 Ble lett gravid, men mistet alltid før uke 8/10. Hadde «aldri» mens (ikke synlig eller blødning, men noe skjedde nok sa gyno). Ble funnet cyster, men fikk ikke pcos, hun mente det var pco uten syndrom, litt light. Hadde egg, men noe stoppet muligheten for å holde kroppen gravid og ble satt på letrozol og beholdt graviditet. Nå blir jeg ikke gravid i det hele tatt og tenker letrozol igjen - men er dette hormonbehandling? Eller bør jeg tenke sterkere? Anonymkode: 8da6a...b39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #4 Del Skrevet 5. desember 2024 Letrozol er ikke hormon. Det er ganske komplisert dette med virkning av letrozol, men det er en aromataseinhibitor. Aromatase er et enzym som har med omdannelse fra androgen til østrogen å gjøre, så det den enkelt sagt gjør er å senke nivåene av østrogen i starten av syklus (derfor skal den tas over f.eks syklusdag 3-7 eller 4-9 alt ettersom hva gynekologen mener er best for deg) og så vil man få en boost av østrogen noen dager etter man har tatt siste pille som følge av det, ofte ca 3-5 dager etterpå. En kraftig stigning av østrogen er nødvendig for LH-stigningen. Anonymkode: 6fb3a...d38 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #5 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Takk for svar 🙂 Ble lett gravid, men mistet alltid før uke 8/10. Hadde «aldri» mens (ikke synlig eller blødning, men noe skjedde nok sa gyno). Ble funnet cyster, men fikk ikke pcos, hun mente det var pco uten syndrom, litt light. Hadde egg, men noe stoppet muligheten for å holde kroppen gravid og ble satt på letrozol og beholdt graviditet. Nå blir jeg ikke gravid i det hele tatt og tenker letrozol igjen - men er dette hormonbehandling? Eller bør jeg tenke sterkere? Anonymkode: 8da6a...b39 Det er det gynekolog som må avgjøre. Jeg har PCOS og trengte ikke mer enn letrozol for å bli gravid, dog måtte jeg ha trippel dose. Men jeg brukte ingen andre legemidler enn den. En del bruker otrivelle i tillegg for eksempel, men hvis man ikke trenger det er det jo best uten. Anonymkode: 6fb3a...d38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #6 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Letrozol er ikke hormon. Det er ganske komplisert dette med virkning av letrozol, men det er en aromataseinhibitor. Aromatase er et enzym som har med omdannelse fra androgen til østrogen å gjøre, så det den enkelt sagt gjør er å senke nivåene av østrogen i starten av syklus (derfor skal den tas over f.eks syklusdag 3-7 eller 4-9 alt ettersom hva gynekologen mener er best for deg) og så vil man få en boost av østrogen noen dager etter man har tatt siste pille som følge av det, ofte ca 3-5 dager etterpå. En kraftig stigning av østrogen er nødvendig for LH-stigningen. Anonymkode: 6fb3a...d38 Tusen takk for detaljer og forklaring 🙂 Veldig komplisert tydeligvis Anonymkode: 8da6a...b39 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #7 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk for detaljer og forklaring 🙂 Veldig komplisert tydeligvis Anonymkode: 8da6a...b39 Ja, og egentlig superinteressant at det fungerer så bra for oss med PCOS, fordi vi tydeligvis har for mye østrogen for tidlig i syklus som hemmer prosessen med eggløsning. Anonymkode: 6fb3a...d38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #8 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det er det gynekolog som må avgjøre. Jeg har PCOS og trengte ikke mer enn letrozol for å bli gravid, dog måtte jeg ha trippel dose. Men jeg brukte ingen andre legemidler enn den. En del bruker otrivelle i tillegg for eksempel, men hvis man ikke trenger det er det jo best uten. Anonymkode: 6fb3a...d38 Stemmer, hun som bestemte så klart. Håpet jeg kunne klare meg uten denne gangen, men siden det ikke er hormon/hormonbehandling er det vel ikke så «farlig»… Fint det går selv om en trenger flere runder. Dosering er også forskjellig virker det som fra person til person. Anonymkode: 8da6a...b39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #9 Del Skrevet 6. desember 2024 Ts her - gyno sa at dette var mild hormonbehandling… jeg fikk lemar sist (som visstnok er det samme) Anonymkode: 8da6a...b39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #10 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts her - gyno sa at dette var mild hormonbehandling… jeg fikk lemar sist (som visstnok er det samme) Anonymkode: 8da6a...b39 Femar… Anonymkode: 8da6a...b39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå